Kia Sorento Plug-In Hybrid (laddhybrid) – juli 2021

Kia Sorento Plug-In Hybrid

Stora
laddbara SUV:ar finns det nu många av, men sjusitsiga är det varit tunnsått med
och de som finns kostar kring miljonen eller mer. Ett undantag finns: Kia
Sorento som laddhybrid. Hur långt räcker den?

  • Version: Kia Sorento 1.6 DCT Plug-In Hybrid Advance Plus 
  • Pris: Acton 569 900 kr, Advance 599 800 kr, Advance plus 629 700 kr
  • Förmånsvärde: Från 3 106 kr/mån. Privatleasing från 6 450 kr/månad ink. service
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (2020). Skydd av vuxna 82%, skydd av barn 85%, oskyddade trafikanter 63%, förarstödsystem 87%. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, autobroms som även fungerar vid balckning och för gående/cyklister, döda vinkel-varnare, filhållningsassistens, kollisionsvarnare och trötthetsvarnare standard. 
  • Motor: Fyrcylindrig bensinmotor 1 598 cm3, 179 hk vid 5 700 r/m, max vridmoment 265 Nm vid 4 000 r/m. Elmotor 91 hk, vridmoment 305 Nm. Total maxeffekt 265 hk, 350 Nm vridmoment
  • Batteri: 13.8 kWh Litiumjon-polymer 
  • Laddning: Mode 2, typ 3. 3.6 kW ombordladdare. 0-100% med 16 A 4 timmar och 20 minuter 
  • Mått: L 481 cm, B 190 cm, H 170 cm, axelavstånd 282 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 2 174kg, maxlast 436 kg, max släp 1 500 kg
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 7 platser, 604 l med baksätet längst bak, 809 l med baksätet framdraget, 1 988 l med sätena fällda, 175 l med tredje stolsraden uppe
  • Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexstegs automatlåda
  • Prestanda: 0–100 km/h 8.7 sekunder, toppfart 193 km/h, ca 130 km/h på enbart el
  • Förbrukning: Blandad körning 0.17 l/mil
  • Utsläpp: 38 g CO2/km i blandad körning
  • Räckvidd: 57 km på el (WLTP), 70 km stadstrafik
  • Miljöförmåner: Bonus 22 846 kr vid inköp, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande bensinbil
  • Garantier: Nybil 7 år eller 15 000 mil, vilket för batterierna innebär att kapaciteten garanteras vara minst 70 % av ursprunglig kapacitet. Rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 5 år, assistans 3 år.


Välplanerad sjua

Sorento är nu i sin fjärde generation och nu har laddhybridtekniken blivit självklar från start. Batterierna är väl placerade i golvet och bagageutrymmet tappar marginella tolv liter jämfört med dieselversionen. Och viktigare: Den tredje sätesraden som man måste offra i andra laddhybrider är intakt här. Det är två små stolar, okej för barn upp till max 150 cm, men de sitter å andra sidan skönt med egen luftkonditionering, egna USB-uttag och okej sikt framåt. Att det inte blir något enormt bagageutrymme kvar när de bakersta stolarna är uppe säger sig självt, men vi imponeras av nästan två kubikmeter lastutrymme om båda stolsrader fälls vilket för övrigt är mycket lätt gjort. Dessutom av hur smidigt och omärkligt stolarna sjunker ner i golvet när de inte används.

  Mellanraden är tresitsig, här sitter man bekvämt med gott om benplats – att den minskat med 36 mm jämfört med icke-laddbara Sorento är en akademisk skillnad. Takhöjden är rejäl även i testbilen med glastak – tillval för strax under 15 000 kronor. Det ger en luftig känsla, och kan öppnas vilket bidrar till att hålla nere förbrukningen en varm sommardag då man annars slagit på luftkonditioneringen. Baksätet är skjutbart i längsledd och har ställbara ryggstöd med både värme och kyla. Fram sitter man i en slags kaptenstolar med armstöd och både värme och kyla i stolarna. 

Ratten är också uppvärmd, vilket sammantaget bidrar till att man oftare kan avstå från att värma upp den stora kupén och därmed spara el till att driva hjulen. En smart detalj är att man från förarstolen kan ställa in passagerarstolen, en annan att alla sidorutorna automatiskt dras igen när luftkvaliteten blir dålig t.ex. i tunnlar. Vi räknar till åtta usb-uttag och en trådlös laddare för mobilen, därtill en lång rad praktiska fack och en inredning som är långt mindre plastig och ”budget” än vad man kanske tror om Kia – men lyxigheter som massage i stolen letar vi förgäves efter.

Instrumenteringen känns i huvudsak igen från andra Kia, helt digital och med stora möjligheter att välja vilken information jag vill se. Layouten ändras när jag byter körläge, den viktigaste informationen finns alltid i headup-displayen, och jag är glad att en del funktioner fortfarande sköts med fysiska knappar och vred. Däremot är det inte självklart vilken information som finns på touchskärmen respektive framför föraren, och det är lätt att bli lurad av återstående batterikapacitet eftersom bilen avslutar eldriften redan vid 30 % återstående kapacitet.

En förstagången-upplevelse får jag när jag slår på blinkersen; ska jag svänga vänster ersätts vänstra instrumentrundeln till en tv-skärm som visar uppsikt snett bakåt, med motsvarande för höger sida. Jag föredrar backspegeln och att vrida nacken, men kanske när jag blivit gammal och stel…

Liten motor, större effekt

Laddhybridens elmotor är en utmärkt grund för downsizing, med en mindre bensinmotorn som då väger mindre och får lägre effektförluster. Ändå har många laddhybrider fullstora bensinmotorer, och därför är vi spända på Sorentos lilla 1.6-liters fyrcylindriga motor. Vi känner igen upplägget från Kia Optima, redan det en stor bil men nu är det en riktig sjusitsig suv den ska kunna driva. Ska den räcka till? Svaret är ja, tillsammans med elmotorn blir det 265 hästar och även om Sorento med lite last kan komma upp i 2.5 tons vikt så blir prestanda fullt tillräckliga. Eftersom Sorento sparar ovanligt mycket kraft i batterierna när den växlar över från ren eldrift till hybriddrift, så finns elmotorn alltid därför att stötta, även om den lilla bensinmotorn låter pressad vid acceleration.

Sorenton har en rad körlägen, och minns till skillnad från många andra laddhybrider om vi valde EV för ren eldrift förra gången vi körde. I EV-läget är man nästan garanterad eldrift; krävs det väldigt mycket av luftkonditionering eller värme så kan bensinmotorn gå igång en kort stund och låter då alldeles ovanligt oskönt. Smart-läget låter bilen bestämma vad som är bäst för stunden, sport-läget kopplar in båda motorerna mest hela tiden på bekostnad av förbrukning, klimat och ljudnivå. Därtill finns särskilda program för snö, lera och sand som anpassar drivningen, vridmomentet, kraftfördelningen samt automatlådans uppförande. Bilen är fyrhjulsdriven på riktigt och med dessa lägen lär Sorento klara sig bra också på riktigt dåliga vägar, liksom som dragbil. Se bara upp att ekipaget inte överskrider vad du har rätt att köra med ditt körkort; Sorenton är ju tung i sig.

Elmotorn har 91 hästar vilket ju låter alldeles otillräckligt men faktiskt räcker långt. Någon enstaka gång stör vi oss på att elmotorn går genom växellådan, så att automatlådans skiften känns helt i onödan. Det går att växla manuellt med paddlar bakom ratten, men automaten är så följsam att vi nästan helt låter bli. Dock hade vi gärna haft en sjunde och kanske åttonde växel för att få ner förbrukning och motorbuller ytterligare i motorvägsfart när man kör på bensin. Vi hade också gärna kunnat reglera bromskraftsåterföringen, som är för vek för stadstrafik, men som anpassar sig till framförvarande trafik och vägsituation.

En stor, hög och tung SUV kan bli vinglig och gungig. Det är Sorenton inte, även om vikten märks. Baksidan av detta är att den ibland går väl hårt på dåliga vägar och fast bilen är tyst i sig letar sig en del vägbuller in i kupén. Styrningen är lagom tung och bilen lätt att placera på vägen, men visst är det en stor pjäs! Jag är tacksam för backkamera och 360 graders birdseye-info.

Större batteri är i minsta i laget

Medan motor och elmotor delas med Kia Optima, är batteriet nästan en fjärdedel större. Och det behövs; 13.8 kWh räcker inte till mer än 58 km, futtiga två kilometer från kvalgränsen till Miljöbästa Bil. I verkligheten kommer vi aldrig längre än just över fem mil, då bensinmotorn träder in trots att batteriet frustrerande nog har 30% kapacitet kvar. Färddatorn ger ingen exakt förbrukningsuppgift för eldriften, men vi får den till just under 2 kWh per mil vilket är okej för bilens storlek – men när vi slår på värmen eller kylan sticker förbrukningen snabbt i höjden.

Den relativt låga förbrukningen beror bland annat på att Kia för första gången försett batteripaketet med individuellt vätskebaserat temperaturhanteringssystem. Som förare får jag hjälp att minska förbrukningen med Kias Coasting Guide som analyserar rutten och berättar när det är dags att ta foten från gaspedalen. Behovet av energiförbrukande kylning och uppvärmning av kupén minskar dels genom att man kan välja ”Driver Only” för luftkonditioneringen, dels genom rattvärme och effektiv kylning och uppvärmning av stolarna både fram och bak. Däremot kan bromskraftsåterföringen inte regleras med t.ex. paddlar bakom ratten, så det går varken att köra med en pedal eller ”segla”. När bilen går på bensin, kan man växla manuellt genom att föra växelspaken framåt-bakåt, däremot inte med paddlar.

Laddningen sker genom en lucka på höger akter, mittemot bensinlocket. Det är inte vårt favoritläge, eftersom man ofta kör fram till laddstolpen och då får förlita sig på att dra sladden över motorhuven – utmärkt då att Kia skickar med två långa sladdar, en för DC-laddning och en för hushållsuttaget som Kia inte varnar mot att använda. Sorentos ombordladdare är på blygsamma 3.7 kW vilket betyder långa laddtider även om batteriet förstås laddas fullt över natten eller arbetsdagen. Men tänk att Mitsubishi tio år efter Outlanders premiär fortfarande är ensamma om en laddhybrid som kan snabbladdas!

Kias app UVO Connect gör att jag kan starta och avsluta laddning, låsa eller låsa upp bilen samt via en kartfunktion lokalisera bilen om jag skulle ha tappat bort den på parkeringen.

Säkerhet är standard

Håll ögonen på hur gammalt Euro NCAP:S krocktest är, eftersom kraven successivt skärpt. Sorentos fem stjärnor är från december 2020, så det är ett verkligt toppbetyg. Vi noterar dock att delbetyget för oskyddade trafikanter sticker ut negativt; akilleshälen för SUV:arna med sin höga, aggressiva front. Vi är däremot glada att all rimlig säkerhetsutrustning är standard redan på basversionen, inklusive den relativt ovanliga mittkrockkudden fram och att krockgardinerna går bak till C-stolpen. Autobromsen klarar också döda vinkeln vid vänstersväng, filhållningsassisten styr varsamt bilen rätt och den adaptiva farthållaren med avståndshållaren gör att Sorenton i teorin skulle kunna vara självkörande långa stunder på motorväg – men släpp ratten mer än någon sekund och bilen klagar högljutt. Överhuvudtaget har Sorenton irriterande pipljud för att bekräfta eller varna, varav några inte går att stänga av. 

Bra val för sju

Klarar du dig med fem platser, finns det annat att titta på bland laddhybriderna och vårt råd är att ge de rena elbilarna en chans; för mindre pengar får du t.ex. en väldigt duglig eldriven SUV från Skoda.

Behöver du sju sittplatser och vill kunna köra avgasfritt åtminstone ett par mil, så är konkurrenterna färre och rejält mycket dyrare. Tesla X är fem-, sex- eller sjusitsig och helt eldriven, Ford Explorer är en gigantiskt laddhybrid med amerikanskt tunggung, laddbara Volvo XC90 går numera att få med en tredje sätesrad. Men de kostar alla kring miljonen eller mer. För det får du nästan två Sorento, som i det sammanhanget alltså är direkt billig.

Oavsett behov är Sorento praktisk, rymlig, säker och komfortabel och kommer att tas emot väl på den svenska marknaden. At välja någon annan version än laddhybriden är direkt dumt, däremot är de dyrare versionerna inte alls nödvändiga eftersom också basversionen är välutrustad.


Vi gillar: Sjusitsig laddhybrid, Rejält rymlig, Eleffekten räcker, Rimlig prislapp, Hög säkerhet, Riktig fyrhjulsdrift

Vi ogillar: Något klen räckvidd på el, Brummig bensinmotor, Kunde vara snålare, Budgetversion saknas

Överväg också:

  • Ford Explorer: Gigantisk sjusitsig laddhybrid med gigantisk prislapp
  • Skoda Enyaq: Eldriven SUV med liknande utrymmen och lägre pris
  • Tesla X: Spektakulär falkvingedörrs-SUV på el för dryga miljonen
  • Volvo XC90 T8: Svensk sjusitsig SUV med superprestanda och högt pris
Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, juli 2021


  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem