Miljöbästa bilar 2005

Liksom föregående år presenterar Gröna Bilister 2005 dels en lista med de totalt sett 50 bästa bilmodellerna på nybilsmarknaden, dels listor där de 10-20 miljöbästa bilarna i sex storleksklasser visas. Vinnare totalt sett är Fiat Punto Bipower.

Miljöbästa bilar 2006 släpps den 1 juni.

Listor för nedladdning finns nederst på sidan.

I totalbästa-listan hittar du de absolut bästa bilarna i ett miljöperspektiv, oberoende av storlek. I klassbästa-listorna finns de miljömässigt bästa modellerna i respektive storleksklass.

Storleksklassen säger inte allt om hur rymlig en bil är – en mindre bil kan utnyttja innerutrymmet på ett smart sätt. Testa därför alltid hur väl olika bilmodeller uppfyller dina behov.

 



Italienska bils VD Bengt Appelqvist med diplomet som visar att Fiat Punto Bipower har utsetts till Miljöbästa bil 2005.

Vår indelning i storleksklasser avgörs av antal sittplatser med nackstöd och trepunktsbälte samt bilens yttermått.

Grundkrav

För att en bilmodell över huvud taget ska få vara med i Gröna Bilisters urval måste den uppfylla två grundläggande krav:


1. Låga utsläpp av miljö- och hälsoskadliga ämnen. Bilen ska tillhöra Miljöklass 2005. Från och med årets lista är partikelfilter eller likvärdig reningsteknik krav för dieselbilar.


2. Max 200 g fossil koldioxid per kilometer. Bilens utsläpp får inte överskrida 200 g koldioxid per körd kilometer i blandad körning, (8 l/100 km för bensinbilar eller 7,3 l/100km för dieselbilar), en skärpning jämfört med fjolårets 210 g/km.

I stort sett alla kategorier har modeller som klarar gränsen 200 g/km, bilar med högre utsläpp måste idag anses omoderna. Undantag görs för bilar som kan transportera fler än fem personer, t.ex. familjebussar (här är gränsen 216 g/km, motsvarande 8,7 l/100 km för bensinbilar).

I våra beräkningar inkluderar vi även de utsläpp som uppstår vid tillverkning och distribution av bränslet. Därför är inte angivna koldioxidvärden direkt jämförbara med tillverkarnas uppgifter.

Kommande krav

Vi har inte ställt krav på bilarnas energieffektivitet, endast på utsläppen av fossilt koldioxid. Detta innebär att även förhållandevis törstiga bilar får bra betyg om de körs på förnybara bränslen som biogas eller etanol. Men även tillgången på biobränsle är begränsad. Därför kommer vi från nästa år att ställa ställa grundläggande krav på energieffektivitet.

2005 års lista toppas av följande bilar (kompletta listor för nedladdning finns längre ner på sidan):

Märke och modell Drivmedel 

Utsläpp av fossil
koldioxid, g/km 

Fiat Punto 5-d 1,2 60 Bi-Power Active Biogas 9
VW Golf Variant BiFuel 2,0 Biogas 11
Opel Astra CNG Biogas 11
Volvo S60 2,4 Bi-Fuel Biogas 12
Opel Zafira 1.6 CNG Biogas 12
Volvo S80 Bi-Fuel CNG Biogas 12
Volvo V70 Bi-Fuel CNG Biogas 13
Mercedes E200 NGT sedan Biogas 14
     
Ford Nya Focus 1,8 FlexiFuel E85 54
Saab 9-5 Sedan 2,0t BioPower E85 69
Toyota Prius HSD Bensin 107
Smart fortwo coupé 37/45 kW softip Bensin 117 
Kia Picanto LX 1,0 Bensin 119
Smart fortwo coupé  37/45 kW softouch Bensin 119

Bli medlem

Fler bilar i listorna för nedladdning nedan.


Biogas i täten

Listans vinnare är bilar som körs på förnybara bränslen, med de biogasdrivna modellerna i topp. På första plats i årets rankning kommer Sveriges enda gasdrivna småbil, Fiat Punto Bi-Power. Bilen är bränslesnål och får även bra betyg när den tankas med fossil naturgas. Även andra gasbilar får höga betyg när de tankas med biogas och skillnaden i utsläpp modellerna emellan är små. Även riktigt stora och rymliga bilar finns bland de bästa, som exempelvis Volvo S80 Bi-Fuel, Opel Zafira CNG och Mercedes E200 NGT.

Biogasbilarna följs av modeller som använder E85 som bränsle. I år presenterar Ford en modernare version av modellen Focus Flexi Fuel, och Saab har utvecklat en etanoldriven version av modellen 9-5. Flera andra modeller är på gång. Idag finns på den svenska marknaden ett bredare utbud av fordon som kan använda förnyelsebara bränslen än någonsin tidigare.

Bästa bensindrivna bil är även i år hybridbilen Toyota Prius HSD.

Allt fler dieselbilar tar sig in på Gröna Bilisters lista, även större modeller. Det är glädjande att allt fler dieselmodeller utrustas med partikelfilter eller liknade reningsteknik.


Miljöbästa bilar för nedladdning


Ovanstående listor innehåller uppgifter om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp vid blandad körning, rekommenderat riktpris samt antal stjärnor vid EuroNCAP:s krocktester.

För ytterligare detaljer om en enskild modell, ladda ner en av följande filer (med reservation för eventuella fel i använd databas):



Länk till tidigare års listor.

Du kan också beställa listorna på papper via info@gronabilister.se eller telefon, 018-320 220.



2005 års studie har liksom tidigare år genomförts med ekonomiskt stöd från Vägverket.

Bli medlem




Relaterat material
3/5: Nissan Leaf är Miljöbästa Bil 2018
Gröna Bilister nominerade 40 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2018. Alla dessa modeller är bra val för den miljömedve......

Miljöbästa Bilar 2018
Den 3 maj presenterade Gröna Bilister Miljöbästa bil 2018. Fyrtio bilmodeller var nominerade till utmärkelsen. De är alla fossilob......

Miljöbästa Bil 2018 - Jury
Här presenteras juryn till Miljöbästa Bil 2018 och riktlinjerna för dess arbete....

Anne Sörenssons poängsättning
Anne Sörensson arbetar i Östersunds kommun och har verkat för hållbar trafik i många år, bland annat inom ramen för Green Highway,......

Pressinbjudan: Miljöbästa Bil 2018 presenteras 3 maj
Pristagarna i Gröna Bilister utmärkelse Miljöbästa Bil 2018 presenteras på en pressträff utanför stadshuset i Stockholm den 3 maj......

Anders Kullgrens poängsättning
Anders Kullgren är trafikforskningschef på Folksam och är medlem i expertjuryn till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2018. Han placerar ......

15/3: Det är nu eller aldrig! Miljöbästa Bilar 2018
Trots varningar om att vi är på väg att missa transportsektorns klimatmål för år 2030 kör över 90 procent av bilköparna ut från ......