Fossilfrihet till varje pris?

Klimatpåverkan från diesel gjord av palmoljeprodukter

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Skogsskövlingens klimatpåverkan

Vissa orörda marker binder mycket kol och orsakar stora engångsutsläpp av koldioxid om de exploateras. Om man tillverkar biodrivmedel av grödor som odlats på sådan mark kan man tala om en återbetalningstid på den koldioxidskuld som uppkommer, som motsvarar den tid det tar för biodieseln som härstammar från platsen att spara in lika stora utsläpp från den fossila diesel den ersätter.

Återbetalningstiden på den koldioxid­skuld som uppstår då palmolja börjar produceras i tidigare regnskog har uppskattats till 86 år, medan återbetalningstiden bedömdes bli hela 423 år om oljepalms­plantagen anläggs på torvrik skogsmark i Sydostasien.

Sådana direkta markanvändningseffekter ska räknas in i de livscykelanalyser (well-to-wheels) som ligger till grund för bedömningen om ett biodrivmedel klarar EU:s hållbarhetskriterier. Därför kan ingen palmoljediesel som kommer från plantager i nyröjd skog i Sydostasien säljas inom EU.

I praktiken måste palmoljan som dieseln tillverkas av vara hållbarhetscertifierad enligt RSPO (Roundtable of Sustainable Palm Oil). Brister i certifieringssystemet gör att vi ändå inte kan vara helt säkra på att ökad efterfrågan på certifierad palmolja inte bidrar till regnskogsskövling. Därför kan klimatnyttan med diesel tillverkad av palmoljeprodukter just nu vara väsentligt lägre än för annan förnybar diesel. Det kan till och med vara motiverat att säga att den påverkar den klimatet ännu mer än fossil diesel, även om det är svårt att jämföra engångsutsläpp med kontinuerliga utsläpp.

Nästa sida: Skogsskydd

Relaterat material
25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Gröna Bilister har svarat på Energimyndighetens remisser av föreskrifter kring miljödeklaration av drivmedel. Klimatpåverkan och......

Är EU regeringens gröna fikonlöv?
Regeringen backade från ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump med hänvisning till EU-regler. Ett mönster kan skönjas där re......

Vad vet vi om vår förnybara diesel HVO
HVO är ett mycket bra förnybart drivmedel. Men det tillverkas alltför ofta av palmoljeprodukter, vilket medför stor risk för reg......

27/4: Allt du velat veta om palmolja och förnybar diesel HVO
kan Gröna Bilister tyvärr inte berätta, för drivmedelsbolagen hemlighåller viss information. Men i en ny minirapport redovisas de ......

3/4: Regeringen vacklar kring klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel
Miljödepartementet meddelar att införandet av klimat- och ursprungsdeklarationen av drivmedel skjuts upp ännu en gång, till den ......

Ursprunget till Preems förnybara diesel HVO
För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar die......

6/3: Preem öppnar upp om ursprunget till sin förnybara diesel HVO
För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar die......