Circ eldriven kick-bike för uthyrning

Nu börjar elskotermarknaden konsolideras; någon ger upp och lämnar, och rabattkampanjerna verkar vara över. Men än kommer nya spelare, som Circ vars elsparkcykel ser annorlunda ut, de vara mer ansvarstagande än de andra, och de finns över stora delar av Europa.


  • Antal elskoters: Cirka 200 i Stockholm, cirka 100 i Malmö och Lund 
  • Geografisk placering: Stockholm, Malmö, Lund, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Berlin och många andra europeiska städer. 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt 
  • Anmälningsavgift: Ingen 
  • Kostnad: 10 kr i startavgift, 3 kr per minut i Stockholm. 10 kr i startavgift, 2 kr per minut i Lund och Malmö. 10 dkk i startavgift, 2.50 dkk per minut i Köpenhamn 
  • Fordon: Eldriven skoter/kickbike 
  • Räckvidd: 35-45 km Toppfart: Ca 20 km/h 
  • Åldersgräns: Från 18 år 
  • Betalsystem: Kreditkort via app 
  • Rabattkod: circse ger under en tid gratisminuter

Annan look 
Äntligen en elsparkcykel som ser tydligt annorlunda ut. Fram- och bakhjulen är klart större än hos Voi och Lime, och gjorda av orange hårdplast med lufthål i. Cykeln har rejäl fjädring på framhjulet, en större platta att stå på än andra elsparkcyklar och en rejäl handbroms, istället för det knepiga att bromsa genom att trycka ner stänkskyddet över bakhjulet. Dessutom en rejäl hållare för mobilen och en mugghållare på styret, och så både framlyse och reflex framåt. Bara färgen är normal, i nästan samma orange-svarta som Voi. 


Avtalsbunden körning
I avtalet, som bara finns på engelska, lovar jag att åka ensam och att jag är minst 18 år. Därtill bland annat att jag inte får använda mobilen medan jag åker Circ. Jag lovar också att inte använda Circ på grusvägar eller köra det genom vattenpölar bortom vad som normalt finns i stan. Man ger också Flash, som hanterar Circ, full rättighet att som de vill, i alla format och i alla kommersiella sammanhang använda all information om mig som användare av Circ. 

Lätt att komma igång 
Jag sparkar igång tre gånger, trycker sedan på gasen med högertummen för att accelerera, bromsar med handbromsen på styrets vänstra sida där det också finns en rejäl ringklocka. Körningen är bekvämare än andra sparkcyklar tack vare den stora ståplattan och en mer rejäl fjädring, men också stabilare tack vare de större hjulen. 


Över Europa 
Circ finns i Stockholm, Malmö, Lund, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Berlin och många andra europeiska städer. Överallt är området i princip lika med innerstan, men med begränsningar. I Stockholm går det inte att ta eller ställa ifrån sig en Circ i Gamla Stan, Tantolunden och en del andra avgränsade ställen. I Lund är Stadsparken, Botaniska och liknande områden off limit. Nästan alla städer har också en zon där elscootern automatiskt går långsammare, nästan gåfart. 

Snabb-appat 
En fördel med att Circ finns på så många håll är att du kan använda samma app för alla bokningar. Med en smartphone är appen nedladdad på nolltid, med en karta som tydligt visar var närmaste elskoter står. På kartan framgår också hur mycket laddning varje kickbike har kvar, dels med en batterisymbol, dels med exakt kvarvarande laddning i procent. Circ går inte att reservera, man går helt enkelt fram till den och öppnar den med QR-skannern eller genom att skriva in koden manuellt. Det finns också en alarm-funktion som hjälper mig att hitta sparkcykeln. I appen kan jag se hur många resor jag gjort och hur lång tid de tagit, samt ladda ner ett formellt kvitto för resan. 

Efter avslutad körning får jag ge feedback i noll till fem stjärnor och motivera vad jag tyckte var särskilt bra. 

Premium-prissatt 
Circ är nog den bästa av elsparkcyklarna just nu, men också en av de dyraste med en startkostnad på tio kronor, därefter tre kronor i minuten. Min resa på tolv minuter kostar 46 kronor; dyrare än en enkelbiljett med SL som dessutom är giltig i 75 minuter och hur långt som helst under den tiden. Eftersom Voi inte har något pristak, blir det snabbt mycket dyrt och det är bäst att bara använda den för korta resor. Det går inte heller att pausa körningen, t.ex. för att gå in i en butik, utan då måste man antingen låta kostnaden ticka på eller börja om med en ny tia i startavgift. Värt pengarna? Döm själv, men bland elsparkcyklarna är Circ ett bra val.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, juli 2019
Relaterat material
Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Volkswagen eCrafter
Eldrift för skåpbilar borde vara en perfekt kombo. Många kör korta sträckor per dag, står still stora delar av dagen och används ......

Donkey Republic cykeldelning
När fokus är på Voi och de andra elskotrarna för uthyrning, är det spännande att titta närmare uthyrning av cyklar som man får tr......

Bird eldriven kick-bike
Bird är på många håll nästan synonymt med elsparkcyklar för uthyrning; de kom först och de är på många håll störst. Bird startade......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Nissan e-NV200 Skåp 40 kWh
e-NV200 har funnits sen 2013, vilket gör den till en riktig veteran bland elbilarna. Dessutom är den baserad på skåpbilen NV200 ......

Fiat Ducato Skåpbil
Inte många av oss uppmärksammar den, men år ut och år in ligger Fiat Ducato kring topp-tio på svenska fordonsförsäljningslistan. ......