Fossilfrihet till varje pris?

Palmolja och PFAD

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Lockelsen med PFAD

Det produceras mer palmolja än någon annan vegetabilisk olja i världen, och årsproduktionen växer snabbt. Utvecklingskurvan som visas nedan bygger på uppgifter från FN:s jordbruksorgan FAO. (Siffrorna för årsproduktionen år 2015 och 2016 på 60 respektive 64 miljoner ton är dock uppskattningar som bygger på en sammanjämkning av olika källor.) Expansionen beror bland annat på att oljepalmens avkastning per hektar är mycket större än för alla andra oljeväxter. Avkastningen är till exempel nästan fem gånger större än för raps.

Mellan 80 och 90 % av all palmolja i världen utvinns i Indonesien och Malaysia. År 2014 kom 51 % av palmoljan från Indonesien och 34 % från Malaysia enligt FAO. I dessa länder finns stora arealer orörd tropisk regnskog, rik flora och fauna, och ursprungsbefolkningar vars traditionella levnadssätt är beroende av denna natur.


Källa: FAOSTAT och RSPO

När palmoljefrukterna skördats bryts en del fett ned till fria fettsyror av enzymer. Dessa är oätliga och genom raffinering separeras de från palmoljan. Som slutprodukt får man cirka 95 procent palmolja och 5 procent PFAD (Palm oil Fatty Acid Destillate). Givet årsproduktionen av palmolja enligt diagrammet ovan, storleken på fraktionen PFAD, samt mängden PFAD som används till biodiesel enligt Energimyndighetens redovisning, så uppskattar Gröna Bilister att knappt 10 procent av all PFAD som tillverkas i världen blir biodiesel som används i Sverige. Därmed är vi en mycket viktig aktör på denna marknad.


Källa: Zero och Regnskogfondet, som i sin tur bearbetat en figur från Neste Oil


Nästa sida: Är PFAD en restprodukt?

Relaterat material
Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

12/10: remissvar miljoinformation om drivmedel
Gröna Bilister har under parollen Jag Vill Veta i flera år drivit kampanj för att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

23/8: Nya siffror på våra drivmedels klimatpåverkan
I rapporten Drivmedel 2016 sammanställer Energimyndigheten de uppgifter om klimatpåverkan, ursprung och försäljningsvolymer som ......

7/7: Regeringen lägger lagförslag om obligatorisk hållbarhetsdeklaration av drivmedel
På Gröna Bilisters Almedalsseminarium berättade trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith att regeringen kommer att lägga ......

Miljöinformation om drivmedel - några tankar
Gröna Bilisters styrelseledamot Per Östborn har läst den nya utredningen om hållbarhetsdeklaration av drivmedel. Han lyfter fram ......