Skoda Octavia G-TEC

Medan alla pratar om elbilar, kan man få ungefär samma klimatnytta i en gasbil, till en lägre prislapp – och som en hederlig, praktisk kombi. Att Volkswagen-koncernen slutat utveckla nya gasbilar märks inte när vi provat gas-Octavia, nu i sin fjärde generation efter mer än sju miljoner tillverkade.


  • Drivmedel: Fordonsgas och bensin
  • Pris: Ambition 302 700 kr, Style 318 000 kr
  • Miljöklass: EU6d-TEMP
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP. Skydd av vuxna 92%, skydd av barn 88%, oskyddade trafikanter 73%, förarstödsystem 79%. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och7 airbags inkl. knä-airbag på förarplatsen
  • Motor: Bensin/CNG, gasoptimerad, längsmonterad fyrcylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, turbo. 1 498 cm3, 130 hk vid 5 000-6 000r/m, max vridmoment 200 Nm vid 1 400 – 4 000 r/m.
  • Mått: L 469 cm, B 183 cm, H 147 cm, axelavstånd 268 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 570 kg, maxlast ca 500 kg, max släp 1 200 kg 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5platser, 495-1 460 l
  • Tankstorlek: Gas 17,3 kg, bensin 9 l
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad DSG-låda
  • Prestanda: 0–100 km/h 9.6 sekunder, toppfart 212 km/h 
  • Förbrukning: Blandad körning 3.4 kg/100 km (gas) eller 6.5 liter/100 km (bensin)
  • Utsläpp: 117 g CO2/km vid naturgasdrift (WLTP), ca 20 g CO2/km vid ren biogasdrift 
  • Räckvidd: 500 km på gas, 200 km på bensin, totalt 700 km (WLTP)
  • Miljöförmåner: Bonus 10 000 kr vid inköp, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande bensinbil 
  • Garantier: Nybil 3 år eller 10 000 mil, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år

Tunnsått på gasfronten

Volvo har för länge sen lagt ner sina gasbilar, Opel och Mercedes likaså, och Fiats gasmodeller är mest transportfordon. Volkswagengruppen är dit man får vända sig om man inte vill köpa efterhandskonverterat. Gasdrivna Passat var tidvis Sveriges mest sålda miljöbil, nu finns den inte längre, men Skoda har hela tre gasmodeller; Kamiq, Scala och Sverigefavoriten Octavia. Under skalet är den baserad på Golf, men utanpå är den en hel storlek större. Den är dessutom ny, kom sommaren 2020 i sin senaste version, även om den vid en första anblick påminner om bilen vi testade 2016. I Sverige finns Octavia G-TEC bara som kombi, den femdörrars halvkombin har utgått.

Slösande utrymmen

Den som tänker sig en Golf-stor bil har inte fattat grejen med Octavia: Underredet är samma, men sen har man satt på en kaross som är en hel storlek större. Tänk typisk Volvokombi och du har utrymmena klara för dig. Det gäller också bagageutrymmet, där platsen där reservhjulet tidigare låg upptas av gastankar, men i övrigt är utrymmet lika stort och lättlastat (istället för ett reservhjul får man ett reparationskitt). Att fälla baksätet görs med en knapp alldeles innanför bakluckan, och golvet blir då helt platt, eller så använder man bara genomlastningsluckan. Bagageutrymmet har en vändbar matta, med en elegant, tygklädd sida och en gummiklädd, tvättbar sida att vända uppåt när du transporterar smutsiga grejor. Dessutom får gas-Octavian dra ett rejält släp och har en dragkrok som är infälld och osynlig när den inte används.

Liksom i andra Skoda-modeller gläds vi åt smarta detaljer som inte kostar mycket i kronor och ören för tillverkaren men gör livet lättare för användaren. Det finns ett särskilt fack för paraplyer i dörren, en isskrapa med däcktrycksmätare i tanklocket, handskfack som kan kylas med hjälp av luftkonditioneringen om man till exempel vill ha med sig glass till stranden, och ett riktigt eluttag både vidpassagerarsätet och i baksätet. Dessutom massor med rymliga fack både fram och bak.

Tysk förarmiljö

Skoda må vara tjeckisk, men i allt väsentligt är förarmiljön den samma som i en Volkswagen, man fattar allt på en gång och allt funkar som det ska. Själva instrumentbrädan är helt digital, Virtual Cockpit, med fem vyer att välja mellan, inklusive att ha navigatorn framför näsan. Det styrs med en knapp på ratten, min favorit är när det ser ut som vanligt. Instrumenteringen är gasanpassad, med separata tankmätare för bensin och gas, och en färddator som visar förbrukningen förrespektive bränsle, momentant, i snitt sedan man senast nollställde och övertid.

Mer gas än förut

Gas-Octavia har fått tjugo nya hästar jämfört med förra versionen, men samtidigt har vikten ökat med drygt hundra kilo. 130 hästar ger ingen sprudlande acceleration, särskilt som vridmomentet är beskedligt och uppnås först vid höga varvtal. Trycker man hårt på gasen möts man mest av ett irriterande buller. Men i andra lägen är detta ett fint motorbygge, samma 1,4 liters insprutningsmotor med turbo som finns i en mängd bensinmodeller från VW-koncernen, med variabel ventilstyrning enligt Millercykeln, men modifierad för gasdrift, bland annat med elektronisk gastrycksreglering. Den säkerställer att rätt tryck alltid finns tillgängligt i gasledning och insprutningsventiler – lågt tryck för snål körning i lägre farter och högre när man vill ha mer kraft och vridmoment. Gasoptimeringen bidrar till att bilen klarar de högsta utsläppskraven EU6d-TEMP.

Gastankarna har blivit större sedan sist och är nu på 17.7 kilo – på vissa håll står det 17.3 men vi kör slut på gasen och kan slå fast att den högre siffran gäller. Det är en ståltank framför bakaxeln och två komposittankar under bagagerummet. Samtidigt har bensintanken krympts till 9 liter, vilket krävs för att bilen ska räknas som gasbil på flera EU-marknader. Det är förstås rätt tänkt att man huvudsakligen ska köra på gas, men i inre Dalarna med långt mellan gasmackarna hade vi ändå känt oss tryggare med en något större bensintank. Den pyttelilla bensintanken gör också, tänker jag, gasbilen mer svårsåld som begagnad eftersom bilen knappt går att använda i de delar av landet där det är glest mellangasmackarna.

Precis som sig bör, går bilen alltid på gas så länge trycket i tankarna överstiger tio bar, och slår sedan automatiskt över till bensin. Om motorn är kall, startar den på bensin men slår snabbt och omärkligt över – pysandet och knäppandet som hörs i en del andra gasbilar finns inte här.

Lätt på gasen

Gas-Octavian blir vår Vasaloppsbil, vilket betyder tur-retur Dalarna i vinterkyla, medsnöglopp och vinterdäck. Som långfärdsbil funkar den fint eftersom den är bekväm och rymlig, men det blir tröttsamt att den är så pass bullrig. 

På landsvägsnittar vi 3.5 kilo gas per tio mil, i linje med det officiella förbrukningsvärdet. När det blir snabb motorvägsfart ökar förbrukningen förstås, men håller sig fortfarande under fyra kilo. Förbrukningen hålls nere av att bilen frirullar med motorn urkopplad när den inte behövs, av att

start-stoppsystemet träder in tidigt och funkar så fort motorn fått upp arbetstemperaturen någotsånär, och även när det är kallt ute. Dessutom håller bilen i Eco-läget en så hög och bränslesnål växel som överhuvudtaget är möjligt, även om det skorrar lite. Men mest imponerar hur bilen med hjälp av kamera och detaljeradinformation från navigeringssystemet säger till när det är dags att lätta på gasen, ofta långt innan jag själv upptäcker rondellen runt hörnet eller rödljuset bakom krönet.

Efter hundra mils körning med många stopp i kyla är bensintanken fortfarande full, vilket visar hur snabbt bilen slår över till gas även med kall motor. Dessutom använder Octavian, i motsats till vissa andra gasbilar, inte bensin för att dryga ut gasen och smörja motorn.

Förnuft, inte för skoj

Testbilen har körprofilväljare med lägena Sport, Normal, Eco och Individuell. Vi kör mest i Eco-läget, men skillnaden mot Sportläget är marginell. Alla gas-Octavior har sjuväxlad dubbelkopplingslåda, DSG, som styrs ”by wire”, med en minimal spak i mittkonsolen eller med paddlar bakom ratten. Det funkar bra, och är en mycketbättre upplevelse än den sexväxlade DSG-lådan som finns i laddhybriden.

Hur man än växlar och vilket läge man än väljer, så är 130 hästar i en så stor och tung bil inte värst många. Accelerationen är beskedlig, vridmomentet måttligt och behovet av att växla ner för att alls få fart på bilen i omkörningar stort. Ett hårt tryck på gasen leder mest till ett störande buller – signalen att gas-Octavia körs bäst lugnt är tydlig.

Säkerhet nästan på topp

Octavia har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, som gjordes 2019. Men tyvärr har Skoda börjat ta betalt för säkerhetsutrustning som är standard på andra bilar från VW-koncernen. Dödavinkelvarnare kostar 4 500, kökörningsassistent och skyltavläsare kostar 2 500 kr i Active-versionen eller hela 6 500 kr i basversionen Ambition.

Den mer aktiva säkerheten övertygar mer, med säkra köregenskaper även i ett tidvis mycket haltvinterlandskap. Många kommer dock att vara besvikna på att gasdrift inte går att kombinera med fyrhjulsdriften som är ett vanligt tillval för andra Octavia-versioner.

Förnuftigt val

Du får en Octavia från 242 500 kr, medan gasversionen startar på drygt 300 000 kr. Mellanskillnaden minskar av att gasbilen får en bonus på 10 000 kronor medan bensinversionen får en förhöjd malusskatt på drygt samma belopp, fördelat på de tre första åren. Lägg till att gasen är någon krona billigare per mil och kalkylen börjar se attraktiv ut – men andrahandsvärde och servicekostnader om några år är frågetecken. Väljer man gasbilen ska man absolut kosta på sig det14 000 kronor dyrare Style-paketet med full LED Matrix strålkastare med som anpassar ljusbilden efter mötande trafik, digital instrumentpanel, infotainmentsystem, tiotums touch screen, WiFi, adaptiv farthållare, körprofilväljare och en hel del mindre viktigt.

Ett nära jämförelseobjekt, som vi testar separat, är Octavia som laddhybrid. Den är nästan 100 000 kronor dyrare, men lockar med 70 hästar mer och fem verkliga mil på el per laddning. Tyvärr går inte laddhybrid- och gasteknik att kombinera; det är två tekniker som båda tar mycket plats och kostar en delextra. Vilken typ av bilist du är får avgöra, med fokus på hur långt du kör och vart i landet samt vilka krav du har på kraft i motorn. Oavsett vilken det blir, är Octavia en förnuftig bil. Men det visste du nog redan.


Vi gillar: Väl genomförd gasdrift, snål, stora utrymmen, praktisk

Vi ogillar: Trött, bullrig, väldigt liten bensintank

Överväg också:



Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, mars 2021



  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem - du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 
Relaterat material
Skoda Enyaq
Stor som en Volvo kombi, klart billigare än motsvarande bil från Volkswagen, och med rejäl räckvidd - Skodas nya elbil har alla fö......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Toyota RAV4 Laddhybrid
Toyota tyckte länge att hybrider är bättre om de inte kan laddas från uttaget. Nu har de ångrat sig, med RAV4 i laddhybridversion ......

Skoda Octavia laddhybrid
Skoda Octavia har varit en Sverigefavorit länge, särskilt bland de som betalar bilen med egna pengar. Laddhybrider har varit Sve......

Volvo XC40 Recharge
Äntligen en elbil från Volvo! Med skalet från välkända SUV:en XC40 och teknik delad med Polestar talar mycket för att det är en ......

Volkswagen ID4
Eldrivna, Golf-stora VW ID3 var Sveriges mest sålda bil alla kategorier i december 2020. Men många söker en lite större bil, som......