Våra projekt

21/4: Ursprungsmärkning av drivmedel – St1 tar första steget

Vi kan läsa på fiskpaketet i frysdisken var torsken är fångad. Vi kan välja kravmärkt kaffe och jämföra sockerinnehållet i olika sorters müsli. Men när det gäller drivmedel är det sämre ställt med konsumentinformationen. Drivmedelsbolaget St1 tar nu det första steget för att ändra på detta.

Foto: St1

Gröna Bilister vill att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas. Därför driver vi kampanjen Jag Vill Veta. Vi bearbetar politikerna för de ska införa en obligatorisk märkning, och vi uppmuntrar drivmedelsbolagen att själva informera om sina drivmedels ursprung och klimatpåverkan på frivillig basis.

St1 tar nu det första steget längs denna väg. Från och med nu finns ursprungsinformation om de drivmedel de säljer på deras hemsida. De fäster också en dekal ute vid pumpen som visar var informationen finns att hämta.

– Gröna Bilister har varit en motiverande och stimulerande ”kravställare” för att vi ska kunna ta detta steg mot ökad transparens om bränslens/råvarors ursprung, säger Jonas Sidenå, VD på St1. Vi kommer att jobba vidare på det utmanande uppdraget att tillföra högre detaljeringsgrad om de olika produkterna samt hur vi avser att målsätta oss om att över tid påverka produktportföljens komposition för att möta högt ställda miljökrav samtidigt som vi får godtagbara kommersiella effekter av vårt miljöarbete.

– Gröna Bilister är mycket glada över St1:s initiativ, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Det är alltid det första steget som är det svåraste. Nu förväntar vi oss att de andra drivmedelsbolagen följer efter, och att politikerna vaknar!

För mer information kontakta:

Johanna Grant, Ordförande, Gröna Bilister
073-704 69 82
johanna.grant@gronabilister.se

Per Östborn, Drivmedelsansvarig, Gröna Bilister
073-819 61 54
per.ostborn@gronabilister.se
Relaterat material
Ursprunget till Preems förnybara diesel HVO
För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar die......

6/3: Preem öppnar upp om ursprunget till sin förnybara diesel HVO
För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar die......

Bränslebolagen måste lägga palmoljekorten på bordet
Gröna Bilister uppmanar bränslebolagen att offentliggöra råvarorna till all förnybar diesel HVO de producerar eller köper. Först......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

11/2: Cambridge världens första stad med klimatvarning på bensinpumparna
Stadsrådet i Cambridge, Massachusetts, har beslutat att alla bränslepumpar i staden ska få varningsmärken. De ska göra klart att f......

7/2: EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel – Sverige böjer sig, men ger sig inte
I höstas meddelade EU-kommissionen att den kommande svenska ursprungsdeklarationen av drivmedel utgör ett indirekt handelshinder o......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......