Fossilfrihet till varje pris?

När kommer alternativen?

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Bidrar PFAD till regnskogsskövling?

Drivmedelsbranschen menar att det kommer att bli en flaskhals på tre till fem år innan vi kan få fram andra råvaror än PFAD och palmolja som kan tillgodose den växande efterfrågan på HVO. Tekniken finns redan att ta tillvara rester från skogsbruket (grenar och toppar) och restprodukter från massa och träindustri.

Preem bygger en ny vätgasanläggning vid sitt raffinaderi i Göteborg för att kunna utöka produktionen av biodrivmedel. Dagens produktion ska öka med 200 000 kubikmeter årligen, för att nå 500 000 kubikmeter i början av 2020-talet. På lite längre sikt har Preem som mål att tillverka 3 miljoner kubikmeter förnybar bensin och diesel år 2030. Det motsvarar hela Preems nuvarande försäljning och cirka en tredjedel av all drivmedelsanvändning i Sverige.

Världens största tillverkare av HVO är det finska företaget Neste. De tillhandahåller den HVO tillverkad av PFAD som säljs i Sverige. För andra marknader tillverkar de också HVO av palmolja, men andelen palmolja i deras sammanlagda råvarubas har minskat från 67 procent år 2012 till 22 procent år 2016. Neste söker ständigt nya råvaror deras forskning fokuserar bland annat på olja tillverkad av odlade alger och olja som framställs genom mikrobiell behandling av biomassa.

Trävaruföretaget Setra planerar att inom ett par år börja tillverka pyrolysolja av sågspån i kommersiell skala. Denna olja kan sedan omvandlas till bensin eller diesel. Colabitoil planerar mångmiljardinvesteringar i tillverkning av HVO av svensk råvara från skogsbruket tillsammans med Domsjö. Kvardröjande osäkerhet kring de långsiktiga ekonomiska förutsättningarna för biodrivmedel av svensk råvara får dock långivarna att tveka, enligt vad företagets VD Jan Nordlöf berättade i september på konferensen Släpp kommunerna loss.

Berättelser som denna gör det tydligt att spelreglerna på biodrivmedelsmarknaden måste ändras. Annars kommer lättillgänglig, billig PFAD att slå undan benen på alla investeringar i innovativa svenska biodrivmedel, som också skulle gynna svenskt jordbruk, skogsbruk och trävaruindustri. Görs ingenting riskerar flaskhalsen i tillgången på andra råvaror till HVO att sträckas ut mycket längre än de tre, fyra år som det talas om nu.

Uppdatering, november 2018: Branschorganisationen Svebio uppskattar att produktionen av biodrivmedel i Norden kan fyrdubblas till år 2025.

Nästa sida: Det har blåst upp till politisk strid

Relaterat material
Bra Miljöval har blivit ett sämre miljöval
Naturskyddsföreningen har länge verkat för att palmoljeprodukter av miljöskäl inte ska användas i biodrivmedel. Samtidigt tillåt......

29/10: E.ON miljödeklarerar sin biogas
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel är försenad, och införs inte förrän hösten 2021. E.ON vill inte vänta så länge. D......

Är reduktionsplikten ett recept på hållbar soppa?
Regeringen har aviserat att reduktionsplikten ska skärpas rejält: till år 2030 ska klimatpåverkan från diesel och bensin minska m......

Varför skenar priset på etanol E85?
Priset på etanol E85 motsvarar nu ett bensinpris på nästan 20 kronor litern. De som väljer E85 av klimatskäl offrar nästan 6 kro......

3/7: Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel vid pump har fördröjts till 2021. Det skånska energiföretaget Kraftringen tar nu......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Gröna Bilister har svarat på Energimyndighetens remisser av föreskrifter kring miljödeklaration av drivmedel. Klimatpåverkan och......