Ursprunget till Preems förnybara diesel HVO

För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar diesel HVO: den tillverkas ofta av palmoljeprodukter, vilket ökar risken för regnskogsskövling i Sydostasien. Preem tar nu ett viktigt steg mot ökad transparens genom att offentliggöra råvaror och ursprungsländer till all HVO de producerar och säljer. De berättar också om sina framtidsplaner.



Bildkälla: Wikimedia (oljepalmsplantage och tallplantage)

Läs också Gröna Bilisters pressmeddelande i detta ämne.

I år kommer vi att få klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump, gasdispenser och laddstation. Där kommer leverantören att berätta om klimatpåverkan och råvarufördelning hos den mängd drivmedel av den aktuella typen som bolaget sålde i Sverige under föregående år. Förhoppningsvis kommer även ursprungsländerna att anges, även om EU vill förhindra detta.

Denna deklaration vid pump ger drivmedelsbolagen möjlighet att konkurrera med hållbarhet på ett rättvist sätt. Förhoppningsvis ökar den möjligheten att sälja en mer hållbar produkt till ett något högre pris, ungefär som eko-mat.

Informationen som ska anges vid pump beskriver drivmedelsbolagets försäljning i Sverige. Vissa bolag tillverkar egna drivmedel och säljer dem i flera länder. För att bedöma sådana bolags hållbarhetsarbete måste vi känna till fördelningen av råvaror och ursprungsländer i hela deras produktion och globala försäljning.

Detta är viktigt inte minst för förnybar diesel HVO, med tanke på problematiken kring palmoljeprodukter som råvara. Gröna Bilister har tidigare uppmanat bolagen att lägga palmoljekorten på bordet. Därför ger vi en eloge till Preem för deras transparens. 

Preems nuvarande produktion och framtidsplaner

Preem producerar idag drygt 200 000 kubikmeter förnybara drivmedel per år. Deras första mål är att utöka produktionskapaciteten till 2000 000 kubikmeter år 2024. På tio års sikt är produktionsmålet 5 000 000 kubikmeter. Detta motsvarar ungefär hälften av all drivmedelsenergi som idag används för inrikes transporter i Sverige.

Preem menar att de kommer att få större inflytande över vilka råvaror som används i takt med att produktionen ökar. En större andel av råvarorna kommer då att hämtas från Sverige med omnejd, enligt Preem, med större fokus på skogliga restprodukter och råvaror från lantbruket.

Preems HVO

År 2019 fördelade sig råvarorna och deras ursprungsländer i Preems egen produktion av förnybara drivmedel enligt följande. TOFA står för Tall Oil Fatty Acid. Den förnybara produktionen bestod nästan uteslutande av HVO.



Preem har ännu inte har tillräcklig produktionskapacitet för att täcka efterfrågan på biodrivmedel. Därför köper de också färdiga produkter från hela världen som de sedan säljer vidare. Försäljning sker i dagsläget till Sverige och Norge. År 2019 fördelade sig råvarorna och deras ursprungsländer i Preems sammanlagda försäljning av förnybara drivmedel enligt följande.



Tallolja, animaliskt fett (slakterivafall) och PFAD används till förnybar diesel HVO. Raps används till biodiesel FAME. Sockerbetor, majs, vete och råg används till etanol.

Preem säljer ingen HVO baserad på palmolja. Däremot baserades cirka 10 procent av den HVO de sålde år 2019 av PFAD (Palm Oil Fatty Acid), vilket är en biprodukt vid raffineringen av palmolja. Den PFAD som användes till Preems HVO kom huvudsakligen från Indonesien, som är ett högriskland när det gäller regnskogsskövling. Preem säger sig arbeta hårt för att hålla nere försäljningen av HVO baserad på palmoljeprodukter.

Preem uppger att de i huvudsak allokerar råvaran PFAD till den HVO de säljer i ren form under namnet HVO100, främst till de företagskunder som efterfrågar sådan. Under år 2020 planerar de att backa från försäljningen av HVO100 eftersom utbudet på marknaden av HVO100 fri från palmoljeprodukter är mycket begränsat, enligt Preem. Detta innebär i så fall att mängden HVO tillverkad av PFAD i deras försäljning kommer att minska drastiskt.


Läs mer

Gröna Bilisters pressmeddelande om Preems initiativ

Fördjupande information: Bränslebolagen måste lägga palmoljekorten på bordet

Den svenska klimat-och ursprungsdeklarationen av drivmedel

Gröna Bilisters pressmeddelande EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel

Gröna Bilisters rapport Drivmedelsfakta 2019
Relaterat material
29/10: E.ON miljödeklarerar sin biogas
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel är försenad, och införs inte förrän hösten 2021. E.ON vill inte vänta så länge. D......

Bra Miljöval har blivit ett sämre miljöval
Naturskyddsföreningen har länge verkat för att palmoljeprodukter av miljöskäl inte ska användas i biodrivmedel. Samtidigt tillåt......

Är reduktionsplikten ett recept på hållbar soppa?
Regeringen har aviserat att reduktionsplikten ska skärpas rejält: till år 2030 ska klimatpåverkan från diesel och bensin minska m......

Varför skenar priset på etanol E85?
Priset på etanol E85 motsvarar nu ett bensinpris på nästan 20 kronor litern. De som väljer E85 av klimatskäl offrar nästan 6 kro......

3/7: Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel vid pump har fördröjts till 2021. Det skånska energiföretaget Kraftringen tar nu......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Gröna Bilister har svarat på Energimyndighetens remisser av föreskrifter kring miljödeklaration av drivmedel. Klimatpåverkan och......