Fossilfrihet till varje pris?

Skogsskydd

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Indonesien har ambitiösa lagar och regler som ska förhindra fortsatt skövling av regnskogen. Myndigheterna har dock varit dåliga på att upprätthålla lagen. Greenpeace har uppskattat att så mycket som 70-80 procent av all skogsavverkning kan vara illegal. Andra menar dock att detta är en överskattning. Studien i Nature från 2014 som visade att regnskogsskövlingen i Indonesien accelererar kom fram till att cirka 40 procent av avverkningen är illegal och sker i skyddade skogsområden.

Utländskt stöd till ”sustainable government” kan vara en väg framåt. År 2010 slöt till exempel Norge en överenskommelse om ett sådant samarbete med Indonesien, inom ramen för de REDD-projekt som initierats av FN. Bland annat inleddes ett tvåårigt moratorium för avverkning av ursprunglig skog år 2011, med löften om ekonomisk ersättning om moratoriet efterlevdes. Detta moratorium har förlängts i omgångar av den Indonesiska regeringen, men ännu syns inga påtagliga effekter i form av minskad regnskogsskövling.

Många ser ändå hoppfulla tecken. För ett par år sedan inrättades en myndighet med uppgift att återställa torvmarker, och det lagstadgade skyddet av sådana marker förstärktes nyligen. Polis och militär hotas med omplacering om skogsbränder äger rum i deras distrikt. Arbete pågår med att rensa upp i leverantörskedjor av palmolja.

Brasilien är ett exempel på att ambitiösa lagar och överenskommelser kan ge effekt på sikt. År 2006 inleddes ett samarbete mellan regering, företag och miljörörelse där uppköpare bland annat lovade att inte köpa soja som odlats på mark som tidigare var regnskog i Amazonas. År 2014 hade avskogningen av Amazonas bromsat med 70 procent. År 2016 såg det ut som om inbromsningen av avskogningen nått 80 procent.

Nästa sida: Certifiering av palmolja

Relaterat material
30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

24/2: Regler för miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag
Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklaratione......

Remissvar: reduktionsplikten 2.0
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss av en uppdaterad reduktionsplikt. Vi applåderar ambitiösa reduktionsnivåer år 2030......

7/12: Vi Vill Veta – Miljöinformation om drivmedel redovisas i ny rapport från Gröna Bilister
I år skulle de drivmedel som säljs i Sverige ha miljödeklarerats vid pump och laddplats. Men införandet av systemet sköts upp ti......

5/1: Nu är världens första klimatvarningar på bensinpumpar på plats i Cambridge, MA
Precis före årsskiftet fästes varningsmärken på alla bensinpumpar i Cambridge, MA. De varnar för stor påverkan på hälsa, miljö oc......