Jury till Miljöbästa Bil 2018

Här presenteras juryn till Miljöbästa Bil 2018 och riktlinjerna för dess arbete.

Miljöbästa Bil 2018 valdes av en expertjury som presenteras längre ned på denna sida. Juryn utsåg vinnare i två klasser:

Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi
Bästa valet för företaget

Vinnarna tillkännagavs den 3 maj 2018. Alla nominerade bilmodeller är bra val för den miljömedvetne bilisten och presenteras som Miljöbästa Bilar 2018.


Poängsättning

Samma system för poängsättning som i tävlingen Årets Bil i Europa används. För vardera tävlingsklass gäller följande för varje jurymedlem.

1.  25 poäng ska fördelas 
2.  Ingen modell får tilldelas fler än 10 poäng 
3.  Poängen måste fördelas på minst 5 modeller 
4. Förstaplatsen får inte vara delad, d.v.s. de två modeller som tilldelas flest poäng får inte tilldelas samma poäng 


Bedömningsgrund

Jurymedlemmarnas val är med nödvändighet subjektiva. Vid poängsättningen ska dock hänsyn tas till följande faktorer, vilka skiljer sig något åt i de två klasserna.

Klimatpåverkan  Påverkan vid körning och biltillverkning i livscykelperspektiv 
Övrig miljöpåverkan  Påverkan vid körning (avgasutsläpp) och biltillverkning 
Energieffektivitet  Energiförbrukning per körd sträcka 
Säkerhet  5 stjärnor i betyg vid Euro NCAP test krävs för nominering, men modellernas säkerhetsegenskaper kan ändå skilja sig åt 
Användbarhet  T.ex. räckvidd, rymlighet, lastförmåga 
Ekonomi  Inköpspris, driftskostnad (mindre viktigt i klassen bästa företagsbil) 
Teknikdrivande?  Gäller bara klassen bästa företagsbil 

Faktorerna är inte rangordnade. I privatbilsklassen bör ekonomi ges högre vikt än i företagsbilsklassen. Huruvida bilmodellen är drivande för miljöteknik bör vägas in i företagsbilsklassen, men bör inte spela någon roll i privatbilsklassen.


Juryns sammansättning

Alrik Söderlind
Chefredaktör för Auto Motor & Sport

Se Alriks poängsättning med motiveringar här.
Anders Kullgren
Trafikforskningschef på Folksam

Se Anders poängsättning här.
Anna Pernestål Brenden
Forskningschef för Integrated Transport Research Lab (ITRL) på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH)
Anna Pettersson
Tidigare stationschef och numera systemförvaltare på Opus Bilprovning AB
Anne Sörensson
Projektledare för Grön Trafik med Green Highway i Östersunds kommun

Se Annes poängsättning med motiveringar här.
Eva Sunnerstedt
Enhetschef för Miljöbilar i Stockholm i Stockholms stad

Se Evas poängsättning med motiveringar här.
Frances Sprei
Forskarassistent på Chalmers Tekniska Högskola med inriktning på hållbar mobilitet, med fokus bl.a. på elfordon och alternativbränslefordon
Mattias Goldmann
VD för Fores med 2030-sekretariatet. Miljöbilsexpert och mångårig biltestare för Gröna Bilister

Se Mattias poängsättning med motiveringar här.
Relaterat material
3/5: Nissan Leaf är Miljöbästa Bil 2018
Gröna Bilister nominerade 40 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2018. Alla dessa modeller är bra val för den miljömedve......

Miljöbästa Bilar 2018
Den 3 maj presenterade Gröna Bilister Miljöbästa bil 2018. Fyrtio bilmodeller var nominerade till utmärkelsen. De är alla fossilob......

Anne Sörenssons poängsättning
Anne Sörensson arbetar i Östersunds kommun och har verkat för hållbar trafik i många år, bland annat inom ramen för Green Highway,......

Pressinbjudan: Miljöbästa Bil 2018 presenteras 3 maj
Pristagarna i Gröna Bilister utmärkelse Miljöbästa Bil 2018 presenteras på en pressträff utanför stadshuset i Stockholm den 3 maj......

Anders Kullgrens poängsättning
Anders Kullgren är trafikforskningschef på Folksam och är medlem i expertjuryn till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2018. Han placerar ......

15/3: Det är nu eller aldrig! Miljöbästa Bilar 2018
Trots varningar om att vi är på väg att missa transportsektorns klimatmål för år 2030 kör över 90 procent av bilköparna ut från ......

Miljöbästa Bilar 2017
Gröna Bilister har varje år sedan 1994 granskat bilmarknaden och utsett Miljöbästa Bil baserat på miljöprestanda och säkerhet. 201......