Aimo eldriven kick-bike

En nackdel med den nya delade mobiliteten är att det behövs en app för varje aktör; det blir snabbt många. Nu tar Aimo ett steg i rätt riktning genom att förutom elbilarna också erbjuda elsparkcyklar, i ett och samma system. 


  • Antal elskoters: Cirka 70 i Stockholm, utökas troligen 
  • Geografisk placering: Stockholm 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt ”utom när det är snö”, färre scootrar nattetid 
  • Anmälningsavgift: Ingen 
  • Kostnad: Ingen startavgift, 2 kr per minut 
  • Fordon: Eldriven skoter/kickbike 
  • Räckvidd: 35-45 km 
  • Toppfart: 20 km/h testat 
  • Åldersgräns: Från 19 år, krav på körkort och signering med BankID. 
  • Betalsystem: Kreditkort via app

Appen är grejen
Aimo har en välfungerande app för bokningen av 300 eldrivna Renault Zoe, som hämtas och lämnas i princip var som helst där det är lagligt att parkera inom Stockholms stad och där man betalar per minut. Gröna Bilister har tidigare testat systemet och var i huvudsak mycket positiva, särskilt jämfört med andra bilpooler som Sunfleet som nästan bara har fossilbränslebilar. 

I samma app finns nu också elsparkcyklarna, så att man beroende på behov kan välja vad som passar bäst. Man kan se både bilar och sparkcyklar på kartan, eller filtrera på enbart det ena eller andra. Liksom för bilarna kan man också se den exakta beräknade återstående räckvidden, och reservera den elsparkcykel man önskar. 

I motsats till många andra appar, kräver Aimon varken att man slår på GPS eller bluetooth för att fungera, vilket minskar risken att mobilen dräneras under tiden man kör. Appen fungerar genomgående bra, även om den som tidigare haft Aimo måste ominstallera den för att systemet ska fungera. 


Lågprisvariant
Aimo har en attraktiv prismodell, där de till skillnad från nästan alla andra aktörer på elsparkcykelmarknaden inte tar någon startavgift, utan enbart två kronor i minuten när man kör. Det är kostnadsfritt att reservera sparkcykeln, som då är garanterat min i 15 minuter, och skulle jag ångra sig eller helt enkelt inte hämta upp den i tid, så kostar det heller inget. 

Direkt efter körningen får jag ett mejl med kostnaden, samt hur lång resan var och hur lång tid den tog. I appen finns ett formellt kvitto att ladda ner om man t.ex. skulle vilja redovisa det på jobbet eller i egna firman – på samma sätt som för Aimo bilarna.

På sin hemsida har Aimo föredömligt tydligt användarvillkor och FAQ, allt på svenska och med en svensk kontaktadress ifall något strular. Men allt är starkt inriktat på bilarna, även om Aimo anger att de successivt ska föra in mer information om elscootrarna. Kraven för att få använda Aimos elsparkcyklar är de samma som för bilarna; man måste vara 19 år och både körkort och bank-ID efterfrågas.

Ansvarsfull aktör
Aimo har redan ett aktivt samarbete med Stockholm stad gällande elbilarna, och har nu liksom de flesta andra elscooteraktörerna skrivit under en avsiktsförklaring där de utlovar att bidra till en hållbar mobilitetslösning för stockholmarna. Konkret innebär det bl.a. att de ska uppmuntra till parkering på Stockholm stads Hotspots, att vissa zoner exkluderats, såsom Gamla stan där det inte går att parkera. 

De Aimo elsparkcyklar vi hittar på gatorna är genomgående vettigt uppställda, och Aimo har egen personal som samlar in scootrarna för laddning med grön el. Därmed uppfyller Aimo de viktigaste kraven för att märkas med Bra Miljöval, vilket konkurrenten Moow redan gör.
 
Kör som en Voi
Elsparkcykeln är en Segway nästan identisk med en Voi, vilket betyder att den är mycket lätt att köra. Jag sparkar igång tre gånger, trycker sedan på gasen med högertummen för att accelerera, eller på bromsen med vänstertumme för att stanna. Behöver man bromsa hårdare, sätter man ena foten på bakre stänkskärmen. Det finns belysning fram och bak och en liten ringklocka. 

Hjulen är på tio tum och massiva, vilket betyder att de aldrig kan vara dåligt pumpade och att man aldrig kan få punka. Framhjulet är fjädrat, vilket bidrar till att man kör ganska komfortabelt över mindre ojämnheter, men med så små hjul är det inte att tänka på att köra över trottoarkanter. Lampan fram är stark och kompletteras med ett litet baklyse och reflexer, som av naturliga skäl sitter långt ner. Batteriet är av litium-jon-typ och elmotorn på 250 W sitter i bakre navet och driver bakhjulet direkt. 

Toppfarten är 20 km/h, elektroniskt begränsat – Aimo har satt gränsen lite lägre än andra, så att man inte kommer upp i högre hastigheter i nerförsbacke. Det är ansvarsfullt och bra men är nog också förklaringen till att Aimo-scootern sackar något i branta uppförsbackar. Räckvidden är ungefär fyra mil, vilket förstås är långt längre än man kör på en normal tur, och betyder att även fram emot kvällen finns det ström kvar i de flesta Aimos vi träffar på.


Begränsad samordning
Det är utmärkt att både elsparkcykeln och elbilen nu finns i samma app, vilket till exempel gör att man kan ta elsparkcykeln till mataffären och sedan – med två kassar mat – ta elbilen hem igen. Men i övrigt är samordningen begränsad; det finns inget system för att i appen kombinera de olika färdslagen och ingen prismodell där man t.ex. får rabatt på bilen när man använt sparkcykeln. Inte heller har sparkcykeln, som bilarna, en lägre kostnad om man använder den något längre tid; det är per minut som gäller.

Homezone, alltså där man får hämta och lämna elsparkcyklarna är nästan samma som bilens, men skiljer sig åt i gränserna, vilket sägs vara efter diskussion med Stockholm stad. Liksom elbilarna, finns sparkcyklarna i nuläget bara i Stockholm. Under vårt test utökas antalet Aimo-scootrar och fler blir tillgängliga nattetid, vi hittar uppemot 60 lediga vid midnatt en tisdag vilket är bättre än fler av de större aktörerna. 

Men det som verkligen skulle kunna vara Aimos fördel, en verklig samordning mellan elscootrar och elbilar, är ännu en orealiserad potential. Just nu konkurrerar Aimo på pris, i ett nästa steg kan de konkurrera med bästa multimodalitet.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, juli 2019

Relaterat material
Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Mini Cooper SE Countryman Plug-in Hybrid
Inte redo för en fullt ut eldriven Mini? Eller behöver större utrymmen? Då kan plug-in versionen av Countryman vara intressant, n......

Mini Cooper SE Electric
Nu finns Mini som ren elbil, med i dubbel bemärkelse ren körglädje. Vår fråga blir: Hur kunde det ta så lång tid? Men också, för ......

Suzuki Vitara gas
Fyrhjulsdrivna gasbilar är det ont om, särskilt med riktiga terrängegenskaper och rimlig prislapp. I Sverige har Suzuki teamat i......

Porsche Taycan 4S
Som vi väntat, men nu är den här: den första elbilen Porsche säljer i modern tid. De har använt tiden väl; Taycan har flera värl......

Seat Mii electric
Sveriges billigaste elbil är en liten tysk med spanskt namn, ett gäng år på nacken men ändå ny. Seat Mii är varken störst, bäst ......