14/5:Vi är positiva till Kristianstads centralisering av fordonsinköpen

Efter Kristianstad kommuns omsorgsförvaltnings val av dieselbilar, kommer Kristianstad nu att centralisera sin fordonsupphandling. Gröna Bilister är positiva beslutet och avvisar omsorgsförvaltningens påstående att det i de norra delarna av kommunen behövs dieselbilar.

Kristianstad är en av Sveriges ledande kommuner i omställningen till hållbar bilism, och har åtskilliga gånger berömts av Gröna Bilister för detta arbete. Men i omsorgsförvaltningens nyligen avslutade upphandling av 170 hemtjänstbilar och små lastfordon valde man aktivt bort offererade gas- och etanolbilar till förmån för dieselbilar. Efter kritik från bl.a. Gröna Bilister har kommunen nu beslutat att centralisera fordonsupphandlingen mer. Det står dock fortsatt inte klart vilka bilar omsorgsförvaltningen kommer att använda.

Gröna Bilister förutsätter att Kristianstads fordonspolicy kommer att följas, med den prioriteringsordning man slagit fast, baserat på drivmedlens miljöpåverkan:

1. gasbilar
2. elbilar
3. etanolbilar
4. hybridbilar
5. snåla dieselbilar

– Det är skandal att omsorgsförvaltningen valde dieselbilar när de erbjöds både etanolbilar och bilar som kan köras på lokalt producerad, klimatsmart biogas. Vi avvisar helt påståendena att man behöver dieselbilar i norra delarna av kommunen, säger Gröna Bilisters VD Cecilia Carlqvist.

Gröna Bilister delar Kristianstads kommunstrategs inställning att det numera är möjligt att använda biogas för praktiskt taget hela kommunens bilflotta. Detta då det förutom gasmackar i själva Kristianstad nu också går att tanka gas i Åhus, och det finns gasbilar i alla fordonsstorlekar. Utifrån detta uppmanar Gröna Bilister kommunledningen att klargöra för omsorgsförvaltningen att inriktningen för fordonsinköpen entydigt ska vara gasbilar.

– Den som byter till biogas minskar klimatpåverkan med 85 procent jämfört med en konventionell bil. Därför är Kristianstads omställning till biogas så viktig, och därför är det så ledsamt och svagt att omsorgsförvaltningen aktivt och medvetet ignorerat kommunens övergripande inriktning, säger Gröna Bilisters VD Cecilia Carlqvist.

I förvaltningens anbudsunderlag angavs att ”fordonen kommer att utvärderas lika, oberoende av vilken typ av drivmedel som används”, vilket direkt strider mot kommunens fordonspolicy. I fjol köpte förvaltningen enligt sina egna siffror bensin för nästan 2,2 miljoner kronor men biogas för endast drygt 80 000 kronor, innebärande att mindre än fem procent av bränslemängden var biogas.

Gröna Bilister har granskat över 100 kommuner som Miljöbilsbästa kommun. Vid organisationens senaste granskning av Kristianstad fick kommunen 9 stjärnor av 10 möjliga och var en tid delad Miljöbilsbästa Kommun, en titel som nu innehas av Göteborgs stad.

Gröna Bilisters granskningar av landets kommuner ur miljöbilsperspektiv finns på www.gronabilister.se.
Relaterat material
7/4: lokalt klimatinvesteringsstöd
Idag presenterade regeringen en del av sin satsning för att minska Sveriges koldioxidutsläpp, vilket innebär att kommuner......

30/3: Höjd bensinskatt ett nödvändigt första steg – nu blickar vi framåt
Regeringen vill höja energiskatten på fossil bensin och diesel med 44 respektive 48 öre per liter exklusive moms från den 1 januar......

10/2: Dyr snabbladdning sänder fel signaler enligt Gröna Bilister
Snart kommer det att kosta tre kronor per minut att ladda sin elbil med Vattenfalls och Fortums snabbladdare. Försäljning......

18/12: Förbifart Stockholm, en bromskloss för hållbar samhällsutveckling
Gröna Bilister konstaterar att Sveriges riksdagsledamöter inte tar klimatmålen på allvar....

4/11: Tesla Model S är Miljöbästa Bil 2015
Alla fem jurygrupper har olika vinnare, men när totalpoängen räknas samman blir Tesla Model S klar segrare i Gröna Bilist......

28/10: Miljöbästa Bil 2015 - drygt 30 fossiloberoende bilar tävlar i Kista den 3 november
År 2030 ska fordonsflottan vara fossiloberoende. De flesta bilar som tillverkas idag rullar fortfarande på våra vägar då. ......