Sunfleet bilpool

De äldsta bilpoolerna närmar sig sin femtioårsdag, men i Sverige satte det verkligen fart när Sunfleet startades 1998 som ett samarbete mellan Göteborgs stad, Skanska, Hertz och Volvo. Idag har de över 1100 bilar i närmare femtio städer, cirka 20 000 medlemmar och en årlig tillväxt på cirka 15%. Men hur hållbar är bilpoolen? Vi går med och testar i praktiken!



  • Medlemskapsnivåer: Small, Medium, Large (med månadsavgift), One (utan)
  • Kostnader: Large 999 kr/mån, 15 kr/timma, 1 kr/km, 249 kr/dygn, 399 kr/helg. Medium 499 kr/mån, 30 kr/timma, 1 kr/km, 339 kr/dygn, 499kr/helg. Small 169 kr/mån, 40 kr/timma, 2 kr/km, 389 kr/dygn, 569kr/helg. One 0 kr/mån, 80 kr/timme, 2 kr/km, 589 kr/dygn, 769kr/helg. Elbil 549 kr/dygn, 749 kr/helg.
  • Antal fordon: Över 1 100
  • Antal orter: Cirka 50
  • Bilar: Huvudsakligen dieseldrivna Volvo, vissa elbilar (se nedan)
  • Säkerhet: Alltid minst fyra stjärnor i Euro NCAP

Valfrihet kan bli förvirrande

Sunfleet har fyra olika storlekar på medlemskapen:

  • Large: Om du använder bilpool flera gånger varje vecka, ofta helger och på semestern.
  • Medium: För den som använder bilpool ett par gånger i veckan.
  • Small: Om du kör ett par gånger i månaden.
  • One: Bil vid enstaka tillfällen.

Ju större medlemskap, desto högre fast avgift och lägre kostnad per timma och kilometer. Omvänt så har minsta, One, ingen fast månadsavgift alls. Därtill finns det sju klasser av bilar;

  • Liten t.ex. Volvo V40
  • Mellanstor, t.ex. Volvo V60
  • Stor, t.ex. Volvo V70
  • Premium, Volvo XC90 och Volvo V90
  • Flyttbil liten, främst Renault Kangoo
  • Skåpbil större, främst Renault Master
  • Elbilar, främst Volvo C30 Electric och Renault Zoe

Dessa fordonsklasser har olika kostnader, som alltså behöver kombineras med priserna för medlemskapet, vilket totalt sett ger en närmast oöverskådlig prisbild. Därtill är reglerna inte de samma för de olika bilarna, t.ex. måste man ha haft körkort längre för att få välja Premium-bilarna.

För företag och andra organisationer gäller särskilda priser, som Sunfleet inte är publika med. En typisk affär med en bostadsrättsförening kan vara att det kostar föreningen 100 000 kronor om året att ha en poolbil om den inte används alls, medan brf:en går 100 000 kronor i vinst om bilen används hela tiden och ett troligt, realistiskt resultat på ungefär plus minus noll - men en stor vinst för föreningens boende i form av tillgång till bil utan att behöva äga den.

Drivmedel ingår alltid, vilket vi är skeptiska till - vem kör snålt när bränslet ändå är gratis? Att prismodellen har effekt, har vi sett när vi gått in i färddatorn och sett en snittförbrukning långt över det rimliga för de bilar som vi testat. Det blir förstås också mindre attraktivt att välja elbilen, när drivmedelskostnaden hur som helst är noll.

Platser: Många i södra Sverige, tunt norrut

Den som är med i Sunfleet har automatiskt tillgång till alla drygt 1100 bilar på drygt 400 poolplatser på totalt närmare 50 orter. Att Sunfleet är knutet till Volvo när man kollar var poolbilarna finns; tyngdpunkten är Västkusten. Alingsås, Borås, Göteborg, Halmstad, Kungsbacka och Lerum är bara några av orterna här, medan det är betydligt mer tunnsått längre uppåt landet. Nordligaste plats är Umeå. Sunfleet finns också på de största flygplatserna, men bara upp till Arlanda. Det finns, i motsats till t.ex. Drive Now, ingen samverkan med bilpooler i andra länder.

Sunfleets bilar har egna platser, där de hämtas och lämnas. Det går alltså inte att hyra bilen på en plats och lämna den på en annan - inte ens om du tar bilen på flygplatsen. Fördelen är å andra sidan att man snart lär sig var bilarna finns och inte behöver leta i kvarteret efter bilen, som med Drive Now. Svensk lagstiftning (se 2030-sekretariatets bilpoolsrapport) tillåter inte kommuner att reservera gatumark åt bilpooler, så du hittar typiskt bilen på tomtmark eller i parkeringshus.

Bilar: För lite grönt

Sunfleet är kopplat till Volvo, vilket märks på bilutbudet. Drygt 500 av Sunfleets cirka 1100 bilar är Volvo V40 som därmed är överlägset vanligast. Därefter följer Volvo V60 med knappt 300 bilar och V70 med en bit över hundra. I nuläget, juni 2017, finns knappt 50 elbilar, uteslutande Renault Zoe och gamla Volvo C30 Electric. Därtill finns 60 V 60 laddhybrider och två Toyota Prius Plug-in. För den som tycker sig behöva terrängegenskaper, finns V40 Cross Country, XC60 och XC90 i laddhybridutförande. Det finns ett drygt tjugotal små och större skåpbilar, alla av märket Renault, för 15 respektive 40 kr per påbörjad timme. Bilarna är normalt ett drygt år gamla, även om t.ex. el-Volvon är uppemot fyra år nu.

Miljömässigt imponerar inte Sunfleet särskilt; knappt fem procent elbilar och lite drygt samma andel laddhybrider är långt under t.ex. Drive Now. Det hänger ihop med att Volvos utbud av miljöbilar inte är fantastiskt; t.ex.har man ju ingen elbil alls i sortimentet och laddhybriderna är de mest exklusiva i utbudet snarare än volymmodellerna. Men även där Volvo faktiskt har miljöbilar, som på gassidan, så återspeglas det inte hos Sunfleet. De hade tidigare gasbilar och har kvar särskilda instruktioner för hur man tankar dem, men bilarna är borta. Nu är det mest dieslar och ofta inte ens de snålaste, miljöbilsklassade versionerna. När bonus-malus införs, kommer många Sunfleetsbilar att vara på malus-sidan.

Bilarna vi sett har varit rimligt rena om än inte skinande, beroende på att de tvättas bara ungefär var tionde dag. Sunfleet sparar naturligtvis pengar på att inte tvätta oftare, men miljön är också en vinnare och skulle man inte tycka att bilen är tillräckligt ren så går det bra att använda bilens tankkort för en snabbtvätt. Tanken ska vara minst halvfull, annars åker man på straffavgift, och för elbilar ska laddningen sättas igång när bilen lämnas - det lämnas alltid minst en timma innan nästa bokning för att ha rimlig räckvidd och Sunfleet har installerat wall box som gör att det räcker för fem-sex mils körning. Misslyckas man med att få igång laddningen kommer ett varnings-sms, som dock hade fel i mitt fall - kanske för att det tar tid innan laddningen startar?

Enkel bokning, smidiga villkor

Bokningsschemat på nätet är föredömligt enkelt att hantera; redan första gången jag använder det är bokningen klar på någon minut och bekräftelsen kommer direkt i mejlen. Med ett knapptryck får jag det beräknade priset efter att jag angett hur länge jag tänker ha bilen och långt jag tänker köra, och kan då enkelt se skillnaden mellan olika biltyper. Minsta bokningstid är en timme, därefter kan bilarna bokas halvtimmesvis. Fram till fem minuter innan bokningstiden startar är det gratis att avboka, utom för längre bokningar - t.ex. över helgen - då man behöver ha två dagars varsel.

Förutom att ange hur länge man vill ha bilen och vilken biltyp man önskar, kan man kryssa i önskade egenskaper som dragkrok, dubbade eller dubbfria vinterdäck eller barnstolar; men ju mer önskemål man har desto svårare är det att få en bil förstås. Är ditt enda önskemål att hitta en bil, så har det alltid funnits inom rimligt avstånd när vi testat, men att t.ex. hitta en elbil har inte varit lika lätt.

I motsats till många hyrbilsfirmor så behöver man bara ha ett giltigt körkort för att få använda Sunfleets bilar. Även utländska körkort godkänns. Det är också tillåtet att turas om att köra, så länge den som bokat bilen finns med i bilen under hela körningen; kom bara ihåg att uppge alla förarnas namn och personnummer när bokningen görs. Det är också okej att övningsköra med Sunfleets bilar.

Fem minuter före bokningsstart får jag ett sms, med registreringsnumret på den bokade bilen. Jag låser upp bilen genom att hålla det kreditkortliknande Sunfleetkortet mot läsaren på vindrutan. Då låser dörrarna upp sig, jag tar fram handenheten ur handskfacket och knappar in min pinkod. Då går startnyckeln att lossa och bilen att starta. När körningen är över, avslutar jag den med att hålla kortet mot läsaren igen. Lämnar jag tillbaks bilen för sent, får jag en straffavgift, samma sak om bilen är ”onormalt nedsmutsad”, olåst eller otankad. Trängselskatter kan tillkomma. Därtill kan man, ungefär som när man bokar flygbiljett, lägga till olycksfalls- och sjukvårdsförsäkring för 2,50 kr per timme och självriskreducering för 6 kr per påbörjad timme, i båda fall i samverkan med Trygg-Hansa. Efter resan får jag snabbt ett kvitto på mejlen, därtill en samlad månadsfaktura och jag kan när som helst logga in på nätet för att se vad jag bokat och vad jag tidigare genomfört.

Samlad bedömning: Bra kan bli bättre

Totalt sett är Sunfleet en positiv bekantskap. Med en bra bit över 1000 bilar på nästan 50 orter, kan väldigt många få tillgång till bil utan att äga den. Mixen av bilar underlättar detta -tack vare Sunfleet kan man också välja att ha en mindre bil för vardagen och ta pool-SUV:en de få gånger man behöver lasta många och mycket. Att det finns möjlighet att gå med helt utan åtaganden i form av månadsavgifter sänker tröskeln för den tveksamma, och särskilda erbjudanden för kommuner och företag bör få många arbetsgivare att fundera på om inte bilarna som bara står på kvällar och helger kan användas smartare. Min egen bostadsrättsförening har skaffat Sunfleet-elbil och har snabbt kunnat se hur attraktivt det är för de boende.

Men Sunfleet behöver skärpa sig avseende bilarna; de är inte alls gröna nog och utvecklingen har inte ens varit entydigt positiv; elbilarna har tillkommit men gasbilarna försvunnit. Här behöver de tydligt vara en del av framtidens hållbara omställning. Det gäller också samverkan med kollektivtrafiken, som man efter ett antal pilotprojekt - inte minst med Västtrafik - nu knappt samarbetar med.

Också prismodellen vore det ur klimatperspektiv värdefullt att se över. Den är visserligen bättre än andra bilpooler där man betalar per minut och kör därefter, men att drivmedlet ingår får en knappast att köra snålt och miljövänligt. Behöver Sunfleet av praktiska skäl ha kvar denna modell, kan de ändå anstränga sig för att få ett miljöbättre brukarbeteende - en bilpool är inte grönare än dess användare.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, maj 2017

Relaterat material
4/11: Miljöbästa Bil 2017 - El och gas dominerar startfältet
När den oberoende ideella föreningen Gröna Bilister för 22:a året i rad arrangerar utmärkelsen Miljöbästa Bil sker det med kriteri......

24/10: Tuff konkurrens när Gröna Bilister utser Miljöbästa Bil 2017
Gröna Bilister har varje år sedan 1994 granskat bilmarknaden och utsett Miljöbästa Bil baserat på miljöprestanda och säkerhet. 201......

14/11 Renault Zoe och Tesla Model S koras till årets Miljöbästa Bilar 2017
Renault Zoe och Tesla Model S utses till vinnare i Miljöbästa Bil 2017 när Gröna Bilister för 22: a året rankar marknadens bästa b......

Miljöbästa Bilar 2016
35 bilmodeller gör upp om titeln Miljöbästa Bil 2016. Redan år 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. Därför kräver Gröna B......

1/2: Nissan Leaf är Miljöbästa bil 2016
En oberoende expertjury har utsett Miljöbästa Bil 2016 i två tävlingsklasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi, ......

30/1: Miljöbästa bil 2016 presenteras måndagen den 1 februari på KTH
I över 20 års tid har Gröna Bilister årligen granskat och rankat marknadens utbud av bilar ur miljösynpunkt med mål att informera ......