Fossilfrihet till varje pris?

Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Skogsskövlingens klimatpåverkan

Vissa orörda marker binder mycket kol och orsakar stora engångsutsläpp av koldioxid om de exploateras. Om man tillverkar biodrivmedel av grödor som odlats på sådan mark kan man tala om en återbetalningstid på den koldioxidskuld som uppkommer, som motsvarar den tid det tar för biodieseln som härstammar från platsen att spara in lika stora utsläpp från den fossila diesel den ersätter.

Återbetalningstiden på den koldioxid­skuld som uppstår då palmolja börjar produceras i tidigare regnskog har uppskattats till 86 år, medan återbetalningstiden bedömdes bli hela 423 år om oljepalms­plantagen anläggs på torvrik skogsmark i Sydostasien.

Sådana direkta markanvändningseffekter ska räknas in i de livscykelanalyser (well-to-wheels) som ligger till grund för bedömningen om ett biodrivmedel klarar EU:s hållbarhetskriterier. Därför kan ingen palmoljediesel som kommer från plantager i nyröjd skog i Sydostasien säljas inom EU.

I praktiken måste palmoljan som dieseln tillverkas av vara hållbarhetscertifierad enligt RSPO (Roundtable of Sustainable Palm Oil). Brister i certifieringssystemet gör att vi ändå inte kan vara helt säkra på att ökad efterfrågan på certifierad palmolja inte bidrar till regnskogsskövling. Därför kan klimatnyttan med diesel tillverkad av palmoljeprodukter just nu vara väsentligt lägre än för annan förnybar diesel. Det kan till och med vara motiverat att säga att den påverkar den klimatet ännu mer än fossil diesel, även om det är svårt att jämföra engångsutsläpp med kontinuerliga utsläpp.

Nästa sida: Skogsskydd

Relaterat material
30/6: Fortsatt viktigt att få information om drivmedlens klimatpåverkan och ursprung enligt svenska
Novus har för andra gången på uppdrag av Gröna Bilister och St1 kartlagt svenskarnas inställning till klimat- och ursprungsmärknin......

För och emot miljödeklaration
I debatten om klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel på macken har Gröna Bilister varit den mest uttalade förespråkaren, m......

7/9: Alliansen splittrad om palmoljeprodukter i biodrivmedel
Den nuvarande regeringens plan att klassa om palmoljeprodukten PFAD så att den inte längre räknas som restprodukt fördröjdes av ......

Riksdagspartiernas inställning till palmoljeprodukter som råvara till drivmedel
Inför valet har Gröna Bilister frågat företrädare för alla åtta riksdagspartier hur de vill hantera palmolja och PFAD som råvaror ......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

11/6: Sockerrörsfält och oljefält
Förmodligen inte på någotdera stället, om du haft andra alternativ. Den sociala hållbarheten hos våra drivmedel kan bli bä......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......