Moow eldriven kick-bike för uthyrning

I den hårda kampen om vilken el-kickbike man ska välja kommer Moow med två unika egenskaper: De ställer fram den till dörren för dig, och de är märkta med Bra Miljöval. 


  • Antal elskoters: Drygt 100 
  • Geografisk placering: Stockholm, kan användas fritt i hela länet 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt, från morgon (ej specat) till 23 på kvällen 
  • Anmälningsavgift: Ingen 
  • Kostnad: 10 kr i startavgift, sedan 1.50 kr per minut, 1 kr per minut vid parkering. Premium 0 kr i startavgift, 2 kr per minut. 
  • Fordon: Eldriven skoter/kickbike 
  • Räckvidd: 40 km (angivet) 
  • Toppfart: 27/22 km/h (testat) 
  • Åldersgräns: Från 15 år, med målsmans tillåtelse 
  • Betalsystem: Kreditkort via app

Miljömärkt
Moow är det första elscooter-bolag som fått märkningen ”Bra miljöval persontransporter” från Naturskyddsföreningen. De flesta kriterierna är anpassade för bussar och tåg och inte relevanta för elskotrar, t.ex. vad som finns på toaletten; det är på drivmedelssidan kraven kan göra skillnad. Naturskyddsföreningen kräver 100% förnybar el vid laddningen, 50% ska också vara märkt med just Bra Miljöval. Moow – som svarar snabbt och utförligt när vi kontaktar dem – anger att de klarar kraven genom att de samlar in alla Moows centralt och laddar dem på ett och samma ställe, till skillnad från flera av konkurrenterna som lägger ut detta på många aktörer. Bra Miljöval kräver också miljöpolicy, vilket Moow har, och avsättning till en särskild miljöfond, vilket Moow låter Naturskyddsföreningen hantera. Kriterierna är just nu under omarbetande, men genom att leva upp till de befintliga visar Moow tydligare än de andra att de rullar grönt.

Framkört
Moows upplägg är ungefär som de flesta andra el-sparkcyklar, med en startavgift på tio kronor och sen 1.50 kronor per minut. Kalkylen för tio minuter blir då enligt nedan; Moow har i princip samma kostnad som de flesta andra:

  • Glyde: 5kr + 10x1,8=23 kr
  • Voi: 10kr + 10x1,5 = 25 kr
  • Tier: 10kr + 10x1,5 = 25 kr
  • Lime: 10kr + 10x3 = 40 kr
  • Moow: 10 kr + 10x1,5= 25 kr

Moow planerar också en Premium-variant helt utan startavgift, men i gengäld en något högre avgift per minut (två kronor). Denna variant finns i dagsläget på Moows hemsida men kan inte väljas i appen. Med den blir Moow den i nuläget klart billigaste elsparkcykeln för riktigt korta resor. Moow har också en särskild lägre taxa på en krona per minut om man vill ställa ifrån sig elsparkcykeln en liten stund t.ex. när man handlar och vill att sparkcykeln ska vara kvar när man kommer ut igen. 

Men det helt unika är att man utan extra kostnad kan få en Moow framkörd varje morgon så att den står redo att användas när man t.ex. ska ta sig till jobbet. Ingen annan kan boka scootern under tiden. Avbokning kan ske dagen innan via mejl eller vid hastigt ändrade planer direkt i appen på morgonen. I nuläget gäller detta innanför tullarna i Stockholm, och enbart för resor på morgonen – Moow kommer att utvärdera hur tjänsten ska se ut i framtiden. 

Smidig app
Bokningarna sker i Moow-appen, som funkar ungefär som de andra; på en karta kan man se var elsparkcyklarna finns och hur pass laddade de är, klicka på den man önskar och låsa upp den med mobilen. Man kan dessutom kostnadsfritt reservera en Moow i 15 minuter, och mot kostnad i flera timmar om man skulle vilja. När jag bestämt vilken Moow jag vill ha, får jag en vägbeskrivning dit, och öppnar sen Moowen antingen genom QR-läsaren eller genom att trycka in sparkcykelns kod. I motsats till vissa andra behöver jag inte ha Bluetooth påslagen, vilket sparar batteri mobilen, och jag behöver inte heller ta ett foto på hur jag parkerat Moowen när jag är klar. 

Att avsluta körningen är också enkelt, parkera lagligt och tryck avsluta – se bara till att inte trycka på pausa-knappen eftersom Moow:en då fortsatt är din och fortsätter att kosta dig. 

I nuläget finns Moow i Stockholms innerstad, Liljeholmen, Årsta, Johanneshov, Hammarby Sjöstad, Sickla, Kvarnholmen och upp mot Solna Centrum, och Moow får användas i hela länet. Däremot finns det vissa ställen där man inte får avsluta körningen, främst i Gamla Stan. De framgår tydligt på kartan men kan innebära ett antal förargliga extraminuters körning och att man inte kan avsluta körningen där man vill. 


Att köra: precis som de andra 
Moow är mörkblå och svart, med Naturskyddsföreningens falk-logga tydligt synlig. Själva elsparkcykeln är från Segway, näranog identisk med den Voi använder.  

Att köra Moow är mycket lätt, och exakt som Voi som den också i övrigt är närmast identisk med. När jag väl låst upp är det bara att fälla upp stödet och ta ett par sparktag med foten samtidigt som jag trycker ner gasen med höger tumme. På styret kan jag se hur mycket ström som finns kvar, med en till fem pluppar. Här visas också hur snabbt jag kör; de flesta Moow vi testat kom upp i max 22 km/h men en hade 27 km/h som toppfart på planmark vilket innebar att jag körde om alla andra elsparkcyklar och är klart olagligt fort.

Vänster tumme reglerar bromsen, men bromsverkan är svag så ska jag stanna snabbt blir det till att trycka ner bakre stänkskydd över hjulet eller helt enkelt sätta ner foten i backen. Ställningen är upprätt, med gott om plats för fötterna på brädan och ett greppvänligt styre. 

Blåa scootern är grön
Snart har vi säkert en app som håller reda på alla operatörerna av elsparkcyklar, till dess har i alla fall jag dem alla i var sin app och låter Moow finnas kvar där även efter testet. Att ha en Moow som stod varje morgon var smidigt men i grunden inget för mig; regelbundna resor gör jag med cykel; hyr-elsparkcyklarna är för det oplanerade. Därmed tillför Moow inget för mig utöver vad Voi redan har, och den är långtifrån vanligast på gatorna, men plötsligt är det en Moow man står framför och dessutom har de gjort ett bra klimatarbete som jag hoppas andra tar efter och som i nuläget förtjänar att belönas. 

Moow har även en biluthyrning där bilägare kan låna ut sina bilar via företaget. Beroende på hur mycket man vill hyra ut sin bil respektive hyra andras bilar så har de flera prismodeller för detta – men det är ett annat test!

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, juli 2019
Relaterat material
Mate City elcykel test
För den som vill ha något speciellt, går det att crowdfunda sin elcykel. Ett drygt år efter att han satt in pengarna, kan Mattia......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Smart For Two ED
Smart var från början tänkt att vara eldriven, men det dröjde till 2006 innan första el-Smart kom, nästan tio år efter att de förs......

Seat Arona FR 1.0 TGI
Enligt Seat är detta världens första fabriksproducerade suv med gasdrift. För oss är det en rimligt prissatt, rimligt stor, prakt......

EVolt elmoped klass 1
Elcykelpremien som också gick till elmopeder är över. Men elmopederna verkar ostoppbara; 2019 kan de stå för hälften av mopedför......

Audi e-tron
Audi gör själva en poäng av att de var långtifrån först med att komma med en riktig elbil. När e-tron nu äntligen finns på markna......