Kia Xceed Plug-In Hybrid

Behöver laddbara bilar ha hundratals hästar, acceleration som en hästspark och en oåtkomlig prislapp? Xceed med beskedliga 141 hästar pekar på att en annan väg framåt är möjlig – men räckvidden på el är på gränsen. 


  • Version: Kia Xceed 1.6 DCT Plug-In Hybrid Advance Plus
  • Drivmedel: el eller bensin 
  • Pris: Från 371 900 kr, Advance Plus 2 401 800 kr
  • Förmånsvärde: från 3 300 kr/mån, privatlease från 3 295 kr/mån, business lease från 5 095 kr/mån
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (Kia Ceed testades men betyget gäller även Xceed). Skydd av vuxna 88%, skydd av barn 85%, oskyddade trafikanter 68%, förarstödsystem 73%. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, autobroms som även fungerar vid backning och för gående/cyklister, döda vinkel-varnare, filhållningsassistens, kollisionsvarnare och trötthetsvarnare standard. 
  • Motor: Fyrcylindrig bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, turbo. 1 580 cm3, 105 hk (77 kW) vid 5 700 r/m, max vridmoment 265 Nm vid 4 000 r/m. Elmotor 60 hk, vridmoment 170 Nm. Total maxeffekt 141 hk (104 kW).
  • Batteri: 8.9 kWh, litiumjon
  • Laddning: Mode 2, typ 3. 3.6 kW ombordladdare. 0-100% 2.25 timmar. Med 2.3 kW 5 timmar 40 min.
  • Mått: L 440 cm, B 183 cm, H 149 cm, axelavstånd 265 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 1 594 kg, maxlast 436 kg, max släp 1 300 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 291- 1 243 l
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexstegs dubbelkopplingslåda
  • Prestanda: 0–100 km/h 11 sekunder, toppfart 188 km/h, 120 km/h på enbart el
  • Förbrukning: Blandad körning 0.17 l/mil
  • Utsläpp: 38 g CO2/km i blandad körning
  • Räckvidd: 42 km på el (WLTP), 54 km stadstrafik
  • Miljöförmåner: Bonus ca 22 846 kr vid inköp, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande bensinbil
  • Garantier: Nybil 7 år eller 15 000 mil, vilket för batterierna innebär att kapaciteten garanteras vara minst 70 % av ursprunglig kapacitet. Rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 5 år, assistans 3 år.

En familj som växer för familjer som växer

Någon som minns när koreanska bilar kom till Sverige? Först Hyundai vars teknik dömdes ut som gammaldags och sedan systermärket Kia, till en början med mikrobilen Pride som sålde enbart på pris. Nu är läget ett helt annat, Kia är tredje största bilmärket på svenska marknaden och har återkommande varit allra störst på privatbilsmarknaden – alltså när man betalar bilen med egna pengar. Rimlig prislapp, goda garantier och ”lagoma” bilar har varit ett framgångsrecept, som på sistone kombinerats med en rejäl satsning på laddbara modeller.

Central för Kia har varit Ceed som halvkombi och kombi, som sportkombin Proceed och nu som crossovern Xceed, som är den vi testar som laddhybrid. Jämfört med Ceed är XCeed längre och högre, men är ändå långt ifrån någon SUV. Förvisso har markfrigången höjts till 18 centimeter, men någon fyrhjulsdrift eller andra attribut för ökad framkomlighet finns inte.

Effektfrågetecken rätas ut

Innan vi hämtar ut Xceed i Upplands Väsby kliar vi oss i huvudet. Hur har koreanerna tänkt som marknadsför denna bil som sportig trots att den bara har 141 hästkrafter för 1.6 tons tjänstevikt? Direkt på motorvägen in mot Stockholm får vi svaret: Detta är ingen sportbil. Verkligen inte.

0-100 km/h går på 11 sekunder, bland det långsammaste vi kört på många år. Och när man, som vi, vill köra enbart på el, så räcker elmotorns 60 hästar bara nätt och jämt till för att alls komma upp i motorvägsfart. Trycker jag hårt på gasen, kliver bensinmotorn in, även när jag (förstås) har EV-knappen intryckt som ska säkerställa ren eldrift. Dock stängs bensinmotorn av lika snabbt igen, i motsats till exempelvis Volvos laddhybrider där den kan brumma på en lång stund efteråt.

Bredvid växelspaken finns en lockande knapp som det står Sport på. Jag trycker in den, den helt digitala instrumentpanelen skiftar från ljusblått till ilsket rött och bensinmotorn ryter till. Nu går omkörningarna mycket lättare, men att kombinera med enbart eldrift är inte möjligt, så jag stänger snabbt av funktionen men har den i minne för när det är dags för omkörning i uppförsbacke – då är den min livlina för att lyckas. Men det är ingen rolig upplevelse; under press blir motorn surrig och bilen är överlag ganska bullrig, särskilt om vägen är dålig.

Efterhand som mil efter mil adderas, glömmer jag bort Kias marknadsföring och vänjer mig vid bilen. Jag kör den vilsamt, håller mig inom spektrat av vad elmotorn orkar med, avstår från en och annan omkörning och låter Teslorna vinna från rödljuset – och efter några dagar är det så här jag vill köra.

Räckvidden räcker

På pappret ser det inte bra ut, med ett batteri på inte ens 9 kWh och en officiell räckvidd på el på futtiga 42 km är Xceed inte ens i närheten av att kvala in till Gröna Bilisters Miljöbästa Bil. Men verkligheten är mycket bättre. Vi kommer ständigt 50-55 kilometer på en laddning, både eftersom Xceed har så lågt luftmotstånd och är jämförelsevis lätt, men också för att Kia har en rad smarta tekniska lösningar som minskar förbrukningen som snittar ungefär 1.6 kWh per mil. Också när batteriet är tomt, träder hybridtekniken ofta in och håller nere bränsleförbrukningen som utan större problem hålls kring 0.5 liter bensin per mil.

Kias Coasting Guide analyserar rutten och berättar när det är dags att ta foten från gaspedalen, och behovet av energiförbrukande kylning och uppvärmning av kupén minskar delsgenom att man kan välja ”Driver Only” för luftkonditioneringen, dels genom rattvärme och effektiv kylning och uppvärmning av stolarna både fram och bak. Däremot kan bromskraftsåterföringen inte regleras med t.ex. paddlar bakom ratten, så det går varken att köra med en pedal eller ”segla”. När bilen går på bensin, kan man växla manuellt genom att föra växelspaken framåt-bakåt, däremot inte med paddlar.

Laddningen sker genom en lucka på vänster framflygel, en bra placering för att nå till uttaget. Kia skickar med två långa sladdar, en för DC-laddning och en för hushållsuttaget som Kia inte varnar mot att använda.

Väl trångt för aktiv livsstil

Den som väljer Xceed för att få lite extra utrymmen – den är ju större än Ceed och sägs vara för en aktiv livsstil – blir lätt besviken. Bagageutrymmet ser vid en första anblick rimligt stort ut, men sen ser jag hur litet utrymmet är från golvet till ryggstödets kant och sedan upp till taket. I en normal Xceed ryms 426 liter bagage, i laddhybriden blott 291 liter eftersom batterierna ligger under baksätet och bagageutrymmet. Det finns ett litet utrymme under golvet, men där ryms inte ens båda laddkablarna – den du använder oftast lägger du istället i en särskild väska i bagageutrymmet. Tursamt nog fälls baksätet 40:20:40 och golvet blir faktiskt helt platt när det sker. Dessutom finns det mängder av praktiska och rymliga fack i kupén. För den som vill, kan Xceed som laddhybrid dra släp på upp till 1 300 kilo, vilket ju räcker för en medelstor husvagn – men utan att ha testat tror vi att det blir en trött och seg upplevelse.

Baksätet är oväntat trångt och känns instängt med den höga midjelinjen, men det avhjälps av takluckan som är standard och både kan svalka och lysa upp kupén. Baksätet har egen ventilation, värme i sätena och uttag för mobilen. Dock ska man hålla koll; kylningen av batterierna sker genom luftintag på sidorna av baksätet. Om de blockeras, kan batterierna överhettas.

Fram är utrymmena oklanderliga, sätena sköna och utsikten utmärkt utom snett bakåt.

Fin förarmiljö

Den som i modern tid kört andra bilar från Kia känner igen förarmiljön direkt, och även andra känner sig snart hemtama. Förarmiljön är lättbegriplig, och Kia har hittat en bra mix mellan vad som sköts med touchknappar på den lagom stora pekskärmen och vad som hanteras med riktiga knappar och vred. Dock har touchfunktionerna en sådan fördröjning att jag oftast hunnit trycka en gång till när bilen reagerar. Också vad som visas på mittkonsolen och vad som finns framför föraren är huvudsakligen logiskt, även om en del information om förbrukning finns ett snäpp för långt ner i undermenyerna för min smak. Laddning och annan batterierelaterad information kan skötas och avläsas på mobilen via Kias UVO-app.

Säkerhet är standard

Xceed säljs i Sverige enbart i två välutrustade versioner, som båda har all rimlig säkerhetsutrustning som standard. Det enda normala som saknas är en knäkrockkudde för föraren. Funktioner som filhållningsassistent, adaptiv farthållare och avståndshållare kan enkelt ställas in till det avstånd och det sätt att varna som passar dig bäst. Skyltavläsningen funkar däremot riktigt dåligt, och får flera gånger plötsligt för sig att det är 60 km/h på motorvägen utan att det dykt upp någon hastighetsskylt alls. I Euro NCAP blev det toppbetyget fem stjärnor för Kia Ceed, och testorganisationen slår fast att betyget också gäller Xceed.

Också den aktiva säkerheten känns bra, med ett tryggt uppförande i trafiken och – som framgått vid det här laget– en måttlig motorstyrka som uppmanar till att köra lugnt och säkert.

Närmaste konkurrenterna heter… Kia

Xceed finns inte som ren elbil, men väl som ren bensinare. Miljömedvetna som vi är, är valet lätt, men även för den som tänker strikt med plånboken bör laddhybriden vara attraktiv. Merkostnaden är rimlig, milkostnaden blir lägre och andrahandsvärdet lär bli bättre – det gäller bara att man kan leva med det begränsadebagage utrymmet.

I tider då alltfler leasar istället för att köpa, är det spännande att granska Kias leasingerbjudanden och här finns flera goda alternativ till Xceed. För exakt samma kostnad som Xceed som laddhybrid kan du privatleasa en eldriven Kia e-niro, eller en Niro laddhybrid. Gentemot båda dessa känns Xceed som det sämre valet, mindre och trängre. Också gentemot Hyundais motsvarande laddhybrider och elbilar känns Xceed som ett sämre val. Men Xceed är snyggare… Gentemot helt andra bilar i mellanklassen har Xceed ett lägre pris, bättre garantier och mer måttfulla pre-standa. Bedöm själv om det är positivt eller negativt, men lite befriande är det allt.


Vi gillar: Bättre räckvidd än på pappret, Låg förbrukning på el och bensin, Snygg, 141 hästar räcker

Vi ogillar: Litet bagageutrymme, Trångt baksäte, Måttlig effekt

Överväg också:

  • Kia Ceed laddhybrid: Mer normal, lägre pris
  • Kia Niro och e-Niro: Samma leasingpris, samma teknik, större utrymmen
  • Hyundai Ioniq: Elbil eller laddhybrid med liknande teknik
  • Mercedes A-klass laddhybrid: Liknande utseende, dyrare, längre räckvidd på el
  • VW Golf GTE: Laddhybrid med större utrymmen, högre effekt


Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, juni 2021



  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem - du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 
Relaterat material
Fiat 500e
När dottern tar körkort funderar jag på vilken bil som vore bäst för henne och landar i en eldriven Fiat 500. Liten, lättkörd, av......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Tester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

MG ZS
Slutsåld utan garanterat leveransdatum för den som beställer nu… Att MG gått från brittiska sportbilar till kinesiska el-SUV:ar ......

DFSK Seres 3
Det skulle komma en hel armada av kinesiska elbilar, men var är de? Vi åker till Växjö för att hitta en av de första som faktiskt......

Lexus UX 300e
Toyotakoncernen har länge varit starkt skeptiska till elbilar. Så när deras första seriöst menade rena elbil nu kommer i form av......

Seat Tarraco e-hybrid
Seat lockar med en stor SUV med eldrift i några mil och hetsigt temperament. Under skalet är det en Volkswagen vilket skapar try......