Audi A6 Avant TFSI e

Audi storsatsar på det laddbara, och A6 är en favorit bland de som väljer en stor och dyr tjänstebil. 367 hästar, 65 km på el, fyrhjulsdrift och en logga många suktar efter – hur långt räcker det?


  • Drivmedel: El och bensin (laddhybrid)
  • Pris: Business By Audi från 622 800 kr (sedan 15 500 kr billigare), förmånsvärde från ca 3 241 kr/mån, Business Lease från 7 295 kr/mån
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (2018). Skydd av vuxna 93 %, skydd av barn 85 %, oskyddade trafikanter 81 %, förarstödsystem 76 %.
  • Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, 1 984 cm3, 252 hk (195kW) vid 5 250 – 6 500 varv/min, max vridmoment 370 Nm vid 1 600 – 4 500 varv/min. Elmotor 143 hk, max vridmoment 350 Nm. Max systemeffekt 367 hk och 500 Nm vridmoment från 1 250 varv 
  • Mått: L 494 cm, B 188 cm, H 147 cm, axelavstånd 291 cm
  • Vikt: Tjänstevikt 2 150 kg, maxlast ca 450 kg, max släp 2 000 kg 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 405 -1 535 l
  • Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad DSG-låda
  • Prestanda: 0–100 km/h 5.6 sekunder, toppfart 250 km/h, 135 km/h på el
  • Batteri: 17.9 kWh, 14.4 kWh tillgängligt, litiumjon
  • Förbrukning: Blandad körning 0.13 l/mil, 1.88 kWh/mil påel
  • Utsläpp: 30 g CO2/km i blandad körning (WLTP)
  • Räckvidd: 65 km på el (WLTP), stadstrafik 65 km
  • Laddning: Mode 2, typ 3. 7.3 kW ombordladdare. 0-100 % 2.5timmar.
  • Miljöförmåner: Bonus 28 584 kr vid inköp, förmånsvärde reducerat till närmast motsvarande bensinbil 
  • Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års lackgaranti, 12 års rostskyddsgaranti samt 3 års vagnskadegaranti 

Egen eldrift

År 2025 ska Audi ha över 30 laddbara modeller, varav 20 elbilar. Samma år ska alla produktionsanläggningar vara helt klimatneutrala. Redan nu har Audi flera rena elbilar och ett dussintal laddhybrider. Några av dem delar det mesta av sin teknik med andra modeller från Volkswagenkoncernen, andra är mer sina egna, däribland A6. I sitt nuvarande utförande har den funnits så pass länge att den börjat dala i försäljningsstatistiken. Då kan den nya laddhybriden vara till hjälp, och redan första kvartalet 2021 var var fjärde A6:a laddbar. Å andra sidan sålde Audi dubbelt så många av den mycket dyrare renodlade elbilen e-tron– kanske finns det en signal att läsa in här?

Långpendlarbil

Medan andra A6-modeller har volymmässigt stora motorer, nöjer sig laddhybriden med en tvåliters bensinmotor på 252 hästkrafter. Det räcker gott eftersom den jobbar ihop med en 143 hästars elmotor. Men eftersom de har sin toppeffekt vid olika varvtal, blir maxeffekten något lägre än om de båda toppeffekterna läggs ihop; 367 hästkrafter.

Andra laddhybrider låter förbränningsmotorn driva framhjulen, elmotorn bakhjulen, och blir då omväxlande fram-, bak- och fyrhjulsdrivna. I Audin är elmotorn integrerad med dubbelkopplingslådan, varigenom bensinmotorn också går. För att spara energi kan bilen driva på bara framhjulen, men via en flerlamellskoppling börjar bakhjulen driva vid behov på en bråkdels sekund, med upp till 85 procent av kraften.

Under testveckan är det inte halt ute, och A6 är en så låg bil att vi inte testar den i terrängen – men redan vid ett vanligt gaspådrag märker vi att kraften kommer ner bra i backen tack vare att alla fyra hjulen jobbar. Det är långt bättre än många andra laddhybrider, också såna med terrängattribut.

En annan sak som tyvärr händer redan vid vanligt gaspådrag är att bensinmotorn träder in, också om jag kör i EV-läget och körprofil Efficiency. Dessutom tar det sedan en stund innan bensinmotorn stängs av igen, oavsett hur lugnt jag kör. Det är förstås en besvikelse; jag vill kunna köra avgasfritt!

Det effektivaste körläget som begränsar gaspådrag, vridmoment och motorljud (!) räcker gott för vardagskörning, och kan kombineras med läget Hybrid, där bilen själv känner av hur de båda motorerna bäst används, eller Hold, där kraft i batterierna sparas för att kunna köras avgasfritt längre fram. Därtill finns ett komfort- och ett sportläge, och de olika beståndsdelarna kan kombineras ihop efter eget huvud i individuell-läget.

Vi unnar oss att testa Sport-läget under korta stunder, och får då en riktigt snabb bil som också ligger riktigt bra i kurvorna, tack vare fyrhjulsdriften, den låga tyngdpunkten och sportchassit som är standard i Sverige. Men förbrukningen blir därefter, så snart är vi tillbaks i de mer effektiva lägena.

Vardag på el

A6:an har precis fått ett större batteripack, på hela 18 kWh varav drygt 14 är tillgängliga. Det förlänger räckvidden med en mil, till 65 km enligt WLTP. Det stämmer om man kör städat, vi kommer till och med i lugn landsvägskörning längre än så – i alla fall med luftkonditioneringen avstängd. Snittförbrukningen på el är 1.8-2 kWh per mil, okej för en så stor bil, långt bättre än Polestar men sämre än Tesla.

Bilens färddator tipsar om hur man kan öka räckvidden och hur många kilometer extra olika åtgärder ger. Än viktigare är den prediktiva effektivitetsassistenten som ser till att bilen rullar optimalt, med hjälp av information från navigatorn, den aktuella trafiksituationen, bilens kamera och radarsensorer. Kommer det till exempel en rondell runt hörnet, får jag en signal i gaspedalen att jag bör släppa på gasen, och behöver jag bromsa in för bilen framför så gör bilen det automatiskt när jag släpper på gasen. På samma gång laddas batterierna förstås, det är bara vid riktigt hård inbromsning som de mekaniska bromsarna behövs. Det finns alltid kraft kvar i batterierna för att kunna starta på el och rulla en bit innan förbränningsmotorn kliver in. Med tömda batterier blir förbrukningen ungefär 0.7 liter bensin per mil; det finns inga officiella värden och vi har inte mätt ordentligt eftersom vi så snabbt som möjligt ville tillbaks till eldrift.

Så snabbt som möjligt är rimligt snabbt. I motsats till de billigare laddhybriderna från Volkswagenkoncernen, kan A6 ladda på 7.3 kW, dubbelt upp mot en VW Passat eller Skoda Superb. Ett tomt batteri är återfyllt igen på drygt två timmar, en laddning över en normal lunch ger gott och väl två nya mil på eldrift. Både laddsladd för Typ 2-uttag och vanligt hushållsuttag ingår. Sladdarna är dessutom föredömligt långa vilket är bra eftersom uttaget är på vänster bakflygel, långt från eluttaget om det är vid väggen man kör fram till. Audi avråder inte från att ladda från vanligt hushållsuttag.

Med myAudi-appen kan bilen laddas och förvärmas innan avresan. Audi e-tron Charging Service ger tillgång till över 140 000 publika laddplatser i 24 europeiska länder via ett enda laddkort, men – som vi påpekat förut – det är inte alltid billigare att ladda så än med laddkedjornas egna system.

En äkta kombi – med begränsningar

Avant är audiska för kombi, en lite bortglömd karossform när alla pratar om SUV:ar och crossovers. Även Audin har frångått ett tidigare ganska rakt formspråk för en mer sluttande, sportig akter. Det går förstås ut över lastkapaciteten, som också drabbas av att batterierna ligger ovanpå bakaxeln. Lastgolvet är därmed förhöjt ett par centimeter, utrymmet under golvet är borta och totalt förlorar man hela 160 liter jämfört med bensinaren. Och sen kommer laddsladdarna, som ligger i en enorm väska som tar en stor del av bagageutrymmet. Fäller man baksätet så blir golvet inte alls platt utan får en hög tröskel mitt på.

Baksätet är däremot bekvämt, att bilen är låg betyder att man kliver ner i bilen men inte att takhöjden blir dålig. Fram sitter man utmärkt, men det är ovant att man i en så pass dyr bil ska ställa in sätena manuellt, med rattar och vred. Alla åker bekvämt och tyst, bilen är underbart ljudisolerad utom från vägbanan – och utom i sportläget då det artificiella motorljudet blir påträngande.

Redig förarmiljö

Pekskärmarna har förstås gjort sitt intåg hos Audi, och de funkar bra, med en väl avvägd mix av vad som sköts med touchscreen och vad som hanteras med reglage. Instrumenteringen är helt digital och kan visa det jag önskar, med olika visningslägen och fördelning mellan instrumentpanelen och 12,3"-färgskärmen på mittpanelen. Upp till sju personliga profiler kan lagras, så att var och en får sina inställningar med ett enda knapptryck. I mittkonsolen finns en minimal växelväljare, själva växlandet sköts med paddlar bakom ratten eller överlåts åt bilen själva att sköta.

Skaffa Audi? Skaffa företag

  A6 Avant 55 TFSI e quattro kostar från 666 000 kronor för privatkunder. Är du företagskund kommer du undan 60 000 kronor billigare – skaffa företag om du vill köpa en! Sedanversionen är 17 000 kronor billigare, och har dessutom något lägre förbrukning och därmed längre räckvidd på el – men det hjälps inte, det är Avant vi vill åt.

Riktigt vad ”55” står för är inte självklart, men en billigare ”50” är på gång, med knappt 300 hästar. Det hade räckt gott för oss, fyrhjulsdriften är också mer ”nice” än ”need” men går i nuläget inte att välja bort. Det samma gäller S line-paketet som är standard i Sverige, med kosmetiska förändringar jag lika gärna varit utan. 

Mycket annan utrustning är standard, men alla färger utom svart kostar 11 000 kronor mer, öppningsbart glastak kostar 23 400 kr, och så kostar det alltså extra att få stolarna elektriskt inställbara. Värre är att Assistanspaket City kostar 16 900 kr extra. Det ger med filbytesvarning, crossing assist, exit warning, cross traffic assist rear och Audi pre sense front & rear – de engelska, svårbegripliga namnen förmår inte dölja att detta är standard i långt billigare bilar. Köper du detta, är du inte klar, också sidokrockkuddar bak kostar extra, 5 400 kr.

Runt hörnet väntar en helt nyutvecklad, rent eldriven A6 e-tron och en mängd andra elbilar från Audi. Lång räckvidd, verklig snabbladdning, riktigt snabb och rejält rymlig. A6 som laddhybrid är en trevlig bil idag, men nu kommer framtiden snabbt.


Vi gillar: Snabb, relativt kraftfull också på el, God räckvidd på el, Komfortabel

Vi ogillar: Dyr, särskilt för privatpersoner, Säkerhetsutrustning kostar extra, Mycket bagageutrymme offras

Överväg också:

  • Audi Q4 e-Tron: SUV/crossover på el – mindre men rymligare
  • Polestar 2: Svenska rena elbilen – känns mer framtid
  • BMW 530e: Närmaste laddhybrid-motsvarigheten


Text och bild: Mattias Goldmann, Gröna Bilisters testpilot, april 2021



  Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem - du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 
Relaterat material
Fiat 500e
När dottern tar körkort funderar jag på vilken bil som vore bäst för henne och landar i en eldriven Fiat 500. Liten, lättkörd, av......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Tester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

MG ZS
Slutsåld utan garanterat leveransdatum för den som beställer nu… Att MG gått från brittiska sportbilar till kinesiska el-SUV:ar ......

DFSK Seres 3
Det skulle komma en hel armada av kinesiska elbilar, men var är de? Vi åker till Växjö för att hitta en av de första som faktiskt......

Lexus UX 300e
Toyotakoncernen har länge varit starkt skeptiska till elbilar. Så när deras första seriöst menade rena elbil nu kommer i form av......

Seat Tarraco e-hybrid
Seat lockar med en stor SUV med eldrift i några mil och hetsigt temperament. Under skalet är det en Volkswagen vilket skapar try......