Volkswagen ID.4

Eldrivna, Golf-stora VW ID3 var Sveriges mest sålda bil alla kategorier i december 2020. Men många söker en lite större bil, som kan dra släp och kan fås med fyrhjulsdrift. Dags för VW ID4, som vi provkör!



  • Drivmedel: El
  • Pris: 1st 514 900 kr, 1st Max 614 900 kr, innan avdrag för bonus. Privatleasing från 5 425 kr/mån (36 mån, 3 000 mil)
  • Säkerhet: Ej testad av Euro NCAP
  • Motor: Synkron permanentmagnetmotor, 360 V, max effekt 150 kW/204 hk, max vridmoment310 Nm
  • Mått: L 458 cm, B 185 cm, H 164 cm, axelavstånd 277 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 2 178 kg, Max 2 246 kg, maxlast 451-611 kg,taklast 75 kg, släp max 1 000 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, bagageutrymme 543-1 575 l
  • Kraftöverföring: Motor bak, drivning bak, automat
  • Prestanda: 0-100 km/h 8.5 sek, toppfart 160 km/h
  • Batteri: Litium-jon, 77 kWh netto
  • Förbrukning: 18.2 kWh/100 km enligt WLTP
  • Räckvidd: 496 km enligt WLTP, 488 km för Max
  • Laddtid: Laddningstid AC 7,2 kW AC 0–100 % ca 11 tim, AC 11 kW AC 0–100 %: 7 tim 30 min), ombordladdare DC 2 tim 5 min, laddningstid DC 5–80%: 38 min
  • Miljöförmåner: Bonus 60 00 kr, 70 000 kr från 1 april 2021, gratis laddning på åtskilliga ställen 
  • Garantier: Volkswagens sedvanliga, batteri 8 år/16 000 mil (det som inträffar först)


SUV? Om ni säger det så

Volkswagen kallar ID4 för sin första eldrivna SUV, och ser att den mycket väl kan bli deras bästsäljare i Sverige. Tiden då SUV var ett skällsord är över, och ID4 är varken fyrhjulsdriven, bränsleslukande eller aggressiv mot sina medtrafikanter. Den är helt enkelt en ID3 som växt på alla ledder – axelavståndet och hela chassiet är det samma, men den är en skollinjal längre, en handsbredd högre och ett par fingrar bredare. Och det ger resultat – medan vi blev lite besvikna på ID3:s innerutrymmen, så är det riktigt gott om plats i ID4.

Yttermåtten är som Volkswagens konventionella SUV Tiguan, men ID4:ans korta motorhuv, långt framdragna vindruta och tvärt avhuggna akter ger mycket större innerutrymmen. I framsätet känns det luftigt och rymligt eftersom mittkonsolen är borta – växelspaken är ett relä bakom ratten, handbromsen en knapp. Stolarna är bättre än i ID3, kanske för att man tänks köra längre i denna större bil. Baksätet är rejält rymligt, med plats för tre i bredd eftersom det inte finns någon kardantunnel i mitten. Både fram och bak sitter man högt eftersom batterierna ligger under fötterna, men även långa personer har takhöjd nog. Vill du ha läderklädsel? Glöm det, all inredning är vegansk (utom ratten, som tills vidare är läderklädd).

Liksom ID3, har ID4 motorn bak. Det borde begränsa bagageutrymmet, men det är på hela 543 liter innan baksätet fälls, med ett plant golv dessutom. Räcker det ändå inte till, så har ID4 takreling som standard, i motsats till ID3 som inte alls kan lasta på taket. Dessutom kan ID4 dra släp på upp till ett tons vikt, och slår du till snabbt så ingår dragkroken. Däremot har varken ID4 eller den mindre ID3 någon ”frunk”; trots att motorn sitter bak är det fullt under huven fram. Inte ens laddsladdarna ryms här – de ska ligga under golvet i bagageutrymmet bak vilket gör dem svåra att komma åt när man har last med sig.

Lättkört men väl bakhjulsdrivet

Volkswagens mål är att många ska köra ID-bilarna, inte bara teknikintresserade first movers. Därför är förarmiljön lättbegriplig och mycket känns igen från en vanlig bensindriven Golf. Det finns två skärmar, en framför ratten och en i mitten, men till skillnad från Tesla sköts inte allt här, utan det finns också knappar och vred, samt ett slags dragreglage som tyvärr funkar ganska dåligt och är helt omöjligt att se i mörkret. Däremot fungerar röststyrning utmärkt och med den kan jag sköta det mesta utan att ta händerna från ratten.

Bilen startas genom att du helt enkelt sätter dig i den och vrider växelväljaren till Drive, det finns en startknapp men den har ingen funktion. Du kan vrida till B för att få mer bromkraftsåterföring, och på mittkonsolens pekskärm kan du välja mellan körlägena Eco, Comfort och Sport samt ett individuellt där du kan välja hur fjädring, styrning, luftkonditionering och gasrespons ska utformas – jag väljer detta sistnämnda för att få snålaste förbrukning men tyngre styrning men skillnaden mellan de olika lägena är inte enorm.

ID4 väger nästan 2.2 ton innan den lastas. Det är nära 300 kilo mer än ID3, och den extra vikten märks. Accelerationen är mer dieselbilslik än typisk elbil. Vi kommer iväg lugnt och värdigt från rödljusen oavsett vilket av körlägena vi väljer – att instrumentbrädan lyser ilsket röd i sportläget gör inte bilen särskilt mycket snabbare. En särskild eloge till hur tyst ID4 går också i fart, delvis på grund av det låga luftmotståndet men också för att vindrutan har extra ljudisolering.

I tvära kurvor kasar bilen lite i sidled, men släpp lite på tempot och problemet är löst. Ofta märker jag knappt om en bil är fram- eller bakhjulsdriven; all modern elektronik suddar ut egenskaperna. Men ID4 är tydligt bakhjulsdriven, på gott och ont. Eftersom de styrande hjulen inte driver, är vändradien bara just över tio meter, så den är smidig i stan. Men i halkan vill bakvagnen gärna sticka ut, och antisladdsystemet får korrigera färden betydligt mer än jag är van vid. Ska du köra mycket på halt underlag, kan den fyrhjulsdrivna versionen vara intressant.

Säkerhet med frågetecken

ID4 har adaptiv farthållare och filkörningsassistent, vilket gör att den mycket korta stunder kan köra själv. I testbilen är farthållaren kopplad till skyltavläsningen, med den goda intentionen att hålla hastighetsgränserna, men gång på gång accelererar den plötsligt upp till 110 km/h fastän hastighetsbegränsningen är 70 eller 80 km/h och andra gånger bromsar den plötsligt på motorvägen eftersom bilen påstår att det är skarp kurva som ska tas i 40 km/h, eller rentav 10 km/h; en obehaglig upplevelse förstås men förhoppningsvis kopplat till att detta var en tidig produktionsbil.

Som den första rimligt prissatta bilen har ID4 ”augmentet reality”-körhjälp kopplad till GPS:en, så att det med head-up displayen formas en pil på vägbanan framför mig som visar hur jag ska köra. Dessutom finns en ljusramp under vindrutan som visar vartåt jag ska svänga för att nå den inprogrammerade destinationen, lyser rött om jag behöver bromsa och markerar hur laddad bilen är när den laddas.

Men hur säker är ID4 om olyckan är framme? Det vet vi inte, för Volkswagen har inte krocktestat den hos Euro NCAP ännu. ID3 fick förvisso toppbetyg, men högre vikt, högre tyngdpunkt och större yttermått gör att det inte behöver gälla ID4. Skicka iväg den på test, Volkswagen!

Snål-hjälpredor

De extra kilona betyder förstås också en högre förbrukning jämfört med ID3. Officiellt ska förbrukningen vara drygt 1.8 kWh per mil, vi behöver köra längre för att kunna ge ett bra värde men imponeras av delar av tekniken för att hålla förbrukningen nere. Det gäller främst bromskraftsåterföringen, som man kan ställa in i hög, låg eller automatisk. I det senare läget, håller bilen koll på omgivningen och återför lagom med bromskraft utifrån färden, och det funkar utmärkt. Förbrukningen hålls också nere genom en effektiv värmepump för att värma kupén, dessutom världens första som använder det naturliga och klimatneutrala kylmedlet R744

Med 77 kWh batteri blir räckvidden trots högre förbrukning längre än för en normal ID3, officiellt nästan 50 mil och i verkligheten i vart fall över 40. Notera dock att om du tar toppversionen Max så krymper räckvidden, på grund av större hjul och högre vikt.

Liksom snart sagt alla nya elbilar, laddas ID4 på CCS, på upp till 125 kW vilket ger rejält snabbladdning om laddaren kan leverera så mycket el. På laddbox kan ID3 ladda med 11kW enfas, helt okej men inte i närheten av hur snabbt den mycket billigare Renault Zoe laddar. Volkswagen godkänner att man enstaka gånger laddar i ett vanligt vägguttag, men för att göra det krävs en reseladdare som säljs som separat tillbehör. Batterierna garanteras i 16 000 mil eller åtta år, det som inträffar först. Därefter ska minst 70 procent av batterikapaciteten finnas kvar. Tecknar du elavtal med Jämtkraft får du tre års gratis laddning.

Värt att vänta?

ID4 är en vinnare, nästan alla frågetecken vi hade för ID3 är uträtade. Merkostnaden på knappt 100 000 kronor ger mycket bättre innerutrymmen, en mer påkostad inredning, en mer användbar bil och ett större batteri. För mig vore valet enkelt; ID4 är ett bättre val.

Men för många spekulanter lönar det sig att vänta. Den fyrhjulsdrivna versionen kommer om någon månad, med en extra motor för framhjulen. Längre fram kommer troligen också versioner med det mellanstora batteriet från ID3 och därmed lägre prislapp för den som klarar sig med kring 30 mils räckvidd. Är man tidigt ute får man å andra sidan First Edition-modellen med extra utrustning, inklusive de så omskrivna gas- och bromspedalerna med play- respektive pause-symboler. Versionen Max kompletterar med panoramaglastak, elektrisk baklucka som kan öppnas med en fotrörelse, större fälgar, aktivt chassie, trezons-klimatanläggning, navigator, augmented reality head up-display och mycket annat. I nuläget finns dessa två versioner och nästan ingen extrautrustning att välja på, men snart kommer säkert samma utrustningsnivåer som ID3 redan har; Life, Business, Family, Style, Tech och Max.

Men det är inte alls säkert att man ska köpa en ID4. För privatpersoner är leasing för 5 425 kronor i månaden i 36 månader inklusive service och 1 000 mil per år en bra deal, som också pekar på att Volkswagen är trygga i att ID4 kommer att ha ett högt andrahandsvärde.

I nuläget är det tunnsått med konkurrenter, närmaste är koncernsyskonet Skoda Enyaq, som delar teknik och är jämförbar i storlek, har lägre prislapp men annan utrustning. BMW:s eldrivna iX3 är mer uttalat SUV-ig, men också den bara bakhjulsdriven. Tesla Y lockar, men har inte kommit till Sverige än. Allt sammantaget så pekar mycket på ID4 som Sveriges mest sålda elbil 2021.


Vi gillar: Rymlig, lättkörd, praktisk, komfortabel, prisvärd

Vi ogillar: Kunde varit snabbare, väl tydligt bakhjulsdriven i halka

Överväg också:

  • Skoda Enyaq: I grunden samma bil, billigare men med annat märke
  • Volkswagen ID3: Om du vill spara 100 000 kr och klarar dig med en mindre bil
  • Tesla 3 eller Y (när den kommer): Elbilens elbil
  • BMW iX3: Konventionell SUV men med eldrift
  • Volvo XC40 Recharge: Mer av SUV, trängre, dyrare


Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, januari 2021



  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem - du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 
Relaterat material
Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Skoda Superb Plug-In Hybrid
Samma tekniska grund som Passat men större utrymmen och lägre prislapp. Allt talar för att Skoda Superb som laddhybrid blir en f......

Polestar 2
Äntligen har Tesla fått en värdig, vettig utmanare, i form av svenska Polestar 2. Vi testar i vinterkyla och kommer fram till at......

Volkswagen Golf GTE Plug-in Hybrid
Golf har kommit i sin åttonde generation, och är tryggheten själv. Den som vill ta ett kliv in i framtiden väljer eldrivna ID3. ......

Hyundai Nexo
En elbil utan tunga batterier, som tankas fullt på fem minuter och har över sextio mils räckvidd. Det är bränslecellens e......

Volkswagen ID3
Med ID3 gäller det att hålla isär bilen från företeelsen. Att Volkswagen går ”all in” på elbilar är fantastiskt, kanske för dem ......