Skoda Enyaq iV

Stor som en Volvo kombi, klart billigare än motsvarande bil från Volkswagen, och med rejäl räckvidd - Skodas nya elbil har alla förutsättningar att bli en svensk favorit.



  • Drivmedel: El
  • Pris: iV60 453 900 kr, iV80 553 700 kr. Sportline 483 900 kr resp 571 500 kr. Privatleasing från på 4 790 kronor per månad.
  • Förmånsvärde: 1 925 resp 1 939 kr/mån
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP. Skydd av vuxna 94%, skydd av barn 89%, oskyddade trafikanter 71%, förarstödsystem 82%. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar och7 airbags inkl. knä-airbag på förarplatsen.
  • Motor: Elmotor. iV60 180 hk, iV 80 204 hk. Max vridmoment 310 Nm 
  • Mått: L 465 cm, B 188 cm, H 162 cm, axelavstånd 277 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 2 002 kg resp 2 150 kg, maxlast 507/508 kg, max släp 1 000 kg 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 585 l, upp till 1 710 l med alla säten fällda
  • Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, direktverkande automatlåda
  • Prestanda: 0–100km/h 8.7 resp 8.5 sekunder, toppfart 160 km/h
  • Batteri: iV60 62 kWh (58 kWh tillgängligt), iV80 82 kWh (78 kWh tillgängligt). 216 resp 288 celler i 9 resp 12 moduler
  • Förbrukning: iV60 1.57 kWh/mil, iV80 1.69 kWh/mil
  • Miljöklass: Euro 6AP
  • Räckvidd: iV60 411 km, iV80 531 km (WLTP)
  • Laddning: Mode2, typ 3, 11 kW ombordladdare med trefas eller 7.4 kW enfas. 5-80 % 6.45 resp7.3 timmar. 50 kW DC-laddning standard 5%-80% 55 min resp 70 min. 100/125 kW DC-laddning tillval 5-80% 42 min resp 38 min.
  • Miljöförmåner: Bonus 70 000 kr vid inköp 
  • Garantier: 3 års nybilsgaranti dock högst 10 000 mil (ingen begränsning av körsträckan under första 2 åren), 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti, batterigaranti 8 år eller 16 000 mil (vilket som infaller först), 12 års rostskyddsgaranti mot genomrostning utan krav på efterbehandling.

Skoda ställer om

Det duggar tätt med nyheter om biltillverkare som ska ställa om helt till eldrift. Skoda är en av dem; alla deras nyutvecklade modeller kommer från och med nu att vara eldrivna. Redan i år, 2021, ska Skoda nå 40% laddbara bilar i sin bilförsäljning i Sverige, för att året därpå runda hälften. Enyaq tänks bli en stor del av detta och är, beroende på hur man räknar, Skodas första riktiga renodlade elbil – Citigo som nyligen slutat säljas var ju i princip en Volkswagen Up med andra loggor.

Samma botten, större skal

Enyaq har samma bas som VW ID4, vilket är en bra grund – i vårt test imponerades vi betydligt mer av den än av den mindre, Golf-liknande ID3. En viktig del är att Enyaq därmed från början är konstruerad för eldrift, vilket närmast ofrånkomligen ger en bättre elbil än när en fossilbil ska bli elbil.

Det märks särskilt i relationen yttermått-innermått; eftersom eldriften tar mindre plats kan också utrymmena användas effektivare. Enyaq är måttliga 465 cm lång men känns större. Fram sitter man högt trots att bilen inte är högre än 162 cm, knappt riktig SUV-höjd. Framför allt märks utrymmena i baksätet som funkar utmärkt för tre personer, bland annat för att det inte finns någon kardantunnel, och i det stora bagageutrymmet. Det är 100 liter större än i ID4, hela 1 710 liter när sätena fälls och golvet blir helt platt. Däremot finns det ingen frunk, trots att det inte ligger någon motor under framhuven ryms inget bagage där, inte ens laddsladden. Det beror delvis på att Skoda lagt styrsystem och annat som normalt finns i kupén under huven, och därmed skapat extrautrymme för en massa smarta förvaringsfack i mittkonsolen, vid fötterna och under stolarna.

Det finns fem inredningsalternativ; EcoSuite, Suite, Lounge, Lodge och Loft, samt utrustningspaketet SportLine. Vi fastnar förstås för EcoSuite, men blir lite besvikna – det är skinnklädsel, om än garvad med hjälp av olivträd. Någon helekologisk inredning finns inte.

Värmepump är standard på den större modellen, och innebär både snabbare uppvärmning och upp till 30% lägre elförbrukning om det är kallt ute. Oavsett version, kan kupén förvärmas eller kylas genom Skodas app.

Konventionellt för föraren

Skoda har avstått från att ”göra en Tesla”, och istället utformat en förarmiljö som de flesta känner igen sig i. Instrumenteringen framför ratten är liten, med en helt digital Virtual Cockpit där jag med ett rullvred på ratten kan bestämma vad som ska visas, även om valmöjligheterna är begränsade. Det mest centrala visas också som head-up display i vindrutan, och återstående räckvidd anges i kilometer samt i staplar. Beräkningen är dock helt baserad på hur jag kört hittills, så när jag byter till ett energieffektivare körprogram ändras inte den beräknade räckvidden. Mitt i instrumentbrädan finns en stor pekskärm på tretton tum, som ser ut som att den ska gå att koppla loss och bära med sig, men så är det inte.

I mittkonsolen finns en liten växelväljare, där B-läget ger så stark bromskraftsåterföring att man nästan aldrig behöver röra bromsen. Bromskraftsåterföringen kan också ställas in i tre lägen med paddlar bakom ratten, men den återgår snart till autoläget som också funkar bäst eftersom bilen då tar hänsyn till trafiksituationen framför bilen och återför precis så mycket energi som är lägligt för stunden. Tillsammans med den adaptiva farthållaren blir det en vilsam körning, utom när skyltavläsaren misstar en 80-skylt för 30 och tvärbromsar mitt på landsvägen.

Bilen kommer att kunna uppdateras över nätet, och redan nu börjar Skoda berätta vad som väntar, som att det i höst går att remote-parkera bilen och längre fram ska vehicle-to-house bli möjligt. Då förutspår jag att många tar bilen till jobbet, laddar batteriet fullt och sen använder elen för tvättmaskin och disk.

Bara bakhjulsdriven

Enyaq är något så ovanligt som en SUV med elmotor bak och bakhjulsdrift, vilket den delar med basversionen av ID4. I höst kommer fyrhjulsdrivna iV 80x, som får en elmotor på 61 hästar som ska driva framhjulen. Då får den också dra 1 200 kilo tunga släp mot ett ton jämt för denna version.

Skoda har utnyttjat utformningen till att låta framhjulen vridas ovanligt mycket, så att vändradien blir väldigt liten och bilen oerhört smidig för sin storlek, särskilt i stan. På landsväg är istället det långa axelavståndet till gagn för åkkomforten som är vilsam och mjuk även med testbilens stora fälgar och lågprofildäck.

Enyaq försöker inte vara ännu en av dessa rekordsnabba elbilar. 0-100 km/h på strax under nio sekunder är snarast långsamt – på pappret. I verkligheten är det snarast avspänt; alltid snabbt nog, aldrig hetsigt. Bilen är utpräglat tyst, i alla fall med de extra ljudisolerande fönster som testbilen har, vilket förstärks av att motorn sitter bakom oss och att luftmotståndet är det för SUV:ar mycket låga Cw 0.26

  Vi kör mest i Eco-läget för att maximera räckvidden, förutom gasresponsen regleras bland annat styrningen och luftkonditioneringen. Komfort-läget är främst till för dåliga vägar, Normalläget är vad det låter som och Sportläget betyder lite rappare gaspådrag och att bromskraftsåterföringen förstärks. Det finns också ett individuellt läge, där man själv kan kombinera ihop de olika ingredienserna. Skillnaderna är inte enorma, och vi är tacksamma för att Skoda avstått från effektsökeri som artificiella motorljud eller ilsket röd belysning i Sportläget. 

Den officiella räckvidden med stora batteriet är drygt 50 mil, men när vi hämtar ut den med fulladdat batteri anger den själv att den klarar knappt 40. 

Med test-körningens alla extraförbrukande delmoment snittar vi strax över 2 kWh per mil vilket ger färddatorn rätt, men hade vi kört försiktigt hade vi kommit några mil till. Även lilla batteriet ger respektabel räckvidd, officiellt drygt 40 mil och i verkligheten säkert 35 om det är normal temperatur ute.

Snabb långsamladdning, långsam snabbladdning

Kärnan i elbilen är förstås batteriet och laddningen. Längre fram kommer VW-koncernen att ha batterier från svenska Northvolt som satsar stort på en cirkulärprocess, men i nuläget kommer de från koreanska LG. De är dock tillverkade i Europa, med 100% vindkraft i produktionen – en viktig aspekt för att minska bilens totala klimatpåverkan.

Skoda avråder inte från att ladda ur vägguttaget, men Skoda Sverige gör det. De skickar inte med någon sladd för det, utan bara en Mode 2, typ 3. AC-laddning klarar bilen sombordladdare 11 kW med trefas eller 7.4 kW med enfas, bra även om en liten Renault Zoe är ännu bättre. Snabbladdningen är däremot långsam, bara max 50 kW. Det blir irriterande långa stopp om bilen tas på långresa, vilket den annars är byggd för. Dock finns snabbare laddning som tillval för 5 500 kronor; upp till 125 kW för stora batteriet och 100 kW för det lilla. För bilar som byggs efter 25 maj ligger maxeffekten på 130 kW oavsett batteristorlek; det kan vara värt att välja en bil som rullat av bandet efter detta datum.

Med Skodas App Powerpass IV får man ett laddkort som funkar till drygt 4 000 laddpunkter i Sverige från bl.a. Bee, Park&Charge och Ionity. Den som väljer gratisversionen laddar ganska dyrt medan den som vill snabbladda ofta köper ett abonnemang som ger 2.80 kr/kWh, med varianter däremellan.

Säkerhet nästan på topp

Enyaq har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, med höga betyg i alla delmoment. Men tyvärr har Skoda ur denna aspekt backat in i framtiden; säkerhetsutrustning som var standard förut tar de nu extra betalt för. För Enyaqs del gäller det framför allt krockkuddar bak som en utpräglad familjebil bör ha men som Skoda ska ha några tusen för. Och i motsats till tekniska uppdateringar, kan inte en begagnad bil få detta i efterhand.

I övrigt känns bilen säker att köra, den potentiellt farliga höga tyngdpunkten som SUV:ar ofta har motverkas av att batterierna ligger lågt, mellan hjulen. Att bakhjulsdrift skulle vara lurigt märks det inget av, antisladdsystemet tar hand om alla tendenser till hjulspinn.

Ordningen återställd: Ännu en prisvärd Skoda

När vi nyligen testade Skoda Octavia som laddhybrid förvånades vi över det höga priset, som lätt rundar en halv miljon kronor. För en Skoda! Nu är ordningen återställd, Enyaq är billig för allt man får. 453 900 kr för versionen med minsta batteriet blir bara 383 900 kr efter bonus, och jämförelse-SUV:ar med bensin- eller dieselmotorer drabbas ju av malus-straffskatt som lätt blir tiotusentals kronor. Dessutom är Enyaq välutrustad från grunden, redan basversionen har LED matrix-strålkastare fram och LED bak, röststyrning, stor pekskärm, parkeringsassistent, ljus- och regnsensorer.

Under 2021 får Skoda Sverige preliminärt 3 600 Enyaq. Att döma av den initiala försäljningen, kommer de att ta slut snabbt, vilket inte förvånar. Lite förvånad blir jag ändå av att de allra flesta väljer det större batteriet, som innebär en merkostnad på hela 100 000 kr – även om det ingår en del säkerhetsutrustning och den värmepump som man annars bör köpa till. Många väntar nog på 80x, vars fyrhjulsdrift verkar komma till en beskedlig men ännu inte fastställd merkostnad.

Sportline-paketet kostar 30 000 kr mer om man väljer lilla batteriet, bara 18 000 kr mer om man tar det stora, men vi avstår oavsett, för vi vill inte ha större fälgar som ökar förbrukningen och stötigare chassi. Det man eventuellt vill ha från Sportline kan man istället komplettera med i det närmast oändliga antalet olika paket som Skoda erbjuder. En del merkostnader är svåra att komma undan; alla färger utom en mörkblå kostar extra. Jag lägger alltså till sidokrockkuddar fram och bak för beskedliga 4 400 kr och snabb-snabbladdningen (!) för 5 500 kr, medan jag tvekar kring panorama soltaket för 10 500 kr eftersom det är så litet.

En jämförelse med VW ID4 är närmast oundviklig, och den utfaller till Skodans fördel. Lägre pris, större innerutrymmen, trivsammare inredning, smarta detaljer. Ungefär likadant utfaller andra jämförelser. Enyaq är helt enkelt en riktigt kompetent elbil.



Vi gillar: Prisvärd på gränsen till billig, God räckvidd, Rymlig och komfortabel, Pigg utan att vara jobbigt snabb, Kan dra tungt

Vi ogillar: Långsam snabbladdning om man inte betalar extra, Säkerhetsutrustning kostar extra, Inget bagageutrymme fram – ingen frunk

Överväg också:

  • VW ID4: Samma bas, annat uttryck, dyrare
  • Volvo XC40: Mycket dyrare, men känns lyxig, väldigt snabb
  • Kia e-Niro: Mindre i alla ledder, prislappen likaså
  • Tesla Y: Teslas lill-SUV lockar, men den dröjer
  • Skoda Octavia iV: Om du vill ha en Skoda men inte är redo för ren eldrift


Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, april 2021



  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem - du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 
Relaterat material
Fiat 500e
När dottern tar körkort funderar jag på vilken bil som vore bäst för henne och landar i en eldriven Fiat 500. Liten, lättkörd, av......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Tester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

MG ZS
Slutsåld utan garanterat leveransdatum för den som beställer nu… Att MG gått från brittiska sportbilar till kinesiska el-SUV:ar ......

DFSK Seres 3
Det skulle komma en hel armada av kinesiska elbilar, men var är de? Vi åker till Växjö för att hitta en av de första som faktiskt......

Lexus UX 300e
Toyotakoncernen har länge varit starkt skeptiska till elbilar. Så när deras första seriöst menade rena elbil nu kommer i form av......

Seat Tarraco e-hybrid
Seat lockar med en stor SUV med eldrift i några mil och hetsigt temperament. Under skalet är det en Volkswagen vilket skapar try......