Kinto bilpool

En bil står i snitt oanvänd 96 procent av tiden, och många av oss behöver ingen bil i vardagen – särskilt efter pandemins signal om hur bra det går att jobba hemifrån. Ändå har bilpoolerna svårt att ta fart – kan Toyotas globala satsning Kinto ändra på det?



  • Bilar: Toyota Yaris, Corolla, C-HR, RAV4, Mirai, Proace och Lexus UX
  • Priser: Tre olika paket kommer; Free, Light och Plus. I nuläget (augusti 2021) finns enbart Light, med priser för Toyota Yaris 55 kr/timma, 595 kr/dygn, 1 075 kr för tre dagar (vilka som helst i veckan), 2 495 kr/vecka, 8 495 kr/mån. Corolla, C-HR och RAV4 kostar 66 kr/timma, Lexus UX kr/timma, Mirai 150 kr/timma och Proace 154 kr/timma, med ungefär motsvarande höjning för längre tider. Alla bilar kostar därutöver 2 kr/km.
  • Platser: I nuläget Stockholmsregionen, Göteborg och Malmö, utvidgas successivt
  • System: Fasta parkeringsplatser
  • Krav: Körkort, 18 år räcker
  • Läs mer: www.kinto-mobility.se

Enkelt: allt ingår

Kinto är Toyotakoncernens globala mobilitetsleverantör. Ordet är japanska för ”flygande nimbus” – en tjänst som snabbt dyker upp när du behöver den. Riktigt så funkar inte Kinto; bilarna har fasta platser som du måste ta dig till och du måste lämna tillbaks bilen på samma ställe. Dessutom får inte din egen bil stå på Kinto-platsen under tiden. Men i övrigt är konceptet enkelt: allt ingår. Parkering, drivmedel, service, skatter, tvätt och trängselavgifter – dock inte fria kilometer, som ju ofta ingår med hyrbilar. Dessutom får man, precis som på hyrbilsfirman, upp erbjudandet om självriskeliminering, som beroende på modell lägger på ungefär tio procent på priset.

Kinto låter mig fritt byta bilar under abonnemanget, ibland vill jag ha en liten stadsbil, ibland behöver jag större utrymmen. Men denna bildelning är bara början; Kinto Ride ska bli en on-demand taxiliknande tjänst för att bättre utnyttja de transporter som ändå sker, Kinto Join ska organisera samåkning till och från jobbet och Kinto Go ska kombinera flera olika mobilitetsslag för att på en enda räkning kunna ta sig från A till B. Med Toyotas stora, men välkomna ord, så ska de gå från att vara biltillverkare till att bli mobilitetsleverantör.

Finstilt utan obehagliga överraskningar

Vi läser det finstilta för att du ska slippa; med bilpoolstester är det en stor del av testet. För Kinto är det ovanligt lätt, användarvillkoren är lätta att hitta, relativt kortfattade och skrivna på svenska.

Här letar vi i begränsningar i användandet, men hittar bara det självklara – bilarna får inte köras i terräng, inte användas för att begå brott eller för att köra professionell taxiverksamhet. Djur i bilen är inte tillåtna och ska du har barn i bilbarnstol så ska de sitta i baksätet – precis som trafiksäkerhetsforskare rekommenderar.

Enda kravet för att få köra är ett giltigt körkort, och det räcker att du fyllt 18. Det är rentav tillåtet att övningsköra med Kintobilarna, utan att självrisken ökar. Bilarna får köras var som helst i Norden utom på Island. Så länge Kintomedlemmen är med i bilen får också andra köra, men för att t.ex. min fru ska få köra bilen utan att jag är med måste hon också bli medlem – ett familjekonto som andra bilpooler har saknas ännu.

De flesta försyndelser man kan göra – lämna bilen sent, lämna den smutsig, inte betala p-böter, påförs en administrativ avgift på 500 kr utöver själva bötesbeloppet. Man får också 500 kr i böter om man lämnar tillbaks RAV4:an – den enda laddbara bilen hos Kinto – utan att koppla in laddkabeln. Att å andra sidan ha bort laddkabeln kan kosta ända upp till 6 000 kronor och täcks inte av självriskreduktionen.

Bensinbilarna måste vara minst halvfulla när de återlämnas och tankning måste ske hos Circle K eller Ingo, med ett bränslekort i bilens mittkonsol och en kod i appen. Vätgas ska tankas hos Aga på Arlanda, men väljer man en vätgasbil är det okej att lämna tillbaks den med bara 30% i tanken.

Självrisken ska man se upp med, den är långt högre än man normalt har för sin egen bil. Vagnskador kostar upp till 9 000 kronor, stöld, glas och räddning lika mycket medan trafikolyckor har en självrisk på 4 700 kr. Det är förståeligt om många väljer självriskelimineringen för ungefär 10 procents merkostnad.

Fasta platser

Flera av de senaste aktörerna inom delad mobilitet fokuserar på flytande parkering; hämta och lämnabilen var du vill inom anvisade områden. Det har blivit självklart för elsparkcyklarna, men pendeln tycks vara på väg att svänga tillbaks förbilpoolerna eftersom det är så mycket administration när bilarna kan lämnas lite var som helst. Dessutom kan det vara lättare för kunden att veta var bilarna står, samma plats varje gång.

    Första Kintoplats i Sverige var på Kungsholmen i Stockholm, nu finns de också på Södermalm, Norrmalm, Hammarby Sjöstad, Vasastan och en mängd andra ställen. På de flesta ställena står bara någon enstaka bil; tanken är att ha nära till någon Kinto snarare än att ha hela utbudet inom räckhåll. Vätgasbilarna, som Kinto Sverige är först i världen med att ha i bilpool, finns på KTH i norra Stockholm.

I Göteborgsregionen finns Kinto på närmare femtio ställen och i Malmö på ett tiotal. Räkna med att detta utökas, både antalet ställen per ort och vilka orter Kinto finns på. Det är en dåligt bevarad hemlighet att många av de som tidigare jobbat åt Sunfleet runt om i landet nu jobbar med Kinto, vilket vi bör se spår av snart.

Kinto finns också i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Italien och ett antal andra länder i Europa, men med delvis olika erbjudanden. I Asien finns Kinto bl.a. i Thailand, Kina, Japan och Australien, och i Amerika bl.a. i USA, Kanada och Brasilien. Det är spännande att surfa in på dessa marknaders hemsidor och se erbjudandena, såsom att Kinto-medlemmar i Thailand är försäkrade mot sidoeffekter av covidvaccinering. I Danmark kan man hyra en SUV med taktält för campingliv. Men ett svenskt medlemskap ger tillgång till bilar i Sverige, inte utomlands.

Lättbokat, lättkört

Bilen bokas på hemsidan eller i appen, hemsidan är bäst eftersom det där är lättast att se vilka bilar som finns var. Både i appen och hemsidan får jag en karta där allaställena med Kinto visas, och med ett klick kan jag se vilka bilar som finns där. Orange procenttecken på kartan innebär att här finns det sommarbilar med rabatt.

Reservationen går också snabbt, även första gången då jag laddar ner appen och legitimerar mig genom bank-id. Det går att fritt avboka bilen ända fram till 30 minuter innan starttid, långt bättre än M. Om bilen fortfarande är tillgänglig så kan bokningen också förlängas när som helst. Det går också att förkorta bokningen, men kostnaden förblir den samma. När jag bokar Mirai får jag ett särskilt mejl om hur det är att köra vätgasbil – utmärkt!

När jag kommit framtill bilen låser jag upp den med appen och trycker på startknappen. Jag behöver alltså inte som i t.ex. Stockholms bilpool gräva fram en nyckel i handsfacket eller liknande, och inte som i Aimo gå igenom ett frågebatteri innan start. Det går också att öppna bilen med ett Kintokort mot en läsare i vindrutan, kortet krävs inte men kan vara smart att ha om man är fler som ska köra bilen, eller som extra säkerhet om mobilen skulle dö.

Vi hör av oss tillkundtjänst både via chattfunktion och på telefon vardagar och helg, dagtid och kväll, och får alltid hjälp snabbt, muntligt eller skriftligt och alltid på svenska. Chattroboten förstår i princip ingenting, men det gör inget eftersom den direkt kopplar vidare till en hjälpsam människa.

Miljö: På bättringsvägen

När Kinto lanserades valde vi att inte testa tjänsten, eftersom den inte hade några miljöbilsklassade fordon. Nu finns laddbara SUV:en RAV4 på åtskilliga ställen och vid KTH i Stockholm – men enbart där – finns Toyota Mirai vilket gör Kinto Sverige till världens första bränslecellsbilsbilpool! De vanligaste bilarna är lilla Toyota Yaris, mellanstora Corolla och crossovern C-HR, alla som icke-laddbara hybrider. Därtill finns Lexus UX som en slags prestigeval och skåpbilen Toyota Proace. Alla personbilar Kinto erbjuder har högsta betyg, femstjärnor, i Euro NCAP, och är max 24 månader gamla.

Någon renodlad elbil finns inte, trots att både UX och Proace finns i elutförande, men egentligenskulle en mindre elbil à la Renault Zoe passa bäst – i Stockholm tar jag hellre en Aimo och åker helt avgasfritt. Kinto anger att ”De flesta är såklart Toyotaelhybridbilar men vi är ett multibrand så om behov finns och Toyota inte passar så kan vi fortfarande hjälpa till”. Det tar jag ad notam; in med en enkel, liten elbil!

Själva prismodellen där drivmedel är inkluderat är miljömässigt direkt dålig; glöm ecodriving om soppan är gratis. Och varför anstränga sig att ladda laddhybriden om bensinen ändå ingår? Å andra sidan är det positivt att Kinto inte, som så många hyrbilar, har fria mil. Och den stora klimatnyttan kommer med alla de andra tjänster Kinto planerar och som redan finns på andra marknader; då kan bilanvändningen verkligen effektiviseras.

Prisbild: Fördel Kinto

När vi, som en del av testet, frågat användare om Kinto-upplevelsen lyfter många fram bokningssystemet som omständigt och priset som positivt. Kinto är långt billigare än M, priserna är ungefär vad Sunfleet hade. Det gäller inte minst sommarerbjudandet med en Corolla för under tiotusen kronor för en hel månad. En långhelg med samma bil och 100 km körsträcka kostar 1 490 kr, en Yaris i tre timmar och fyra mil för att t.ex. hämta sitt Blocket-fynd kostar 245 kr.

Exemplen är Kintos egna, men när vi själva räknar på det är Kinto nästan alltid billigare än andra pooler och hyrbilar så länge körsträckan är kort. Med två kronor milen skulle en Skåneresa från Uppsala i en Corolla för tre dygn kosta drygt 4 000 kronor, varav huvuddelen är milkostnaden. I gengäld är bränslet gratis, men i en snål bil är det billigare att ta bränslenotan. Under sommaren har Kinto specialpris på Corolla för 2 895 kr per vecka eller 9 990 kr för en hel månad. Det är nästan halva priset jämfört med M, och extra intressant ett Svemesterår som detta, då det är svårt att alls hitta hyrbilar.

Skåpbilen Proace kostar 154 kronor i timman vilket kan vara en bra affär om man är redo att snabbt lasta in flyttgodset. Både den och RAV4 har alltid dragkrok.

Vätgasbilen Mirai kostar hela 150 kr per timma, utan möjlighet att boka längre tider med lägre priser. När vi bokar en hel vecka blir kostnaden över 25 000 kronor; inte undra på att de fem Miraierna står oanvända, dammiga och med fågelskit på.

Samma priser men utan moms, gäller för den som vill ansluta sitt företag. För företag kostar Light i nuläget 495 kr/mån och Plus 1 495 kr/mån.

Något stort på gång

Till slut blir man cynisk av att höra om alla biltillverkares satsningar på delad mobilitet, ja rentav orolig att vara en nyttig idiot i deras försök att ta enkla hållbarhetspoäng. Men Kinto är en storslagen vision från Toyota, som runt om i världen tar sig olika uttryck hittills och som totalt sett verkligen kan bidra till smartare transportlösningar.

I nuläget är vi inte där. Merparten av Kintos bilar är bensindrivna hybridbilar. Laddhybriderna är få, elbilarna inga alls och de fem vätgasbilarna är hutlöst dyra att hyra. Upplägget i Sverige är långt närmare andra bilpooler eller hyrbilsfirmor än den vision Toyota presenterar. Huvudskälet att gå med just nu är för att få en helt normal bil lite billigareän på andra ställen, med lite större flexibilitet, och kanske för att du inte är välkommen som kund i andra bilpooler. Jag går med som komplement till de andra, men kollar alltid först om jag kan få ett bättre miljöval innan jag bokar med Kinto. Men om några år hoppas och tror jag att jag kan skryta om att jag var en av de första att gå med, för detta kan bli riktigt bra.


Vi gillar: Lågt pris, enkelhet, flexibilitet, har laddbara bilar, bra service, världens första vätgasbilpool, många spännande lösningar väntar

Vi ogillar: Mestadels fossilbilar, kräver återlämning på samma ställe, finns ännu bara i tre städer, prismodell uppmuntrar ineffektiv körning och inte laddning, orimliga priser för vätgasbilarna,

Överväg också: Sunfleet där de finns kvar, MoveAbout, Aimo, Hertz och andra hyrbilsfirmor, taxi


Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, juli 2021



  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem - du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 
Relaterat material
15/9: Gröna Bilister har svarat på remissen av utredningen “Stärkt planering för hållbar utveckling”
Gröna Bilister är mycket positiva till att bilens särställning och därmed prioritering i lagstiftningen utmanas i utredningen. A......

Link eldriven kick-bike
Det får väl ses som ett positivt tecken att det kommit en ny delningstjänst för elsparkcyklar – då är pandemins isolering förhop......

Den banbrytande reseappen i Skattungbyn
I norra Dalarna, arton kilometer utanför Orsa, ligger Skattungbyn. En plats där skog sträcker sig så långt ögat skådar och något......

30/6: Bra förslag att ge skattelättnad för förmånsscyklar, men mer behövs
Gröna Bilister har svarat på en remiss från finansdepartementet där skattelättander föreslås för dem som tar emot cyklar som anstä......

26/3: Gröna Bilister och Klimatpolitiska rådet överens
Klimatpolitiska rådet presenterade igår sin årliga rapport som utvärderar regeringens politik i relation till klimatmålen. Gröna ......

29/1: Gröna Bilister: Trafikverkets infrastrukturplanering missar klimatmålen
Trafikverkets transportinfrastrukturplanering måste utgå från klimatmålen. Att välja gång, cykel och kollektivtrafik måste bli li......

17/4: Mobilisten i fokus när Gröna Bilister lanserar ny guide i hållbart resande
För att nå de svenska klimatmålen behöver vart tredje bil plockas bort från storstäderna till 2030 enligt Trafikverket. I den ny k......