Batavus Torino E-Go

Batavus gör bra men dyra elcyklar. Vi testar en lite enklare för att se vad som händer när man går ner i pris

  • Pris: 14 995 kr (Sportspec)
  • Motor: 250 W, 22 Nm kraft, borstlös
  • Batteri: Litium-jon, 36 V, 9 Ah 300 Wh eller 11 Ah 400 Wh
  • Laddtid: 4-6 timmar
  • Toppfart: 25 km/hRäckvidd: 35-85 km
  • Växlar: Shimano Nexus 7
  • Bromsar: Rullbroms fram, fotbroms bak
  • Ram: Aluminium
  • Vikt: 24 kg, varav batteri ca 3 kg
  • Mått: Ram 48/53/57 cm
  • Hjul: 28 tum, punkteringsskyddade
  • Garanti: 5 års fri service, 10 års ramgaranti, 5 års lackgaranti

Vanan inne

Batavus har tillverkat över fem miljoner cyklar sedan 1904 i sin egen fabrik i Holland, där elcyklarna nu står för över en femtedel av all cykelförsäljning – troligen högst i världen. Denna Batavus är en typisk produkt för Holland, utformad som en ”tjejcykel” vilket nästan alla cyklar där är eftersom det är det bekvämaste när man ofta ska kliva på och av, och med en rejäl ram och ordentlig pakethållare.
Produktionen i Holland betyder också att det är en lite grönare produkt än många andra elcyklar. Batavus har avancerad rening av avloppsvattnet och annan miljöteknik som man knappast får när man köper en elcykel gjord av sammansatta delar från Kina eller Taiwan. 

Vana ger färdighet

Det märks att Batavus gjort elcyklar länge, mycket av det man irriterar sig på andra elcyklar är genomtänkt och rätt utfört här. Sladdarna går fint inuti i ramen och under hela testperioden var det inget krångel alls med strömöverföring eller liknande – vilket tyvärr långt ifrån kan sägas om alla elcyklar. 
Kvaliteten på de viktigaste delarna är hög. Ram och gaffel är av zinkförstärkt aluminium, vilket håller nere vikten samtidigt som hållbarheten bör bli god. Lacken är målad i fem lager som täcks av särskild skyddslack. Också fälgarna görs av Bavatus själv. Men när det gäller de mindre delarna är intrycket mer blandat. Skärmarna som täcker bakhjulet ramlar av, far in i hjulet och går sönder med en skarp smäll. Styret har fina läderhandtag men känns vekt. 

Skön cykling

Insteget är skönt lågt vilket är perfekt när man cyklar i stan och ofta ska sätta ner foten eller kliva av.  Cykelställningen är gammaldags upprätt, detta är en cykel för att luta sig bakåt och låta elmotorn göra jobbet medan man lojt trampar med. Det helkapslade kedjeskyddet minimerar risken för att man ska bli kladdig av cyklandet. 

Sadeln är bred och skön och styret ganska lätt att ställa in så det passar. Det går att lasta rejält på denna cykel, med en riktigt stor och stabil cykelkorg på styret och en rejäl pakethållare, även om den bara är godkänd för 25 kilo. Torino finns i tre ramstorlekar, det finns en för alla kroppsstorlekar. 

Ivrig i starten

Motorn sitter i framhjulets nav, vilket gör att cykeln kan ha vanlig fotbroms och därmed funkar som bäst för de som inte är så vana att cykla – perfekt för en cykelmodell som denna, som är populär i kommunal tjänst. 
Cykeln ska ha walk assist, som alltså hjälper till när man till exempel ska dra den uppför rampen från källaren, men det som mest märks är att den i låga farter är väldigt otålig. När jag står vid ett rödljus och bara vill rulla cykeln någon decimeter, drar den iväg på ett irriterande sätt, och den stänger inte av elmotorn när jag drar åt handbromsen vilket många andra gör. 
I övrigt är elmotorn smidig och låter mig cykla med mycket lågt pedaltryck om det är vad jag vill. Fotbromsen bak och handbromsen fram funkar bra även om handbromsen är lite klen när jag vill hålla igen cykeln. 

Cykeln har fem effektlägen vilket är fler än den superdyra Batavus Razer vi testat tidigare. Man byter läge med ett kort tryck med vänster tumme, men knappen är liten så med handskar på vintern är det inte så lätt. Sju växlar är lagom; det behövs faktiskt växlar även på en elcykel, särskilt som denna har en elmotor med litet vridmoment. 

Flexi-batteri

Batteriet sitter i pakethållaren, ett läge jag inte är förtjust i eftersom det gör cykeln baktung med hög tyngdpunkt. Men infästningen är snyggt gjord, skramlar inte det minsta och batteriet är lätt att ta ur och sätta i. 
Normalbatteriet är på 300 Wh, men den som vill betala lite extra får ett med 25% högre kapacitet och därmed längre räckvidd. Redan standardbatteriet räcker för 35-85 km körsträcka enligt tillverkaren, förstås beroende på i vilket effektläge, hur backigt det är och hur många kilo cykeln får släpa på. Jag cyklar ungefär fem mil på en laddning och skulle inte bry mig om att betala extra för mer kapacitet.  

Batteriet ska hålla för 600 laddningar vilket med normal användning betyder tre.-fyra år, men har tyvärr ingen riktig garanti för detta. 

Snål information

Det område där det tydligast märks att detta är en budgetcykel, är instrumenteringen, eller egentligen bristen på densamma. Det finns bara en liten display där det med fem små dioder anges hur mycket kraft det finns kvar i batterierna och vilket av de fem effektlägena man befinner sig i. Inget om hur snabbt man cyklar, eller hur långt. 

Elcykel 1A

Detta är en alldeles duglig elcykel utan konstigheter, till en rimlig prislapp, av ett vanligt märke vilket gör det lätt att hitta reservdelar. Inte konstigt att den blivit favorit bland kommunerna, för hemtjänst och för utlåning till anställda – det är bara att sätta sig upp, trampa iväg och njuta av el-hjälpen. 
Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, sep 2015

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem