Vi Vill Veta!

Hur påverkas klimat, natur och människa av våra val av drivmedel, fordon och färdsätt? Detta måste vi få veta när vi gör våra val. Sådan kunskap skulle ge oss konsumenter makt att styra transportsektorn i hållbar riktning. Den beslutade klimat- och ursprungsdeklarationen av drivmedel vid pump är ett bra första steg för att befria konsumentmakten. Nästa steg är att hållbarhetsdeklarera fordonen, både i bilhallarna och i reklamen. 


Inspirerande montage av Gröna Bilister som visar hur en klimat- och ursprungsmärkning av drivmedel skulle kunna se ut.

Vi kan se i matbutiken var fisken är fångad och var köttdjuren är uppfödda; vi kan se om kakorna innehåller palmolja. Vi kan välja en uppsjö av matvaror med märkningar som KRAV eller Fairtrade.

I transportsektorn är det tyvärr sämre ställt med konsumentinformation. Ändå är konsumentupplysning särskilt viktig just här. Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges klimatpåverkan. Alla reser, alla bidrar till dess klimatpåverkan. Om vi ges chansen till upplysta val kan transportsektorns klimatpåverkan därför minska rejält.

Men klimatpåverkan är inte allt. Omställningen till fossilfrihet släpper lös enorma marknadskrafter i jakten på nya naturresurser. Fritt tillgänglig information är nödvändig för att styra dessa krafter i hållbar riktning. Annars riskerar vi att regnskogen skövlas i jakten på råvaror till biodiesel, eller att barn utnyttjas som arbetskraft i jakten på råvaror till elbilsbatterier.


Vidgad kampanj

Under parollen Jag Vill Veta drev Gröna Bilister kampanj i fem och ett halvt års tid för att vi skulle få klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump. När regeringen fattade beslut om en sådan hållbarhetsdeklaration i augusti 2018 bestämde vi oss för att vidga perspektivet.

Vi efterlyser nu krav på spårbarhet för fossila drivmedel. Vi efterlyser också en hållbarhetsdeklaration av fordon som liknar den kommande hållbarhetsdeklarationen av drivmedel.

En annan möjlighet är att visa ”jämförpriser” vid köptillfället när det gäller klimatpåverkan och ekonomi för olika val av färdsätt. Fler möjligheter till konsumentupplysning i transportsektorn beskrivs i Konsumentverkets rapport Konsumenterna och miljön 2017: möjligheter att göra val med miljöhänsyn och i underlagsrapporten Konsumenters möjligheter att agera hållbart på bilmarknaden, framtagen av Gröna Bilisters medarbetare Fredrik Holm.

Klimatkrisen är global, liksom drivmedels- och fordonsindustrin. För att konsumentmakt ska ha en chans att göra det minst avtryck behövs därför internationella regelverk. Gröna Bilister söker internationella samarbetspartners för att uppnå detta.

Samtal har inletts med Our Horizon, Think Beyond the Pump och the USC Schwarzenegger Institute. De kretsar kring hur drivmedelsmärkning bäst ska utformas för att den ska vinna spridning i världen och vilka politiska strategier som bör användas för att så ska ske.


Gröna Bilister riktar följande primära uppmaningar till regering, riksdag och tillträdande svenska EU-parlamentariker.

  1. Verka för att en hållbarhetsdeklaration av drivmedel vid pump av svensk typ införs i hela EU.
  2. Verka på EU-nivå för att göra alla fossila drivmedel spårbara, på samma sätt som biodrivmedel redan är. Det skulle förbättra denna hållbarhetsdeklaration.
  3. Verka på EU-nivå för att en standard för livscykelanalys av fordon tas fram, och för att EU ska ålägga tillverkarna att offentliggöra en sådan analys för varje bilmodell.
  4. Inför en svensk hållbarhetsdeklaration av fordon, som ska visas både i bilhallen och i bilreklamen.


Läs mer

Gröna Bilisters tidigare kampanj Jag Vill Veta bidrog till den kommande klimat- och ursprungsdeklarationen av drivmedel vid pump. Läs mer här.          
Den 4 mars 2019 publicerade Gröna Bilister debattartikeln Släpp lös konsumentmakten i arbetet för hållbara transporter i Altinget. Läs mer här. 
Den 12 november 2018 publicerade Gröna Bilister debattartikeln Dags att söka oljans källa i SvD. Läs mer här. 
USA ligger långt före Sverige när det gäller miljörelaterad konsument-information om bilar. Utredningen Fossilfrihet på väg föreslog en liknande miljödeklaration av bilar i Sverige, men ingenting har hänt sedan dess. Läs mer här. Läs också vårt pressmeddelande om detta.
Gröna Bilister har inlett samarbete med Our Horizon och Think Beyond the Pump, som propagerar för ”warming labels” på bränslepumpar i USA och Kanada som liknar varningsmärken på cigarettpaket. Arnold Schwarzenegger har framfört liknande idéer, och vi har också inlett samarbete med USC Schwarzenegger Institute.


Är ansvaret för omställningen till fossilfrihet personligt eller politiskt?

Gröna Bilister anser att frågan är felställd. Den är ett utslag av ett antingen-eller-tänkande som är alltför vanligt i debatten.

Ska vi förlita oss på konsumentmakt eller på radikala politiska beslut? Ska vi satsa på klimatåtgärder i Sverige eller utomlands? Ska folk sluta åka bil eller ska vi göra bilarna mindre belastande för miljön? Är snålare bilar eller förnybara drivmedel vägen framåt? Är det elbilar som gäller eller bilar som går på biodrivmedel? Etanol eller HVO? Naturligtvis måste alla åtgärder och alla tekniska lösningar som kan bidra till en hållbar mobilitet bejakas.

I bästa fall korsbefruktar olika åtgärder och lösningar varandra. Stärkt konsumentmakt genom klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel kommer att bidra till att befolkningen blir kunnigare och mer engagerad. Detta driver politikerna framåt och underlättar de radikala besluten, som att på sikt förbjuda fossila drivmedel. Det går alltså inte att ställa det personliga ansvaret mot det politiska. Det ena underlättar det andra.

Till och med i oljeemiratet Dubai energideklareras bilarna. Varför görs det ännu inte i Sverige? Läs mer här. Foto: Jesper Johansson/Gröna Bilister


Media

ENDS Europe 20/3 2018: Swedish fuel pumps to get eco-labels

Bloomberg Environment 17/8 2018: Sweden's gas pumps must soon include climate impact labels

Mobility Lab 10/10 2018: We put warning labels on cigarettes. Why not on gas pumps?

Future fuel strategies 11/10 2018: Climate warning labels on fuelpumps: A taste of the future?

SVD 12/11 2018: Låt dem som tankar välja bort ful olja

The Daily Californian 12/2 2019: California needs to add eco-labels to gas pumps

San Francisco Chronicle 18/2 2019: Warming labels needed at the gas pump 

Altinget 4/3 2019: Släpp lös konsumentmakten i arbetet för hållbara transporter
Relaterat material
5/4: Vi vill veta: Hög tid att miljö- och energideklarera bilar
Hälften av EU:s länder energideklarerar nya bilar på samma sätt som vitvaror, men Sverige är inte ett av dem. Till och med i olj......

Hållbarhetsdeklarera fordonen
År 2020 kommer drivmedlen att hållbarhetsdeklareras vid pump. Nästa steg är att hållbarhetsdeklarera fordonen. Att visa alla nya ......

Släpp lös konsumentmakten i arbetet för hållbara transporter
Den beslutade hållbarhetsdeklarationen av drivmedel vid pump är ett bra första steg för att befria konsumentmakten. Nästa steg ä......

Dags att söka oljans källa
EU-kommiss­ionen föreslog år 2011 att alla fossila råvaror till bensin och diesel skulle spåras, men förslaget kvävdes i sin lin......