EVolt elmoped klass 1

Elcykelpremien som också gick till elmopeder är över. Men elmopederna verkar ostoppbara; 2019 kan de stå för hälften av mopedförsäljningen och bara några år senare kan fossilmopparna vara helt borta. En viktig del är att det nu finns coola elmoppar, som vespa-formade EVolt. Testas här! 


  • Pris: 22 900 kr inkl leverans 
  • Räckvidd: Angivet 40 km på ett batteri, 80km på två batterier 
  • Motor: 2000 W borstlös elmotor 
  • Batteri: 60V, 20 ah, 1.2 kWh. LG Litium batteri 
  • Laddningstid: 5-6 timmar i 220 V 10 A 
  • Laddningscykler: 1000 laddningar 
  • Vikt: Ca 80 kg varav 7 kg batteri 
  •  Bromsar: Skivbromsar fram och bak 
  • Däck: 110/90-10 Slanglösa däck 
  • Garanti: Två års begränsad fabriksgaranti

Snygg och bekväm
EVolt gör en stor sak av att mopeden är så snygg, ungefär som en klassisk italiensk vespa. Den finns i nio färger, den ena snyggare än den andra med den pastellgröna som min favorit i väntan på den klarorangea som snart blir den tionde färgen – och ännu fler är på ingång. Dessutom finns sätena i tre färger; svart, brun och vit, vilket innebär att man kan kombinera ihop en EVolt efter egen smak. 

Men snygg behöver inte betyda opraktisk; EVolt är långt mer praktisk än vanliga elmoppar. Som standard har den en bakre pakethållare där man lätt fäster en väska eller ryggsäck, en krok på styrstången där man hänger inköpskassen som också har ett rejält golv att stå på. Dessutom finns ett litet fack på sidan där man kan ha kedjelåset, och om man bara har ett batteri – vi återkommer till det – så finns det lite plats över att stuva saker under sätet. 

Själva sätet är av vespa-limpa-typ och rymmer ledigt två sittande, som båda kan ha sina fötter på golvet. Men för det mesta kör jag själv, och sitter då bra utom att jag gärna hade haft åtminstone en liten vindavvisare fram.


Lättkört och snabbt
Liksom Vässla, Nuo och andra elmopeder, är EVolt snabb vid rödljusen och ända upp till toppfarten 45 km/h. Att köra är lekande lätt. Jag gasar med högerhandens reglage, bromsar med handbromsar som går till skivor på båda hjul. Motorn sitter i bakre hjulnavet där den minimerar effektförluster och bidrar till en väldigt tyst gång eftersom det inte finns någon kedja eller rem som kan slamra. Det bör också minska behovet av underhåll. En nackdel skulle kunna vara att vespan blir baktung, men det ska man vara finkännare för att märka. 

EVolt känns billigt fjädrad; den slår hårdare i potthål och mot vägskarvar än t.ex. Vässla. Men den är bra balanserad och känns trygg att köra.



Svagt batteri, långsam laddning
Under sätet finns det plats för två batterier, men som standard har EVolt bara ett. Det är för lite. Räckvidden ska vara 40 km, men om man till stora delar kör nära maxfarten 45 km/h och det är lite backigt så är det snarare tre mil. Och vad värre är; redan när batteriet är halvfullt är toppfarten inte längre 45 km/h utan snarare 30 km/h, och sen krymper den vidare neråt så att man snart blir omkörd av cyklisterna man nyss körde om. Vid kvartsfullt batteri orkar EVolt inte längre upp för backen om den är för brant, och något senare dör mopeden helt. Väntar jag ett par sekunder, kan den köras en kort bit till men sen är det slut. 

Problemet förvärras av att batterimätaren på instrumentbrädan nästan aldrig visar rätt; släpp gasen och den visar fullt batteri även när det är nästan tomt, ge full gas och den visar nästan tomt fast det nyss var fulladdat. På själva batteriet finns en mer tillförlitlig batterimätare med dioder, men den kan man förstås inte se under färd. Det går inte heller att med hjälp av trippmätaren hålla koll på hur lång räckvidd man kan tänkas ha kvar, eftersom EVolt inte har någon trippmätare. Till skillnad från Vässla har EVolt heller inget Eco-läge som begränsar effekten och förlänger räckvidden.


Sammantaget betyder det att man absolut ska investera i ett andra batteri; då blir räckvidden rimlig och man kommer inte att köra slut på batteriet alls lika ofta.

Batteriet kan laddas på mopeden eller genom att ta ut batteriet, som lossas på en sekund och enkelt bärs med ett inbyggt handtag. Tyvärr bullrar laddarens fläkt mycket; har man den i hallen störs alla på samma våning. Det brukar betyda att laddningen går snabbt, men inte här. Trots att batteriet på måttliga 20 Ah eller 1.2 kWh, tar det 5-6 timmar att ladda ur ett vanligt hushållsuttag. 

Batteriet är garanterat för 1000 laddningar, vilket med tre mils räckvidd betyder 3 000 mil. Ett nytt kostar knappt 4 000 kronor, vilket betyder en milkostnad på ungefär en krona för batteriet och ungefär hälften för själva elen. 

EVolt berättar inget särskilt om mopedens klimatpåverkan vid tillverkningen, annat än att den inte är perfekt – och att de planterar träd för att kompensera för detta. Alltid något.

EU-mopedens dilemma
I innerstan är jag snabbare än bilarna och njuter av att så smidigt kunna utnyttja minsta lucka och parkera var som helst. Men när jag kommer ut på 70-väg känns det väldigt utsatt och jag längtar efter cykelvägarna - när valet står mellan motorväg och cykelväg väljer jag att samsas med cyklarna. Det är inte lagligt och jag förstår det - det gäller att hålla nere farten och backspeglarna gör att EVolt tar mycket plats. Här blir EU-mopedens dilemma klart; lite för långsamt för trafiken annat än i innerstan, för stor för cykelvägarna. Dessutom får man inte parkera den som en cykel; den ska stå på p-plats och betala p-avgift som en motorcykel. En lapplisa tipsar mig om att skruva av nummerplåten bak, så står jag gratis… Allt detta behöver politiken hantera!

Men detta är EU-mopedens dilemma, inte elmopedens. Den är helt överlägsen den fossila, och det är enkelt att förstå att bensinmopeden är på väg ut redan innan lagstiftningen förmodligen dödar den. Enklare och roligare att köra, lägre driftskostnad, tyst och luktfritt och inte ens dyrt i inköp - för mopeder är fossileran definitivt över och med en EVolt blir du en av pionjärerna i omställningen. 



Snyggare än bra
Tittar man väldigt närgånget på EVolt syns det att mycket är gjort i enkel plast. Men på lite avstånd är detta nog den snyggaste mopeden nu, el eller ej. Just nu är den tyvärr klart sämre än konkurrenterna på ett par punkter, men de bör vara lätta att fixa till. Med ett bättre batteri och en mer komplett instrumentering är det viktigaste löst; håll utkik efter dessa förändringar som skulle göra EVolt till en elmoped vi rekommenderar inte bara att titta på utan också att köra. 


Vi gillar
  • Elens alla fördelar; snabb direkt, tyst och avgasfri
  • Snygg
  • Lättkörd
  • Komfortabel, även för två

Vi ogillar
  • Dålig räckvidd
  • Tappar fart redan vid halvfullt batteri
  • Begränsad instrumentering
  • Kraven som medföljer EU-mopedklassningen (inte EVolts fel) 

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, juli 2019
Relaterat material
Mate City elcykel test
För den som vill ha något speciellt, går det att crowdfunda sin elcykel. Ett drygt år efter att han satt in pengarna, kan Mattia......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Smart For Two ED
Smart var från början tänkt att vara eldriven, men det dröjde till 2006 innan första el-Smart kom, nästan tio år efter att de förs......

Seat Arona FR 1.0 TGI
Enligt Seat är detta världens första fabriksproducerade suv med gasdrift. För oss är det en rimligt prissatt, rimligt stor, prakt......

Moow eldriven kick-bike
I den hårda kampen om vilken el-kickbike man ska välja kommer Moow med två unika egenskaper: De ställer fram den till dörren för ......

Audi e-tron
Audi gör själva en poäng av att de var långtifrån först med att komma med en riktig elbil. När e-tron nu äntligen finns på markna......