Fossilfrihet till varje pris?

HVO

Föregående sida: Sammanfattning

Sedan HVO introducerades på den svenska drivmedelsmarknaden år 2011 har användningen ökat närapå exponentiellt. HVO är idag det dominerande biodrivmedlet. År 2016 stod denna förnybara diesel för 13 energiprocent av alla drivmedel i vägtrafiken. I år förväntas andelen bli ännu högre, medan biogasen och rapsoljedieseln (FAME) stagnerar och försäljningen av etanol rasar.

Källa: 2030.miljobarometern.se

HVO är en förkortning av hydrerad vegetabilisk olja men kan, trots sitt namn, tillverkas även av animaliska fetter. Råvaran reagerar i tillverkningsprocessen med väte så att kolväten identiska med dem i dieselolja skapas. Fördelarna med bränslet är flera. Den kan tillverkas av många förnybara råvaror, och den liknar diesel så mycket att den utan problem kan användas i hög halt i vanliga diselbilar, till skillnad från FAME. Dessutom har ju dieselmotorn högre verkningsgrad än bensinbilens ottomotor, vilket minskar förbrukning och klimatpåverkan.

Nästa sida: Brist på råvara

Relaterat material
Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

12/10: remissvar miljoinformation om drivmedel
Gröna Bilister har under parollen Jag Vill Veta i flera år drivit kampanj för att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsmärkas......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

23/8: Nya siffror på våra drivmedels klimatpåverkan
I rapporten Drivmedel 2016 sammanställer Energimyndigheten de uppgifter om klimatpåverkan, ursprung och försäljningsvolymer som ......

7/7: Regeringen lägger lagförslag om obligatorisk hållbarhetsdeklaration av drivmedel
På Gröna Bilisters Almedalsseminarium berättade trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith att regeringen kommer att lägga ......

Miljöinformation om drivmedel - några tankar
Gröna Bilisters styrelseledamot Per Östborn har läst den nya utredningen om hållbarhetsdeklaration av drivmedel. Han lyfter fram ......