Sono Motors Sion

Solceller ingår i karossen. Elbilen är gjord för att delas och för att kunna dela ström med andra. Den crowdfundas, med nästan 10 000 beställningar. Den ska sättas ihop av NEVS i Trollhättan. Vi sätter oss bakom ratten i Sion!


  • Drivmedel: El 
  • Pris: Från Ca 270 000 kr (€ 25 500 i Tyskland inkl 19% moms, varav € 16 000 för bilen, € 9 500 för batterierna som köps separat eller leasas) 
  • Batteri: Litiumjon, 35 kWh, vätskekylt 
  • Laddning: 0-80% på 30 minuter med CCS, 3.5 timmar med 11 kW Typ 2, 13 timmar med 3.7 kW Schuko. Laddar även med 248 solceller, 1.2 kW. 
  • Räckvidd: 255 km på el enligt WLTP, varav upp till ca 34 km från solceller/dag 
  • Bränsleförbrukning: Ca 1.5 kWh/mil 
  • Miljöklassning: Euro 6 
  • Säkerhet: Ej krocktestad av Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar fram. 
  • Motor: Elmotor 120 kW. Max vridmoment 290 Nm 
  • Mått: L 429 cm, B 183 cm, H 160 cm, axelavstånd 260 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt Ca 1500 kg, maxlast ca 450 kg, släp 750 kg, bagage 650 l 
  • Prestanda: 0-100 ca 8 sek, toppfart 140 km/h (begränsad) 
  • Miljöförmåner: Bonus 60 000 kr i premie, 40% reducerat förmånsvärde 
  • Garantier: 2 års nybilsgaranti, 2 års batterigaranti.

Utmanaren
Sono Motors började som en vision 2012; en billig elbil som kan ladda sig själv, men också en annan syn på mobilitet – en bil i grunden gjord för att delas. Sono ser också sig själva som en mobilitetsfirma, inte en biltillverkare, och en del av intäktsströmmarna ska komma från att de förmedlar bildelning och ström. Projektet har kritiserats och dödförklarats många gånger, men fan-basen har under tiden växt och i skrivande stund har de nästan 10 000 förhandsbeställningar – personer som satt in minst 500 euro för att kunna få en bil från hösten 2020 när den ska börja produceras. Dessa följare och fans är också varifrån Sono fått mycket av inputen kring hur bilen ska se ut och fungera. 

I april 2019 klargjordes att den ska monteras hos NEVS i Trollhättan – även om huvuddelen av komponenterna kommer från annat håll. En huvudorsak är att NEVS har samma syn som Sono om delad mobilitet, en annan att Sono begärde 100% förnybar energi i produktionen, vilket var lätt på Västkusten. Dessutom är Trollhättan rimligt nära huvudmarknaden; de flesta beställningarna hittills kommer från Tyskland, Österrike och Nederländerna. Ett knappt hundratal spekulanter finns i Sverige.


Solcellsbilen
Sion-prototypen vi testar har solceller på taket, dörrarna, bakluckan, motorhuven och flyglarna - överallt. Det kommer inte den färdiga Sion att ha; den får en kaross gjord av solceller. Det minskar vikten och gör att bilen ser snyggare ut än den känsla av avancerat hembygge man får när vi nu kör en av de två Sion-prototyper som hittills finns. 

En solig sommardag i Tyskland, där Sono Motors är baserade, ger de monokristallina cellerna ungefär 34 kilometers räckvidd, ungefär samma i Sverige. Det räcker ju för att klara en normal dags körning, och kör man mindre än så, så har Sion ett två hål i väggen Schucko-uttag i fronten så att elen kan användas till annat, inklusive till det egna hushållet. Att solcellerna sitter på dörrarna kan verka nästan meningslöst, men inte minst i Norden har vi ju lågt stående sol stora delar av året, så de är mer verkningsfulla än man kan tro. Däremot laddas batterierna bara så länge bilen inte används; kör man den en solig dag så fylls batterierna alltså inte på.

Batterierna är på 35 kWh; en rimlig balans mellan önskan att ha god räckvidd och att hålla kostnaderna nere. Det ska räcka till 25 mils körning; vårt test är för kort för att ge något svar på det men eftersom bilen ska hållas lätt och är designad för att hålla förbrukningen nere verkar det rimligt. Med CCS-laddning har den 80% kapacitet igen efter en halvtimma. Dessutom kan bilen med ett särskilt uttag ta emot eller ge bort ström till andra bilar, till ett pris man själv bestämmer. 


Golf-stor
På sonomotors.com kan man se den färdiga designen av Sion; den kommer inte att se ut exakt som prototypen vi kör men allt väsentligt är det samma. Fem dörrar, fem sittplatser, stor som en Golf ungefär, mycket utrymmeseffektiv och med ett mycket stort bagageutrymme. Varje stol kan fällas individuellt, och även passagerarstolen fram kan vikas, så att man får ett långt och platt utrymme. Utrymmena ökas också av den upprätta formen, med hög takhöjd. 

Valet av storlek är gjort efter att man frågat sina många crowdfunders och sin rätt stora sociala medier-krets; det räcker för de flesta behov och håller kostnaderna nere jämfört med att göra något större. 

Inredningen blir avskalat enkel, med de flesta funktionerna på en mittmonterad pekskärm, ungefär som en budgetversion av Tesla. Växelväljaren sitter till höger bakom ratten, den är i nuläget lånad från BMW i3 men blir på den färdiga versionen av egen design. I mittpanelen bakom genomskinlig plast finns en särskild mossa som med ”elektrostatisk gravitation” filtrerar bort upp till 20 procent av partiklar, sänker temperaturen och ökar luftfuktigheten när det är varmt och torrt ute. Mossan är levande men ska inte kräva någon skötsel.

När det gäller krocksäkerheten är de vi talar med från Sono Motors inte särskilt ambitiösa. Snart ska Sion krocktestas och ska då klara alla befintliga EU-krav; om den också testas för den hårdare USA-marknaden återstår att se och några ambitioner att t.ex. klara högsta betyg i Euro NCAP har tillverkaren inte. De lyfter fram att bilen får antisladdsystem, låsningsfria bromsar och airbags – alltihop lagkrav sedan länge. Hur väl solcellerna i karossen klarar en krock återstår också att se, liksom vad en förarglig liten parkeringsskada kan innebära i kostnader för solceller som måste bytas ut. 

Sion kan dra släp, vilket var viktigt för kunderna, där många angett att de hittills valt bort elbilar just för att de inte får förses med krok. 750 kilos maxvikt räcker för de vanligaste behoven, om än inte husvagnssemestern.


Piggare än testad
Först kör vi bilen försiktigt eftersom det trots allt är en av blott två körklara prototyper. Men Sono-gänget är inte brydda, så vi trycker ordentligt på gasen, snurrar kraftigt på ratten och står hårt på bromsen. Och då märks det att Sion på många sätt är rätt tänkt; trots att elmotorn bara är på 80 kW eller 110 hästkrafter så är bilen rimligt snabb, mycket tack vare att man hållit vikten nere. I den slutliga versionen utlovas 120 kW, så då blir bilen rejält pigg. 

Bromskraftsåterföringen sker i nuläget i ett enda steg, ganska diskret, men kommer att ha flera steg med paddlar bakom ratten i den färdiga versionen. Väghållningen är bra, inte minst för att de tunga batterierna ligger i botten, mellan hjulen.


Billig att köpa, billig att köra, billig att underhålla
Prislappen för Sion är imponerande låg; på den svenska marknaden cirka 270 000 kronor innan bonus eller 210 000 kronor efter bonus. Ännu billigare i inköp blir den om man väljer att leasa eller hyra batterierna istället; då får man dra av nästan 100 000 kronor på prislappen och istället betala en knapp tusenlapp i månaden för batterierna (exakt pris inte fastställt). Eftersom batterigarantin är på mycket måttliga två år så ter sig hyresupplägget attraktivt, särskilt som man då successivt kan uppgradera batterierna.

Driftskostnaderna blir också låga, dels för att förbrukningen är låg, men också för att man alltså kan få en betydande del av bilens elbehov täckt av bilen själv. Dessutom vill Sono hålla nere reparationskostnaderna, genom ”reSono” med lätt utbytbara delar och den fullständiga verkstadshandboken publicerad som open source. Hur mycket man faktiskt kan klara av själv återstår att se, liksom i vad mån Sono verkligen är sugna på att ta det fulla garantiansvaret om man själv arbetat på bilen. 

Men det är inte allt; Sono har dessutom tankar kring hur bilen kan bli en intäktskälla…


Dela på bilen
När Sono Motors valde NEVS som samarbetspartner var en viktig faktor att man har en liknande syn på framtidens mobilitet, vilket märks med goSono-appen. Genom appens powerSharing kan Sono sälja el till andra, med upp till 11 kW effekt, och om man vill så dyker bilen upp som laddstation på andras kartor. Man behöver inte heller vara på plats själv för att sälja elen, utan sätter helt enkelt priset man vill ha och kan därefter tjäna en liten slant varje dag bilen står oanvänd i solen. Med rideSharing aviserar bilen själv att det finns plats för fler, och vart man ska åka när – Sono Motors ser till att informationen delas med de stora sajter och appar som finns för detta, som BlaBlaCar i Frankrike och kanske Skjutsgruppen här hemma. Med carSharing kan själva bilen göras tillgänglig för andra, och man blir därmed ägare till en bilpoolsbil. Allt detta gör bilen till en potentiell intäktskälla för ägaren – och för Sono Motors som tar en avgift för varje affär och därmed tjänar pengar på bilarna länge efter att de sålts. Men de stora vinnarna är klimatet och stadsmiljön, när vi effektivare kan dela på betydligt färre bilar.


Ofärdig bil, färdigt tänk
Mycket måste hända med Sion innan den ska börja säljas hösten 2020; även om det på webbplatsen finns bilder på hur bilen kommer att se ut, och finns information både om motorstyrka och batterikapacitet så är detaljerna ännu oklara. Ändå har alltså nästan 10 000 redan förhandsbeställt bilen, vilket pekar på att de hittat en intressant nisch och svarar upp mot en önskan att göra något mer än att ”bara” skaffa en elbil. Och det är här Sion är verkligt intressant; som bil betraktad blir den förmodligen sämre än en ett par år gammal Nissan Leaf som man får för samma pengar. Klimatmässigt är det inte heller givet att solceller på själva bilen är det bästa man kan göra, men som helhetstänk har Sion Motors kommit väldigt långt. Återstår att se hur långt det räcker på en bilmarknad som sällan är generös eller tålmodig mot uppstickare…

Vi gillar: 
  • Klimatsmart helhetstänk kring mobilitet
  • Delar av räckvidden klaras genom egengenererad el
  • Lågt pris
  • Möjlighet till intäkter från bilen
  • Lagom stor
  • Rymlig

Vi ogillar: 
  • Begränsade ambitioner för krocksäkerhet
  • Dåliga batterigarantier
  • Osäker framtid för märket
  • Finns inte än

Överväg också: 
  • Renault Zoe; finns nu, tryggt märke, liknande storlek till liknande pris
  • Nissan Leaf; ett par år begagnad för samma pris (eller köp en äldre och lite solceller till hustaket)
  • Volkswagen ID; Golf-stor VW till ungefär samma pris, stora innerutrymmen, stort märke

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, maj 2019
Relaterat material
Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi har också börjat testa alternativ till......

Blinkee elvespa för uthyrning
Det fanns kickbikes, cyklar och bilar för korttidshyra. Nu täpps luckan igen, med Blinkee kommer hyr-elmopeden....

Tier eldriven kick-bike för uthyrning
Allt fler vill slå sig in på marknaden för eldrivna kick-bikes. En av de globalt stora är Tier, som nu kommer till Sverige. Vi te......

Glyde eldriven kick-bike för uthyrning
Ännu en el-kickbike, men denna gång med flera av de funktioner vi efterfrågat: Äntligen kan man komma undan det höga minutpriset.......

Move About (bilpool)
Tänk att världens största rena elbils-bilpool är svensk! Vi testar Move About, som fyller tio och har passerat 100 elbilar på me......

Mitsubishi Outlander PHEV (laddhybrid)
Outlander som laddhybrid var länge Sveriges mest sålda laddbara bil, och en av de allra första där den laddbara versionen blev de......

Kia e-Niro (el)
Det går snabbt nu. Elbilarna får bättre räckvidd och sjunker i pris samtidigt som laddinfrastrukturen byggs ut. Det sammantaget ......