Fossilfrihet till varje pris?

Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Skogsskövlingens klimatpåverkan

Vissa orörda marker binder mycket kol och orsakar stora engångsutsläpp av koldioxid om de exploateras. Om man tillverkar biodrivmedel av grödor som odlats på sådan mark kan man tala om en återbetalningstid på den koldioxidskuld som uppkommer, som motsvarar den tid det tar för biodieseln som härstammar från platsen att spara in lika stora utsläpp från den fossila diesel den ersätter.

Återbetalningstiden på den koldioxid­skuld som uppstår då palmolja börjar produceras i tidigare regnskog har uppskattats till 86 år, medan återbetalningstiden bedömdes bli hela 423 år om oljepalms­plantagen anläggs på torvrik skogsmark i Sydostasien.

Sådana direkta markanvändningseffekter ska räknas in i de livscykelanalyser (well-to-wheels) som ligger till grund för bedömningen om ett biodrivmedel klarar EU:s hållbarhetskriterier. Därför kan ingen palmoljediesel som kommer från plantager i nyröjd skog i Sydostasien säljas inom EU.

I praktiken måste palmoljan som dieseln tillverkas av vara hållbarhetscertifierad enligt RSPO (Roundtable of Sustainable Palm Oil). Brister i certifieringssystemet gör att vi ändå inte kan vara helt säkra på att ökad efterfrågan på certifierad palmolja inte bidrar till regnskogsskövling. Därför kan klimatnyttan med diesel tillverkad av palmoljeprodukter just nu vara väsentligt lägre än för annan förnybar diesel. Det kan till och med vara motiverat att säga att den påverkar den klimatet ännu mer än fossil diesel, även om det är svårt att jämföra engångsutsläpp med kontinuerliga utsläpp.

Nästa sida: Skogsskydd

Relaterat material
11/2: Cambridge världens första stad med klimatvarning på bensinpumparna
Stadsrådet i Cambridge, Massachusetts, har beslutat att alla bränslepumpar i staden ska få varningsmärken. De ska göra klart att f......

7/2: EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel – Sverige böjer sig, men ger sig inte
I höstas meddelade EU-kommissionen att den kommande svenska ursprungsdeklarationen av drivmedel utgör ett indirekt handelshinder o......

Bränslebolagen måste lägga palmoljekorten på bordet
Gröna Bilister uppmanar bränslebolagen att offentliggöra råvarorna till all förnybar diesel HVO de producerar eller köper. Först......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

11/6: Sockerrörsfält och oljefält
Förmodligen inte på någotdera stället, om du haft andra alternativ. Den sociala hållbarheten hos våra drivmedel kan bli bä......

6/8: Vi Vill Veta – våra drivmedels klimatpåverkan och ursprung redovisas i ny rapport från Gröna Bi
Nästa år måste drivmedelsbolagen deklarera klimatpåverkan och ursprung hos sina drivmedel på klisterlappar som sätts upp på brän......

EU ger klartecken till ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump
Regeringen har lagt fram en proposition om att drivmedelsbolagen måste informera oss konsumenter om drivmedlens klimatpåverkan o......