Projekt

21/4: Ursprungsmärkning av drivmedel – St1 tar första steget

Vi kan läsa på fiskpaketet i frysdisken var torsken är fångad. Vi kan välja kravmärkt kaffe och jämföra sockerinnehållet i olika sorters müsli. Men när det gäller drivmedel är det sämre ställt med konsumentinformationen. Drivmedelsbolaget St1 tar nu det första steget för att ändra på detta.

Foto: St1

Gröna Bilister vill att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas. Därför driver vi kampanjen Jag Vill Veta. Vi bearbetar politikerna för de ska införa en obligatorisk märkning, och vi uppmuntrar drivmedelsbolagen att själva informera om sina drivmedels ursprung och klimatpåverkan på frivillig basis.

St1 tar nu det första steget längs denna väg. Från och med nu finns ursprungsinformation om de drivmedel de säljer på deras hemsida. De fäster också en dekal ute vid pumpen som visar var informationen finns att hämta.

– Gröna Bilister har varit en motiverande och stimulerande ”kravställare” för att vi ska kunna ta detta steg mot ökad transparens om bränslens/råvarors ursprung, säger Jonas Sidenå, VD på St1. Vi kommer att jobba vidare på det utmanande uppdraget att tillföra högre detaljeringsgrad om de olika produkterna samt hur vi avser att målsätta oss om att över tid påverka produktportföljens komposition för att möta högt ställda miljökrav samtidigt som vi får godtagbara kommersiella effekter av vårt miljöarbete.

– Gröna Bilister är mycket glada över St1:s initiativ, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Det är alltid det första steget som är det svåraste. Nu förväntar vi oss att de andra drivmedelsbolagen följer efter, och att politikerna vaknar!

För mer information kontakta:

Johanna Grant, Ordförande, Gröna Bilister
073-704 69 82
johanna.grant@gronabilister.se

Per Östborn, Drivmedelsansvarig, Gröna Bilister
073-819 61 54
per.ostborn@gronabilister.se
Relaterat material
30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

24/2: Regler för miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag
Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklaratione......

Remissvar: reduktionsplikten 2.0
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss av en uppdaterad reduktionsplikt. Vi applåderar ambitiösa reduktionsnivåer år 2030......

7/12: Vi Vill Veta – Miljöinformation om drivmedel redovisas i ny rapport från Gröna Bilister
I år skulle de drivmedel som säljs i Sverige ha miljödeklarerats vid pump och laddplats. Men införandet av systemet sköts upp ti......

5/1: Nu är världens första klimatvarningar på bensinpumpar på plats i Cambridge, MA
Precis före årsskiftet fästes varningsmärken på alla bensinpumpar i Cambridge, MA. De varnar för stor påverkan på hälsa, miljö oc......