Seat Leon FR 1.5 TGI

Leon är med god marginal Seats mest sålda bil, och när den nu står inför ett modellskifte kan det finnas fynd att göra. Var fjärde Leon säljs med gasdrift, samma teknik som i Golf men till lägre pris – kan det vara något?


  • Pris: Style 217 900 kr, DG7 232 900 kr. FR 251 900 kr, FR DG7 266 900 kr 
  • Motor: Bensin/CNG, 4 cylindrar, 1 498 cm3, 96 kW/131 hk vid 5000- 6 000 r/m, max vridmoment 200 Nm vid 1 400 – 4 000 r/m 
  • Mått: L 455 cm, B 182 cm, H 146 cm, axelavstånd 264 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 1 342 kg (DG7 1 374 kg), totalvikt max 1 850 kg (1 880 kg), släp 1 400 kg 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 482 l, 1 365 med fällt baksäte 
  • Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad DSG 
  • Prestanda: 0–100 km/h 9.9 sekunder, toppfart 201km/h 
  • Förbrukning: Blandad körning: 4 kg CNG/100 km (WLTP), 5.9 l/100 km på bensin (WLTP) Utsläpp: 98 g Co2/km med standardgas, 122 g Co2/km på bensin, ca 20 g/km med svensk fordonsgasmix 
  • Tank: Gas 17,3 kg, bensin 9 l Räckvidd: 440 km på gas (WLTP), 110 km på bensin 
  • Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP (gäller bensin/dieselversion, 2012). Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, autostopp och sju airbags standard, inkl knäkudde för föraren. 
  • Garantier: Nybil 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, fri service 3 år Miljöförmåner: Bonus 10 000 kr, 40% reducerat förmånsvärde

Gas i gammal skrud
Volkswagenkoncernen berättade nyligen att de inte kommer att fortsätta utveckla gasmotorerna för att istället satsa all kraft på elektrifieringen. Men det betyder inte ett omedelbart slut för gasbilarna; den gasmotor som Volkswagen, Audi, Skoda och Seat delar på är modern länge till. Seat har koncernens bredaste utbud av gasmodeller, och gasversionen av mellanstora Leon är bästsäljaren. En ny Leon-version har kommit, men den gamla tillverkas parallellt och det är än så länge här gasversionen finns – även om Seat nu berättat att även nya Leon får gasdrift.
Vi har tidigare testat den femdörrars halvkombiversionen, nu ger vi oss på den större helkombin, som i mycket är lik bästsäljaren på gasbilsmarknaden Volkswagen Golf Variant men till lägre pris. 

Det kan inte vara alldeles lätt för Volkswagen-koncernen att differentiera alla sina märken, när de i grunden delar på teknik och för att hålla kostnaderna nere också har mycket synliga delar gemensamma. Seat ska vara spanskt temperament, men det är inte det första som slår en – snarare att detta är en praktiskt utformad kombi med gott om plats. 


Gasoptimerad
Motorn är optimerad för gas, vilket betyder andra komponenter för att hantera att metan brinner varmare. Ventiler och styrningar är förberedda för de högre temperaturerna genom nickelkromplätering, inlopps- och utloppskammarna är något plattare bakåt och ventilerna stängs därmed långsammare, vilket minskar slitaget. Men den största förändringen är att gasen inte blåses direkt in i förbränningskammaren utan i insugningsgrenröret, framför insugningsventilerna. Liksom med bensinmotorn är motorn turboladdad och följer Miller-förbränningsprocessen, där inloppsventilen stängs tidigare än vanligt. 

Gasoptimeringen märks på förbrukningen, som i snitt under vår blandade provkörning landar kring de fyra kilo per 100 km som de nya WLTP-siffrorna anger. Det är samma nivå som för koncernsyskonen men klart snålare än många konkurrenter, som inte gjort ett lika grundligt konverteringsjobb.

På pappret är Leon rentav monovalent, alltså avsedd för att enbart köras på gas, vilket ju inte stämmer i verkligheten – den kan också köras på bensin. Men bensintanken är numera bara på nio liter och då måste bilen bara måste klara utsläppstestet med gas vilket sparar en hel del pengar åt tillverkaren. I gengäld har Leon nu fått utökad gaskapacitet med 2,3 kg. Det sker med en tredje gasflaska, som till skillnad från de två stora behållarna är gjord av stål. Volkswagen har haft dåliga erfarenheter av detta tidigare, men placeringen av tanken är mer skyddad än tidigare.

Gasoptimeringen gör också att motorn har exakt samma effekt på gas som på bensin, till skillnad från en del gasbilar som tappar effekt när de tankas med gas. Bilen går alltid på gas så länge trycket i tankarna överstiget tio bar, och yttertemperaturen överstiger tio minusgrader, anger tillverkaren. Testbilen startar dock på bensin även när det är ett par grader varmt ute, men slår snabbt och omärkligt över – pysandet och knäppandet som hörs i en del andra gasbilar är borta här. 

Den låga förbrukningen underlättas av att start-stopp-systemet som stänger av motorn när man stannar, kopplar ur och trycker ner bromsen. Så fort man släpper bromsen, går motorn igång igen. För att systemet ska fungera måste bilen varit uppe i över 4 km/h sedan sista avstängningen och alltför mycket strömförbrukande utrustning får inte vara igång. Men systemet imponerar inte; efter bara ett par sekunder går motorn igång igen. 

Blott 9 liters bensintank ger visst stresspåslag när man är i delar av landet där det är ont om både gas- och bensinmackar. Den totala räckvidden är nu bara drygt 50 mil eller hälften mot vad den var tidigare. 


Välkomna hästar
Jämfört med tidigare Leon-test har motorn nu fått 20 extra hästkrafter, till 130 vilket är exakt samma som i bensinversionen. De nya hästarna kommer väl till pass, men hade gärna fått vakna tidigare - vridmomentet har inte ökats, och från botten är det nästan inget drag, det kommer först kring 1500 varv. Det gör körningen ryckig, särskilt i kombination med DSG-växellådan som känns motsträvig och håller igen bilen tills man med ett hårdare tryck på gasen får ett skutt framåt. Den kan växlas manuellt vilket är att föredra, men då kan jag lika gärna spara pengarna och ta den billigare manuellt växlade modellen. DSG-lådan har också ett Sport-läge, som innebär att den stannar i lägre växel längre, men inget annat ställs om – varken gasrespons, styrning eller fjädring. 

Tyvärr är bilen bullrig också, någonstans ska man väl spara in för att kunna hålla lägre priser på Seats Leon än koncernbrodern Golf eller Audi A3, och det märks på både både rått motorljud och vägbuller.

Gasversionen väger måttliga 80 kilo mer än motsvarande bensinare, och är fortsatt lättare än dieselversionerna. Därmed har inte fjädring eller stötdämpning behövt förstärkas, bilen är komfortabel i alla lägen även om vi som vanligt inte riktigt förstår mervärdet av breda fälgar och låga däck för en kombibil.

Rymligt och smidigt
Testbilen har FR-märkta sportsäten med svankstöd, man sitter bra i dem. Även bak sitter man bra, även om en lätt skålning av de båda ytterplatserna gör att mittenplatsen inte är särskilt välkomnande. Armstöd finns inte, men väl ett antal smarta småfack för att förvara (och glömma bort) småprylar.

SportsTourer tillför ett par decimeter bakom det bakre ryggstödet jämfört med halvkombin, och det ger gott om utrymmen för bagage. På pappret förlorar gasversionen 100 liter bagageutrymme jämfört med bensin- och dieselversionerna, men det är bara utrymmet under golvet som försvunnit för att rymma gastankarna. Baksätet kan också fällas helt platt; här har många andra gasbilar mycket att lära! 


Lättbegripligt
Förarplatsen känns igen från andra Volkswagenkoncerns-modeller, men är lite enklare i utformningen, med stora sjok av svart hårdplats och en del reglage som känns billiga och gamla. Det gör inte så mycket; allt funkar utmärkt och sitter där det ska. Hastighetsmätaren är progressiv, med 10 km/h-intervall i lägre farter, 20 km/h i högre och 30 km/h-steg för de farter man ändå aldrig kör.
Pekskärmen på åtta tum har full link, vilket betyder att den är förberedd för att spegla smartphones, och därmed få navigator den vägen, och mobilen har trådlös laddning i ett litet fack.

Det finns separata tankmätare för bensin och gas, och en färddator som visar förbrukningen för respektive bränsle, momentant och i snitt sedan man senast nollställde. Dessutom anges gaskvaliteten i procent, under vårt test anges den alltid vara 100 procent, även när gastankarna är tomma – och vad vi skulle göra om gaskvaliteten sjunker framgår inte. Med tomma gastankar får man ett varningsljud direkt vid start och en ilsken orange varningslampa lyser hela tiden – dags att tanka gas!


Säkert och utan vingel
Det är nu åtta år sen Seat skickade Leon till Euro NCAP för krocktest. Den fick då högsta betyget fem stjärnor, med 94 % av full pott för passagerarskydd för vuxna och 92 % av maxbetyget för barn i bilen. Dessutom uppmärksammades vingelvarnaren Lane Assist och multikollisionsbroms. Vi har ingen anledning att ifrågasätta om betyget också gäller kombiversionen i gasutförande, men Euro NCAP har skärpt kriterierna sen dess och andra bilar som testats om har fått lägre betyg då. Tyvärr är en del av säkerhetsutrustningen mot merpris, vilket vi alltid beklagar. 

Köpläge
Leon Sportstourer i gasversion uppfyller mycket av det vi önskar från en bil. Låg klimatpåverkan, hög säkerhet, rimliga prestanda, goda innerutrymmen och bra komfort, därtill till en rimlig prislapp. 

Merkostnaden för gasversionen är 20 000 kronor jämfört med närmast motsvarande bensinbil. Det är klart mindre än för de flesta andra gasbilar, och efter bonusen på 10 000 kronor så är det alltså bara jämt 10 000 kronor extra för att kunna köra på gas. Lika rimligt är påslaget för kombiversionen, bara 8 000 kronor jämfört med den mycket mindre halvkombin. Det är ett lätt val. 

För mig passar basversionen bäst, merkostnaden för FR-versionen är ganska dryg och ger inte särskilt mycket extra. Inte heller vill jag ha DSG-växellådan, som kostar nästan 20 000 kronor extra men som jag aldrig blir vän med. Däremot tar jag kanske panoramasoltaket för måttliga 9 000 kr och parkeringssensorer fram och bak för 5 000 och bättrar på säkerheten genom tillval som bältesvarnare, adaptiv farthållare, vingelvarnare, helljusassistent och skyltavläsare. 

Prislappen för allt detta är beskedlig, långt mindre än för att få precis samma sak i en Audi – och man ska hålla utkik, för Seat paketerar ibland detta som kampanjerbjudanden klart värda att ta. Runt hörnet väntar nästa generation Leon, som redan finns som laddhybrid och där en gasversion väntar runt hörnet. Det lär betyda köpläge för denna version, som övertygar just genom att vara så alltigenom kompetent. Det spanska temperamentet får man hitta på annat håll.

Vi gillar: 
  • Smart paketerad gas
  • Låg förbrukning
  • Rimlig räckvidd på gas
  • Konkurrenskraftigt pris

Vi ogillar: 
  • Trött motor vid låga varv
  • Begränsad total räckvidd
  • Säkerhetsutrustning kostar extra
  • Bullrig

Överväg också: 
  • VW Golf EcoFuel
  • Audi A3 g-tron
  • Nya Seat Leon som laddhybrid
  • Nissan Leaf elbil med lika lång räckvidd

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, april 2020
Relaterat material
Volkswagen ID3
Med ID3 gäller det att hålla isär bilen från företeelsen. Att Volkswagen går ”all in” på elbilar är fantastiskt, kanske för dem ......

Audi e-tron Sportsback
Audi satsar brett på eldrift, och börjar uppifrån med stora e-tron, som nu finns i Sportsback-version. Den är mindre praktisk, d......

Hyundai Kona
Kona var redan tidigare en av de mest uppskattade elbilarna, med lång räckvidd, rimligt pris, goda garantier och rejäla innerutr......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Hyundai Ioniq Electric
Ioniq ska gå från att vara en bilmodell till att bli varumärket för hela Hyundais elbilssatsning. Men modellen Ioniq har hamnat ......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Jaguar i-Pace
i-Pace har blivit en stor framgång för annars så konservativa Jaguar. Vi hyllade den efter ett välregisserat pr-event, nu tar vi......