Jury till Miljöbästa Bil 2018

Här presenteras juryn till Miljöbästa Bil 2018 och riktlinjerna för dess arbete.

Miljöbästa Bil 2018 valdes av en expertjury som presenteras längre ned på denna sida. Juryn utsåg vinnare i två klasser:

Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi
Bästa valet för företaget

Vinnarna tillkännagavs den 3 maj 2018. Alla nominerade bilmodeller är bra val för den miljömedvetne bilisten och presenteras som Miljöbästa Bilar 2018.


Poängsättning

Samma system för poängsättning som i tävlingen Årets Bil i Europa används. För vardera tävlingsklass gäller följande för varje jurymedlem.

1.  25 poäng ska fördelas 
2.  Ingen modell får tilldelas fler än 10 poäng 
3.  Poängen måste fördelas på minst 5 modeller 
4. Förstaplatsen får inte vara delad, d.v.s. de två modeller som tilldelas flest poäng får inte tilldelas samma poäng 


Bedömningsgrund

Jurymedlemmarnas val är med nödvändighet subjektiva. Vid poängsättningen ska dock hänsyn tas till följande faktorer, vilka skiljer sig något åt i de två klasserna.

Klimatpåverkan  Påverkan vid körning och biltillverkning i livscykelperspektiv 
Övrig miljöpåverkan  Påverkan vid körning (avgasutsläpp) och biltillverkning 
Energieffektivitet  Energiförbrukning per körd sträcka 
Säkerhet  5 stjärnor i betyg vid Euro NCAP test krävs för nominering, men modellernas säkerhetsegenskaper kan ändå skilja sig åt 
Användbarhet  T.ex. räckvidd, rymlighet, lastförmåga 
Ekonomi  Inköpspris, driftskostnad (mindre viktigt i klassen bästa företagsbil) 
Teknikdrivande?  Gäller bara klassen bästa företagsbil 

Faktorerna är inte rangordnade. I privatbilsklassen bör ekonomi ges högre vikt än i företagsbilsklassen. Huruvida bilmodellen är drivande för miljöteknik bör vägas in i företagsbilsklassen, men bör inte spela någon roll i privatbilsklassen.


Juryns sammansättning

Alrik Söderlind
Chefredaktör för Auto Motor & Sport

Se Alriks poängsättning med motiveringar här.
Anders Kullgren
Trafikforskningschef på Folksam

Se Anders poängsättning här.
Anna Pernestål Brenden
Forskningschef för Integrated Transport Research Lab (ITRL) på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
Anna Pettersson
Tidigare stationschef och numera systemförvaltare på Opus Bilprovning AB
Anne Sörensson
Projektledare för Grön Trafik med Green Highway i Östersunds kommun

Se Annes poängsättning med motiveringar här.
Eva Sunnerstedt
Enhetschef för Miljöbilar i Stockholm i Stockholms stad

Se Evas poängsättning med motiveringar här.
Frances Sprei
Forskarassistent på Chalmers Tekniska Högskola med inriktning på hållbar mobilitet, med fokus bl.a. på elfordon och alternativbränslefordon
Mattias Goldmann
VD för Fores med 2030-sekretariatet. Miljöbilsexpert och mångårig biltestare för Gröna Bilister

Se Mattias poängsättning med motiveringar här.
Relaterat material
25/9: Kia e-Niro och Tesla Model 3 är Miljöbästa Bilar 2019
Gröna Bilister nominerade 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019. Alla dessa modeller är bra val för den miljömedvet......

Miljöbästa Bilar 2019
Gröna Bilister har nominerat 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019. De är alla fossiloberoende, energieffektiva och ......

11/9: Tillverkas våra miljöbilar på ett hållbart sätt?
Snart utses Miljöbästa Bil 2019. Miljö- och klimatpåverkan kan vara större vid biltillverkningen än vid körningen under bilens ......

4/9: Gröna Bilister nominerar 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019
Alla bilmodeller som nomineras till Miljöbästa Bil 2019 är fossiloberoende, energieffektiva och säkra. Därför är de bra miljöval ......

Miljöbästa Bil 2019 presenteras den 25 september
Pristagarna i Gröna Bilisters utmärkelse "Miljöbästa Bil 2019" presenteras vid ett evenemang utanför stadshuset i Stockholm den 2......

Dieselbilar godkända för HVO100
Allt fler generalagenter godkänner att deras nyare dieselbilar körs på det förnybara bränslet HVO100. Detta bränsle liknar konve......

Miljöbästa Bil 2019 - jury
Här presenteras juryn till Miljöbästa Bil 2019 och riktlinjerna för dess arbete....