Candela Seven

Eldrivna motorbåtar hör skärgården till – vad underbart det är att slippa bullret, inte bidra till övergödning och bottendöd och få vara en del av klimatlösningen. Ändå har omställningen gått trögt, och det beror på att vatten är – trögt. Friktionen är så hög att förbrukningen blir därefter; illa nog för en vanlig motorbåt men katastrofalt för elbåten som antingen får usel räckvidd eller behöver väldig batterikapacitet. Tills nu. 

  • Typ: Eldriven motorbåt, bärplansdriven (hydrofoil)
  • Pris: Från ca 2.5 miljoner kr
  • Motor: El, 55 kW
  • Mått: Längd 7.7 m, bredd 2.4 m, djupgående 1.5 m, 1 m i drift, 0.7 m i grunt vatten-läge
  • Vikt: 1 300 kgMaxlast: Förare + 700 kg
  • Batterier: Litiumjon, 40 kWh
  • Laddning: Mode 2, typ 3. 4 timmar med 3-fasuttag, inbyggd 9.9 kW laddare, 12 timmar från 220 V hushållsuttag
  • Förbrukning: Ca 0.75 kWh per sjömil
  • Räckvidd: 50 sjömil (92 km) i marschfart 20 knop
  • Toppfart: Ca 30 knop
  • Garantier: 9 års batterigaranti, över 80% kvarvarande kapacitet

Först ut

Lidingötillverkade Candela Seven är världens första eldrivna bärplansmotorbåt. Det innebär att den lyfter sig ur vattnet, så att kontakten med vattnet inskränker sig till minimala bärplan. Förbrukningen minskar med omkring fyra femtedelar, så att det är lika snålt att köra i drygt tjugo knop som i fem.

Första gången jag ska gasa på så att båten lyfter sig knyter det sig i magen på mig. Jag tänker att det måste vara som att gå genom ljudvallen med ett stridsflygplan. Men upplevelsen är helt odramatisk. Jag lägger fören mot vindriktningen och drar på gas. Motorn svarar direkt, farten ökar snabbt och när vi passerar ungefär 15 knop händer det. Båten lyfter sig upp ur vattnet och därefter är det ungefär en halvmeter mellan köl och vattenyta.

I samma ögonblick blir det nästan overkligt stilla. Av ren upphetsning skriker jag till medpassagerarna, men det är helt onödigt. Elmotorn är tyst och det hörs inget från vattnet som slår mot skrovet – eftersom vi befinner oss en halvmeter upp. Känslan av att det måste vara instabilt med så liten kontaktyta mot vattnet är helt fel. Tvärtom har jag aldrig åkt motorbåt så stabilt. Vi passerar ovanför vågor som hade fått en vanlig motorbåt att dunsa och rista till, vi saktar ner för skärgårdsbåtens svall och håller i oss men känner det inte ens. Blir vågorna uppemot en meterhöga eller mer, överstiger det bärplanens kapacitet och båten saktar automatiskt ner.

Kollar man noga ser man att de två främre foilrarna eller bärplanen arbetar febrilt. Små, små korrigeringar görs utifrån signaler från ultraljudssensorerna i fören som mäter våghöjden framförbåten hundra gånger per sekund, tillsammans med gyroskop och accelerometer.

Eftersom tyngdpunkten ligger ovanför lyftpunkten är Candelan i grunden instabil, och mycket riktigt har stridsflygplanstekniker utvecklat samspelet mellan båtens sensorer, styrsystem och reglerteknik. För att säkerställa att båten orkar lyfta, sattes maxvikten från början till sexpassagerare, men Candela har nu märkt att den orkar väsentligt mer – och utformningen gör att detta hur som helst inte är en båt tänkt för stora sällskap eller tung last.

Tekniken har kontinuerligt utvecklats och förfinats, vilket också kommit de som köpt de allra första Candelorna till godo, genom uppdateringar i samband med service. Fortsatt hittar teknikerna förbättringar, som framgent alltmer ska uppdateras över nätet.

Och vilket jobb de gjort! Inte ens när jag blundar och koncentrerar mig går det att märka. I svängarna lutar båten mindre än en vanlig motorbåt, men blir det brantare än 12 grader drar båten automatiskt ner farten ett par knop för att stabilisatorerna ska klarauppdraget – på samma sätt som en ansvarsfull förare hade gjort själv. Men den är hela tiden uppe på bärplanen och när jag rätar ut, skjuter båten fart igen.

En klump finns kvar i magen för hur det ska vara att kliva ner igen, men när jag drar ner farten lägger sig båten helt odramatiskt på vattnet. Sen glider vi ljudlöst framåt i några knops fart för att gå in i hamn.

I novembers ösregn och skymning får vi inte tillfälle att testa hur bra båten är för wakeboards eller vattenskidåkning, men Youtubeklipp visar att det fungerar bra. Elmotorns fulleffekt direkt är bra när någon ska dras upp ur vattnet och det är förstås skönt att slippa åka vattenskidor i avgaser. Om det är en för- eller nackdel att båten inte ger några svallvågor är en smaksak.

Lätt och avskalad

Det första intrycket av Candela förtöjd är lite av en besvikelse. Detta är så revolutionerande teknik, och så ser båten så vanlig ut. Men det är en medveten tanke, lite som med Tesla Model S; tekniken är så ny att man inte vill sticka ut också utseendemässigt.

Skrovet är gjutet i kolfiber, vilket tidigare gjordes utomlands men nu sker på den lilla fabriken på Lidingö där också all slutmontering och teknikutveckling sker. Räknat utifrån bärighet väger kolfibern mindre än glasfiber, och att hålla vikten nere innebär att räckvidden ökar – sant för elbilar och ännu mer så för elbåtar. 1.3 ton väger båten totalt, lite beroende på utförande, mindre än en Renault Zoe.

Kanske är det önskan att hålla nere vikten, eller så är det en önskan att vara skandinaviskt avskalade – oavsett så är Candela väldigt ren invändigt. Kolfibern är målad i pastellfärger, inklusive stolarna som är gjutna i ett stycke, mängden trä är begränsad och nästan bara ratten är i läder. Mindre lastutrymmen finns under framsätena och under den bakresoffan.

Instrumenteringen består, liksom hos Tesla, bara av en stor skärm. Här visas återstående batterikapacitet och räckvidd, liksom en stor karta med integrerad navigator som också berättar hur mycket återstående batterikapacitet man beräknas ha vidankomst. Därtill kan man i Candela-appen se laddstatus, hur man rest och mycket annat inklusive om båten rör sig utan att man själv tänkt sig det.

Reglagen inskränker sig i princip till spaken som förs framåt för gas, bakåt för att backa – kan det bli enklare? Framförandet blir också lättare av själva foilandet, som gör att jag inte behöver spana efter småvågor och parera för dem.

Det avskalade utförandet gör båten mer lättskött, men det kan inte hjälpas att det inte ger en känsla av att man spenderat flera miljoner kronor. Därtill betyder det ju att man inte kan ställa in sätena alls och inte sträcka ut i soffan – för det finns ingen. På fabriken ser vi att många beställt en komfortablare inredning och ett kapell som gör att man lättare uthärdar en störtskur. För den som är på spenderarhumör finns rentav en särskild Candela-trailer.

Det som däremot inte finns är olika storlekar på batterier eller motor; i motsats till alltfler elbilar tror Candela åtminstone ännu så länge på one size fits all. Motorn är på 55kW eller 75 hästkrafter, hämtad från Torqeedo men anpassad till Candela och med deras egen design på ytterhöljet för att passa bärplanskonstruktionen. Batteriet är på 40 kWh, vätskekylt litiumjon inköpt från BMW som använder det i sin i3. Propellern är räckviddsoptimerad med fyra blad.

Räckvidden räcker

Räckvidden är, beroende på vikt, vind och värme, ungefär 50 sjömil eller drygt niolandmil i marschfart 20 knop. Det är tre gånger längre än någon annan eldrivenmotorbåt på marknaden, och gör Candelan till den första relevanta elbåten för den som vill komma lite längre.

Tack vare bärplanstekniken är räckvidden i marschfart samma som om man skulle puttra på i fem knop. I dryga 20 knop går det inte ens åt 20 kW effekt, inte ens vid maxhastigheten 30 knop går mycket mer än halva kraften åt. Det är bara just i take-off all kraft behövs.

Därmed kommer du i princip vart du vill i skärgården, oavsett vilken skärgård som avses. Mycket längre än två timmar åt gången tror vi inte att särskilt många vill åka motorbåt oavsett drivmedel.

Ska du ända ner till Sandhamn eller någon annan av Stockholms skärgårds yttersta punkter, så är Candela tillsammans med Nordsol i färd med att sätta upp laddplatser i anslutning till bryggan. Laddningen blir tillgänglig för alla, den som kommer i Candela laddar gratis, och båten får i sig nästan tio sjömil i timman. Någon snabbladdning är däremot inte möjlig; BMW har förstås det för sin i3 men Candela har tyckt att tekniken är för dyr och snabbladdarna är i nuläget obefintliga i skärgården. Som ett nästa steg tänker sig Candela att man ska kunna ladda batterierna, åka till sin skärgårdsstuga på en ö utan el och drivakylskåp och andra förnödenheter från båtens batteri i ungefär en vecka åt gången.

Skulle du ignorera alla varningar och köra batterierna nästan tomma, gör Candela som de flesta elbilar och går ner i krypläge så att du kan ta dig till närmaste hamn. Skulle all kraft ta slut, flyter Candela lika bra som vilken som helst annan motorbåt; den är inte beroende av kraft för att hålla sig uppe.

Laddar du batterierna rätt, minskar klimatpåverkan i driftsfasen med uppemot 99 procentjämfört med motorbåten med fossildrift. De lokala utsläppen är förstås noll – man slipper bidra till Östersjöns övergödning och döda bottnar! Dessutom är det inte bara ombord det är tystare, man bidrar också till en lugnare skärgårdsupplevelse för alla.

Hur dyr vet vi inte än

Trycket är stort på Lidingöfabriken, som skulle ha byggt 25 båtar under 2020 om det inte vore för coronan. Hittills finns de flesta kunderna i Sverige, men efter att TED-grundaren trätt in med kapital har också den globala marknaden öppnat sig.

Driftskostnaderna är mer än 90 procent lägre än för en bensinbåt; en resa tur-retur från varvet på Lidingö till Sandhamn kostar el för en femtiolapp istället för bensin för en tusenlapp. Under en krona per sjömil är en driftskostnad närmare kajakens än andra motorbåtars. Men med en prislapp på uppemot 2.5 miljoner kronor avgörs kalkylen trots allt inte så mycket av laddkostnaden. Om Candelan håller värdet bättre än sina bensindrivna motsvarigheter, såsom många elbilar gör, så förändras kalkylen. Därför är det mycket intressant vad Candela kommer att få för de två begagnade båtar som just nu ska säljas.

Men det är klart att Candela Seven är för first movers. I nästa steg kommer troligen en billigare version, och längre fram är Candela intresserade av att etablera sin teknik på kommersiella fartyg, med mångdubbelt större klimatvinster och där de låga driftskostnaderna faktiskt spelar roll eftersom de går i kontinuerlig trafik medan en typisk motorbåt används någon enstaka vecka på sommaren.

I skrivande stund går det att få en Candela till nästa sommar om man beställer direkt. Hade jag haft mer sjövett och ett par miljoner liggande löst så hade jag inte tvekat.

Vi gillar

  • En fossilfri revolution på vattnet
  • Klimatsmart
  • Stabil, tyst gång
  • Snabb och lättkörd
  • Låga driftskostnader
  • Uppdateras kontinuerligt

Vi ogillar

  • Högt pris
  • Väl avskalad inredning
  • Liten tillverkare känns osäkert
  • Inga valmöjligheter avseende batteri eller elmotor

Överväg också

  • … Nä, det finns inget annat som ens är i närheten!

Text och bild: Gröna Bilisters testpilot Mattias Goldmann – november 2020

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem