Fossilfrihet till varje pris?

Skogsskydd

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Indonesien har ambitiösa lagar och regler som ska förhindra fortsatt skövling av regnskogen. Myndigheterna har dock varit dåliga på att upprätthålla lagen. Greenpeace har uppskattat att så mycket som 70-80 procent av all skogsavverkning kan vara illegal. Andra menar dock att detta är en överskattning. Studien i Nature från 2014 som visade att regnskogsskövlingen i Indonesien accelererar kom fram till att cirka 40 procent av avverkningen är illegal och sker i skyddade skogsområden.

Utländskt stöd till ”sustainable government” kan vara en väg framåt. År 2010 slöt till exempel Norge en överenskommelse om ett sådant samarbete med Indonesien, inom ramen för de REDD-projekt som initierats av FN. Bland annat inleddes ett tvåårigt moratorium för avverkning av ursprunglig skog år 2011, med löften om ekonomisk ersättning om moratoriet efterlevdes. Detta moratorium har förlängts i omgångar av den Indonesiska regeringen, men ännu syns inga påtagliga effekter i form av minskad regnskogsskövling.

Många ser ändå hoppfulla tecken. För ett par år sedan inrättades en myndighet med uppgift att återställa torvmarker, och det lagstadgade skyddet av sådana marker förstärktes nyligen. Polis och militär hotas med omplacering om skogsbränder äger rum i deras distrikt. Arbete pågår med att rensa upp i leverantörskedjor av palmolja.

Brasilien är ett exempel på att ambitiösa lagar och överenskommelser kan ge effekt på sikt. År 2006 inleddes ett samarbete mellan regering, företag och miljörörelse där uppköpare bland annat lovade att inte köpa soja som odlats på mark som tidigare var regnskog i Amazonas. År 2014 hade avskogningen av Amazonas bromsat med 70 procent. År 2016 såg det ut som om inbromsningen av avskogningen nått 80 procent.

Nästa sida: Certifiering av palmolja

Relaterat material
Politikerna rör om i bränslegrytan – Hur kommer soppan att smaka?
Flera spelregler införs nu som syftar till att göra våra drivmedel hållbara. Vissa beslut påskyndar omställningen till fossilfrihe......

4/7: Sveriges myndigheter skapar förvirring kring elens klimatpåverkan
Hur mycket påverkar vi klimatet när vi kör elbil? Energimarknadsinspektionen ger ett svar och Energimyndigheten ett annat. Istäl......

20/6: Riksdagen har röstat ja till miljödeklaration av drivmedel
Den 20 juni röstade riksdagen ja till regeringens proposition som öppnar dörren för en obligatorisk miljödeklaration av drivmedel.......

EU ger klartecken till ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump
Regeringen har lagt fram en proposition om att drivmedelsbolagen måste informera oss konsumenter om drivmedlens klimatpåverkan o......

21/3: Vi kan ha en miljödeklaration av drivmedel på macken nästa sommar
Den 15 mars lämnade regeringen in en lagrådsremiss om miljöinformation om drivmedel. Gröna Bilister applåderar att regeringen leve......

13/4: Proposition om miljöinformation om drivmedel
Den 12 april lade regeringen fram sin proposition om miljöinformation om drivmedel. I bästa fall kan vi nästa sommar ha en deklar......

Hållbara Drivmedel
Gröna Bilister följer kontinuerligt arbetet för att minska drivmedlens klimatpåverkan och deras negativa påverkan på människa och ......