Bird eldriven kick-bike för uthyrning

Bird är på många håll nästan synonymt med elsparkcyklar för uthyrning; de kom först och de är på många håll störst. Bird startade i USA, kom sommaren 2018 till Europa med start i Paris och finns nu i 120 städer världen över. I september 2019 lanserade de sin tjänst i Stockholm, vilket ska vara startskottet för en stor expansion i resten av Sverige och i Norden.


  • Antal elskoters: Drygt 200 i Stockholm, kommer på flera ställen i Sverige 
  • Geografisk placering: Finns i över hundra städer i Europa, Nordamerika och Asien 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt, dygner runt 
  • Anmälningsavgift: Ingen Kostnad: 10 kr i startavgift, 3 kr per minut, rabatt för den som förskottsbetalar 
  • Fordon: Eldriven skoter/kickbike 
  • Räckvidd: 20-25 km Toppfart: Ca 20 km/h 
  • Åldersgräns: Från 18 år 
  • Betalsystem: Kreditkort via app 
  • Rabattkod: Första åkturen gratis upp till 50 kronor med kod BA9F61

Egna sparkcyklar
Bird har sina egna elsparkcyklar, först One och nu Two. De ser inte särskilt annorlunda ut än de andra, kanske lite kantigare, brädan man står på är lite större och stödet lite kraftigare. I delar av världen men inte här kan man också själv köpa en Bird och sen hyra ut den när man inte behöver den, men i Sverige finns inte den affärsmodellen. 

Styret har en stor panel men ingen särskild information, man ser inte hur snabbt det går och inte särskilt väl hur mycket laddning som finns kvar. Man gasar med höger tumme, medan bromsen är en rejäl handbroms för vänster hand. Det finns en liten ringklocka, sen inget mer – varken mobilhållare, mugghållare eller något av det andra som en del av konkurrenterna har. Hjulen är ungefär samma som andra, utom Circ som har större vilket ger en bekvämare färd. Alla Bird är vita med svarta detaljer, ser coolt ut tycker jag.


Avtalskrav
Innan jag får köra måste jag mata in kreditkortsuppgifter och godkänna en rad avtal. De finns på svenska och är jämförelsevis kortfattade. Bland mycket annat lovar jag att åka ensam och att jag är minst 18 år, vilket dock inte kollas upp. Jag lovar också att inte köra när det regnar och trycker i att jag förstått att jag ska använda hjälm. På vissa marknader kan man beställa en Bird-hjälm, men inte i Sverige. 

Normalpris
På webben anges kostnaden i dollar; 1 USD för att starta och 0.15 per minut. Men appen anger ”10 kr för att starta och 3 kr per påbörjad minut.” Det är också vad jag betalar för min första tur på 5 minuter och 1.2 kilometer; 25 kronor. På appen kan haf se exakt hur turen gått, inte bara start och mål utan varenda sväng. 

Priset sjunker lite om man förskottsbetalar 70 eller 100 kronor, men den som bara stoppar in en femtiolapp har inget för det. Däremot löstes min gratis åktur inte in, hoppas du får bättre tur (kod BA9F61 för upp till 50 kronors gratis tur).

På utvalda marknader kan man hyra sin egen Bird för kortare eller längre tid, och alltså inte behöva leta upp den på gatan varje gång man vill använda den. Åtminstone i nuläget finns inte funktionen i Sverige, utan man betalar per minut som med de andra. Det går att reservera Bird i 30 minuter och att pausa turen så att ingen annan kan ta Birden. men det kostar samma som att hyra den. Den som vill tjäna pengar på Bird kan bli Bird-laddare och få betalt varje dag, hur mycket är Bird inte särskilt transparenta med.

 

Global men i Sverige endast i Stockholm - ännu
Att Bird finns på så många håll i världen är en fördel för globetrottern som ofta är ute i världen; då kan sparkcyklar hyras med samma app. Men tills Bird finns på fler ställen i Sverige, är det andra sparkcyklar som funkar bäst som mobilitetslösning. Bird utlovar ju en storsatsning i Sverige och Norden, men var och när berättar de inte. 

Där Bird finns, fungerar de som de andra; de har ställt upp på samma geofencing-princip med vissa ställen det inte går att ställa ifrån sig Birden och andra där elscootern automatiskt går långsammare, nästan gåfart. Området Bird täcker är också snarlikt övrigas, även om Bird täcker in mer av Djurgården och mindre av området mot Solna. Sparkcyklarna finns tillgängliga dygnet om, och även när vi kollar sena kvällar har det funnits över 200 att välja; laddningen sker alltså kontinuerligt snarare än nattetid. I motsats till Moow utlovar Bird inte att laddningen sker med grön el, och lyfter inte heller fram några andra egna miljöegenskaper.


Snabb-appat
Appen visar var alla Bird finns, med aktuell laddnivå i procent. Dessutom kan man trycka på ”kvitterlarm” och då ger Birden ifrån sig ett ljud så att den blir lättare att hitta. Det går också att reservera en Bird, i upp till 30 minuter men det kostar lika mycket som att använda den, så värdet är oklart åtminstone så länge det finns många att välja på. När jag kommer fram till Birden låser jag upp den med QR-skannern eller genom att skriva in koden manuellt. Appen har en inbyggd ficklampa som underlättar användning i mörker. 

I appen kan jag också anmäla om en Bird är dåligt parkerad, eller om den är skadad. Detta sker på svenska, medan all information i frågor&svar-delen är på engelska och delvis motstridig; t.ex. sägs det först att man inte ska köra på trottoarer, sen att man max ska köra 6 km/h på trottoarer. 

Efter avslutad körning får jag ge feedback i noll till fem stjärnor och motivera vad jag tyckte var särskilt bra. Under mina turer gav Bird dock aldrig någon återkoppling, oavsett vad jag angav.

Många nu…
Med Bird på plats börjar elsparkcykel-marknaden rimligen konsolideras i Stockholm; någon har försvunnit och inte särskilt många lär tillkomma. Samtidigt har vi fått ett bättre beteende bland aktörerna, som nästan alla enats med staden om hur och var sparkcyklarna ska framföras; en oerhört välkommen självsanering. I ett nästa steg bör flera av dem finnas i betydligt fler städer och gärna samordna sig med annan delad mobilitet. Kan Bird vara först ut med detta?

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, september 2019
Relaterat material
Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Mini Cooper SE Countryman Plug-in Hybrid
Inte redo för en fullt ut eldriven Mini? Eller behöver större utrymmen? Då kan plug-in versionen av Countryman vara intressant, n......

Mini Cooper SE Electric
Nu finns Mini som ren elbil, med i dubbel bemärkelse ren körglädje. Vår fråga blir: Hur kunde det ta så lång tid? Men också, för ......

Suzuki Vitara gas
Fyrhjulsdrivna gasbilar är det ont om, särskilt med riktiga terrängegenskaper och rimlig prislapp. I Sverige har Suzuki teamat i......

Porsche Taycan 4S
Som vi väntat, men nu är den här: den första elbilen Porsche säljer i modern tid. De har använt tiden väl; Taycan har flera värl......

Seat Mii electric
Sveriges billigaste elbil är en liten tysk med spanskt namn, ett gäng år på nacken men ändå ny. Seat Mii är varken störst, bäst ......