Move About: Bilpoolen med 100 % elbilar 

Tänk att världens största rena elbils-bilpool är svensk! Vi testar Move About, som fyller tio och har passerat 100 elbilar på mer än dussinet orter i landet.


  • Kostnad: 79 kr per timma, 275 kr för fem timmar, 595 kr för heldag, 695 kr per helg. 124 kronor i månaden, 62 kr för studenter. 99 kr per timma i förseningavgift. Tesla 695 kr per kväll, 1995 kr per dygn, 1995 kr per helg. I Karlskrona och Halmstad även elcyklar för uthyrning. Trängselavgifter och fria kilometer ingår alltid, p-avgifter betalar man själv. 
  • Orter: 14 orter från Östersund i norr till Helsingborg och Kristianstad i söder. Därtill ingår Move Abouts bilpooler i Norge. 
  • Bilar: Nissan Leaf av föregående modell, Renault Zoe, Nissan e-NV200, Tesla Model S: Nya Nissan Leaf på ingång, liksom Tesla Model 3. 
  • Drivmedel: 100% el, förnybar och miljömärkt när Move About själva laddar 
  • Parkering: Särskilda, reserverade p-platser med laddning 
  • Förarkrav: Körkort, minst 24 år gammal för Tesla 
  • Självrisk: Som mest 6500 kr inkl. moms. 
  • Drivs av: Move About Se vidare: www.moveabout.se

Hållbart hela vägen
De flesta andra bilpooler och bildelningstjänster har en grov plump i protokollet när det gäller bilarna; de drivs fossilt. Move About har alltsedan starten 2008 i Norge och 2009 i Sverige haft 100% elbilar, som de dessutom laddar grönt - i Helsingborg rentav under tak med närproducerad solel. 

Lätt att hitta
Move About har fasta p-platser, vilket är en fördel för elbilar eftersom de ju förstås är försedda med laddning. Det gör det också lätt att hitta bilarna. För det mesta står bilarna väl synliga på publika parkeringsplatser, tydligt reserverade för Move Abouts bilar. Lagstiftningen tillåter ju inte att p-platser på gatumark reserveras för bilpoolsbilar, förhoppningsvis kommer en förändring snart. 

Lätt att använda
På webbsidan bokar jag bilen på under en minut, med en karta där jag kan se var alla bilar finns. Bokningen sker ner till en kvarts timme. Just innan bilen ska hämtas får jag en klickbar länk på telefonens meddelandeservice, och klickar sen in min fyrsiffriga kod, varpå bilen öppnas. Eftersom Move About har egna parkeringsplatser och alla bilarna är eldrivna, så har bilen normalt stått på laddning; sladden ur alltså. I handskfacket är bilnyckeln fastsatt i ett relä, jag tar ut det och kan sen trycka på startknappen varpå bilen går igång.

Blir man osäker, så är guiden på hemsidan tydlig och det finns en extra guide i handskfacket. Dessutom ett klistermärke på instrumentbrädan som hjälper till med det som är mest ovant med Nissan Leaf; handbromsen lossas genom att trampa på en liten pedal längst till vänster i fotutrymmet.
 
Ända till fem minuter före avtalad upphämtningstid kan man ändra bokningen, och betalar bara hälften om man avbokar - sker det mer än en timma innan, betalar man inget. 

Leaf, Zoe eller Tesla
Move About har 100% elbilar, huvudsakligen Nissan Leaf av förra generationen, men också Renault Zoe samt skåpbilen Nissan e-NV200. Och kommer man till Kalmar står det Tesla Model S på Move Abouts parkering. 

Vi bokar en Leaf, en utmärkt bil för bilpool eftersom den är kompakt nog att vara smidig i stan men ändå rymmer fem personer och rimligt med bagage. Därtill har den fått högsta krocksäkerhetsbetyg och är underbart lättkörd - egentligen passar elbilar mycket bättre än andra i bilpooler eftersom man inte behöver hålla koll på växellåda eller koppling. Bilarna vi ser är rena både inne och ute, varken rökning eller djur i bilen är tillåtet. 

Bilarna är väl förberedda för att ha med barn, med dubbla isofix-fästen i baksätet, även om man själv får kånka barnstolarna. Dragkrok finns inte, varken på Leaf som inte godkänner att man drar släp eller på Zoe eller Tesla som faktiskt kan dra släp. Däremot får man övningsköra med bilarna, fast Teslorna i Kalmar har 24 års gräns.

Move Abouts Leaf må vara av förra generationen, men den har det stora batteriet som även vintertid ger ungefär tjugo mils räckvidd. Både på webbplatsen och i en liten folder i handskfacket får man tips på hur räckvidden förlängs, och man kan alltid öka på den genom att ladda en stund från ett vanligt hushållsuttag.

Vill du veta mer om Nissan Leaf eller någon annan av Move Abouts elbilar, läs Gröna Bilisters test av bilen, detta är test av bilpoolen!


Smidig bokning
Bokningen görs på Move Abouts hemsida, eller egentligen hellre på appen, som laddas ner från samma ställe du annars laddar ner dina appar. Den minns var jag använt bilar tidigare och föreslår detta ställe först, men det är lätt att ändra till vilken som helst av de ställen Move About finns på. Jag skriver in när bilen ska hämtas och hur långt jag ska köra, för att få en tillräckligt laddad bil - men skriver jag en riktigt lång sträcka som femtio mil får jag ingen varning att elbilen inte klarar detta utan laddning. Kartan visar var bilen står, första gången fick vi leta lite men eftersom platserna är reserverade lär man sig snabbt.

Det är alldeles utmärkt att Move About hyr ut vissa arbetsgivares elbilar kvällar och helger, men det betyder också att utbudet av bilar på sina håll är klart mindre eller obefintligt vardagar dagtid. 

Betalningen sker genom det kreditkort från Visa eller Master Card som jag angett tidigare. Direkt efter att jag avslutat körningen får jag ett kvitto med start- och sluttid och kostnad inklusive moms, tillräckligt detaljerat för att lämna in till revisorn om man skulle behöva det.

Företagslösning
Vi testar Move About i egenskap av privatperson, men de vänder sig också till företag och kanske är det här de riktigt stora klimatvinsterna kan uppnås? Arbetsgivare som inte behöver en egen bilpool kan ansluta sig till Move About med en fast månadsavgift och grupprabatter för större användargrupper. Företag med ett större resebehov kan få en egen elbilspool med önskat urval av poolelbilar och elcyklar till ett fast månadspris, vilket gör det lätt att budgetera kostnader samtidigt som man kan effektivisera fordonsparken. Dessutom kan byggföretag och fastighetsutvecklare erbjuda elbilspooler till de boende, till exempel genom att bjuda på medlemsavgiften eller låta hela tjänsten ingå i hyran. På så vis blir elfordonspoolen en lika naturlig del av boendet som att det ingår gemensam tvättstuga.

Önskas: Fler bilar på fler ställen
För en storstadsbo som mig själv, som normalt sett klarar sig utan egen bil och som vill göra ett grönt val när jag behöver bil, är Move About utmärkt. Jag är säker på att få en elbil och jag vet var bilarna finns. De gånger jag testat har det också alltid funnits en bil tillgänglig. Jag är dessutom sugen att ta en poolbil när jag kommer till Helsingborg, där Move Abouts bilar står så fint under solcellerna, eller till Kalmar, där världens så vitt bekant enda Tesla-bilpool finns. Priserna är klart överkomliga, och väldigt lättbegripliga eftersom det kostar lika mycket när som helst på dygnet man kör och det inte finns någon kostnad per kilometer. Även för Teslan är prislappen faktiskt överkomlig; tvåtusen spänn för en hel helg är inte är så dyrt när man betänker att drivmedlet ingår och att wow-effekten finns kvar ett tag till.

Efter att Car2Go och DriveNow lagt ner i Sverige, är man förstås orolig att binda sig för starkt vid en bilpool - vi garderar med att vara med i flera, men att Move About klarat sitt första årtioende är betryggande. I nästa steg hoppas vi på fler bilar på fler ställen i de städer där man redan finns, och fler städer i hela landet - t.ex. Malmö och Lund i södra Sverige och Norrlandskusten större städer. En koppling till bilpooler i andra länder vore också förnämligt, liksom en sammanlänkning med kollektivtrafiken.

Vi gillar: 
  • 100% elbilar
  • Säkra och praktiska bilar
  • Enkel betalmodell
  • Smidig app
  • Billigt
  • Tesla finns
  • Rimlig tillgång på bilar
  • Lätta att hitta.

Vi ogillar: 
  • Fler platser i de städer man finns och fler städer i Sverige och utomlands vore välkommet
  • Tesla finns bara i Kalmar
  • Elcyklarna ännu på få orter

Överväg också: 
  • Aimo bilpool med 100% elbilar per minut men bara i Stockholm
  • Kombination av (el)cykel och SL-kort
  • Hemkörning av varor.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, mars 2019
Relaterat material
Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi har också börjat testa alternativ till......

Sono Motors Sion
Solceller ingår i karossen. Elbilen är gjord för att delas och för att kunna dela ström med andra. Den crowdfundas, med nästan 1......

Blinkee elvespa för uthyrning
Det fanns kickbikes, cyklar och bilar för korttidshyra. Nu täpps luckan igen, med Blinkee kommer hyr-elmopeden....

Tier eldriven kick-bike för uthyrning
Allt fler vill slå sig in på marknaden för eldrivna kick-bikes. En av de globalt stora är Tier, som nu kommer till Sverige. Vi te......

Glyde eldriven kick-bike för uthyrning
Ännu en el-kickbike, men denna gång med flera av de funktioner vi efterfrågat: Äntligen kan man komma undan det höga minutpriset.......

Mitsubishi Outlander PHEV (laddhybrid)
Outlander som laddhybrid var länge Sveriges mest sålda laddbara bil, och en av de allra första där den laddbara versionen blev de......

Kia e-Niro (el)
Det går snabbt nu. Elbilarna får bättre räckvidd och sjunker i pris samtidigt som laddinfrastrukturen byggs ut. Det sammantaget ......