Fossilfrihet till varje pris?

Efterfrågan på HVO fortsätter att växa

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: Tillgången till avfallsolja

Drivmedelsbranschen spår att efterfrågan på biodiesel kommer att öka i Europa och Nordamerika de kommande åren, eftersom alla vill minska användandet av fossila drivmedel. Här i Sverige kommer reduktionsplikten att sätta press på drivmedelsbolagen att blanda in ännu mer biodiesel i dieseln än vad de gör idag.

Hur mycket? Låt oss göra en räkneövning. Reduktionsplikten innebär att låginblandning av biodiesel ska minska den sålda dieselns klimatpåverkan jämfört med fossil diesel med 19,3 procent år 2018, 20 procent år 2019 och 21 procent år 2020.

År 2016 angav Energimyndigheten att den genomsnittliga klimatpåverkan från all diesel MK1 som såldes i Sverige var 80,4 g CO2ekv/MJ. Givet att den fossila dieseln klimatpåverkan antas vara 95,1 g CO2ekv/MJ ger detta en reduktion av klimatpåverkan på 15,5 procent.

Samma år var låginblandningen av biodiesel 25 procent. Om klimatpåverkan hos biodieseln förblir densamma innebär detta att låginblandningen måste upp till cirka 31 procent år 2018 och 34 procent 2020 för att bolagen ska uppfylla reduktionsplikten. Eftersom låginblandningen av RME inte kan öka nämnvärt utan att äventyra dieselns kvalitet skulle detta innebära att den årliga användningen av HVO måste stiga från drygt 13 TWh år 2016 till drygt 16 TWh år 2020 om den totala försäljningen av diesel inte ändras.

Även flygbolagen börjar få upp ögonen för biodiesel som förnybart alternativ till flygfotogen. Branschen vill ersätta fossilt flygbränsle med biobränsle för att slippa framstå som klimatbov, och därmed slippa straffskatter som dämpar flygresandet. På grund av den stora bränsleåtgången är biobränslets pris avgörande. Det gör biodiesel tillverkad av billiga palmoljeprodukter särskilt attraktiv.

Nästa sida: Lockelsen med PFAD

Relaterat material
Bra Miljöval har blivit ett sämre miljöval
Naturskyddsföreningen har länge verkat för att palmoljeprodukter av miljöskäl inte ska användas i biodrivmedel. Samtidigt tillåt......

29/10: E.ON miljödeklarerar sin biogas
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel är försenad, och införs inte förrän hösten 2021. E.ON vill inte vänta så länge. D......

Är reduktionsplikten ett recept på hållbar soppa?
Regeringen har aviserat att reduktionsplikten ska skärpas rejält: till år 2030 ska klimatpåverkan från diesel och bensin minska m......

Varför skenar priset på etanol E85?
Priset på etanol E85 motsvarar nu ett bensinpris på nästan 20 kronor litern. De som väljer E85 av klimatskäl offrar nästan 6 kro......

3/7: Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel vid pump har fördröjts till 2021. Det skånska energiföretaget Kraftringen tar nu......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Gröna Bilister har svarat på Energimyndighetens remisser av föreskrifter kring miljödeklaration av drivmedel. Klimatpåverkan och......