Projekt

Hur kommer det sig att den hållbara trafikplaneringen inte blir genomförd fastän alla vill det?

Den 5 juli 2018 höll Gröna Bilister ett seminarium under Almedalsveckan där vi diskuterade denna fråga med experter och makthavare. Fredrik Holm från Gröna Bilister presenterade sin analys av saken. Läs mer här och se en videoinspelning av seminariet.

Med en omvänd trafikpyramid, den så kallade fyrstegsprincipen, sätts barnens, de funktionsvarierades och de gåendes behov överst och det blir tydligt vilka vinster en sådan planering ger hela staden. Varför används fyrstegsprincipen så sällan fastän alla parter tycker om den i teorin?

Fyrstegsprincipen är ett något kryptiskt namn på en regel inom trafikplaneringen som säger att man först bör se vilka ökade trafikbehov som går att undvika, styra om eller optimera innan man börjar tänka på om- och nybyggda bilvägar. Alltför sällan blir denna planering till konkreta trafiklösningar, vilket är ett slöseri med skattepengar, leder till ökade utsläpp och ökad trängsel i städerna.
Gröna Bilister har undersökt varför det blir så, och kommer under detta seminarium att diskutera hur fyrstegsprincipen kan omsättas i praktisk verklighet.

Medverkande
Fredrik Holm, Författare till kommande bok om fyrstegsprincipen, Gröna Bilister
Sven Hunhammar, Måldirektör, Trafikverket
Sara Persson, Regionutvecklare med fokus på cykelfrågor, Västra Götalandsregionen
Åsa Romson, Expert inom miljörätt, miljöpolitik och hållbar stadsutveckling, IVL Svenska Miljöinstitutet
Karin Svensson Smith, Ordförande, Trafikutskottet
Per Östborn, Moderator, Gröna Bilister

Läs mer i det officiella programmet för Almedalsveckan

Se videoinspelning

Läs mer i samma ämne i denna artikel

Relaterat material
Så skapades en cykelstad
År 2018 skrev Gröna Bilister om Västerås och dess ständigt höga placeringar bland större svenska städer vad gäller hur nöjda invån......

Gröna kommuner på väg 2021
För att nå transportsektorns klimatmål för år 2030 måste kommunerna gå före, liksom de gjorde när de låg bakom miljö­bils­- och bi......

5/11: Glesbygden och storstaden leder omställningen av transportsektorn
Vi tar ofta för givet att tätbefolkade områden går före i omställningen till fossilfria transporter, och att glesbygden släpar ef......

Den banbrytande reseappen i Skattungbyn
I norra Dalarna, arton kilometer utanför Orsa, ligger Skattungbyn. En plats där skog sträcker sig så långt ögat skådar och något......

28/11: Fler åker kollektivt. Börjar bussarna och tågen bli fullsatta?
En allt större andel av våra resor görs med kollektivtrafik. Sträckan vi färdas kollektivt ökar också långsamt. Gröna Bilisters ......

Gröna kommuner på väg 2017
För att nå transportsektorns klimatmål för år 2030 måste kommunerna gå före, liksom de gjorde när de låg bakom miljö­bils­- och ......

27/11: Vingåker ett grönt föredöme
Det är 2019 e. kr. och två trender hotar omställningen till fossilfri trafik. I hela Sverige väljer medborgarna allt törstigare ......