Blinkee elvespa för uthyrning

Det fanns kickbikes, cyklar och bilar för korttidshyra. Nu täpps luckan igen, med Blinkee kommer hyr-elmopeden.

Blinkee är ännu en av dessa startups som satsar på delad mobilitet. Potentiellt väldigt roligt för klimatet förstås, men finns det inte redan för många? Blinkee har i alla fall för närvarande en helt egen nisch; de hyr ut elmopeder per minut. Företaget grundades 2017 med sex el-scootrar i Warszawa, är idag den ledande delningstjänsten på den polska marknaden med 150 000 användare av deras el-scootrar, el-cyklar och eldrivna kick-bikes. De finns i fem europeiska länder och kom till Sverige 24 april 2019 efter att ha dragit in över två miljoner i crowdfunding på Fundedbyme, med moderaternas gamle spin doctor Per Schlingman som delägare och styrelseledamot.

Snygg, komfortabel, okänslig
Blinkees eldrivna moped har det klassiska, charmiga vespa-utseendet, inklusive stor rund framlykta som följer styrets rörelser, en rejäl limpa att sitta på och en bred rumpa över bakhjulet. Man sitter bekvämt, med gott om plats för fötterna på fotbrädan, och det finns både plats och fotstöd för en passagerare –
 
vilket också formellt godkänns av Blinkee. Längst bak finns en bagagelåda, som rymmer de två hjälmarna som ingår, och som när de används rymmer en liten inköpskasse från butiken. Det går också att ha en väska eller kasse mellan benen, däremot är utrymmet under sadeln låst i hyrversionen. Blinkee är robust och ser ut att tåla stryk, den korta livslängden som elsparkcyklarna sägs ha gäller knappast här. 

  • Fordon: Elmoped, moped klass 2 
  • Antal mopeder: Cirka 50, ökar 
  • Geografisk placering: Stockholm, Polen, Kroatien, Ungern, Spanien 
  • Antal platser: Obegränsat, flytande system 
  • Tillgänglighet: Året runt, cirka 7-22 
  • Anmälningsavgift: Ingen Kostnad: 5kr i startavgift, sedan 1.80 kr per minut, billigare med abonnemang 
  • Fordon: Eldriven scooter 
  • Räckvidd: 80 km (angivet) 
  • Toppfart: 25 km/h (testat) 
  • Åldersgräns: Från 18 år 
  • Betalsystem: Kreditkort via app

Lätt som en plätt – men tar plats 
Man närmar sig Blinkeen med större respekt än elsparkcyklarna; medan de ser ut som leksaker så ser detta ut som en vespa. Noga räknat är det en moped klass ett, vilket betyder toppfart max 25 km/h, tillåtelse att köra på cykelvägarna och att parkera i cykelställ och andra platser där cyklar får stå, utan p-avgift. Blinkeen har heller ingen nummerplåt. 


För att få använda Blinkee måste man ladda ner appen, skapa ett konto och ladda upp bilder av körkortet – som man alltså måste ha för att få köra. Blinkee lovar att man ska vara igång inom 24 timmar, för mig tog det bara någon timme så var jag godkänd. 

På appen hittar jag närmaste Blinkee och kan kostnadsfritt reservera den i 15 minuter. När jag är framme vid den låser jag upp den med ett knapptryck på mobilen, trycker sen på gröna knappen på mopedens rattstång och kan då komma åt packboxen. Där ligger hygieniska engångshårnät och två hjälmar – Blinkee är gjord för att köras tillsammans och har både lång sadel och fotpinnar för passageraren. När hjälmarna är ute finns lite plats för saker i boxen, men utrymmet under sadeln är tyvärr stängt. Det finns dock en krok för att säkra en inköpskasse som står mellan fötterna när man kör. 

När boxen åter stängts är mopeden igång och startas genom att vrida på gasreglaget; ingen startknapp, tändningsnyckel eller liknande. Med handbroms som på en cykel bromsas fram- och bakhjul separat, därutöver finns en högljudd tuta, hel- och halvljus och blinkers. Sen är det inget mer; det är lätt att köra Blinkee. 


Toppfarten 25 km/h räcker gott till på cykelvägarna, där elmopeden dock tar mycket plats; själva karossen är bred som andra vespor och så har den backspeglar som sticker ut en bra bit åt båda sidor. Ger man sig å andra sidan ut bland bilarna, är 25 km/h alltför långsamt. 

När jag avslutat körningen, parkerar jag ”på lämpligt ställe”, lägger tillbaks hjälmen och avslutar bokningen i appen. Här kan jag också ange om det varit något problem, inklusive om det fattas hjälmar eller något är skadat. 
 
Billigare än vad minutpriset anger 
Kostnaden är 3.90 kronor i minuten, 1 krona i stoppkostnad men ingen startavgift. Det innebär paradoxalt nog att det för riktigt korta körningar är billigare att ta elmopeden än de flesta elsparkcyklarna, som nästan alla har tio kronor i startavgift. Sen blir elmopeden snabbt dyrare per minut, men det är lite missvisande eftersom elmopeden är snabbare och man därmed kommer längre på samma tid. Dessutom är det alltså lagligt att vara två på Blinkeen, vilket gör den billigare än sparkcyklarna om man alltså är två. Efter ungefär tio minuter kostar mopeden mer än att åka kollektivtrafik. 

Blinkee har ett tak på 395 kronor per dygn, men eftersom man inte själv kan ladda fordonet kan man i praktiken bara köra ungefär en timma innan batteriet är tomt. Studenter har ett lägre minutpris, 3.31 kronor i minuten, samma priser i övrigt. Några abonnemang finns inte, inte heller tjänar man – i alla fall i nuläget – några poäng eller gratisminuter på att få andra att testa. Skulle allt gå åt skogen anges fordonsvärdet till 33 000 kronor, medan en borttappad hjälm betingar 1000 kr och en moped som måste flyttas kostar 300 kr för flytten. 

 
Färre tillgängliga 
Blinkee anger själva att de har mellan 100 och 200 elmopeder ute, men varje gång vi kollat, har det funnits ungefär 50 tillgängliga elmopeder i Stockholm. Det betyder att man ibland får gå en bit för att hitta en Blinkee, med stor sannolikhet att man ramlar över (ibland bokstavligen) någon av elsparkcyklarna på vägen. Kvällstid är förhållandet det motsatta; Blinkee tar inte in sina mopeder för laddning på natten som de flesta kickbikesen. 

Blinkee-sajten anger också hur många elcyklar, vanliga cyklar och elscooters eller kick-bikes det finns; i nuläget är det 0 på alla dessa kategorier men det antyder vad som komma skall från Blinkee, inte bara i Stockholm utan också Malmö, Göteborg, Uppsala, Lund och Linköping. 
 
Bli multimodal! 
Igår kom jag med tåget, körde jag Voi hem till lägenheten, tog en Aimo till tennisbanan, promenerade till badet och tog en Blinkee hem igen. Så ser framtidens hållbara multimodala samhälle ut, där hyr-elmopeder definitivt har en roll.

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, Maj 2019
Relaterat material
Mate City elcykel test
För den som vill ha något speciellt, går det att crowdfunda sin elcykel. Ett drygt år efter att han satt in pengarna, kan Mattia......

Biltester
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Vi testar också alternativ till den egna ......

Bilar
Gröna Bilister har ambitionen att testa alla bilar på marknaden som kan köras förnybart. Numera testar vi bara fossiloberoende bil......

Smart For Two ED
Smart var från början tänkt att vara eldriven, men det dröjde till 2006 innan första el-Smart kom, nästan tio år efter att de förs......

Seat Arona FR 1.0 TGI
Enligt Seat är detta världens första fabriksproducerade suv med gasdrift. För oss är det en rimligt prissatt, rimligt stor, prakt......

Moow eldriven kick-bike
I den hårda kampen om vilken el-kickbike man ska välja kommer Moow med två unika egenskaper: De ställer fram den till dörren för ......

EVolt elmoped klass 1
Elcykelpremien som också gick till elmopeder är över. Men elmopederna verkar ostoppbara; 2019 kan de stå för hälften av mopedför......