Donkey Republic cykeldelning

När fokus är på Voi och de andra elskotrarna för uthyrning, är det spännande att titta närmare uthyrning av cyklar som man får trampa själv, med ett mellanting mellan fast och flytande system. Danska Donkey Republic finns överallt i Köpenhamn, är stort i Sydsverige och sprider sig – velkommen, säger vi!


  • Geografisk placering: I Sverige Malmö, Lund, Trelleborg, Simrishamn, Helsingborg, Ängelholm, Laholm, Båstad, Mölndal, Borås, Lidköping. Utomlands bl.a. Köpenhamn och ett tiotal andra städer i Danmark, Hamburg, Berlin, Amsterdam, Bryssel, Genève, Barcelona och många andra europeiska städer. 
  • Antal platser: Nästan obegränsat, flytande system inom zoner 
  • Tillgänglighet: Året runt, dygnet om 
  • Anmälningsavgift: Ingen 
  • Kostnad: 15 kr för upp till 15 minuter, 20 kr upp till 30 min, 30 kr upp till en timma, 50 kr för upp till två timmar. Särskilda rabatter vid abonnemang 
  • Fordon: Cyklar med tre växlar, inte elassisterade, elcyklar finns men ännu inte i Sverige 
  • Räckvidd: Så långt den egna energin räcker! 
  • Toppfart: Vad du orkar med, kanske 25 km/h? 
  • Åldersgräns: Från 15 år 
  • Betalsystem: Kreditkort via app

Normal cykel
I tider av sparkcyklar och andra mer eller mindre fantasifulla fordon för individuell mikromobilitet är det befriande att Donkey Republic är en helt vanlig cykel. Till skillnad från lånecyklarna som står i fasta ställ i bl.a. Malmö och tidigare fanns i Stockholm, är hjulen lika stora, styret normalt och cykelställningen den vi är vana vid. Den klar-orangea cykeln har stabil och låg ram, tre växlar, handbroms på fram- och bakhjulet, en rejäl ringklocka och automatisk belysning fram och bak (men inga reflexer på sidan). Cykeln är ofjädrad, men de stora däcken och den rejäla sadeln gör att det bir bekvämt i alla fall, även om massiva däck aldrig är helt självklart. 

Dessutom har cykeln en rejäl hållare för mobilen på styret, utmärkt när man vill slå på gps-funktionen. Den har en stor, stabil pakethållare på styret med ett spänne som gör det lätt att fästa inköpskassen eller ryggsäcken här – dock har en del av Donkey Republics cyklar blivit av med detta spänne. Det finns också en normal pakethållare, men reklamskyltarna på sidan gör att den är svårlastad. 

Cykeln uppfyller säkerhetsstandarden ISO 4210. Den som till äventyrs vill köpa cykeln betalar 420 euro plus moms, inklusive belysning, lås och kedja.

Alla cyklar vi ser är i gott skick; Donkey utlovar en serviceansvarig per 300 cyklar och att alla cyklar ses över en gång om veckan. Dessutom ger användarna i realtid feedback på hur cykeln fungerar så att eventuella problem kan åtgärdas snabbt.


Hubcentrisk parkering
De flesta lånecyklar ska hämtas och lämnas i speciella ställ, medan Voi och andra sparkcyklar får hämtas och lämnas i stort sett var man vill i ett flytande system. Båda modeller har sina nackdelar; ställen är dyra och blir en begränsning medan det flytande systemet leder till att många står där de inte borde. Donkey har ett mellanting de kallar hubcentriskt, där de definierat inom vilka områden man får ställa sin cykel. Det framgår på appen var det är, och kan snabbt ändras utifrån hur den lokala tillgången på cyklar är, men generellt innebär ett cykelställ i innerstan att det går bra att ställa ifrån sig cykeln.

Tyvärr är systemet beroende av gps, och när det är rejält molnigt så uppfattar inte Donkey med tillräcklig precision var jag befinner mig. Då får jag manuellt markera på kartan exakt var cykeln står, och systemet varnar mig för att jag kan få tio euro i böter om cykeln är felparkerad. Dessa böter ökar om parkeringen är grovt felaktig, och förstås om cykeln helt försvinner. 


Enkla regler, fler abonnemang
För att få använda Donkey måste man ladda ner appen, ansluta sitt kreditkort och få en kod på sms. Sen måste man ha tillgång till smartphonen, och i princip ha på gps, bluetooth och roaming – i princip eftersom Donkey är medvetna om att man kanske använder cyklarna utomlands och inte vill ha allt detta påslaget; det finns då en förneklad variant. Jämfört med många andra lånecyklar är detta mycket smidigare; här behövs inget kort, inga kontanter, inga nycklar. 

I Malmö kostar första kvarten 15 kr, sen blir det 20 kr upp till 30 min, 30 kr upp till en timma, 50 kr för upp till två timmar och så vidare i en glidande skala där varje minut gör skillnad. Det går att hyra för ända upp till en månad, då kostar det fem euro per dag. Snittpriset i hela Europa är tolv euro för en heldag. Utöver baspriset kan man för en tjuga teckna en försäkring som kraftigt minskar kostnaden om cykeln blir stulen. Det finns också olika abonnemang, där ett antal timmar per månad ingår, liksom försäkringen. Det går utmärkt att låsa cykeln medan man t.ex. handlar och sen fortsätta användningen, vilket de flesta sparkcykelsystem inte tillåter. 

Kommunikation med Donkey sker genom mejlformulär på deras webb, de var dock mycket långsamma i korrespondensen med oss i samband med detta test.


Över Europa
Donkey började i Köpenhamn och har på bara ett par år spridit sig till mängder av städer i norra Europa och södra Sverige. Mycket av expansionen har skett genom franchise, med en transparent modell som finns att läsa om på hemsidan. Man ska kunna hantera minst 200 cyklar från dag ett och vara beredd att växa och återinvestera i verksamheten.

En bra dag använder över 30 000 personer Donkey för sina transporter, både turister och vardagscyklister. Nu kommer elcyklarna, än så länge bara i Köpenhamn, Berlin och Rotterdam. 

För städer är Donkeys system lockande eftersom man kan enas med Donkey om var man inte vill ha cyklar stående, och för både Donkey och klimatet är det fördelaktigt jämfört med både ett fast och ett flytande system eftersom man bättre kan styra var cyklarna hamnar och därmed minska skåpbilstransporterna av cyklar. Mer övergripande känns Donkey också som klart bättre än sparkcyklarna, både för klimatet och hälsan. Det mest hypade är inte alltid det bästa.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, oktober 2019
Relaterat material
Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Volkswagen eCrafter
Eldrift för skåpbilar borde vara en perfekt kombo. Många kör korta sträckor per dag, står still stora delar av dagen och används ......

Bird eldriven kick-bike
Bird är på många håll nästan synonymt med elsparkcyklar för uthyrning; de kom först och de är på många håll störst. Bird startade......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Nissan e-NV200 Skåp 40 kWh
e-NV200 har funnits sen 2013, vilket gör den till en riktig veteran bland elbilarna. Dessutom är den baserad på skåpbilen NV200 ......

Fiat Ducato Skåpbil
Inte många av oss uppmärksammar den, men år ut och år in ligger Fiat Ducato kring topp-tio på svenska fordonsförsäljningslistan. ......

Circ eldriven kick-bike
Nu börjar elskotermarknaden konsolideras; någon ger upp och lämnar, och rabattkampanjerna verkar vara över. Men än kommer nya spe......