Tesla Model S 75D

Bilen som gjorde elbilar attraktiva och som länge var själva symbolen för framtiden har nu några år på nacken och det har - äntligen - börjat dyka upp konkurrenter. Vi kör den igen, är fortfarande imponerade, och kommer att sakna instegsmodellen.


  • Pris: Från 937 180 kr 
  • Miljöförmåner: Bonus 60 000 kr 40% reducerat förmånsvärde med tak 10 000 kr, 400 kWh laddning om året på Tesla Superharger utan kostnad 
  • Säkerhet: Ej testad av Euro NCAP. Högsta betyg av amerikanska NHTS. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, sju airbags, aktiv farthållare, autostopp standard. 
  • Motor: Dubbla elmotorer, totalt 333 kW maximal uteffekt, max vridmoment 525 Nm från noll varv. 
  • Mått: Längd 498 cm, bredd 196 cm, höjd 144 cm, axelavstånd 296 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 2 219 kg, maxlast cirka 500 kg, ej släp 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, kan utrustas med litet extra bakvänt säte, bagageutrymme 895 - 1 795 liter Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, oberoende drivning på fram och bakaxel 
  • Prestanda: 0–100 km/h 4,4 sek, toppfart 250 km/h 
  • Batteri: Litium-jon, 75 kWh (testad), finns även med 100 kWh 
  • Förbrukning: 18.6 kWh/100 km (NEDC), i normal körning ca 22 kWh/100 km 
  • Räckvidd: 490 km, (WLTP), 350-400 km i normal körning. Gratis laddning på Teslas Supercharger-nätverk 
  • Laddtid: 230 V 10A 36 timmar, 16A 23 timmar, 32A 11 timmar, 3-fas 16A 7 timmar, Supercharger 10-80% 25 min (120 kW) 
  • Garantier: Nybil 4 år eller 8 000 mil, batteri och drivlina 8 år med obegränsad körsträcka, ingen vagnskadegaranti

Tesla rör sig uppåt. När Model S först kom, hade instegsmodellen ett batteri på 60 kW. Den är borta sen länge, och 75 kW-versionen blev ny basmodell. Sen en tid tillbaks kan man bara välja den med fyrhjulsdrift, och i januari 2019 tweetade Elon Musk att den versionen också försvinner. 90 kW-versionen är redan borta, så nu börjar Model S med 100 kW. Men på sin svenska webbplats har Tesla en lång rad demobilar av Model S med 75 kW-batteriet, som alltså i praktiken finns tillgänglig ett tag till. 

Härlig att köra 
75 kW-versionen är med Teslamått långsam, men jämfört med snart sagt allt annat väldigt snabb. 0-100 går på 4.4 sekunder och att det alls är möjligt att komma iväg så snabbt från rödljusen med en så stor och tung bil upphör aldrig att förvåna. En rolig detalj är att gamla 75:or var en dryg sekund långsammare till 100 km/h, men med en uppdatering över nätet är de nu lika snabba. 

Andra har klagat på att Teslan inte är lika rolig när vägen svänger, men vi ser kritiken som malplacerad; detta är en fem meter lång, femsitsig bil och den ligger tack vare vikten och batteriernas placering ändå som ett strykjärn på vägen. Hur upplevelsen blir, beror också på hur bilen ställs in; på den berömda 17-tumsskärmen som fortfarande är störst i bilvärlden kan jag ställa in fjädringen och därmed bilens höjd över vägbanan, styrningens motstånd och hur kraftig bromskraftsåterföringen ska vara. Väldigt mycket mer går att ställa in, även om det är en del funktioner jag hellre hade haft ett vred eller en spak för än att gå via pekskärmens undermenyer. 

Eftersom pekskärmen är så stor, kan också touchfunktionerna vara stora och tydliga - det funkar även med kalla, stela fingrar eller med handskar på. Viktiga vinterfunktioner som värmen och fläkten ärbara ett eller två klick bort, dock måste man ta blicken från vägen mer än om det varit ett vred att vrida på. Alltfler funktioner kan röststyras men det kräver mer tillvänjning än vad en veckas test ger. Ett inbyggt Telia-sim kopplar upp bilen mot Google Maps, nätet, Spotify och mycket annat, vilket är värdefullt inte minst vintertid då vi snabbt får information om vilka vägar som är farbara och var det är stopp i trafiken.

Vill man, kan man låta bilen köra mer av sig själv än de flesta andra; autopiloten kan överta körningen långt bortom vad andra bilar kan. Till en början är det skrämmande, men man lär sig snabbt att lita på bilen som klarar filkörningen galant och saktar ner och gasar upp igen fint om trafiken kräver det. Att det går så bra beror på avancerad datautrustning men också åtta integrerade kameror, tolv ultraljudssensorer och en framåtriktad radar, som fungerar klanderfritt även när bilen är täckt av snö och is. Men när hela vägen är täckt av snö, eller när alla vägmarkeringar är borta för att det är vägarbete, klarar inte bilen att köra själv, och då gäller det trots allt att snabbt vara beredd att ta över. 


Vintertid är fyrhjulsdriften välkommen. Tesla gör ingen stor sak av att det ger ökad framkomlighet, men det gör det, särskilt i kombination med att karossen kan höjas rejält. Därtill bidrar det faktiskt till lägre förbrukning, genom att motorn fram styr framhjulen, motorn bak bakhjulen, helt utan överföringsförluster och med möjlighet att styra kraften dit där den kan användas mest effektivt. De två motorerna är identiska och precis lika starka. Därmed kan drivningen fördelas helt fritt mellan fram- och bakhjul, och förändras många gånger varje sekund utan någon fördröjning. Viktfördelningen hjälper också till för att ge bra och trygg väghållning, med batterierna lågt placerade mellan hjulaxlarna, har S tyngdpunkten där man vill ha den i vinterhalkan. 

Tesla är fullt femsitsig och känns luftig och rymlig genom att man tagit bort mottkonsol, kardantunnel och mycket annat som stjäl utrymme i en vanlig bil. Vissa ogillar framsätenas inbyggda nackstöd, men de flesta hittar lätt en position som passar, även om finsmakaren i mig noterar att andra bilar i miljonklassen har funktioner som inbyggd massage i stolarna. Baksätet är djupt nere i bilen för att kunna hålla bilen så pass låg - vilket är bra både för utseendet och luftmotståndet, men betyder att man kliver ner och sjunker in. Det går att välja till ett bakvänt extrabaksäte för barn, men det har aldrig blivit någon succé och det är bättre att njuta av det jättestora bagageutrymmet bak och den kompletterande ”frunken” med lite extra plats i nosen. I motsats till Model X får S inte dra något släp alls.


Snabb att ladda
En viktig del av Teslas försprång gentemot andra bilmärken är att de investerat i Supercharge-stationerna, där den som skaffade en Tesla i tid laddar gratis för evigt, medan den som köper Tesla nu har rätt till 400 kWh per år vilket ungefär motsvarar 200 mils körning och är en signal från Tesla att man normalt sett ska sköta sin laddning på annat sätt. 

Snabbladdningen ger nästan en mil i minuten, eller full tank på ungefär en timma, även om de sista kilowattimmarna tar lite längre tid att trycka ner i de många tusen småbatterierna Teslan har. Laddplatserna byggs fortfarande ut snabbt och vi har nästan aldrig upplevt att man fått vänta, däremot har vi haft många trevliga möten med andra Teslaförare vid laddplatsen. Det går också att ladda ur wallbox, ur ett vanligt vägguttag eller faktiskt - med en adapter - via japanska CHAdeMO-laddare.

Eldriften och gratisladdningen ger låga driftskostnader, vilket åtminstone i nuläget förstärks av ett urstarkt andrahandsvärde, som inneburit att Model S blivit långt billigare per mil än experterna förutspådde. Service är normalt sett billig på elbilar, men vissa delar till Tesla kan vara dyra och antalet serviceställen är begränsat vilket är problematiskt om man bort långt borta från närmaste även om Tesla vinnlägger sig om en personlig och effektiv service.


Behövs större batteri?
Kör man Tesla för att imponera på medpassagerare eller omgivning, töms batterierna i rask takt. Med den mer avslappade körning som man hamnar i efter att ha kört Tesla ett tag, är förbrukningen mer resonabel. Tesla S är rentav imponerande snål givet sin storlek och vikt; effektiv teknik och bilvärldens lägsta luftmotstånd (Cw 0.24) bidrar. Att ligga på två kilowatttimmar per mil är inget problem, och en räckvidd på 35-40 mil är fullt realistisk. 

På sistone har det skrivits mycket om klimatpåverkan av batteritillverkningen, och Tesla har en smula orättvist hamnat i skottgluggen. Jämfört med de flesta andra tar de stort ansvar för batteritillverkningen, som de gör själva i sina Hyperfactories som drivs med förnybar energi. Ändå är det ur klimatsynpunkt värdefullt att inte skaffa större batteri än man egentligen behöver, och jakten på längre och längre räckvidd genom allt större batterier behöver ifrågasättas. Därför är det extra synd att 75 kW-versionen nu försvinner. 

S75 är sista Model S under en miljon kronor i inköpspris; en magisk gräns för många även om vi förstås med elbilarna börjar lära oss att se helhetskostnaden istället för bara inköpspriset. Och totalkalkylen kan se mycket attraktiv ut för Teslan, inte minst för att andrahandsvärdet varit skyhögt. Som tjänstebil kan kalkylen också se mycket positiv ut, med 40% sänkt förmånsvärde jämfört med motsvarande bensinbil, och drivmedelsersättning vida överstigande vad elen kostar. 

Sex år efter introduktionen är Model S fortfarande imponerande, på ett sätt mer än när den kom eftersom det nu är så många konkurrenter som försöker komma ikapp men inte lyckas. Vill ha-känslan finns kvar, symbolvärdet är lika stort som förr och det är egentligen bara i Norge man ser för många Tesla för att bilen ska kännas exklusiv. Att S75 nu tas bort är ett led i att få fler att välja den nya Model 3 som är mycket enklare för Tesla att tillverka och som kan ge högre marginaler om man väljer den i välutrustat utförande. 

Men vi rekommenderar den som är sugen att gå igenom demobilarna noga; här finns många S75:or i närmast lika många olika utföranden. Sök efter bilar med köldpaketet som betyder värme i alla säten, rattvärme och avfrostning av torkarblad och försök få den uppgraderade autopiloten. Undvik däremot de största hjulen som inte bara innebär en högre prislapp utan också en klart minskad räckvidd, skippa premiumljud och tänk efter två gånger innan du väljer gräddvit skinnklädsel eller annat som kan se fint ut i bilhallen men snabbt blir solkigt i verkligheten. Navigerar du rätt här, kan du ha funnit bästa Teslavalet.


Vi gillar: Ren eldrift, god räckvidd, makalös acceleration, stora innerutrymmen, automatiska uppdateringar, imponerande instrumentering, ”gratis” och snabb laddning, bra andrahandsvärde, bra vinterbil

Vi ogillar: 75-versionen upphör, högt pris, få serviceställen

Överväg också: 
  • Audi e-Tron: En ny helt eldriven SUV med lägre prislapp, mindre utrymmen, nästan samma räckvidd och prestanda.
  • Jaguar I-Pace: En ny helt eldriven SUV med lägre prislapp, mindre utrymmen, nästan samma räckvidd och prestanda.
  • Tesla Model X om du söker en SUV-liknande Tesla
  • Tesla Model 3 om du söker en mindre, billigare och nyare Teslamodell
  • Laddhybrid-versioner av BMW 5- och 7-serien eller Porsche Panamera om du vanligen kör korta sträckor.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, februari 2019
Relaterat material
Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi har också börjat testa alternativ till......

Kia e-Niro (el)
Det går snabbt nu. Elbilarna får bättre räckvidd och sjunker i pris samtidigt som laddinfrastrukturen byggs ut. Det sammantaget ......

Lime eldriven kick-bike för uthyrning
Eldrivna kickbikes som lånecyklar slår igenom snabbt, med svenska Voi och nu även Lime, som finns i 130 länder och attraherat näs......

Mate City elcykel test
För den som vill ha något speciellt, går det att crowdfunda sin elcykel. Ett drygt år efter att han satt in pengarna, kan Mattia......

Jaguar i-Pace (el)
Första elbilen från Jaguar är också första verkliga utmanaren för Tesla. Vi återkommer med ett riktigt test men kunde inte hålla......

Karma Revero (laddhybrid)
Sex år efter att jag njöt av Fisker Karma är den tillbaks på marknaden. Det nya namnet, Karma Revero, avslöjar att företaget är et......

MINI Cooper S E Countryman ALL 4 (laddhybrid)
Med Countryman har Mini blivit stor, med All4 har den blivit fyrhjulsdriven och med batterier från BMW har den blivit laddhybrid.......