Wind eldriven kick-bike för uthyrning

Vi tycks vara på väg in i en andra våg av eldrivna kickbikes; mer robusta, säkrare och bättre anpassade för korttidsuthyrning. Tyska Wind ser ut att ha marknadens mest slitstarka variant.


  • Kod för att testa gratis: BUTACSL (upp till 50 kr) 
  • Antal elskoters: Drygt 100 
  • Geografisk placering: Malmö och Stockholm i Sverige fler orter på gång. Barcelona, Berlin och mång andra städer i Europa och Asien. Antalet växer snabbt. 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt 
  • Anmälningsavgift: Ingen 
  • Kostnad: 10 kr i startavgift, 3 kr per minut. 10% rabatt vid förköp 
  • Fordon: Eldriven skoter/kickbike 
  • Räckvidd: Anges inte, cirka 50 km 
  • Toppfart: 20 km/h 
  • Åldersgräns: Från 18 år 
  • Betalsystem: Kreditkort via app 
  • Läs mer: wind.co

Robust utförande
Redan på avstånd ser Wind mer robust ut än de andra. Till att börja med ligger den nästan aldrig ner, eftersom den har ett rejält ställ, nästan som på en motorcykel. Bakhjulet är helt inkapslat, styrstången grövre än de andra och fotplattan att stå på är stor och stabil. Wind ska enligt dem själva också fungera om den hamnar i vattnet; en klar konkurrensfördel eftersom så många hamnat just där. I mer vardaglig användning innebär det inkapslade hjulet mest att man inte stänker ner sig själv lika mycket när man kör i regn vilket förstås är en fördel.

Hjulen är lika små som på de andra sparkcyklarna, men framhjulet är rejält fjädrat. Wind har handbroms för både fram- och bakhjul, en rejäl tuta, fram- och bakljus och reflexer fram och bak – det som krävs för att den ska vara laglig att använda när det är mörkt, men som inte alla elsparkcyklar har. Däremot finns varken krok för kassar eller mobilhållare.

Som på de andra elsparkcyklarna, styrs gasen med höger tumme. Toppfarten är 20 km/h, och dit når man lika snabbt som med de andra. Dock är ljudet lite högre, det viner om det inkapslade bakhjulet där själva hjultrumman blir en förstärkare. Wind är gul och blå och ser ut ungefär som om Ikea skulle ha lanserat den. 


Expanderar över Europa
Wind är baserade i Berlin och Barcelona, och finns i flera europeiska och asiatiska städer, med en planerad och riskkapitalistfinansierad expansion till flera ställen i framför allt Europa. I nuläget finns de bara i Malmö och Stockholm i Sverige, men räkna med att det snabbt ändras.

Lätt att komma igång
Med en smartphone är Wind-appen nedladdad på nolltid, du skriver in ditt kreditkortsnummer och kan köra iväg direkt. Appen är på svenska, liksom det juridiska avtalet som bl.a. reglerar att man måste vara 18 år för att få använda Wind och inte får väga mer än hundra kilo. Wind har inga krav på körkort eller att man ska använda hjälm. 

På kartan i appen visas tydligt var närmaste elskoter står; liksom med Voi kan Lime hämtas och lämnas var man vill, så länge den står lagligt. Till skillnad från de flesta andra framgår det däremot inte på kartan hur mycket laddning varje kickbike har kvar. Det går inte att reservera sin Wind, man går helt enkelt fram till den och öppnar den med QR-skannern eller genom att skriva in koden manuellt. Hittar man den inte kan man med appen få den att låta och lysa, om man inte är för långt bort.

Med ett par snabba sparkar är jag iväg och snabbt uppe i toppfarten 20 km/h, elektroniskt begränsad, vilket betyder att den inte sackar i uppförsbackarna. Hastigheten och hur mycket el som finns kvar syns i den lilla displayen på styret.  Batteriet är av litium-jon-typ och elmotorn på 250 W sitter i bakre navet och driver bakhjulet direkt.

När resan är klar ställer jag ifrån mig Wind i en zon där det är tillåtet; på kartan finns särskilda parkeringszoner utsatta men det räcker att inte ställa den i de rödmarkerade zonerna. För att avsluta bokningen skickar jag in en bild på elsparkcykeln står och kan kryssa i om den på något sätt är trasig. Jag får sen direkt en rapport om vad resan kostat och kan på en karta se exakt hur jag tog mig. 


Prissatt som de andra 
Startkostnaden på tio kronor och minutpriset på tre kronor är det samma som de flesta av konkurrenterna. Det går att fylla på kontot i förväg med minst 50 kronor, då får man tio procents rabatt, och den som vill testa gratis kan använda koden 
BUTACSL för en första resa på upp till 50 kr. Det finns inget pristak och ingen rabatt om man kör länge. 

Wind förlitar sig på externa laddare, ”superchargers”, som tar hem elsparkcyklarna för laddning mot betalning. Det betyder också att de inte kan miljömärkas, eftersom det då inte finns någon kontroll över hur de laddas – men det viktigaste ur miljösynvinkel tycks vara hur länge elsparkcykeln håller och därför är vi glada att Wind är så pass robust.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, november 2019
Relaterat material
Volkswagen ID3
Med ID3 gäller det att hålla isär bilen från företeelsen. Att Volkswagen går ”all in” på elbilar är fantastiskt, kanske för dem ......

Audi e-tron Sportsback
Audi satsar brett på eldrift, och börjar uppifrån med stora e-tron, som nu finns i Sportsback-version. Den är mindre praktisk, d......

Hyundai Kona
Kona var redan tidigare en av de mest uppskattade elbilarna, med lång räckvidd, rimligt pris, goda garantier och rejäla innerutr......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Hyundai Ioniq Electric
Ioniq ska gå från att vara en bilmodell till att bli varumärket för hela Hyundais elbilssatsning. Men modellen Ioniq har hamnat ......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Jaguar i-Pace
i-Pace har blivit en stor framgång för annars så konservativa Jaguar. Vi hyllade den efter ett välregisserat pr-event, nu tar vi......