Köpenhamns high-tech lånecyklar testade

Lånecykeln uppfanns i Köpenhamn, blev en väldig succé och återkom nyligen i ny och mycket mer avancerad skepnad. Vi testar!

  • Kostnad: 25 danska kronor per påbörjad timma, 6 kr med abonnemang för 70 kr/mån
  • Anmälningsavgift: Ingen
  • Tillgänglighet: Året runt
  • Antal cyklar: 1 860
  • Antal platser: 100 i Köpenhamn och Fredriksberg
  • Cykel: Treväxlad elcykel, 26 tum hjul, navigator. Passar vuxna från ca 160 cm
  • Betalsystem: Kreditkort
  • Antal utlåningar: 170 000 helåret 2015, 150 000
  • Mest populära låneplats: Rådhusplatsen, centralstationen och Christianshavn
  • Läs mer: https://bycyklen.dk/en/

Den ursprungliga lånecykeln i Köpenhamn var så enkel den kunde vara. Inga växlar, remdrift, punkteringsfria hjul och fasta hjulsidor istället för ekrar. Den brandgula ykeln låstes upp med en guldpeng som man fick tillbaks efter användning. Inget skulle kunna gå fel, men till slut blev cyklarna ändå slitna och gamla och nu har en helt ny generation kommit. 

Köpenhamns nya lånecyklar är på många punkter motsatsen till de gamla. De är eldrivna, treväxlade, med fullstora hjul, och vita. Dessutom med en stor LCD-skärm fast monterad på styret, som bland annat fungerar som navigator och för att reglera eleffekten.

Upp i sadeln

Första gången man använder elcykeln går man fram till en cykel i ett ställ, trycker på pekskärmen och registrerar sig som användare. Det tar under två minuter, inklusive kreditkortsuppgifterna man måste uppge. Framtida bokningar går ännu snabbare, eftersom man då bara anger sitt användarnamn och lösenord, så sköts allt annat automatiskt.

Det är bra att göra ett aktivt cykelval i stället, där det för det mesta står 5-10 cyklar och väntar. De ser alla ut att vara i bra skick, men sadeln är på olika höjd och är inte alltid helt lätt att få rätt (styret kan däremot inte höjas eller sänkas). Men viktigast är att hålla koll på laddstatusen; eftersom elcyklarna laddar i stället där de står så kan man få en cykel med alltifrån nästan ingen till full laddning – displayen berättar direkt hur det står till.

När du lyft ut cykeln ur stället, är det som att använda en vanlig elcykel, med drivning på framhjulet, broms på bakhjulet, tre växlar och fyra lägen för hur mycket elassistens man får, samt möjligheten att köra helt utan el. Vi kör på de två lägre effektlägena och det räcker fint, tredje läget kallas landsväg och fjärde är för bergscykling, så det går till överdrift för Köpenhamns platta cykelstråk. Den elassisterade toppfarten är 22 km/h, något långsammare än för andra elcyklar men fullt tillräckligt för att hänga med. Däremot är det tungt att köra helt utan assistens, och därför befriande att batteriet – som sitter under den bakre pakethållaren, räcker till uppemot sex mils cyklande. Det finns också en främre pakethållare där man kan spänna fast saker man vill ha bättre uppsikt över. Allt är robust utformat för att inte gå sönder, inklusive belysningen som är integrerad i ramen och GPS-skärmen som ska vara okrossbar och tåla alla sorters väder och vind.

Cykeln återlämnas i ett ställ och bokningen avslutas automatiskt. Är stället fullt, kan du också lämna cykeln inom 25 meter därifrån utan merkostnad, ett lås på bakhjulet håller den säker. Parkerar du på annan plats inom Köpenhamn kostar det 200 kronor, hittas den på en helt annan plats blir det 500 kronor, medan det är mer diffust vad det kostar om cykeln blir stulen medan du använder den. 

Tekniskt underverk

Eldrift är inte vanligt i elcyklar, men är egentligen en god idé eftersom man vänder sig till de som inte är så vana att cykla och de som kanske vill kombinera cykeln med kollektivtrafik. Laddningen sker oerhört smidigt; det räcker att ställa in cykeln i stället så påbörjas den, helt utan att man behöver bry sig om några kablar eller fästen. 

Men mest imponerande är den stora pekskärmen med inbyggd GPS som hela tiden visar var man är, var cykelvägarna finns och som kan berätta exakt var närmaste plats att lämna tillbaks cykeln är. Den aktuella hastigheten syns också och man kan direkt meddela eventuella fel på cykeln – som att sadeln inte gick att sänka på vår ena testcykel. Man får dock bara ett tackmeddelande, ingen kompensation.

Priset värt en funderare

Bycyklen kostar 25 danska kronor per påbörjad timme, sex kronor per påbörjad timme med abonnemang som i sin tur kostar 70 kronor i månaden. Med abonnemanget är resor upp till 30 minuter dessutom gratis, vilket gör att det snabbt kan löna sig – särskilt om du på lite längre resor orkar ställa in en cykel i stället och byta till nästa. Men om man, till exempel som köpenhamnsbo, ska spendera någon hundralapp i månaden blir det snabbt till en kostnad som motsvarar att skaffa en billigare cykel – det är mycket dyrare än Stockholms lånecyklars säsongskort för 300 kronor, där det ingår hur mycket cyklande som helst.

Det går att boka en cykel för tio kronor, så att den garanterat finns när man kommer fram, men överallt vi kommer är cyklarna många i ställen och kartan på vår smartphone visar att läget är likadant på andra håll i storstan och vid andra tillfällen på dygnet. 

Summa: En lånecykel för framtiden

Prislappen må avskräcka – både för kommunen som ska investera i systemet och för användaren som ska betala jämförelsevis mycket i cykelhyra. Men Gobike tar lånecykeln till en ny och högre nivå och kan locka många som annars inte skulle tagit cykeln. Go’ tur!

Vi gillar: 

  • Eldrift
  • Robust
  • Fullstor cykel
  • Smidigt betalsystem
  • Bra gps

Vi ogillar: 

  • Lite tung
  • Dyr att använda
  • Man lämnar ifrån sig mycket data

Gröna Bilisters testpilot – Mattias Goldmann, jun 2016

Gillar du våra tester?

Stöd gärna Gröna Bilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Läs mer och anmäl medlemskap på
www.gronabilister/medlemskap 

Gillar du våra tester? Bli medlem!

Stöd gärna Gröna Mobilisters arbete genom att bli medlem – du behövs, vi behövs!

Bli medlem