Fossilfrihet till varje pris?

Skogsskydd

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Indonesien har ambitiösa lagar och regler som ska förhindra fortsatt skövling av regnskogen. Myndigheterna har dock varit dåliga på att upprätthålla lagen. Greenpeace har uppskattat att så mycket som 70-80 procent av all skogsavverkning kan vara illegal. Andra menar dock att detta är en överskattning. Studien i Nature från 2014 som visade att regnskogsskövlingen i Indonesien accelererar kom fram till att cirka 40 procent av avverkningen är illegal och sker i skyddade skogsområden.

Utländskt stöd till ”sustainable government” kan vara en väg framåt. År 2010 slöt till exempel Norge en överenskommelse om ett sådant samarbete med Indonesien, inom ramen för de REDD-projekt som initierats av FN. Bland annat inleddes ett tvåårigt moratorium för avverkning av ursprunglig skog år 2011, med löften om ekonomisk ersättning om moratoriet efterlevdes. Detta moratorium har förlängts i omgångar av den Indonesiska regeringen, men ännu syns inga påtagliga effekter i form av minskad regnskogsskövling.

Många ser ändå hoppfulla tecken. För ett par år sedan inrättades en myndighet med uppgift att återställa torvmarker, och det lagstadgade skyddet av sådana marker förstärktes nyligen. Polis och militär hotas med omplacering om skogsbränder äger rum i deras distrikt. Arbete pågår med att rensa upp i leverantörskedjor av palmolja.

Brasilien är ett exempel på att ambitiösa lagar och överenskommelser kan ge effekt på sikt. År 2006 inleddes ett samarbete mellan regering, företag och miljörörelse där uppköpare bland annat lovade att inte köpa soja som odlats på mark som tidigare var regnskog i Amazonas. År 2014 hade avskogningen av Amazonas bromsat med 70 procent. År 2016 såg det ut som om inbromsningen av avskogningen nått 80 procent.

Nästa sida: Certifiering av palmolja

Relaterat material
Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

12/10: remissvar miljoinformation om drivmedel
Gröna Bilister har under parollen Jag Vill Veta i flera år drivit kampanj för att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

23/8: Nya siffror på våra drivmedels klimatpåverkan
I rapporten Drivmedel 2016 sammanställer Energimyndigheten de uppgifter om klimatpåverkan, ursprung och försäljningsvolymer som ......

7/7: Regeringen lägger lagförslag om obligatorisk hållbarhetsdeklaration av drivmedel
På Gröna Bilisters Almedalsseminarium berättade trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith att regeringen kommer att lägga ......

Miljöinformation om drivmedel - några tankar
Gröna Bilisters styrelseledamot Per Östborn har läst den nya utredningen om hållbarhetsdeklaration av drivmedel. Han lyfter fram ......