Seat Arona FR 1.0 TGI gas

Enligt Seat är detta världens första fabriksproducerade suv med gasdrift. För oss är det en rimligt prissatt, rimligt stor, praktisk bil med låg klimatpåverkan som du kan få nu. Och det är gott nog. 


  • Pris: 213 900 kr, före 10 000 kr avdrag för bonus. Basversion Style 192 900 kr 
  • Säkerhet: Fem stjärnor hos Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, sex airbags, aktiv farthållare, autobroms, och kollisionsvarnare. 
  • Motor: Tre cylindrar, 999 cm3, 90 hk (66 kW) vid 4 500 – 5 800 varv/minut, max vridmoment 160 Nm vid 1 900 – 3 500 varv/minut. 
  • Mått: L 414 cm, B 178 cm, H 155 cm, axelavstånd 257 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 301 kg, maxlast 399 kg, släp 650 kg Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 262– ca 650 l 
  • Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift Prestanda: 0–100 km/h 13,2 sekunder, toppfart 172 km/h 
  • Förbrukning: Blandad körning 3.8 kg/100 km (WLTP), landsväg 3.3 kg, stadskörning 5.0 kg, vid bensindrift 5.5 l/100 km blandad, 4.8 l landsväg, 6.8 l stadskörning (cirkavärden) 
  • Direkta utsläpp: 107 g Co2/km (WLTP), vid ren biogasdrift ca 15 g CO2/km 
  • Miljöklass: EU6AG 
  • Tankvolym: 14.3 kg gas, 9 liter bensin 
  • Räckvidd: 400 km på gas, 160 km på bensin 
  • Miljöförmåner: Bonus 10 000 kr, 40% reducerat förmånsvärde, skattebefriat drivmedel (biogas) 
  • Garantier: Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år

Spanjoren i sällskapet
Seat kallar sin Arona för en SUV, vi ser den som en mini-crossover; den är lätt högbyggd och har lite plastsjok som ska ge ett tuffare utseende men den har inga särskilda terrängegenskaper och är inte fyrhjulsdriven ens som tillval. Arona är i princip en tilltuffad Seat Ibiza och delar samma MQB A0-plattform, som också finns i Golf och många andra bilar från Volkswagenkoncernen där ju Seat ingår sen många år. För Volkswagen-koncernen minskar det kostnaderna, för oss andra betyder det att beprövad teknik används. 

Det har inte alltid varit lätt att förstå Seats roll i VW-koncernen, men som vi tolkar det så ska märket vara lite mera lustfyllt, samtidigt som prislappen ska vara knappt tio procent lägre än för motsvarande Volkswagen. Och på sistone har lite av en miljöaspekt smygit sig in; det är här vi hittar det bredaste gasbilsutbudet. 


Liten och pigg
Gas-Aronan har den minsta och svagaste av Aronans motorer, på trecylindrar och just under en liters cylindervolym. Att hålla motorn liten är miljömässigt smart; det minskar vikten och rörelseförlusterna i motorn, Men för att få ut tillräckligt med effekt krävs ett turboaggregat och det kan ge hög förbrukning i verklig körning, samtidigt som en trecylindrig motor lätt blir bullrig med mycket vibrationer. 

Av dessa möjliga nackdelar märks ingenting; den lilla motorn beter sig som en stor och vi oss utan problem till de förbrukningsvärden som uppges i den nya, mer realistiska WLTP-körcykeln. På landsväg ligger vi på strax under tre kilo gas per hundra kilometer, på motorväg kring 3.5 och inne i stan går det åt nästan 5 kilo per tio mil. Det är bra, om än inte imponerande lågt – de större gasbilarna från samma koncern förbrukar nästan lika lite. 

För att hålla nere förbrukningen har Aronan start-stopp-system; det höll på att bli näranog självklart för ett par år sen men eftersom man ändå klarade EU:s utsläppskrav så valde många tillverkare att plocka bort dem igen. I Arona stängs motorn av redan de sista metrarna innan bilen stannat och går igång snabbt när det blir grönt ljus, om än med en viss skakning. 


Seat och VAG har gjort ett rejält jobb med att ställa om motorn till gasdrift, med krom-nickelbelagda kolvar modifierade för användning av gas, förstärkta ventiler och ventilfästen och på inlopps- och avgasventilerna är stängningsramperna tillplattade för ökad slitstyrka. Också turboladdaren är lättare så att turbinen svarar snabbare, men trots det är gasversionen långsammare än bensinaren. 

Arona har tre gastankar, under baksätet och bagageutrymmet. De ska vara lättåtkomliga för besiktning samtidigt som de är väl skyddade och försedda med rostfria rör, gastrycksgivare och en elektronisk tryckregulator som styr gasfördelningen till TGI-motorn. Den samlade gaskapaciteten är 14,3 kg, men trots att vi tömmer tanken ordentligt får vi inte i mer än 13.4 kilo. Därtill finns en reservtank på nio liter bensin. 

Vi kör slut på gasen, med första varningssignalen när det finns gas för tre mil kvar. Sen lyssnar vi förgäves efter omställningen till bensindrift; inte så mycket som ett knäpp hörs och bilen beter sig precis likadant efter att den bytt bränsle. När yttemperaturen är under -10 grader startar bilen på bensin, och en uppvärmningsprocess för gasinjektorerna aktiveras så att omställningen till gasdrift kan ske så snabbt som möjligt. Det väldigt bra jämfört med de flesta andra gasbilar som i princip alltid startar på bensin, och där vissa dessutom drygar ut gasen med en del bensin när man kör snabbt. 

Med båda tankarna fulla anger bilen själv en räckvidd på 370 km; 270 km på gas och 100 km på bensin. Det är långt mindre än de officiella WLTP-värdena på 400 resp 160 km, och någonstans däremellan kommer vi – strax över 30 mil på gas, medan vi förstås undviker att köra tomt på bensintanken. Även om Arona inte är en långfärdsbil, hade vi önskat oss mer räckvidd på gas, men också faktiskt större bensintank. Även vi förstås inte vill köra på bensin – då går ju hela klimatvinsten förlorad – så går det knappt att använda bilen i delar av landet eller i utlandet där det saknas gasmackar med en så liten tank.


Känns större
Arona är bara Polo- eller Ibiza-stor, och delar ju också teknik med dessa bilar, men den känns snäppet större, både att titta på och att sitta i. Åtminstone i framsätet, där man glömmer att det är en liten och enkel bil. I baksätet är de två ytterplatserna bra medan den i mitten får sitta med benen på var sin sida kardantunneln som är helt onödig eftersom Arona alltså inte har någon drivning till bakhjulen – en klar nackdel av att dela bottenplatta med andra modeller. Det är spartanskt i baksätet, utan armstöd, luftkanaler eller mugghållare. Dessutom inte ett dugg flexibelt – andra crossover-bilar har baksäten som kan dras framåt-bakåt, där ryggstödets vinkel kan ändras för att få in mer bagage, har mängder med utrymmen för prylar och pinaler, men Arona har inget av detta. Det spanskt flärdfulla finns mest i reklamen; det är svart hårdplast nästan överallt med ett par röda sömmar som det mest uppiggande.  


I vanliga Arona är bagageutrymmet lika stort som i en Golf, men gasflaskorna inkräktar rejält och betyder att bagageutrymmet inte är djupt alls. 280 liter är fortfarande okej och bagageutrymmet blir nästan helt platt när baksätet fälls 60/40. Arona får dra ett litet släp, men Seat fabriksmonterar dumt nog inte dragkrok. 

Piggare än på pappret
Att köra Arona är lätt; bakom ratten är allt som man tänker sig från Volkswagen, med en utmärkt touch-panel som i vår bil också har en snabb gps och spegling av mobilen (vilket ju gör gps:en onödig). Färddatorn visar momentan och snittförbrukning, samt – unikt för Volkswagenkoncernens gasbilar - kvaliteten på fordonsgasen uttryckt i procent (den är alltid 100% under testet). 

I stadstrafik är det en smidig bil, med små yttermått som är lätta att överblick även om sikten bakåt är dålig på grund av de breda bakre stolparna och den lilla bakrutan. På lands- och motorväg är Aronan mindre slö än jag fruktat; fem hästkrafter går förlorade i konverteringen från bensin till gas, som alltså har 90 hästar istället för 95. Samtidigt lägger bilen på sig några kilon, vilket gör att 0-100 tar drygt 13 sekunder, två mer än för bensinaren. Men i praktiken märks det bara på att man får växla friskt; bra då att den sexväxlade lådan är så smidig - 95-hästars Arona har annars en femväxlad låda. Den sjuväxlade DSG-lådan går tyvärr inte att få till gasversionen.

Säkerheten är på topp; Euro NCAP har nyligen skärpt kriterierna vilket gjort att långt ifrån alla klarar de tidigare obligatoriska fem stjärnorna. Arona gör det, med front assist kollisionsskydd, sex krockkuddar, dödavinkelvarnare, multikollisionsskydd och skydd mot påkörning bakifrån. Den har också en utmärkt fungerande adaptiv farthållare och backhållare som gör det lätt att starta i motlut, men ingen vingelvarnare.



Klimatbil till normalpris
Den som tankar biogas för jämnan – och det blir allt enklare med fler och fler gasmackar som öppnar – får med sin Arona TGI en klimatpåverkan som är lika låg som elbilens. Dessutom med ultralåga utsläpp av kväveoxider och partiklar; räkna med att gasbilen får köra i innerstäder där dieselbilen portförbjuds. Samtidigt är prislappen klart överkomlig, och till skillnad från många elbilar är inte väntetiden jättelång. 

En gas-Arona går att få från strax över 190 000 kronor, med 10 000 kronor i bonus. FR-versionen rundar 210 000 kr, och extrautrustning i vår bil inkluderar en inte helt nödvändig parkeringsassistent för 5 000 kr, tvåzons klimatpaket för 4 100 kr, adaptiv farthållare för samma summa, full LED-strålkastare för 5 600 kr, navigator inklusive 8 tums pekskärm för 7 600 kr och svart sätesklädsel i mikrofiber för 2 700 kr. Alla dessa tillval är väldigt rimligt prissatta; precis samma sak kostar ofta det dubbla eller mer i en Audi. 

Kanske är familjen värsta konkurrenterna; en gasdriven Ibiza kostar 16 000 kr mindre, en gasdriven Leon 27 000 kr mer. Leon är en hel storlek större – tänk Golf istället för Polo – och har en gasmotor på 130 hästar istället för 90, dessutom större tank och därmed längre räckvidd. Men se det som en fördel – nu finns ett helt gäng gasbilar att välja mellan, klimatsmarta och rimligt prissatta. 

Vi gillar: Liten men rymlig, vuxet uppträdande, säker, snål, klimatsmart, rimligt prissatt
Vi ogillar: Kort räckvidd, billig/tråkig inredning, litet bagageutrymme


Överväg också: 
- Seat Ibiza TGI: I grunden samma bil, lite mer konventionell, billigare
- Seat Leon TGI: Större, starkare, längre gasräckvidd, inte så mycket dyrare
- Volkswagen Polo TGI: Gasversionen av Polo, högre prislapp, känns större
- Suzuki Swift CNG 4x4: Fyrhjulsdriven kompaktgasbil
- Renault Zoe: Eldrift, nu med vettig räckvidd, inte så mycket dyrare

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, juli 2019
Relaterat material
Mate City elcykel test
För den som vill ha något speciellt, går det att crowdfunda sin elcykel. Ett drygt år efter att han satt in pengarna, kan Mattia......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Smart For Two ED
Smart var från början tänkt att vara eldriven, men det dröjde till 2006 innan första el-Smart kom, nästan tio år efter att de förs......

Moow eldriven kick-bike
I den hårda kampen om vilken el-kickbike man ska välja kommer Moow med två unika egenskaper: De ställer fram den till dörren för ......

EVolt elmoped klass 1
Elcykelpremien som också gick till elmopeder är över. Men elmopederna verkar ostoppbara; 2019 kan de stå för hälften av mopedför......

Audi e-tron
Audi gör själva en poäng av att de var långtifrån först med att komma med en riktig elbil. När e-tron nu äntligen finns på markna......