Fossilfrihet till varje pris?

HVO

Föregående sida: Sammanfattning

Sedan HVO introducerades på den svenska drivmedelsmarknaden år 2011 har användningen ökat närapå exponentiellt. HVO är idag det dominerande biodrivmedlet. År 2017 stod denna förnybara diesel för 15 energiprocent av alla drivmedel i vägtrafiken. Samtidigt ökar biogasen endast långsamt, rapsoljedieseln (FAME) stagnerar, och försäljningen av etanol minskar.

 

Källa: 2030.miljobarometern.se

HVO är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja men kan, trots sitt namn, tillverkas även av animaliska fetter. Råvaran reagerar i tillverkningsprocessen med väte så att kolväten identiska med dem i dieselolja skapas. Fördelarna med bränslet är flera. Den kan tillverkas av många förnybara råvaror, och den liknar diesel så mycket att den utan problem kan användas i hög halt i vanliga diselbilar, till skillnad från FAME. Dessutom har ju dieselmotorn högre verkningsgrad än bensinbilens ottomotor, vilket minskar förbrukning och klimatpåverkan.

Nästa sida: Brist på råvara

Relaterat material
11/2: Cambridge världens första stad med klimatvarning på bensinpumparna
Stadsrådet i Cambridge, Massachusetts, har beslutat att alla bränslepumpar i staden ska få varningsmärken. De ska göra klart att f......

7/2: EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel – Sverige böjer sig, men ger sig inte
I höstas meddelade EU-kommissionen att den kommande svenska ursprungsdeklarationen av drivmedel utgör ett indirekt handelshinder o......

Bränslebolagen måste lägga palmoljekorten på bordet
Gröna Bilister uppmanar bränslebolagen att offentliggöra råvarorna till all förnybar diesel HVO de producerar eller köper. Först......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

11/6: Sockerrörsfält och oljefält
Förmodligen inte på någotdera stället, om du haft andra alternativ. Den sociala hållbarheten hos våra drivmedel kan bli bä......

6/8: Vi Vill Veta – våra drivmedels klimatpåverkan och ursprung redovisas i ny rapport från Gröna Bi
Nästa år måste drivmedelsbolagen deklarera klimatpåverkan och ursprung hos sina drivmedel på klisterlappar som sätts upp på brän......

EU ger klartecken till ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump
Regeringen har lagt fram en proposition om att drivmedelsbolagen måste informera oss konsumenter om drivmedlens klimatpåverkan o......