Fossilfrihet till varje pris?

Skogsskydd

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Indonesien har ambitiösa lagar och regler som ska förhindra fortsatt skövling av regnskogen. Myndigheterna har dock varit dåliga på att upprätthålla lagen. Greenpeace har uppskattat att så mycket som 70-80 procent av all skogsavverkning kan vara illegal. Andra menar dock att detta är en överskattning. Studien i Nature från 2014 som visade att regnskogsskövlingen i Indonesien accelererar kom fram till att cirka 40 procent av avverkningen är illegal och sker i skyddade skogsområden.

Utländskt stöd till ”sustainable government” kan vara en väg framåt. År 2010 slöt till exempel Norge en överenskommelse om ett sådant samarbete med Indonesien, inom ramen för de REDD-projekt som initierats av FN. Bland annat inleddes ett tvåårigt moratorium för avverkning av ursprunglig skog år 2011, med löften om ekonomisk ersättning om moratoriet efterlevdes. Detta moratorium har förlängts i omgångar av den Indonesiska regeringen, men ännu syns inga påtagliga effekter i form av minskad regnskogsskövling.

Många ser ändå hoppfulla tecken. För ett par år sedan inrättades en myndighet med uppgift att återställa torvmarker, och det lagstadgade skyddet av sådana marker förstärktes nyligen. Polis och militär hotas med omplacering om skogsbränder äger rum i deras distrikt. Arbete pågår med att rensa upp i leverantörskedjor av palmolja.

Brasilien är ett exempel på att ambitiösa lagar och överenskommelser kan ge effekt på sikt. År 2006 inleddes ett samarbete mellan regering, företag och miljörörelse där uppköpare bland annat lovade att inte köpa soja som odlats på mark som tidigare var regnskog i Amazonas. År 2014 hade avskogningen av Amazonas bromsat med 70 procent. År 2016 såg det ut som om inbromsningen av avskogningen nått 80 procent.

Nästa sida: Certifiering av palmolja

Relaterat material
25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Gröna Bilister har svarat på Energimyndighetens remisser av föreskrifter kring miljödeklaration av drivmedel. Klimatpåverkan och......

Är EU regeringens gröna fikonlöv?
Regeringen backade från ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump med hänvisning till EU-regler. Ett mönster kan skönjas där re......

Vad vet vi om vår förnybara diesel HVO
HVO är ett mycket bra förnybart drivmedel. Men det tillverkas alltför ofta av palmoljeprodukter, vilket medför stor risk för reg......

27/4: Allt du velat veta om palmolja och förnybar diesel HVO
kan Gröna Bilister tyvärr inte berätta, för drivmedelsbolagen hemlighåller viss information. Men i en ny minirapport redovisas de ......

3/4: Regeringen vacklar kring klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel
Miljödepartementet meddelar att införandet av klimat- och ursprungsdeklarationen av drivmedel skjuts upp ännu en gång, till den ......

Ursprunget till Preems förnybara diesel HVO
För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar die......

6/3: Preem öppnar upp om ursprunget till sin förnybara diesel HVO
För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar die......