Volkswagen eCrafter

Eldrift för skåpbilar borde vara en perfekt kombo. Många kör korta sträckor per dag, står still stora delar av dagen och används främst i stadstrafik. Men urvalet har varit mycket begränsat – tills nu. Volkswagens eCrafter leder anstormningen, och funkar bra – men räckvidden och toppfarten begränsar och priset avskräcker. 


  • Pris: 699 000 kr, före 60 000 kr avdrag för bonus, exklusive moms 
  • Säkerhet: Ej testad av Euro NCAP. Antisladdsystem, låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar, vingelvarnare, autostopp, sidvindsskydd m.m 
  • Motor: Elmotor, 136 hk (100 kW) från 0 varv/minut, max vridmoment 290 Nm från 0 varv/minut. 
  • Batteri: Litium-jon, 35 kWh 
  • Mått: L 599 cm, B 204 cm, H 259 cm, axelavstånd 364 cm 
  • Vikt: Tjänstevikt 2 525 kg, maxlast 975 kg vid 3.5 ton max totalvikt (B-körkort), 1 720 kg om körkort inte begränsar, ej släp 
  • Kupéutrymme/bagagevolym: 3 platser, 10.7 m3 
  • Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift, automat 
  • Laddtid: 0-80% på 45 minuter med 40 kW DC, 16 timmar med 230 V 10 A, laddbox 7.2 kW 5 timmar 20 min 
  • Prestanda: 0–100 km/h ej möjligt pga, toppfart 90 km/h (elektroniskt begränsad) 
  • Förbrukning: 21.5 kWh/100 km 
  • Räckvidd: 173 km på el (NEDC) 
  • Miljöförmåner: Bonus 60 000 kr, 40% reducerat förmånsvärde 
  • Garantier: Nybil 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år. 5 års MaxiMil driftsgaranti,

Noga utprövad
Volkswagen byggde sina första eldrivna minibussar redan 1970, men det stannade vid tjugo stycken. Sen dess har de inte gjort några transportfordon på el, förrän nu. De har gått noga till väga; karossen är den berövade Crafters medan elmotorn och batterierna kommer från eldrivna Golf. 

Innan lansering fick en begränsad skara kunder testa eCrafter i flera månader, i Sverige var det PostNord och Scania, och deras erfarenheter sägs ha legat till grund för den slutliga bilen som vi nu testar. Bland annat fann man att en typisk användare kör 60-100 kilometer om dagen och stannar mellan 50 och 100 gånger per skift, med åtminstone en reserverad p-plats där det vore lätt att ladda. 

Detta har präglat utformningen, med ett för ett så stort fordon relativt beskedligt batteri, på 36 kWh – alltså samma som eGolf använder. Den officiella räckvidden på 173 km ska tas med en nypa salt, men även klart mindre ska med god marginal räcka för de flesta användarna. 


Räckviddsbegränsning
Vi hämtar eCrafter i Södertälje, kör till Stockholm och omkring lite i innerstan innan vi tar motorvägen till Uppsala. Det är en sträcka på ungefär elva mil, vilket eCrafter bara med nöd och näppe klarar – vi lyssnar på varje råd från färddatorn om hur räckvidden kan förlängas och kör utan värme trots att kylan snabbt tränger in utifrån. Räckvidden förlängs av att maxhastigheten är begränsad till 90 km/h, men det betyder också att motorvägskörning är seg – många omkörningar får avbrytas eller ställas in och när trafiken tätnar är man i vägen för den som vill köra snabbare.

I Uppsalas utkant måste vi ladda för att inte bli stående, det går i princip alltid åt uppemot 2.5 kWh per mil och betydligt mer om vi håller full fart. Tur då att eCrafter kan CCS-laddas med upp till 40 kWh, vilket ger 80 procents laddning på ungefär tre kvart, medan den sista delen av laddningen tar mycket längre tid. Till skillnad från en del elbilar så kan den snabbladdas obegränsat antal gånger per dag; batterierna hettas inte. Laddkontakten är gömd bakom det “vanliga” tanklocket, precis bakom förardörren. Det är bra för ett så stort fordon som annars kan vara svårt att backa in till laddplatsen. Det går också att ladda på vanligt uttag, men någon sådan sladd finns inte med, eller med en wallbox som kan vara lämplig för företagen att ha på sin parkering.


Lättkörd – särskilt i stan
Crafter i dieselversion har bara 102 hästar, så eCrafter med 136 är klart starkare. Det motverkas lite av att elversionen är något tyngre på grund av batterierna, men elmotorn är perfekt för skåpbilsanvändning. eCrafter har som alla elbilar full effekt direkt och behöver inte växlas, vilket är väldigt skönt när man kör i tät stadstrafik med många stopp. 

Dieselversionerna av Crafter finns med fram-, bak- eller fyrhjulsdrift, men eCrafter finns bara med framhjulsdrift. Det är ingen stor förlust, för denna är ändå inte tänkt att köras i terräng utan i stan- och framhjulsdriften frigör en del lastutrymme jämfört med bakhjulsdrivna versionerna. Till skillnad från många elbilar, inklusive eGolf, har inte eCrafter inställningsbar bromskraftsåterföring, men det läge som finns innebär att man för det mesta kan köra eCrafter med en pedal. Släpper jag gasen, bromsar bilen in tills den står still. 

eCrafter har högt säkerhetstänk, med autostopp, multikollisionsbroms som gör att bilen bromsar in automatiskt efter en kollision, elektronisk stabilitetskontroll som förhindrar över- eller understyrning genom punktvis bromsning av individuella hjul, adaptiv farthållare som anpassar avståndet till fordonet framför och sidvindsassistent som ger stabilare körning vid kastvindar. Dessutom hjälper parkeringsassistenten mig att parkera, vilket är välkommet med ett så stort fordon även om det har rejäla ytterbackspeglar. Bilen startar inte ens om man inte har satt på sig säkerhetsbältet; klokt!


Tresitsig med komfort
Som förare sitter jag utmärkt, med fin utsikt åt alla håll utom rakt bakåt där jag bara tittar in i en plåtvägg. Mot merkostnad får man ErgoComfort säte, som kan ställas in i tjugo olika ledder, och som fjädrar som en lastbilsstol – inte så viktigt om man kör korta stunder men är detta ens arbetsplats hela dagen, varje dag så gör det skillnad. Sätesvärme är tillval, konstigt nog. Det finns plats för tre i kupén, och även mittplatsen har gott om plats. Handbromsen är gigantisk men ändå lätt att glömma i dessa tider av elektriska handbromsar som automatiskt släpper när man ska köra iväg. 

Elbilar ska ju vara tysta, men eCrafter har ett vinande ljud från transmissionen, och om man kommer upp i fart brusar det en hel del om den gigantiska vindrutan. Att vindrutan och kupén är stor märks också när värmen slås på, det går rimligt snabbt men begränsar räckvidden ordentligt. Det finns en dieseldriven kupévärmare som avlastar batteriet, men kupén blir snabbt kvav och behöver vädras när vi använder den.

Instrumenteringen är överskådlig och begriplig, nästintill identisk med diesel-Crafterns, men med e-Golfs mätare som visar hur mycket av motorkraften som används respektive om batterierna återladdas. Åttatumsskärm med navigator, farthållare och luftkonditionering ingår som standard. Det ska finnas både USB-uttag och 230 V-uttag i kupén, men i testbilen saknas det. 

Lasta mycket, men inte tungt
Lastutrymmet är helt oförändrat jämfört med dieselversionen. Här ryms 10.7 kubikmeter last, med upp till 3.2 meters totallängd, drygt 1.8 meter högt och brett eller motsvarande fyra EU-pallar i rad. Trägolvet är förberett för olika förvaringssystem, och har upp till 18 krokar för att spänna fast saker.  

Crafter finns i ett otal versioner avseende hjulbas, totallängd och takhöjd, även som pick-up och minibuss med tre sätesrader. Men eCrafter finns åtminstone ännu så länge bara i detta utförande, vilket förstås är synd.

Bakdörrarna öppnar 50/50, till hela 270 grader, med en skjutdörr på höger sida, in mot trottoaren. Lasthöjden är mycket låg, och trots att batterierna ligger under golvet så har det inte behövt höjas. Golvet är helt plant, väggarna likaså, allt oömt utformat – som det ska se ut i en skåpbil helt enkelt. Svagheten är att maxlasten inte är mer än just under ett ton; lägre än för dieseln och en avgörande nackdel för åtminstone vissa kundgrupper. 


Dyrt att gå före
eCrafter är på många sätt idealisk för bud-, paket- och varuleveranser i städer, och blir bara bättre i takt med att fler städer i Europa portförbjuder dieselbilar från innerstan. Den som ska köra längre sträckor får avvakta lite; precis som lillebror Transporter räknar vi med att eCrafter snart kommer med ett större batteri på ca 80 kWh som ökar räckvidden väsentligt. Då kan det också bli aktuellt att höja maxfarten från de 90 km/h som faktiskt är för klent, till 110 km/h som gör att man hänger med i all trafik men förstås dränerar batterierna snabbare.

Mer övergripande är 699 000 kronor exklusive moms mycket för en skåpbil, och det är en klen tröst att man får 60 000 kronor i bonus. Det är dubbelt så dyrt som en vanlig dieseldriven Crafter, och man får så många liter diesel för mellanskillnaden att det aldrig går att köra in elversionens merkostnad. Det är svårt att förstå den superhöga merkostnaden, som är väldigt mycket större än mellan Golf och e-Golf, trots att motorer och batterier är identiska. Vi räknar med att priset sjunker i takt med att konkurrensen ökar, och kan då lättare rekommendera eCrafter som i dagsläget nog kostar mer än den smakar för de allra flesta.

Vi gillar: Hög komfort, lättkörd, hög säkerhet, kan CCS-snabbladdas, lättkörd

Vi ogillar: Högt pris, begränsad räckvidd, finns bara i ett karossutförande, begränsad toppfart, 

Överväg också: 
  • Fiat Ducato eller Iveco Daily i gasversion, liknande skåpbil, finns med automat
  • Mercedes e-Sprinter: Eldriven skåpbil
  • Renault Master ZE: Eldriven skåpbil
  • Volkswagen ABT e-Transporter: Mindre, billigare, smidigare

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, november 2019
Relaterat material
Renault Zoe R135 Z.E.
2012 var Renault Zoe den första moderna, rimligt prissatta elbilen jämte Nissan Leaf. Pigg, enkel, billig. Åtta år senare är den ......

Mercedes E 300
Mercedes har en stor bredd av laddhybrider, med eldrift både för bensin- och dieselversioner. 300 de visar hur snabbt utveckling......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Kia e-Soul 64 kWh
Nu kommer en hel rad folkligt prissatta, praktiska elbilar med lång räckvidd som visar att elbilen inte längre är för dyr jämför......

Mercedes EQC 400
2022 ska Mercedes EQ-serie ha tio modeller, som en del i bolagets hundramiljarder kronors satsning på elektrifiering. Först ut ä......

Volvo V60 T8 Twin Engine laddhybrid
Volvos alla framtida bilar ska vara elektrifierade. De rena elbilarna kommer så smått, men i nuläget är det främst laddhybrider V......