Mate City elcykel test

För den som vill ha något speciellt, går det att crowdfunda sin elcykel. Ett drygt år efter att han satt in pengarna, kan Mattias ge sin fru den danska el-vikcykeln Mate. Var det värt väntan?


  • Ram: Aluminium 
  • Fälgar: 20 tum 
  • Bromsar: Shimano skivbromsar fram och bak 
  • Växlar: Shimano, sjuväxlad 
  • Motor: Shimano, 250 W 
  • Toppfart: 25 km/h på el 
  • Assist: Fem lägen 
  • Batteri: Avtagbart, låsbart, 418 Wh, 36 V, 13 Ah, Shimano Litium-jon, 2.6 kg 
  • Laddtid: 4 timmar (tomt till fullt) 
  • Räckvidd: 55 km 
  • Vikt: 21.5 kg, totalvikt upp till 140 kg 
  • Garantier: 2 år på ram och batterier 
  • Pris: € 1049, Mate S € 1249, City+ € 1436

Filmen var oemotståndlig. Glada ungdomar cyklar i dansk miljö på en eldriven vikcykel. Inget liknande finns på marknaden, och det tog tusentals timmar att få varenda detalj rätt. Det fanns bara ett problem. Förutom de få cyklarna i filmen, i olika attraktiva färger, så fanns inte cykeln på riktigt. Men för den som ville vara med att skapa historia, kunde man genom Indiegogo, en av de stora crowdfundingsiterna, beställa en. Om tillräckligt många gjorde det, skulle cykeln kunna byggas.

Självklart halade jag fram kreditkortet, det är inte ofta man får vara med och skapa historia och samtidigt bli en av de allra första ägarna till en så spännande ny produkt. Dessutom utlovade Mate, som den danska elcykeln heter, leverans ett par månader senare, i god tid för min frus födelsedag oktober 2017. Som om inte det var nog, så skulle jag också få cykeln till specialpris, bara för oss som med våra pengar möjliggjorde att cykeln skulle bli av. Priset var 799 dollar - ja, och så 200 dollar till i frakt som inte riktigt ingick i annonsen, men som ju fick ses som rimligt. Visserligen är det en dansk cykel, men den är tillverkad i Kina och att jag erbjöd mig att hämta upp den i Köpenhamn hjälps inte. 

Sen följde en oerhört lång väntan, med många frustrerande moment - som att jag också skulle betala 6% i tull och 25% moms på hela beloppet (328 dollar och 68 cent till). Men också att en del av de tekniska finesser som utlovats, som att modulen med GPS, tracking, ruttplanering stöldskydd och en rad andra funktioner inte skulle bli av. Snabbladdningsfunktionen som jag trodde skulle ingå, visade sig också vara ett tillägg jag inte beställt (den var däremot gratis för de som köpte cykeln senare, på Black Friday).

Till slut kommer cykeln, en vacker vårdag i mars, i ett fint, Apple-liknande paket. Det finns en bra instruktionsvideo på Youtube, men även utan den är det lilla monteringsarbete som kvarstår klart på fem minuter och utan specialverktyg. Hjulen ska på, pedalerna monteras och lite annat smått och gott. 


Äntligen: Själva körningen
Det första intrycket, om man kan tala om det efter ett drygt års väntan, är mycket positivt. Allt andas kvalitet, känns robust och ser snyggt ut. Just vår Mate är snyggt metallröd med svarta detaljer, andra färger finns förstås också.

Sätets höjd ställs lätt in så att cykeln passar både min fru på knappt 160 cm och mig på nästan 180 cm, med god marginal åt båda håll dessutom. För att vara en vikcykel är hjulen på tjugo tum ovanligt stora, och vikmekanismen är helt stabil utan minsta rassel. Man viker ihop cykeln på ett par sekunder och kan göra den mer kompakt genom att fälla ner styret och fälla in pedalerna. Med samma mekanism öppnar man för att komma åt batteriet - det är lätt att ta ut och bära med sig upp om man inte vill ladda cykeln på plats. Laddningen sker med en ackumulator som är stor och tung men helt tyst. Över natten är batteriet förstås fulladdat, däremot fick vi alltså aldrig den snabbladdningsfunktion som vore så spännande att testa. 

Snabbt iväg
Med de små hjulen och eldriften är Mate rejält snabbt iväg från trottoarkanten. Eldriften har fem lägen som kombineras med en sjuväxlad Shimano. Vi kör nästan aldrig i högsta effektläget utan håller oss i trean eller fyran utom uppför branta backar. På så vis blir räckvidden lätt de utlovade 55 km, oftast mer. Skulle elen ta slut så är det fortfarande inte en hopplös cykel att trampa fram; vikten är de för elcyklar så normala drygt tjugo kilo och de små hjulen och den låga lägstaväxeln gör att det går rimligt lätt även med bara mänsklig kraft. Skivbromsarna biter bra och slutar gnissla efter ett antal mil.

Mate är en utpräglad citycykel utan terrängambitioner - det har Mate en annan modell för - och kedjan går långt ner men slår ändå sällan i underlaget. Cykeln är väldämpad och sväljer fint stadens ojämna trottoarkanter och potthål. Stänkskärmar ingår och gör sitt jobb väl, dessutom reflexer men belysningen får man stå för själv.


LCD-displayen visar hur mycket el det finns kvar, men bara i en ganska grov bild av ett batteri; varken i exakta procent eller i beräknad återstående räckvidd. Den visar förstås också hur snabbt det går, men inte snitthastigheten. Därtill hur långt vi cyklat totalt i tid och kilometer - men bara totalt, utan möjlighet att kolla hur lång just denna cykeltur är. Eftersom displayen dessutom ser ut som en gammaldags digitalklocka och inte kan kopplas till en dator eller något annat, så går det inte att komma ifrån en budgetkänsla i just denna del, som cykeln i övrigt inte har. Att det finns en USB-laddare för mobilen är en klen tröst.  Någon pakethållare finns inte, inte heller någon hållare där fram - det blir till att cykla med ryggsäck. 

Ett fynd?
Mate har gjort succé bland crowdfundare som mig, och även om vi var många som inte var helt nöjda med hur det gick sen så har de upprepat succén med sin nya, större cross-cykel Mate X. För alla som inte var med från starten så går det att köpa Mate i tre versioner, där vi alltså har basversionen och inte riktigt ser mervärdet av att ha ett större batteri - det är trots allt en citycykel och det är väldigt lätt att ladda den igen. 

Med basversionen får man en på många sätt oemotståndlig elcykel, så snygg och annorlunda att folk stannar en och undrar var de kan hitta den. Och så är man med i en unik historia - och den som bestämmer sig nu får bara uppsidan, utan den uppslitande väntan och de många besvikelserna längs vägen. 

Vi gillar
  • Snygg, ren design
  • Hög kvalitet, genomtänkta detaljer
  • Komfortabel att cykla på (säten, fjädring)
  • Bra växlar och bromsar 
  • Rimlig räckvidd
  • Lätt att vika ihop

Vi ogillar
  • Begränsad markfrigång
  • För enkel färddator
  • Ingen pakethållare
  • Oerhört lång leveranstid om man var tidig beställare

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, december 2018
Relaterat material
Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi har också börjat testa alternativ till......

Kia e-Niro (el)
Det går snabbt nu. Elbilarna får bättre räckvidd och sjunker i pris samtidigt som laddinfrastrukturen byggs ut. Det sammantaget ......

Tesla Model S 75D (el)
Bilen som gjorde elbilar attraktiva och som länge var själva symbolen för framtiden har nu några år på nacken och det har - äntl......

Lime eldriven kick-bike för uthyrning
Eldrivna kickbikes som lånecyklar slår igenom snabbt, med svenska Voi och nu även Lime, som finns i 130 länder och attraherat näs......

Jaguar i-Pace (el)
Första elbilen från Jaguar är också första verkliga utmanaren för Tesla. Vi återkommer med ett riktigt test men kunde inte hålla......

Karma Revero (laddhybrid)
Sex år efter att jag njöt av Fisker Karma är den tillbaks på marknaden. Det nya namnet, Karma Revero, avslöjar att företaget är et......

MINI Cooper S E Countryman ALL 4 (laddhybrid)
Med Countryman har Mini blivit stor, med All4 har den blivit fyrhjulsdriven och med batterier från BMW har den blivit laddhybrid.......