Fossilfrihet till varje pris?

Efterfrågan på HVO fortsätter att växa

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Tillgången till avfallsolja

Drivmedelsbranschen spår att efterfrågan på biodiesel kommer att öka i Europa och Nordamerika de kommande åren, eftersom alla vill minska användandet av fossila drivmedel. Här i Sverige kommer den av regeringen föreslagna reduktionsplikten att sätta press på drivmedelsbolagen att blanda in ännu mer biodiesel i dieseln än vad de gör idag.

Hur mycket? Låt oss göra en räkneövning. Enligt förslaget ska låginblandningen minska den sålda dieselns klimatpåverkan jämfört med fossil diesel med 19,3 procent år 2018, 20 procent år 2019 och 21 procent år 2020.

År 2016 anger Energimyndigheten att den genomsnittliga klimatpåverkan från all diesel MK1 som såldes i Sverige var 80,4 g CO2ekv/MJ. Givet att den fossila dieseln klimatpåverkan antas vara 95,1 g CO2ekv/MJ ger detta en reduktion av klimatpåverkan på 15,5 procent.

Samma år var låginblandningen av biodiesel 25 procent. Om klimatpåverkan hos biodieseln förblir densamma innebär detta att låginblandningen måste upp till cirka 31 procent år 2018 och 34 procent 2020 för att bolagen ska uppfylla reduktionsplikten. Eftersom låginblandningen av RME inte kan öka nämnvärt utan att äventyra dieselns kvalitet skulle detta innebära att den årliga användningen av HVO måste stiga från drygt 11 TWh år 2016 till drygt 16 TWh år 2020 om den totala försäljningen av diesel inte ändras.

Även flygbolagen börjar få upp ögonen för biodiesel som förnybart alternativ till flygfotogen. Branschen vill ersätta fossilt flygbränsle med biobränsle för att slippa framstå som klimatbov, och därmed slippa straffskatter som dämpar flygresandet. På grund av den stora bränsleåtgången är biobränslets pris avgörande. Det gör biodiesel tillverkad av billiga palmoljeprodukter särskilt attraktiv.

Nästa sida: Lockelsen med PFAD

Relaterat material
EU ger klartecken till ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump
Regeringen har lagt fram en proposition om att drivmedelsbolagen måste informera oss konsumenter om drivmedlens klimatpåverkan o......

21/3: Vi kan ha en miljödeklaration av drivmedel på macken nästa sommar
Den 15 mars lämnade regeringen in en lagrådsremiss om miljöinformation om drivmedel. Gröna Bilister applåderar att regeringen leve......

13/4: Proposition om miljöinformation om drivmedel
Den 12 april lade regeringen fram sin proposition om miljöinformation om drivmedel. I bästa fall kan vi nästa sommar ha en deklar......

Hållbara Drivmedel
Gröna Bilister följer kontinuerligt arbetet för att minska drivmedlens klimatpåverkan och deras negativa påverkan på människa och ......

För och emot miljödeklaration
I debatten om klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel på macken har Gröna Bilister varit den mest uttalade förespråkaren, m......

23/2: Remissvar strikt definition av restprodukt
På bara ett par år har PFAD seglat upp som den dominerande råvaran till förnybar diesel i Sverige. PFAD är en biprodukt vid palm......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......