Våra projekt

Hur kommer det sig att den hållbara trafikplaneringen inte blir genomförd fastän alla vill det?

Den 5 juli 2018 höll Gröna Bilister ett seminarium under Almedalsveckan där vi diskuterade denna fråga med experter och makthavare. Fredrik Holm från Gröna Bilister presenterade sin analys av saken. Läs mer här och se en videoinspelning av seminariet.

Med en omvänd trafikpyramid, den så kallade fyrstegsprincipen, sätts barnens, de funktionsvarierades och de gåendes behov överst och det blir tydligt vilka vinster en sådan planering ger hela staden. Varför används fyrstegsprincipen så sällan fastän alla parter tycker om den i teorin?

Fyrstegsprincipen är ett något kryptiskt namn på en regel inom trafikplaneringen som säger att man först bör se vilka ökade trafikbehov som går att undvika, styra om eller optimera innan man börjar tänka på om- och nybyggda bilvägar. Alltför sällan blir denna planering till konkreta trafiklösningar, vilket är ett slöseri med skattepengar, leder till ökade utsläpp och ökad trängsel i städerna.
Gröna Bilister har undersökt varför det blir så, och kommer under detta seminarium att diskutera hur fyrstegsprincipen kan omsättas i praktisk verklighet.

Medverkande
Fredrik Holm, Författare till kommande bok om fyrstegsprincipen, Gröna Bilister
Sven Hunhammar, Måldirektör, Trafikverket
Sara Persson, Regionutvecklare med fokus på cykelfrågor, Västra Götalandsregionen
Åsa Romson, Expert inom miljörätt, miljöpolitik och hållbar stadsutveckling, IVL Svenska Miljöinstitutet
Karin Svensson Smith, Ordförande, Trafikutskottet
Per Östborn, Moderator, Gröna Bilister

Läs mer i det officiella programmet för Almedalsveckan

Se videoinspelning

Läs mer i samma ämne i denna artikel

Relaterat material
Vänd pyramiden! Planera för en hållbar mobilitet
Vänd pyramiden i trafikplaneringen så att fotgängaren kommer i första rummet! Det ger de bästa förutsättningarna för en hållbar mo......

Boksläpp för Vänd pyramiden!
Den 29 augusti 2019 lanserades Fredrik Holms nya bok "Vänd pyramiden! Planera för en hållbar mobilitet" på IVL i Stockholm. Ett fe......

Gröna kommuner på väg 2017
För att nå transportsektorns klimatmål för år 2030 måste kommunerna gå före, liksom de gjorde när de låg bakom miljö­bils­- och ......

29/8: Vänd pyramiden! Gröna Bilister lanserar ny bok om trafikplanering med människan i centrum
Vänd pyramiden i trafikplaneringen så att fotgängaren kommer i första rummet! Det ger de bästa förutsättningarna för en hållbar mo......

Går det att bryta bilberoendet?
Trots klagomål på stigande bränslepriser kör landsbygdsbor mer bil nu är för tio år sedan. Däremot minskar bilåkandet i storstad......

2/7: Bilkörandet minskar i storstaden men ökar på landsbygden
En genomsnittlig storstadsbo kör mindre bil nu än för tio år sedan. Men trots klagomål på stigande bränslepriser har bilkörandet......

23/5: Kronoberg visar vägen mot energieffektiva transporter
För att de förnybara och hållbara drivmedlen ska räcka till när vi ställer om till fossilfrihet måste transporterna bli mer ener......