Suzuki Vitara 1,4T Boosterjet AllGrip 4×4 CNG

Fyrhjulsdrivna gasbilar är det ont om, särskilt med riktiga terrängegenskaper och rimlig prislapp. I Sverige har Suzuki teamat ihop sig med Växjöbaserade KonveGas för att erbjuda i princip hela modellprogrammet för gasdrift, vi är mest spända på SUV:en Vitara.

 
  • Pris: Från 305 900 kr, förmånsvärde 21 800 kr/år 
  • Motor: Bensin/CNG, 4 cylindrar, 1 373 cm3, 126 hk (93 kW) på gas, 140 hk på bensin, max vridmoment 220 Nm vid 1 500 varv/minut. 
  • Mått: L 418 cm, B 178 cm, H 161 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 330- 1 440 kg. Totalvikt 1 730 kg. Max dragvikt bromsad 1 200 kg 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 375 l, 300 l med stora gastankar 
  • Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda eller sexväxlad automat 
  • Prestanda: 0–100 km/h ca 11 sekunder, toppfart 201 km/h 
  • Förbrukning: Blandad körning: 4.8-4.9 kg CNG/100 km (WLTP), 7.5-7.7 l/100 km på bensin (WLTP) 
  • Utsläpp: 111-114 g Co2/km med standardgas, 169-174 g Co2/km på bensin, ca 20 g/km med svensk fordonsgasmix 
  • Tank: Gas 11/15/18 kg, bensin 47 l 
  • Räckvidd: Cirka 225/320/390 km på gas, cirka 600 km på bensin 
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (gäller bensinversion, 2019) Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, autostopp, vingelvarnare standard. Skydd av vuxna 89%, skydd av barn 85%, fotgängare 76%, förarstödsystem 75% 
  • Garantier: 3 års nybilsgaranti/10.000 mil, 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti, 3 års Suzuki Assistans, 12 års garanti mot genomrostning 
  • Miljöförmåner: Bonus 10 000 kr, 40% reducerat förmånsvärde


Uppdaterad men inte ny
Vitara har hängt med sen 1988, med ungefär samma utseende men stegvis i större storlek och mer av riktig terrängbil, mindre av leksak. Nyligen uppdaterades den fjärde versionen, med kantigare design och modern säkerhetsutrustning, men det är fortfarande i grunden en bruksig bil, som känns som att man kan spola av den efter en heldag i skogen. 

Svagare på gas
Vitara finns med en trecylindrig motor på 112 hästar, eller en fyrcylindrig på 140 hästar. Vi väljer den senare, eftersom gasdriften dels innebär att vikten ökar, dels att ett antal hästar går förlorade när motorn slår om till gas. 140 blir 126, vilket beror på att bilen inte är optimerad för gasdrift, utan efterhandskonverterad efter att bilen lämnat fabrik. 
Motorn kombineras med en sexväxlad manuell låda, eller en automat med lika många växlar. Automatlådan har även paddlar för manuell växling, eftersom bilen kräver flitigt växlande för att inte tappa fart är det versionen vi hade valt. Det är också bara automatversioner där den adaptiva farthållaren en Stop & Go-funktion som i låga hastigheter håller konstant avstånd till framförvarande fordon, så att man kan fokusera på annat i kökörning.

Alla versioner har start-stopp-system som funkar fint, motorn stängs av några meter innan bilen startar helt och går igång snabbt när man lägger i växel.


Enkelt inredd
Instrumenteringen är närmast klassisk, med helt analoga mätare för hastighet och varvtal, en liten 4,2-tums färgdisplay däremellan och klassiska knappar och vred för alla funktioner – sjutums pekskärmen sköter radion och inte så mycket mer. Via USB ansluter man iPhone med Apple CarPlay eller Android med MirrorLink. Växelspaken är rejäl, handbromsen är riktig ”krycka”. Att bilen är efterhandskonverterad märks tyvärr på att tankmätaren för gas består av några enkla dioder på en liten tilläggsmätare, där fem lysande dioder är full tank. 
Färddatorn kan inte berätta något om förbrukningen på gas, den tror vi kör på bensin hela tiden och ger värden som är uppåt väggarna.


Vitara är enkel, men säkerhetsmässigt absolut med i matchen. Med hjälp av ett kamera- och lasersystem har den autobroms med fotgängaravkänning, trafikskyltsigenkänning, två system för filbytesvarning samt trötthetsvarnare. Dessutom har Vitara ett separat system med radarsensorer för övervakning av den döda vinkeln samt varning för bakomvarande trafik när du backar. Allt detta är föredömligt nog standardutrustning. Sammantaget räckte det för toppbetyg i Euro NCAP, fem stjärnor med höga procentsatser i alla delmoment.


Gas efter behov 
KonveGas i Sverige är specialister på gaskonvertering, och använder gasregulator, gasspridare och sensorer i ett sekventiellt insprutningssystem av modernt snitt. Bilen startar alltid på bensin men ställer om till gas så fort bilens kylmedel uppnått 25 grader, vilket i testperiodens kalla vårväder sker efter några sekunder. Det hörs ett litet knäpp när bilen ställer om och en liten grön diod berättar att bilen nu går på gas. Tar gasen slut, ställer bilen automatiskt om till bensin efter en ljudlig larmsignal. När man sedan åter tankat gas, går den också automatiskt tillbaks till gasdrift. Ända ner till -40 ska det gå att köra på gas. 

Tyvärr använder Vitara också en liten mängd bensin vid körning för att kyla motorn, särskilt om man kör hårt. Suzuki erbjuder Vitara med hela tre olika storlekar på gastankar; större tank betyder bättre räckvidd på gas men förstås också högre prislapp och ett mindre bagageutrymme. Inte många andra gasbilar ger denna frihet att skräddarsy gasbilen efter sina behov. Bensintanken är alltid intakt och ger cirka 600 km räckvidd till, som man förstås inte tänks utnyttja, men som ger en ökad trygghet där det är glest mellan gasmackarna.

Testbilen har minsta tanken som ska vara på 11 kilo men trots att vi tömt gascylindrarna väldigt noga, får vi bara i 9.5 kilo. Det ger en räckvidd på beskedliga 20 mil på gas, medan de mellanstora tankarna ger drygt 30 mil och största tankarna nästan fyrtio mil på gas.

Gastankarna ligger väl skyddade, man får krypa in under bilen och lysa med mobilen för att alls se dem. Servicebehovet ökar något med gasdriften och måste ske en gång om året eller var 2000:e mil, det som inträffar först. För att garantin ska gälla måste det vara på en KonveGas-auktoriserad verkstad, men det är alla Suzukis.


Terrängkompetens på riktigt
Många SUV:ar är numera helt bortkomna vid minsta terrängkänning. Inte Vitara, som är permanent fyrhjulsdriven med fyra olika körprogram – Auto, Sport, Snow och Lock, som ställs om med ett rejält vred mellan framstolarna. Sport ger bättre gasrespons och anpassat vridmoment, snöläget är anpassat för låg friktion och Lock fördelar mer kraft till bakhjulen för att komma loss om man fastnat. I Lock-läget finns också både Hill Descent Control som ser till att bilens fart inte ökar i branta nedförsbackar, medan Hill Hold Control är aktivt i alla körlägen och förhindrar att bilen rullar bakåt vid start i uppförsbacke. Något terrängtest utsätter vi inte Vitaran för, men andra går i god för att den är kompetent i terräng, och inte minst som dragbil. Bilen startar alltid i Auto, och där låter vi den för det mesta stanna, då är bilen i princip framhjulsdriven och förbrukningen hålls nere. 

Terrängkompetensen går inte ut över normal körning, där Vitara är stabil och enkel att ha att göra med, om än en smula bullrig. Mervikten av gastankarna är beskedlig, så den blir inte stötig eller tung att köra, och de är fint inkapslade så de slamrar inte det minsta.


Rymlig och luftig
Till skillnad från tidigare versioner, finns Vitara nu bara i en femdörrars kombiversion; den tredörrars versionen och tygtaksversionen är borta. Den är kompakt till sitt yttre, mindre än en Golf, men rymlig invändigt. Intrycket förstärks av det stora, öppningsbara glastaket som ger en luftig känsla. 

Väljer man de mindre gastankarna, förlorar man bara ”under golvet”-utrymmet, resten av bagageutrymmet är intakt och när baksätet fälls blir golvet helt plant. Med tankar på 15 eller 18 kilo höjs golvet ungefär tio centimeter. 


Välj rätt Vitara
Vi charmas av en robust bruksbil till rimlig prislapp och förstår kommuner, elbolag och andra som väljer Vitara. Merkostnaden för gasdriften är cirka 50 000 kronor, 40 000 kr efter bonus. I dagsläget går det inte att köra in eftersom gasen knappt är billigare än bensinen, men för den som har en miljöpolicy för fordonen eller helt enkelt vill ta klimatansvar och samtidigt ha en bil med riktiga terrängegenskaper, är det ett bra val. 

Det är förnämligt att Suzuki erbjuder hela programmet med gasdrift; vi väljer i nuläget större motorn, där de extra hästkrafterna känns väl värda merkostnaden på 15 000 kronor. Vi är dock mycket spända på den kommande hybridversionen i kombination med gasdrift; vi återkommer med test!

18 000 kronor till ger oss automatlådan och Inclusivepaketet för 20 000 kronor ger öppningsbart panoramasoltak, parkeringssensorer fram och bak, regnsensor, LED-strålkastare, navigator och en del annat. Då får vi ett pris på 343 900 kr. Det är med minsta tankarna, 15 kilos tankar kostar beskedliga 3 750 kr mer, 18 kilos hela 12 500 kr mer (inkl moms), men då förlorar man alltså en del bagageutrymme på kuppen. Vitara kommer nu också i hybridversion, vi är spända på hur den fungerar ihop med gasdrift.

Klarar du dig med en mindre bil men ändå vill ha fyrhjulsdrift sparar du hela 100 000 kronor på att ta Suzuki Ignis, också den konverterad av KonveGas. Vill du istället ha en bil som är gjord för gasdrift från fabrik och vill ha SUV-looken men inte behöver fyrhjulsdriften är Seat Arona intressant. Ska du mest köra korta sträckor, finns numera en rad SUV:ar som laddhybrider, även om de inte alltid har riktiga terrängegenskaper. Men vill du ha gasdrift och en riktig terrängbil, då är det Vitara som gäller. 


Vi gillar
  • Snyggt paketerad gasdrift
  • Robust, enkel bil
  • Konkurrenskraftigt pris
  • Riktig fyrhjulsdrift för vinterväglag, terräng och tungt släp
  • Hög säkerhet

Vi ogillar
  • Klart svagare på gas
  • Förbrukar även bensin vid normal drift
  • Begränsad räckvidd på gas med mindre tanken, alternativt inskränkt bagageutrymme med större tankarna

Överväg också:
  • Suzuki Vitara CNG Hybrid
  • Seat Arona TGI 
  • Toyota RAV4 laddhybrid
  • Ford Puma och Kuga laddhybrid

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, maj 2020
Relaterat material
Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Jaguar i-Pace
i-Pace har blivit en stor framgång för annars så konservativa Jaguar. Vi hyllade den efter ett välregisserat pr-event, nu tar vi......

Hyundai Ioniq Electric
Ioniq ska gå från att vara en bilmodell till att bli varumärket för hela Hyundais elbilssatsning. Men modellen Ioniq har hamnat ......

Hyundai Kona
Kona var redan tidigare en av de mest uppskattade elbilarna, med lång räckvidd, rimligt pris, goda garantier och rejäla innerutr......

Tesla Model S
Tesla Model S är urfadern för attraktiva elbilar. Den har omvänt en hel värld och fått bilindustrin att i grunden tänka om......

Hyundai Nexo
En elbil utan tunga batterier, som tankas fullt på fem minuter och har över sextio mils räckvidd. Det är bränslecellens e......