Aimo - 100 % elbilar för storstaden

En helt ny bilpool, med enbart elbilar, har lanserats i Stockholm, med målet att växa över tid. Enklare än hyrbil, billigare än taxi - och oerhört mycket smidigare än att ha egen bil är argumenten - och så helt avgasfritt förstås. Mattias Goldmann gick med direkt och ger tummen upp för initiativet, men har också en del frågetecken. 


  • Kostnad: Introduktionspriser 6 kronor per minut, 100 kr för första timmen (automatiskt timpris efter 17 min), därefter 150 kr/timme, 600 kr/dygn. 2019 ändras timpriset till 150 kr för första timmen, 200 kr/timme därefter, 990 kr per dygn. 3 kr/km efter de första 300 km. Max två dygn. Parkering, trängselavgifter och 300 km ingår alltid. 
  • Engångsavgift: Ingen 
  • Orter: Cirka 300 bilar i Stockholm 
  • Parkering: Flytande, inga fasta platser 
  • Förarkrav: 21 år, körkort sedan ett år 
  • Bil: Renault Zoe elbil 
  • Självrisk: 7 500 kr (vagnskadegaranti, trafikförsäkring) 
  • Drivmedel: 100% el 
  • Drivs av: Aimo Solution 
  • Se vidare: www.aimosolution.com

En långsiktig satsning
Drive Now och tidigare Car2Go hade båda bilar man kunde hämta och lämna var man ville, med betalning per minut, men misslyckades och har fått lägga ner i Stockholm medan de växer i andra städer. Nystartade Aimo har ungefär samma upplägg, men gör det besvärligare för sig genom att alla bilarna är rena elbilar som måste laddas för att modellen ska funka. Det är förståeligt om vi närmar oss med en viss skepsis, men Aimo pekar både på att de lärt sig av andras misstag, och att de har starka och långsiktiga japanska investmentbolaget Sumitomo i ryggen, med rötter från samurajeran. I Sverige är de framför allt kända för att indirekt importera Mitsubishi, Citroên, DS och Hyundai - men bilarna Aimo använder är från Renault. Aimo står för artificiell intelligens och mobilitet, och ska ge en antydan om att det efter de eldrivna poolbilarna kan komma självkörande tjänster.
 
300 elbilar på plats
Till skillnad från bilpooler med fasta p-platser, måste system där bilarna kan hämtas och lämnas varhelst det finns en p-plats ha många bilar direkt - annars hittar man ju ingen bil och tröttnar snabbt på systemet. Aimo började direkt med 300 bilar, inom Stockholms innerstad samt Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hallonbergen. Däremot är inte Bromma, Arlanda eller köpcentra som Nacka eller IKEA med, åtminstone inte till en början. Ungefär en tredjedel av bilarna står normalt sett på särskilda hotspots; större garage med goda laddmöjligheter, där Vattenfall säkerställer 100% fossilfri el (uttycket antyder att det är kärnkraft snarare än vindkraft; det preciseras inte).

Dyrt eller billigt beror på perspektivet
Sex kronor i minuten är mer än de tidigare flytande bilpoolerna tog, och ger till en början en känsla av en snabbt tickande taxameter. Men för de sträckor där vi tidigare testat att ta taxi kostar Aimo under hälften, och eftersom kostnaderna bara ökar när bilen används blir det för de allra flesta mycket billigare än att ha egen bil. På lite längre körningar slår snabbt timtaket till; maxpriset är en hundring för första timman, vilket 2019 höjs till 150 kr. Det betyder att redan efter en dryg kvart kostar resten av timman ingenting. Det håller stressnivån hanterlig men betyder också att vi ibland behåller bilen när den första kvarten passerats eftersom det ändå är gratis i tre kvart till. 

En skillnad mot tidigare DriveNow är att minutkostnaden börjar direkt bilen låses upp, inte när koden knappats in och motorn slås på. Det betyder lite olyckligt att det kan kosta en del att spänna fast bilbarnstolarna ordentligt eller på andra sätt förbereda en säker färd. 

Ett dygn kostar max sex hundra kronor, vilket 2019 höjs till 990 kr. Eftersom allt ingår, inklusive p-avgiften, elen och upp till 300 km per dygn, är det fullt rimligt för ett dygns minisemester. Aimon måste hämtas och lämnas inom sin zon, men får däremellan köras var som helst i Sverige och det följer med en laddsladd så att du kan fylla på batteriet om det behövs. Laddar du där Aimo föreslår ingår det också, annan laddning får du stå för själv, men dyrt som bensin eller diesel blir det aldrig. 

Bra bil att börja med
Renault Zoe är en Polo-stor femdörrars halvkombi, som för den bil-ointresserade kan se rätt allmän ut. Eftersom Aimo-bilarna dessutom är neutralt vita och loggan diskret, är det kanske inte helt lätt att känna igen vilken bil man söker - sök efter den färgglada takspoiler i olika pastellfärger eller lita på kartfunktionen som med hög precision visar var bilen är. 

Zoe är ett klokt val, eftersom den är kompakt nog att vara smidig i stan men ändå rymmer fem personer och rimligt med bagage, därtill har den fått högsta krocksäkerhetsbetyg. De få udda lösningar Zoe har, som väl dolda bakre dörrhandtag, har Aimo hanterat genom små klisterlappar som pekar på hur man ska göra.  Zoenär också oerhört lättkörd; i grunden är ju elbilar bättre för denna typ av användning än andra bilar eftersom det inte finns någon växellåda eller koppling; bara att trycka på start och köra!

I sin senaste version, som Aimo valt, är räckvidden också god; Aimo anger själva 300 km sommartid och 200 km på vintern och våra tester pekar på att det snarast är i underkant. 

Vill du veta mer om Renault Zoe, läs Gröna Bilisters test av bilen, detta är test av bilpoolen!

Smidig app
Allt sköts med Aimos app, som laddas ner från samma ställe du annars laddar ner dina appar. Du behöver ha fyllt 21, ha svenskt körkort sen minst ett år, ha ett kredikort från Visa eller Master Card och Bank-ID. Dessutom behöver man en smartphone med gps och bluetooth, vilket ju praktiskt taget alla har numera. I motsats till Car2Go behöver jag inte uppsöka något försäljningsställe för att visa upp sitt körkort eller skriva under några handlingar, och till skillnad från DriveNow behöer jag inte vänta på att få ett kort i brevlådan, utan kan efter någon minut boka min första bil, Kartan visar var bilen står, med exakt adress, och hur lång räckvidd bilen har innan den behöver laddas. Dessutom hur långt bort bilen är, med förslag på hur jag bäst går dit. När jag valt bil, klickar jag på ”Boka denna bil” varpå bilen är reserverad i 12 minuter - att förboka en bil om man t.ex. kommer till Stockholm på resa går inte. 


När jag är framme vid bilen klickar jag på app-knappen ”Lås upp” och inom ett par sekunder öppnar sig bilen. Sen är det bara att trycka på startknappen och köra. Det finns ingen kod att trycka in, som Drive Now hade, där de också erbjöd självriskreducering och man fick ange om bilen var skadad eller smutsig. Man behöver inte heller leta fram en bilnyckel i handskfacket som hos Sunfleet; här är det helt nyckellöst. Är bilen skadad eller man på andra sätt vill ångra hyran, får man helt enkelt avsluta körningen fortast möjligt och kontakta Aimo via deras servicetelefon eller mail. Efter avslutad körning parkerar man där bilen lagligt får stå minst ett dygn - glöm inte städdagarna - och avslutar körningen med ett enda tryck i appen. 

Någon timma efter avslutad körning kommer ett mejl där körsträckan och kostnaden framgår. Aimo riktar sig främst till privatpersoner, men underlaget räcker absolut för att lämna in för ersättning för den som har rätt till det.

Massa bilar tillgängliga
Alltid när vi gått in på appen, har det funnits gott om bilar tillgängliga, även om promenadavståndet till närmsta bil varit lite längre lördag förmiddag och söndag eftermiddag då det verkar vara många som använder bilarna. 

Som lägst har vi hittat en bil med drygt 50 km räckvidd kvar, de flesta ligger på 150 km eller över vilket pekar på att Aimo jobbar hårt på att bilarna ska vara välladdade. Som kund måste man se till att det finns minst 15 km räckvidd kvar, men får ingen bonus i form av gratis körtid eller annat för att man hjälper till med laddningen - inte ens om man ställer bilen i Aimos garage med laddplatser. Här skiljer sig Aimo från både DriveNow och elsparkcykeln Voi, som involverar kunderna i laddningen. Aimo premierar inte heller gott beteende i övrigt; flera lånecykelföretag belönar de som ställer cykeln i cykelställ och för bilar som kostar per minut hade det varit intressant att premiera lugn körning. Zoen är väl förberedd för det eftersom varje åktur eco-poängsätts. Man får i nuläget inte ens någonting för att värva medlemmar till Aimo.

Aimo har valt vita bilar och lanserades i oktober. Efter några veckor såg många bilar skitiga ut, men det gällde bara utsidan. Inuti har bilarna varit rena, och det hjälper förstås att man inte får ha pälsdjur i bilen. Inte heller får man övningsköra - det tillåter däremot faktiskt Sunfleet och MoveAbout. Däremot är bilarna väl förberedda för att ha med barn, med dubbla isofix-fästen i baksätet, även om man själv får kånka barnstolarna.

Bäst med förbättringspotential
Flytande system med hyra per minut och bilpooler med fasta platser och hyra per timma eller dygn fyller olika behov, och det är glädjande att vi nu har ett flytande system åtminstone i huvudstaden. Extra roligt förstås att det är kompakta och säkra elbilar. Bilarna är alltid välladdade, appen är rekordsmidig och prismodellen lättbegriplig. Självklart kan man alltid önska sig lägre priser, men när man betänker hur dyrt det är att parkera i Stockholm, och alla andra kostnader man slipper så står sig priset väl. Prismodellen gör dock att vi ibland av ekonomiska skäl tar en Aimo istället för att åka kollektivt; är vi fyra blir det i princip alltid billigare än att åka med SL om man inte har månadskort. Men eftersom Aimos bilar går på el, bidrar de tll en bättre innerstadsluft även de gånger man annars skulle ha tagit bussen. 

Ett kvarvarande frågetecken rör betalningsmodellen, där vi undrar vem som kör säkert och ansvarsfullt när man betalar per minut. En annan fråga är om Aimo kommer att sprida sig till andra städer; med DriveNow har man tillgång till bilar i en rad storstäder i Europa och världen om än alltså inte längre Stockholm, medan Sunfleet och MoveAbout erbjuder bilar i en rad svenska städer för sina användare. Och sen finns den övergripande oron kvar, att vi ska bli övergivna av Aimo precis som vi blev av Car2Go och DriveNow. Men hur det blir med den saken avgör förstås vi; ju fler som avstår egen bil och har med elbilpooler som en del av sin hållbara mobilitet, desto större chans för ett bra utbud i framtiden.

Vi gillar 
  • 100% elbilar
  • Säker och praktisk bil
  • Enkel betalmodell
  • Smidig app
  • Inga fasta kostnader

Vi ogillar 
  • Prismodell uppmuntrar osmart körning
  • Finns bara i Stockholm 

Överväg också
  • Move About bilpool med 100% elbilar och fasta platser
  • Kombination av (el)cykel och SL-kort
  • Hemkörning av varor

Gröna Bilisters testpilot - Mattias Goldmann, november 2018
Relaterat material
Obike cykeldelning
Lånecyklar har ett problem - man måste hitta stället där de finns och lämna tillbaks dem till ett ställ för att avsluta hyran. D......

BMW i3 S (el)
BMW har uppdaterat sin elbil i3 och skapat en ny sportversion, S. Vi konstaterar att den absolut inte behövs och knappt ens fyll......

Volkswagen E-Golf (el)
Andra hävdar att en bra elbil ska vara byggd för eldrift från grunden. Men e-Golf får oss att tvivla; en av de allra bästa elbila......

Niu M1 pro (elmoped)
Elcykelpremien är egentligen mest lönsam för EU-mopeder, där de 25% delfinansiering räcker för att göra eldriften lönsam. Här är......

BMW 530e iPerformance (laddhybrid)
BMW storsatsar på nytänkande elbilar, men storsäljarna är de mer diskreta laddhybriderna. 5-serien är attraktivt prissatt - om ma......

Volvo XC60 T8 Twin Engine (laddhybrid)
Alla Volvos nya bilar ska från 2019 elektrifieras i någon form. I vissa fall betyder det bara att bilen får ett 48 voltsbatteri ......

Renault Kangoo ZE (el)
Man måste köra en för att upptäcka alla de andra. De vita skåpbilarna syns knappt, men de finns överallt. Mest i innerstan, och ......