Hur kommer det sig att den hållbara trafikplaneringen inte blir genomförd fastän alla vill det?

Den 5 juli 2018 höll Gröna Bilister ett seminarium under Almedalsveckan där vi diskuterade denna fråga med experter och makthavare. Fredrik Holm från Gröna Bilister presenterade sin analys av saken. Läs mer här och se en videoinspelning av seminariet.

Med en omvänd trafikpyramid, den så kallade fyrstegsprincipen, sätts barnens, de funktionsvarierades och de gåendes behov överst och det blir tydligt vilka vinster en sådan planering ger hela staden. Varför används fyrstegsprincipen så sällan fastän alla parter tycker om den i teorin?

Fyrstegsprincipen är ett något kryptiskt namn på en regel inom trafikplaneringen som säger att man först bör se vilka ökade trafikbehov som går att undvika, styra om eller optimera innan man börjar tänka på om- och nybyggda bilvägar. Alltför sällan blir denna planering till konkreta trafiklösningar, vilket är ett slöseri med skattepengar, leder till ökade utsläpp och ökad trängsel i städerna.
Gröna Bilister har undersökt varför det blir så, och kommer under detta seminarium att diskutera hur fyrstegsprincipen kan omsättas i praktisk verklighet.

Medverkande
Fredrik Holm, Författare till kommande bok om fyrstegsprincipen, Gröna Bilister
Sven Hunhammar, Måldirektör, Trafikverket
Sara Persson, Regionutvecklare med fokus på cykelfrågor, Västra Götalandsregionen
Åsa Romson, Expert inom miljörätt, miljöpolitik och hållbar stadsutveckling, IVL Svenska Miljöinstitutet
Karin Svensson Smith, Ordförande, Trafikutskottet
Per Östborn, Moderator, Gröna Bilister

Läs mer i det officiella programmet för Almedalsveckan

Se videoinspelning

Läs mer i samma ämne i denna artikel

Relaterat material
Gröna kommuner på väg 2017
För att nå transportsektorns klimatmål för år 2030 måste kommunerna gå före, liksom de gjorde när de låg bakom miljö­bils­- och ......

28/11: Fler åker kollektivt. Börjar bussarna och tågen bli fullsatta?
En allt större andel av våra resor görs med kollektivtrafik. Sträckan vi färdas kollektivt ökar också långsamt. Gröna Bilisters ......

17/10: Hur mycket drivmedel används i olika delar av landet och hur mycket är förnybart?
Andelen förnybara drivmedel i vägtrafiken har vuxit snabbt, från 6 procent år 2010 till 21 procent år 2017. Gröna Bilisters ......

21/9: Stora skillnader i lokala resemönster
Just nu pågår Europeiska Trafikantveckan. Femtiotvå svenska kommuner deltar och ordnar aktiviteter på temat hållbara transpo......

1/6: Cykelstaden Västerås lever upp till sitt namn - och hela Västmanland trampar på
Västerås intar tätpositionen bland alla större svenska städer när det gäller hur nöjda invånarna är med sina gång- och cykelväga......

Kommuner på grönbete
Kommunerna är nyckelspelare i omställningen till fossilfri vägtrafik. De låg bakom miljöbilsboomen för drygt tio år sedan och har ......

Klungan har spruckit upp i kommunernas cykellopp
Skillnaderna är stora mellan kommunerna när det gäller hur mycket cykelväg invånarna erbjuds och hur nöjda de är med sina gång- ......