Obike cykeldelning

Lånecyklar har ett problem - man måste hitta stället där de finns och lämna tillbaks dem till ett ställ för att avsluta hyran. Det utmanar cykeltjänsten Obike från Singapore, som nu lanserat sin ”flytane cykelpool” i Stockholm. Du hämtar och lämnar cykeln var du vill. 


  • Antal cyklar: 360 i Stockholm 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt 
  • Anmälningsavgift: 398 kr, kampanj 199 kr 
  • Timkostnad: 10 kr per 30 min, beror på poäng 
  • Cykel: Oväxlad, 26 tum hjul. Passar vuxna ca 150-180 cm 
  • Betalsystem: Kreditkort via app 
  • Läs mer: www.o.bike

En mobilitetsraket
Obike kom först 2016 men har med 360 miljoner kronor i kapital från sydostasiatiska taxiappjätten Grab och riskkapitalbolaget Grishin Robotics redan kunnat sprida sig till 30 länder däribland Sverige där man ställde ut cyklar den 15 november 2017. Här utmanar man Clear Channels City Bikes som funnits sedan 2005, och det nya lånecykelsystem som Stockholm stad upphandlat. Obikes fördel är främst att cyklarna kan hämtas och lämnas var man vill, inte i särskilda ställ - och att cyklarna finns året runt. 

Hyr med app
För att kunna använda Obike behöver du först ladda ner appen, som finns på de vanliga app-ställena. Inklusive att registrera sig är det gjort på tre minuter, sen slår du på gps:en för att hitta närmaste cykel. Den bokar du med ett klick, så är den reserverad i tio minuter - eller så tar du helt enkelt en cykel du hittar på gatan. Cykeln låses upp med hjälp av att slå på bluetooth på mobilen och skanna den QR-kod som finns på styret och bakre stänkskärmen. Efter ett par sekunder öppnas cykelns lås med en smäll och det är klart att cykla iväg. När du cyklat klart, ställer du ifrån dig cykeln och låser, så avslutas bokningen automatiskt. 

Inom Obikes verksamhetsområde, som i stort sett är Stockholm stad, kan du ställa ifrån dig cykeln var du vill där det är lagligt att ställa en cykel och där andra kommer åt den. Du får direkt i appen upplysningar om vad cykelturen kostat, hur lång den var, hur lång tid den tog, hur många kalorier som förbrändes och vad klimatnyttan var jämfört med om du åkt bil - till exempel DriveNow, vars system Obike liknar mest.

   

Att hitta en cykel är enkelt, även om appen inte alltid visar rätt och jag ett par gånger försmädligt hamnar framför en låst port med min cykel på andra sidan. Cyklarna vi använder kring Mariatorget står kvar i flera dagar; det är fördelen med att Obike inte har så många användare än och att marknadsföringen huvudsakligen varit viral. Ingenstans ser vi det som synts som skräckreportage från andra håll; lånecyklar slängda var som helst, hur som helst. 

Jag bokar en cykel i Amsterdam för 0.25 euro per kvart, en i Paris för halva kostnaden och en i Zürich som är gratis, och avbokar dem direkt efteråt eftersom jag är kvar i Stockholm - men det visar att min app öppnar dörren till att låna cyklar i 30 städer i Europa och Asien. Tyvärr är ingen annan stad i Sverige än Stockholm ännu påtänkt.

 
 

Prismodell gynnar skötsamma
I nuläget är det gratis att använda Obike, när du väl registrerat dig som användare vilket kostar 199 kronor som du får tillbaks om du lämnar systemet. Längre fram kommer det förstås att kosta, cirka 10 kronor per 15 minuter, men med möjlighet att påverka priset genom att vara skötsam. 

Till en början har brukaren 100 poäng, eller Ocoins som de kallas på vissa marknader, och tjänar en poäng per normal cykeltur, två per gång man rapporterar en trasig cykel och tre per gång man rapporterar en felparkerad cykel. Däremot får man 20 poängs avdrag om man parkerar cykeln där den inte får stå, lika mycket om man glömmer låsa cykeln, och neddrag till noll poäng om man låser cykeln med eget lås (så att andra inte kan använda den), om man har bort cykeln eller om man bryter mot trafikregler. Hamnar man under 80 poäng, tiodubblas priset för hyran och den som hamnar på under 60 poäng får en så dyr hyra att man i praktiken inte kommer att använda Obike längre. Har man över 100 poäng får man rabatter och särskilda erbjudanden. Den exakta utformningen av det svenska systemet är inte känd än, och själv undrar jag över var gränsen för trafikförsyndelser går och hur de upptäcks. 

   

Enkel, robust cykel
Det viktigaste med en lånecykel är att den ska funka. Min egen cykel är jag beredd att fixa och dona med, men inte lånecykeln - och ska systemet vara lönsamt måste servicen hållas till ett minimum. Det märks på den grå-gula Obike-cykeln, som är utan växlar - det som ser ut som ett växelreglage är en stor ringklocka. Den har helt inkapslad kedja, bara handbromsar och massiva däck som inte kan punkteras. Ramen är robust, och med väldigt lågt insteg så att alla lätt ska kunna kliva på. Cykelsadeln är rejält bred och tjock, och kan på en sekund höjas och sänkas, dock inte mer än att redan jag på 178 cm gärna hade suttit lite högre. Det finns minimalistiska men väl fungerande stänkskydd fram och bak. Cykeln har fram- och bakljus som drivs av en väl skyddad dynamo, och en stor men lite grund korg fäst på styret där man kan ställa en väska eller inköpskasse. Av det tiotal cyklar jag ännu testat var alla i gott skick, utom en som gnisslade rejält om bromsarna.
Jämfört med hyrcyklarna från City Bikes är detta mycket mer av en riktig cykel, med fullstora hjul som fungerar för lite längre turer. Jämfört med en vanlig cykel är det framför allt växlarna man saknar; att ta sig upp för Slussen-backen utan att kliva av är närmast omöjligt. 

Obike fungerar väl för den som oftast cyklar korta sträckor, eller - som jag själv - gärna cyklar längre men ibland är utan egen cykel mellan två punkter. Hur stor succén blir, beror på den exakta prismodellen, hur väl cyklarna underhålls och hur Stockholm stads kommande hyrcykelsystem utformas. Som konsument kan man i alla fall glädjas åt att valfriheten ökat och att det blivit ännu lite lättare att låta bilen stå.

Vi gillar: 
  • Flytande system; lämna cykeln var du vill
  • Enkelt att gå med, översiktligt system
  • Låga priser för kort användning
  • Robust, enkel cykel
  • Möjlighet sänka sina kostnader genom gott beteende
  • Bra sammanställning av information om cykelturer
  • Tillgång till cyklar i 30 länder

Vi ogillar: 
  • Prismodell i nuläget oklar
  • Oväxlade, lite tunga cyklar
  • Finns i Sverige enbart i Stockholm

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, januari 2018
Relaterat material
Volkswagen E-Golf
Andra hävdar att en bra elbil ska vara byggd för eldrift från grunden. Men e-Golf får oss att tvivla; en av de allra bästa elbila......

Niu M1 pro (elmoped)
Elcykelpremien är egentligen mest lönsam för EU-mopeder, där de 25% delfinansiering räcker för att göra eldriften lönsam. Här är......

BMW 530e iPerformance (laddhybrid)
BMW storsatsar på nytänkande elbilar, men storsäljarna är de mer diskreta laddhybriderna. 5-serien är attraktivt prissatt - om ma......

Volvo XC60 T8 Twin Engine (laddhybrid)
Alla Volvos nya bilar ska från 2019 elektrifieras i någon form. I vissa fall betyder det bara att bilen får ett 48 voltsbatteri ......

Renault Kangoo ZE (el)
Man måste köra en för att upptäcka alla de andra. De vita skåpbilarna syns knappt, men de finns överallt. Mest i innerstan, och ......

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro (laddhybrid)
SUV:ar är stora och tunga, så de laddhybrider som funnits har haft dålig räckvidd och rejäl soppatörst när batteriet är tömt. Au......