Bilpoolstest: DriveNow – nya bilpoolsutmanaren testad

Utmanarna av traditionellt bilägande blir allt fler och mer etablerade. Efter Daimlerägda Car2Go är det BMW-ägda DriveNow som startar i Sverige. Gröna Bilister testar!


  • Kostnad: 4,50 kronor per minut, 2,50 kr per minut bilen reserveras om mer än 30 min
  • Engångsavgift: 290 kr (gratis under kampanjtid)
  • Orter: 260 bilar i Stockholm och Solna, 4000 bilar i nio städer i Tyskland, Danmark, Österrike, USA, Frankrike
  • Parkering: Flytande, inga fasta platser
  • Förarkrav: 21 år, körkort sedan ett år
  • Bil: Mini, BMW 1-serie och BMW Active Tourer, BMW i3 elbil kommer
  • Självrisk: 7 500 kr
  • Drivmedel: Bensin, diesel, el kommer
  • Miljöbilar: Nej, men supermiljöbil kommer
  • Drivs av: BMW genom DriveNow AB

Bredd på bilarna – och el kommer
Kort efter att Daimler lanserat Car2Go i Stockholm, med enbart tvåsitsiga Smart, så kommer också BMW:s bilpool DriveNow till stan. Det är i grunden samma koncept; betala per minut du kör, inga tillkommande kostnader, inga fasta p-platser och bara fokus på storstäder. Men DriveNow har större bredd i fordonen; i Sverige är det tre- och femdörrars Mini och BMW Active Tourer, ungefär hälften av varje, BMW är dieseldrivna, medan Minin går på bensin. Alla Mini och BMW 1-serie är automatväxlade, medan Active Tourer finns både som manuell och automat. 

I Sverige anges omväxlande att det finns ”250”, ”drygt 250” och ”260” bilar, samtliga i Storstockholm. I månadsskiftet oktober/november är det inte mycket mer än 150, men innan 2015 års utgång anger kundtjänst att man kommer att vara uppe i 150 Mini, 60 BMW 1-serie och 50 BMW Active Tourer.

Tyvärr finns inga elbilar alls, trots att BMW:s i3 används i många av de andra DriveNow-städerna, och att det rentav är den enda bilen hos DriveNow i Köpenhamn. Men elbilarna kommer längre fram även om DriveNow inte kan eller vill precisera när det blir eller hur många de blir – vår kvalificerade gissning är minst 30 elbilar. Redan nu finns regler i det svenska kontraktet om hur man ska ladda bilen, så organisationen förbereder sig. 

Car2Go är det uppenbara jämförelseobjektet för DriveNow, och det utfaller till DriveNows fördel. Utbudet av bilar är mycket större, och det är mer aktuella och säkrare bilar. Efter att miljöbilsdefinitionen skärpts och dessutom blivit viktbaserad, finns inte längre någon miljöbilsklassad Mini. BMW:s 1-serie är miljöbilsklassad i flera versioner, vi tar för givet att det är dessa som så småningom används. Elbilen i3, som kommer längre fram, är förstås supermiljöbilsklassad. Alla de modeller DriveNow använder i nuläget har fått toppbetyg för krocksäkerhet av Euro NCAP, vilket dock inte elbilen i3 har fått – de fyra stjärnorna var en stor besvikelse. DriveNow ansvarar för byte mellan sommar- och vinterdäck, och de senare är dubbfria. 

Vill du veta mer om bilarna, läs Gröna Bilisters test av bilen, detta är test av bilpoolen!

Storstockholm och världen
DriveNow finns i Sverige bara i Storstockholm, som sträcker sig från Solna i norr till Globen i syd, från Kvarnholmen och Hjorthagen i öst till Kristineberg och Sundbyberg i väst, totalt 50 km², därtill Kista, samt Bromma och Arlanda flygplatser. 

DriveNow har liksom Car2Go träffat avtal med Stockholm stad, Sundbyberg och Solna om att betala en fast avgift till dem för ”floating parking”, alltså att man kan ställa ifrån sig bilen var som helst, i motsats till traditionella bilpooler som har fasta platser. 

Utanför Sverige finns DriveNow i fem tyska storstäder, i Köpenhamn, nordöstra London och Wien. Enbart i Berlin är det över 1000 bilar, och de är alla tillgängliga för bokning lika lätt som de svenska. Dock måste man betala med kreditkort för utlandsbokningar – ingen stor inskränkning. 

Billigt om du kör kort
Tanken med DriveNow är att bilen ska användas för korta körsträckor och att man omedelbart lämnar bilen till nästa användare när man kört klart. Filosofin avspeglas i prismodellen, som är en fast kostnad på 4,50 kronor per minut exklusive moms. Det inkluderar allt; bränsle, körsträcka, trängselskatt – rentav p-avgiften. Man betalar ingen månadsavgift och lägger ingen deposition när man blir medlem, dock kommer DriveNow att längre fram ta ut en registreringsavgift på 290 kronor. 

Men ingen regel utan undantag, vilket inte framgår särskilt tydligt i kampanjmaterialet, utan kräver att man studerar prislistan. Kör man längre än 200 km tillkommer 2,50 kr/km, vilket bara framgår av en fotnot längst ner på hemsidan. Tar man bilen till eller från Bromma kostar det 70 kronor extra, Arlanda hela 100 spänn – undvik det helt enkelt. Att minska självrisken från 7 500 kronor plus moms till 3 500 kronor plus moms kostar 15 kronor per körning och bokas inför varje körning. I motsats till Car2Go sänks inte avgiften när man använder bilen en längre tid. Efter att trängselskatten höjdes i Stockholm har DriveNow lagt på en tia när man passerar gränssnittet, men det kostar aldrig mer än denna tia per resa. 

Det går också att minska kostnaderna, på två sätt. Du kan tanka bilen – men bara om tanken är max 25 % full – och då får du 20 gratis minuter, men bara om tanken är mer än 90 % full när du lämnar bilen. DriveNow-skärmen visar var det finns bensinstationer som godtar bränslekortet. Du kan också värva medlemmar, per mail eller sms (men inte Facebook, de 92 000 som klickat på like har inte gynnat någon). Första rekommendation ger 30 bonusminuter, andra ger 45 minuter och tredje ger en timma extra. De som värvas slipper registreringsavgiften och får 20 friminuter. Gratisminuterna är giltiga i tre månader.


Lätt hämtat, lätt lämnat
Svep DriveNow-kortet framför kortläsaren i bilens vindruta, så öppnas bilen automatiskt. Sätt dig bakom ratten och inled bokningen genom att knappa in din fyrsiffriga kod, bedöma hur ren bilen är på en femgradig skala, godkänna att bilen inte har synliga skador och svara på om du vill betala extra för självriskreducering. Sen väljer du ”starta bokning” och då börjar minuterna ticka – du har alltså tid att skrapa rutor, spänna fast barn i baksätet, bekanta dig med instrumenteringen och mycket annat utan att det kostar något. 

Det går att boka bilen en kvart innan körningen, utan kostnad. Man får då ett sms som bekräftar bokningen, men det går lika bra att bara ta en bil på gatan utan bokning. Räcker inte de 15 minuterna, kan man förlänga reservationen men då kostar det som att ha bilen parkerad. 

När du kört klart och stängt av motorn får du frågan om du vill avsluta bokningen. Efter att ha klickat på ja och klivit ur bilen, låser du genom att hålla kundkortet mot läsaren i vindrutan, som efter några sekunder byter till ett fast grönt sken. Är du utanför verksamhetsområdet, går det inte att avsluta bokningen. Vill du inte avsluta bokningen, utan fortsätta efter ett kort stopp, väljer du "Parkera" på skärmen och bilen reserveras för 2.50 kronor per minut, dock gratis måndag-fredag, 00.00-06.00. 

Du kan lämna bilen var som helst inom verksamhetsområdet och det är fritt fram att använda bilen utanför området, men det går inte att lämna den där. Du kan parkera på all offentlig gatuparkering, men p-platsen ska vara allmänt tillgänglig och det ska vara lagligt att parkera där i minst ett dygn till. Så det gäller att hålla reda på dygnsparkering, gatustädning och liknande, för om bilen måste bortforslas blir räkningen dryg.

Bland det man inte får använda bilen till är övningskörning och kommersiella transporter, men också djurtransport, om inte djuren sitter i en stängd bur som förvaras i bakluckan. Man får inte heller köra på icke-asfalterade vägar, eller utanför Sverige. Bilbarnstolar går bra att använda, och i en av bilarna vi använt fanns en DriveNow-bilkudde.

Bilen ska vara hel och ren när den lämnas, och hyrbilsfirman Sixt ansvarar för att städa den om den rapporteras smutsig. För det mesta är bilarna rena, men när vi en söndag rapporterar att ”vår” bil har godispapper på golvet och mycket skräp i bakluckan, så väntar vi förgäves på att se Sixt rycka ut och får heller inget mer än en elektronisk ursäkt i displayen på bilen – varken lägre pris eller gratisminuter.

God tillgång
Alla gånger vi testat, har det funnits bilar lediga i närområdet, både i Solna där jag bor, och i de olika delar av stan jag besökt. Vi har nu kört tredörrars Mini, femdörrars Mini och BMW 2-serie, alltefter vad som fanns närmast till hands. Ofta har den bil jag kommit med stått kvar på samma plats någon timma senare, vilket pekar på att trycket ännu inte är vad BMW hoppas. Enda områdena det sällan finns bilar är på flygplatserna, men här är DriveNow ett dumt val både för plånbok och miljö.

Våra stickprov tyder på att bilarna används mycket dagtid på helger och tidiga kvällar på vardagar, förmodligen för shopping eller besöka vänner – på samma sätt som vi använt DriveNow. Vardagar dagtid är användningen lägre, förmodligen för att företag inte fått upp ögonen för att använda systemet istället för tjänstebilar.

En sen söndag kväll fanns 151 lediga bilar, varav 109 Mini och 42 Active Tourer, dvs inga 1-serie. En vecka senare vid samma tid fanns 203 lediga bilar, varav 131 Mini, 23 1-serie och 49 Active Tourer. Måndag morgon klockan 10 fanns 185 lediga bilar, inklusive 12 på Arlanda och 3 på Bromma, och en i övrigt ganska jämn fördelning mellan stadsdelarna. 


Lättskött på dator och mobil
Grunden för DriveNow är Smartphone, surfplatta eller dator. Man går med i DriveNow på datorn och behöver i motsats till Car2Go inte uppsöka något försäljningsställe för att visa upp sitt körkort eller skriva under några handlingar. Från det att jag fyllt i online-formuläret tar det mindre än en vecka tills jag har mitt kort i brevlådan, och det skickas som vanlig post så jag behöver inte hämta ut det någon särskild stans.

På appen hittas och reserveras bilen med ett knapptryck, antingen genom att bara be om närmaste bil eller kolla på kartan och välja den jag vill ha. I bokningen framgår det vilken bilmodell det är, inklusive om den har tre eller fem dörrar, manuell växellåda eller automat, och det går med ett klick att välja att enbart se den eller de biltyper man vill ha. Dessutom framgår det i procent hur full tanken är, så att jag kan välja bort en bil med lite soppa kvar, eller tvärtom välja en sådan för att få bonusen när man tankar bilen. Med appen går det också att låsa upp bilen på håll, istället för att dra kortet över vindrutan. På appen kan man också se hur mycket man kört för, hur många bonusminuter man eventuellt har, när man körde senast och vart man körde.

Ett DriveNow kort fungerar både för affärs- och privatresor, man anger helt enkelt vid bokningen vilken typ av resa det är och får separata fakturor. Kortet ger däremot inga särskilda rabatter, inte ens på Sixt hyrbilar. 

Kundservice svarar nästan direkt på telefon och mejl även på söndagar och hjälper mig trevligt och effektivt.


Miljösmart med frågetecken
Vi gillar DriveNow för att de har hyfsat praktiska bilar av olika storlek, som kan användas till Ikea och där ungarna ryms i baksätet, för den goda kundservicen och goda tillgången till bilar. Det är relativt lätt att avstå egen bil till förmån för att vara med i DriveNow, men vi sätter liksom för Car2Go ett frågetecken för hur klimatsmart affärsmodellen är. Vem kör snålt när bränslet är gratis? Hur trafiksäkert kör man när varje minut kostar? Därtill är det i en storstad som Stockholm tråkigt att köra omkring med dieselbil, så vi ser fram emot när elbilen kommer.

Vi gillar: 
Flexibilitet, flera bilmodeller att välja på, inga fasta kostnader, god tillgång på bilar, snabb kundservice, bra information på nätet, koppling till pooler utomlands

Vi ogillar: Prismodell uppmuntrar osmart körning, bara Stockholm i Sverige, hög självrisk, ännu inga elbilar

Överväg också: Sunfleet, MoveAbout eller annan bilpool, Car2Go, kombination av (el)cykel och SL-kort, hemkörning av varor.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, feb 2016
Relaterat material