Elmoped Vessla

Nu går det snabbt, första halvåret 2018 närmar sig elmopederna en tredjedel av mopedförsäljningen, 2019 kan de stå för hälften och bara några år senare kan fossilmopparna vara helt borta. Dessutom lockar elmopederna många som aldrig tidigare ens övervägt att köra moped - med svenska Vessla som en verklig isbrytare.


  • Klass: EU-moped klass 1 
  • Motor: Bosch, 1000 W nominell effekt, 1200 W peak 
  •  Toppfart: 45 km/h (30 km/h i Eco-läge) 
  • Mått: Längd 173 cm, bredd 71 cm, höjd 107 cm, hjulbas 115 cm, hjul 10 tum 
  • Batteri: Litiumjon 20 V, 60 A, LG-celler, cirka 800 laddcykler 
  • Laddtid: 5-6 timmar (tomt till fullt) 
  • Räckvidd: 40-60 km 
  • Vikt: 60 kg varav batteri 8 kg, maxlast 150 kg 
  • Sittplatser: 1 
  • Garantier: 2 år, ett år för batteriet och tillbehör Service: Efter 500 km eller 6 månader, sedan en gång om året eller var 4000 km 
  • Pris: 20 000 kr (15 000 kr efter premie)

En bensinmoped bullrar, luktar och förorenar. Paradoxen är att när EU nu vill göra något åt det, med Euro 5-krav från 2021, verkar det leda till att mopederna blir så mycket dyrare eller motorsvagare att de inte har mycket till framtid. Istället kommer elmopederna brett; de dominerar redan helt marknaden i Kina där det inte längre går att köpa bensinmopeder, och det är från Kina huvuddelen av svenskbaserade Vessla kommer.

Cool - och billig!
Bakom Vessla finns inte ”bensin i blodet”-killar, utan Rickard Bröms från legendariska byrån Farfar och Wisely. För egna pengar importerade de först hundra elmopeder, som sålde slut på ett par veckor och när detta skrivs närmar de sig tusen sålda. Huvuddelen har beställts på nätet, utan att man sett en Vessla i verkligheten eller kört den så mycket som en meter. Så starkt är varumärket - eller så bra är erbjudandet. För den första frågan jag får under dagarna jag kör Vessla är vad den kostar, och reaktionen på priset är genomgående ”så billig”. 

20 000 kronor eller 15 000 efter elfordonspremien är inte bara härligt jämna siffror utan också i samma prisklass som en normal elcykel och billigare än många konventionella mopeder. På sikt blir affären ännu bättre, eftersom Vesslans driftskostnader blir väldigt låga - en krona milen i el, nästan obefintligt servicebehov och ett batteri som ska klara ungefär 800 laddningar vilket med en laddning var tredje dag betyder sju-åtta år innan det är dags att byta. 

Och inget skvallrar om att Vesslan är billig; direkt snygg skulle jag kanske inte säga - bedöm själv - men allt ser gediget och välsammansatt ut, med en design som sticker ut och kombinerar klassiska vespaelement med nytänk. 

Drar ifrån och hänger med 
Vesslan är snabb som en… vessla vid rödljusen, där full effekt direkt och inget behov av att växla ger en underbar acceleration. Det gäller ända upp till toppfarten 45 km/h, men i uppförsbackarna märks det att 1 kW motor inte är värst mycket - många andra elmopeder har lite mer kraft och det hoppas vi att framtida Vesslor också får. I Eco-läget begränsas toppfarten till 30 km/h, gränsen för klass 2-mopeder, men det hjälps inte; man får inte köra på cykelbanan ändå. 

Att köra är lekande lätt. Jag gasar med högerhandens reglage, bromsar med handbromsar där vänster går på bakhjulets trumbroms och höger på framhjulets skivbroms. Bromsarna tar fint och mopeden känns bra balanserad. Vesslan har motorn i bakre hjulnavet där den minimerar effektförluster och bidrar till en väldigt tyst gång eftersom det inte finns någon kedja eller rem som kan slamra. På sikt bör det också minska behovet av underhåll. En nackdel skulle kunna vara att vespan blir baktung, men det ska man vara finkännare för att märka. Vesslan är komfortabel att åka på och bra fjädrad även om den dunsar lite fult i potthålen där tiotumsdäcken också känns lite små. 

Räckvidden anges till 4-6 mil; det är rimligt att inte vara mer exakt än så eftersom det så mycket beror på hur mycket föraren väger och hur man kör. Med drygt 70 kilo och en gasglad högerhand kommer jag drygt fyra mil per laddning, hade jag frirullat lite mer och använt det hastighetsbegränsande eko-läget hade en mil till säkert varit inom räckhåll. Men de sista procenten batterikraft vill man ogärna utnyttja; när man är nere på 20% kapacitet sjunker toppfarten till kring 30 km/h och när det är nästan helt tomt i batterierna går resan i promenadtakt. 

Lättladdat, kända grejor
Med den något begränsade räckvidden är det tacksamt att det är så lätt att ladda Vesslan; lyft på sadeln, lyft ur batteriet som har ett fint bärhandtag och plugga in det i adaptern. På fem timmar är det fulladdat igen ur ett vanligt uttag, indikatorer visar hur långt laddningen kommit. Någon annan hade klagat på att laddningen väsnades, jag upplevde den tvärtom som helt tyst. 

Vill man så ryms ett andra batteri under sätet, vilket dubblar räckvidden, men de 8 000 kronorna lägger jag hellre på något annat. Enligt instruktionsboken tappar batteriet i effekt redan när det blir kallare än 20 plusgrader, och det kan inte alls användas när det är kallare än tio minus - inte någon stor nackdel kanske eftersom det ändå inte är vespa-väder. 

Vessla må vara ett nytt märke, men grunden kommer från en av Kinas största tillverkare som bygger över en miljon vespor om året. Också batteriet är från en välkänd tillverkare, och motorn från Bosch. Allt är i princip underhållsfritt vilket betyder att servicen inskränks till att dra åt lite muttrar, sparka på däcken och kolla om bromsbeläggen behöver bytas. Tyvärr avspeglas inte detta i garantierna, som är två år för grundkonstruktionen och klena ett år för batteriet.


Sitt fint, sitt skönt
Vesslan är lite kortare än traditionella vespor, men i stan är det bara en fördel - den blir ännu lite smidigare i tät trafik. Komfortmässigt gör det ingen skillnad, man sitter bekvämt upprätt på en rejäl sadel som i alla fall i teorin har plats för en passagerare till. Under sadeln finns batteriet och plats för laddaren och ett kedjelås, eller för ett batteri till, däremot inte för en hjälm. Mellan knäna finns en krok för att hänga en shoppingkasse och som tillbehör kan man köpa en topbox för att kunna lasta mer. 

Instrumentpanelen är liten men tydlig, här ser man exakt hastighet digitalt och i procent hur mycket batterikraft som finns kvar. Däremot är det dumt att det bara finns en trippmätare som visar hur långt man kört sen förra gången Vesslan stängdes av; total körsträcka framgår inte. De två körlägena Eco och Fast regleras med en knapp på styret, och det finns en tutknapp på båda sidor av styret vilket är bra eftersom inte alla bilar fattar hur snabbt man kommer. Det finns också ett usb-uttag för laddning av mobilen eller annat.

EU-mopedens dilemma
I innerstan är jag snabbare än bilarna och njuter av att så smidigt kunna utnyttja minsta lucka och parkera var som helst. Men när jag kommer ut på 70-väg känns det väldigt utsatt och jag längtar efter cykelvägarna - när valet står mellan motorväg och cykelväg väljer jag att samsas med cyklarna. Det är inte lagligt och jag förstår det - det gäller att hålla nere farten och backspeglarna gör att Vesslan tar mycket plats. Här blir EU-mopedens dilemma klart; lite för långsamt för trafiken annat än i innerstan, för stor för cykelvägarna. Dessutom får man inte parkera den som en cykel; den ska stå på p-plats och betala p-avgift som en motorcykel. En lapplisa tipsar mig om att skruva av nummerplåten bak, så står jag gratis… Allt detta behöver politiken hantera!

Men detta är EU-mopedens dilemma, inte elmopedens. Den är helt överlägsen den fossila, och det är enkelt att förstå att bensinmopeden är på väg ut redan innan lagstiftningen förmodligen dödar den. Enklare och roligare att köra, lägre driftskostnad, tyst och luktfritt och inte ens dyrt i inköp - för mopeder är fossileran definitivt över och med en Vessla blir du en av pionjärerna i omställningen. 

Vi gillar
  • Elens alla fördelar; snabb direkt, tyst och avgasfri
  • Okej räckvidd; väldigt bra med två batterier
  • Lågt pris efter premie
  • Cool marknadsföring och delvis svensk
  • Snygga och smarta detaljer

Vi ogillar
  • Kunde varit piggare
  • Bara ett års batterigaranti
  • Begränsad instrumentering
  • Kraven som medföljer EU-mopedklassningen (inte Vesslas fel) 

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, september 2018
Bilder från vessla.com
Relaterat material
Obike cykeldelning
Lånecyklar har ett problem - man måste hitta stället där de finns och lämna tillbaks dem till ett ställ för att avsluta hyran. D......

Aimo (bilpool)
En helt ny bilpool, med enbart elbilar, har lanserats i Stockholm, med målet att växa över tid. Enklare än hyrbil, billigare än t......

BMW i3 S (el)
BMW har uppdaterat sin elbil i3 och skapat en ny sportversion, S. Vi konstaterar att den absolut inte behövs och knappt ens fyll......

Volkswagen E-Golf (el)
Andra hävdar att en bra elbil ska vara byggd för eldrift från grunden. Men e-Golf får oss att tvivla; en av de allra bästa elbila......

Niu M1 pro (elmoped)
Elcykelpremien är egentligen mest lönsam för EU-mopeder, där de 25% delfinansiering räcker för att göra eldriften lönsam. Här är......

BMW 530e iPerformance (laddhybrid)
BMW storsatsar på nytänkande elbilar, men storsäljarna är de mer diskreta laddhybriderna. 5-serien är attraktivt prissatt - om ma......

Volvo XC60 T8 Twin Engine (laddhybrid)
Alla Volvos nya bilar ska från 2019 elektrifieras i någon form. I vissa fall betyder det bara att bilen får ett 48 voltsbatteri ......