Våra projekt

30/6: Fortsatt viktigt att få information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung enligt svenska folket

Novus har för andra gången på uppdrag av Gröna Bilister och St1 kartlagt svenskarnas inställning till klimat- och ursprungsmärkning av drivmedel. Många tycker att detta är en viktig fråga.

I matbutiken kan vi se var torsken är fångad och var kaffet är producerat, men vid tankstationen är det sämre ställt med konsumentinformation om varifrån bränslet kommer. Gröna Bilisters kampanj Jag Vill Veta om klimat- och ursprungsmärkning vid pump har nu pågått i tre år, och har lett till att St1 som första drivmedelsbolag sätter en dekal på varje pump som uppmanar konsumenterna att ta del av ursprungsinformation på sin hemsida om de drivmedel de säljer.

- Idag importerar Sverige mycket olja från Ryssland och Nigeria med förödande konsekvenser för människor och miljö. Konsumentmakten ser vi som en stark drivkraft för att påskynda omställningen till hållbara, förnybara drivmedel. Det kräver dock information och kunskap om skillnader mellan olika bränslen och hur de är producerade, vilket är komplexa frågor. En förenklad märkning är ett bra första steg för att öka kunskapen, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

I ett representativt urval har drygt 1 000 personer mellan 18 och 79 år från alla delar av landet tillfrågats om sina attityder till en klimat- och ursprungsmärkning. Resultatet visar att 4 av 10 anser att detta är en viktig eller mycket viktig fråga, långt fler än dem som tycker att frågan är oviktig. Därtill svarar 7 av 10 att de aktivt skulle välja bort drivmedel från vissa länder om tydlig information fanns. Samtidigt uppger nära hälften av de tillfrågade som har miljöbil att de tankar diesel och bensin.

- Det är glädjande att se att drivmedelsbolagen tar steg framåt, samt att undersökningen visar att många konsumenter värderar detta arbete. Nu gäller det att politiken hjälper till och att konsumenternas vilja övergår till praktisk handling, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna bilister.

- På St1 brinner vi för utvecklingen mot förnybara bränslen och vill vara en ledande aktör i omställningen. Genom att ge information om våra drivmedels ursprung är vår avsikt att öka transparensen gentemot våra kunder samtidigt som det driver oss att bli bättre. Att få svart på vitt att många värderar detta som en viktigt fråga ger motivation att fortsätta säger Stefan Samuelsson, direktör på St1 Retail.

Rapporten kommer att presenteras och diskuteras närmare under Gröna Bilisters seminarium ”Tankar vid tanken- klimat och ursprungsmärkning vid pump” i Almedalen 6/7. Läs mer om evenemanget här.

Läs mer
Resultaten vid en liknande opinionsundersökning år 2014
Relaterat material
11/2: Cambridge världens första stad med klimatvarning på bensinpumparna
Stadsrådet i Cambridge, Massachusetts, har beslutat att alla bränslepumpar i staden ska få varningsmärken. De ska göra klart att f......

7/2: EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel – Sverige böjer sig, men ger sig inte
I höstas meddelade EU-kommissionen att den kommande svenska ursprungsdeklarationen av drivmedel utgör ett indirekt handelshinder o......

Bränslebolagen måste lägga palmoljekorten på bordet
Gröna Bilister uppmanar bränslebolagen att offentliggöra råvarorna till all förnybar diesel HVO de producerar eller köper. Först......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

11/6: Sockerrörsfält och oljefält
Förmodligen inte på någotdera stället, om du haft andra alternativ. Den sociala hållbarheten hos våra drivmedel kan bli bä......

6/8: Vi Vill Veta – våra drivmedels klimatpåverkan och ursprung redovisas i ny rapport från Gröna Bi
Nästa år måste drivmedelsbolagen deklarera klimatpåverkan och ursprung hos sina drivmedel på klisterlappar som sätts upp på brän......

EU ger klartecken till ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump
Regeringen har lagt fram en proposition om att drivmedelsbolagen måste informera oss konsumenter om drivmedlens klimatpåverkan o......