Fossilfrihet till varje pris?

Palmolja och PFAD

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Lockelsen med PFAD

Det produceras mer palmolja än någon annan vegetabilisk olja i världen, och årsproduktionen växer snabbt. Utvecklingskurvan som visas nedan bygger på uppgifter från FN:s jordbruksorgan FAO. (Siffrorna för årsproduktionen åren 2015-2018 är dock uppskattningar som bygger på en sammanjämkning av olika källor.) Expansionen beror bland annat på att oljepalmens avkastning per hektar är mycket större än för alla andra oljeväxter. Avkastningen är till exempel nästan fem gånger större än för raps.

Mellan 80 och 90 % av all palmolja i världen utvinns i Indonesien och Malaysia. År 2014 kom 51 % av palmoljan från Indonesien och 34 % från Malaysia enligt FAO. I dessa länder finns stora arealer orörd tropisk regnskog, rik flora och fauna, och ursprungsbefolkningar vars traditionella levnadssätt är beroende av denna natur.


Källa: FAOSTAT och RSPO

När palmoljefrukterna skördats bryts en del fett ned till fria fettsyror av enzymer. Dessa är oätliga och genom raffinering separeras de från palmoljan. Som slutprodukt får man cirka 95 procent palmolja och 5 procent PFAD (Palm oil Fatty Acid Destillate). Givet årsproduktionen av palmolja enligt diagrammet ovan, storleken på fraktionen PFAD, samt mängden PFAD som används till biodiesel enligt Energimyndighetens redovisning, så uppskattar Gröna Bilister att knappt 15-20 procent av all PFAD som tillverkas i världen blir biodiesel som används i Sverige. Därmed är vi en mycket viktig aktör på denna marknad.


Källa: Zero och Regnskogfondet, som i sin tur bearbetat en figur från Neste Oil


Nästa sida: Är PFAD en restprodukt?

Relaterat material
30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

24/2: Regler för miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag
Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklaratione......

Remissvar: reduktionsplikten 2.0
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss av en uppdaterad reduktionsplikt. Vi applåderar ambitiösa reduktionsnivåer år 2030......

7/12: Vi Vill Veta – Miljöinformation om drivmedel redovisas i ny rapport från Gröna Bilister
I år skulle de drivmedel som säljs i Sverige ha miljödeklarerats vid pump och laddplats. Men införandet av systemet sköts upp ti......

5/1: Nu är världens första klimatvarningar på bensinpumpar på plats i Cambridge, MA
Precis före årsskiftet fästes varningsmärken på alla bensinpumpar i Cambridge, MA. De varnar för stor påverkan på hälsa, miljö oc......