Fossilfrihet till varje pris?

Skogsskövlingens klimatpåverkan

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Regnskogsskövling

För klimatets del är det är det särskilt illavarslande att avskogningen i Indonesiens ursprungliga våtmarker ökar ännu snabbare än skövlingen av urskog på det torra låglandet, eftersom våtmarker binder ännu mer kol. År 2001 avverkades mer än dubbelt så mycket regnskog på torr mark som på våt. År 2012 hade avverkningen i våtmarker kommit ikapp avverkningen på torr mark.

Indonesiens utsläpp av växthusgaser stiger följaktligen snabbt. År 2013 passerade Indonesien Ryssland och är nu världens fjärde största källa till växthusgasutsläpp, endast slaget av Kina, USA och Indien. Nästan 70 procent av Indonesiens utsläpp kommer från skogsbruk och förändrad markanvändning.

Det billigaste sättet att röja mark för odling av oljepalm och andra grödor är genom eld. Ofta sprider sig elden och orsakar stora skogsbränder. Dessa skogsbränder förstörde år 2015 regnskog i ett område som är lika stort som Dalarna. Utsläppet av koldioxid var större än hela Japans under ett år. Den stora förlusten av skog i den sydöstra delen av Borneo mellan åren 1985 och 2000 som visas på kartorna nedan beror till stor del på de enorma skogsbränder som härjade här under åren 1997 och 1998. Dessa kartor bygger på analyser av satellitbilder.


 

Nästa sida: Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Relaterat material
30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

24/2: Regler för miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag
Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklaratione......

Remissvar: reduktionsplikten 2.0
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss av en uppdaterad reduktionsplikt. Vi applåderar ambitiösa reduktionsnivåer år 2030......

7/12: Vi Vill Veta – Miljöinformation om drivmedel redovisas i ny rapport från Gröna Bilister
I år skulle de drivmedel som säljs i Sverige ha miljödeklarerats vid pump och laddplats. Men införandet av systemet sköts upp ti......

5/1: Nu är världens första klimatvarningar på bensinpumpar på plats i Cambridge, MA
Precis före årsskiftet fästes varningsmärken på alla bensinpumpar i Cambridge, MA. De varnar för stor påverkan på hälsa, miljö oc......