Sahara 250W 9Ah

CycloTricity vill tillverka moderna och prisvärda elektroniska cyklar utan att kompromissa med kvaliteten. Efter att ha testat den klassiska damcykeln ”Sahara”, är min slutsats att man i det här fallet dock får det man betalar för. Mitt begär efter en elcykel har däremot växt sig starkare. Ett mer bekvämt svar på individuell rörelsefrihet får man leta efter!


  • Pris: 13 995 kronor
  • Motor: Borstlös motor, 250 Watt, 36 Volt 
  • Hastighet: 25 km/h 
  • Batteri: Ingår – 11Ah, Samsungceller 
  • Räckvidd: Upp till 60 km (varierar mellan laddningar beroende på terräng, cyklistens vikt, frekvent användning av PAS, frekvens av stopp / starter, lufttryck i däcken mm)) 
  • Display: LED display (Styr motorns assistansnivå, visar kvarstående energi i batteriet, Hastighetsmätare) 
  • Tumgasreglage: Tillval, kontakta oss för mer info angående dem rättsliga konsekvenserna av att lägga till ett tumgasreglage till denna elcykel 
  • 3 pedalassistans-nivåer (låg, medel, hög) Hjulstorlek: 28-tum (Aluminium dubbellagrat) 
  • Rammaterial: Aluminium Ramstorlek: 20″ 
  • Växlar: Shimano® Nexus® – 3 växlar 
  • Belysning: LED fram och bak 
  • Ringklocka: Ingår 
  • Cykelkorg: Ingår 
  • Lås: Godkänt ramlås 
  • Batterilås: Ingår 
  • Laddningstid: 5 timmar (från helt slut batteri) 
  • Laddningar: 800-1000 laddningscykler 
  • Sadel: PVC läder 
  • Total vikt av elcykel inklusive batteri: 22 kg!

”Lotta på Bråkmakargatan” 
Saharas klassiska ”sitta upp och se världen-cykelläge” beskrivs som ”höjdpunkten av komfort i elektronisk cykling då man sitter både bekvämt och ergonomiskt”. Mitt eget första intryck av cykeln var framförallt att den var stor, lång och tung. Till skillnad från min vanliga lätta hybridcykel jag använder för 10 km arbetspendling, kan Sahara jämföras med att köra en buss, men för en elcykel är en vikt på 22 kg inga konstigheter. Det breda styret i kombination med mina 163 cm gjorde dock att jag gav mig ut på vägarna med en Lotta på Bråkmakargatan-känsla, ”må jag inte krocka med någon på de smala cykelbanorna!”. 


Bekvämlighet i sin essens 
Men som med all ny teknik krävs det en invänjningsperiod. När elassistansen kom igång med några lätta knapptryck var allt förlåtet. Det stora åket, blev snabbt min bästa kompis. I min upprätta sits och med lugna obekymrade tramptag trotsade jag backar, regn och motvind (som dock gör sig extra påmint i upprätt sists) och kunde lugnt sväva förbi de sportiga cyklisterna vars skara jag i annat fall sållar mig till. Barriären att en mörk och blöt morgon välja cykeln framför kollektivtrafiken minimerades. Att slippa byta om på jobbet, packa ombyteskläder i den redan fulla ryggsäcken, få frisk luft, dagsljus och att för en gång skull komma i tid utan en droppe svett på pannan, kan bara beskrivas som bekvämlighet i sin essens. Inte minst ett fullgott alternativ till pendlingsresor med bil. 

Onyanserad, men med fartkänsla 
På en bred rak cykelväg, utan allt för många medtrafikanter, är Sahara i sitt esse. Fartkänslan är påtaglig och den lilla displayen visar hastigheten i en enkel mätare. Med hjälp av ett knapptryck väljs fartläget utifrån nivån ”low”, ”medium”, ”high”. Då vägarna blir smala, krokiga, trafikanterna fler och då den ska parkeras i ett cykelställ blir hon emellertid genast osmidig och tar onödigt mycket plats med sitt breda styre. Med elassistansen påslagen, upplevde jag de tre växlarna rätt onyanserade med ett stort hopp mellan 2:an och 3:an, där 2:an snarare kändes som en lätt 1:a utan motstånd. Vid ”normal” cykling märktes det dock inte av, men jag frågar mig själv när jag med en elcykel egentligen skulle välja att cykla utan assistans om jag inte var tvungen? I synnerhet då skillnaden i att cykla med och utan är så pass påtaglig? I annat fall uppskattade jag den klassiska fotbromsen, det låga insteget, den generösa sadeln och den rymliga cykelkorgen. 

Batteriet, inget du vill kånka runt på stan 
Efter en dags pendling på totalt 18-20 km, inklusive fyra rejäla backar och på högsta fartläge, visade batteriet ungefär halva styrkan. Batteriet är placerat på pakethållaren och tas av efter användningen genom att det låses upp och dras ut under pakethållarens kortsida. Detta var inte det lättaste de första gångerna då batteriet satt som sten, men efter några försök verkade det som att både jag och Sahara vant oss vid proceduren. Batteriet med sina ca 3 kg är inget man gärna kånkar runt på stan, men vid pendling från hemmet till min arbetsplats var batteriets vikt inget som bekymrade mig och det gick lätt att ladda, både direkt på cykeln, eller löst inomhus. 
 

Great ’till it breaks 
Sahara har gett mig ett begär för elcykling som jag inte visste att jag hade. Men om det bara var ”otur”, eller hade att göra med komponenternas lägre kvalitet, så påverkades upplevelsen av diverse strul. Vid flera tillfällen krånglade ”on/off-knappen” på displayen där elassistansen sätts på och av. En sen kväll då jag skulle cykla hem från en middag på stan, låste sig displayen i ett läge och svarade inte på varje sig knapptryckningar eller mina klassiska försök att starta om systemet. Istället fick jag cykla hem 22 kg cykel i mörkret och hoppa av i uppförsbackarna för att med styrka släpa upp den. För utan elassistans blir hon rätt tung. Därefter fick hon tyvärr stå resten av cykeltestet då varken manual eller instruktioner från tillverkaren hjälpte. Detta är väldigt sällsynt enligt tillverkaren som erbjöd sig att ersätta displayen och var snabb med att ge feedback. 

Fastän underbart blev kort, har jag ändå charmats av detta rejäla don som trots sin känslighet även visat sig robust och underlättat min vardag. Sahara är ett alternativ för en lägre plånboken och för den som gillar den ”upprätta stilen” (men kom ihåg att den ökade hastigheten gör kroppen till ett vindfång). Cykeln ställer även krav på utrymme då hon är lång med brett styre, kanske lite väl tilltaget för att vara en dammodell? För egen del kommer jag förmodligen välja en elcykel med bättre kvalitet och i en mindre storlek som bättre passar min längd. 


Gillar: Fartkänslan, den vackra klassiska formen, enkelheten, CycloTricitys ambition att göra elcyklar tillgängliga för allas plånböcker 

Ogillar: Otymplig, tar plats, onyanserade växlar, kontinuerligt småkrångel 

Testpilot: Johanna Grant, ordförande Gröna Bilister  

Miljöaspekter vid tillverkning

Tillverkaren CycloTricity ombads att svara på frågor kring hur tillverkningen av cykeln sett ut ur miljösynpunkt. Finns en dokumenterad miljöpolicy? Ledningssystem? Kontroll och uppföljning av leverantörskedjan? Nedan redovisas svaret.

  • Alla elcyklar är handbyggda i Storbritannien. CycloTricity har en strikt policy för återvinning som en del av tillverkningsprocessen. 
  • Inget förpackningsmaterial för enskilda komponenter kastas bort, de återanvänds alltid som skyddsmaterial vid förpackning av våra produkter. Resten återvinns för att producera ytterligare förpackningsmaterial som vi återanvänder. 
  • Vi har experter i Lithium teknik i Storbritannien. Alla defekta batterier dissekeras för att extrahera alla individuella litiumceller. Varje litiumcell går sedan vidare för att testas. De friska cellerna återanvänds för att bygga nya batterier, medan de defekta cellerna levereras till en återvinningsanläggning för litium i Tyskland. 
  • Vår fabrik är byggt med flera isoleringsskikt vilket innebär att vi i stort sett inte använder någon värme alls för att hålla den varm, vilket gör det till en av de mest energieffektiva fabrikerna i Storbritannien. 
  • Enligt våra kundundersökningar har mer än 24 000 kunder nu bytt sina bilar till att använda våra elcyklar i sin dagliga pendling. Med andra ord har vi hjälpt till att få bort 24 000 bilar från de brittiska och svenska vägarna som annars hade varit ute och rullat runt nästan varje dag, och antalet ökar stadigt. 
  • På grund av vår ”gröna företagskultur” i vår verksamhet, har vi beslutat att inte inkludera några användarhandböcker till våra produkter. Alla instruktioner finns i digital form på webbplatsen och är alltid tillgängliga för nedladdning. Vi trycker nästan aldrig ut broschyrer eller flyers. Majoriteten av vår marknadsföringsbudget spenderar vi på digital marknadsföring.
  • Leverantörskedjan är svårare att kontrollera, men vi har ställt krav på användning av vissa tekniker, t.ex. att ramarna är sprayade med giftfri färg. Vi arbetar också med att ge anbud till leverantörer som arbetare enligt EICC:s riktlinjer (ansvarsfull utvinning av råmmaterial), det är svårt att få tag i inom cykelindustrin, därför strävar vi efter att lyfta fram det på agendan. Av den anledningen tillverkar vi också slutprodukten i vår egen fabrik så att det sista momentet sker under hänsyn till miljön. 
Relaterat material