Fossilfrihet till varje pris?

Brist på råvara

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: HVO

Men den snabbt växande efterfrågan har skapat brist på hållbara råvaror som kan stoppas in i tillverkningsprocessen tillräckligt fort för att möta den exploderande efterfrågan på HVO. Drivmedelsbolagen letar råvaror med ljus och lykta i hela världen. För några år sedan var det få som visste att bokstavskombinationen PFAD är en förkortning av palm fatty acid distillate, nu är det den enskilt viktigaste råvaran till den HVO som säljs i Sverige.

Så sent som inför drivmedelsbolagens rapportering till Energimyndigheten våren 2017 av 2016 års försäljning infördes PFAD som en särskild råvarukategori. Det visade sig genast att den stod för 23 % av råvarumarknaden. År 2017 hade andelen HVO som tillverkats av PFAD rusat till 39 %. Palmolja svarade samma år för 5 % av råvaruunderlaget till HVO. Sammantaget tillverkades därmed 44 % av vår HVO av palmoljeprodukter år 2017. Detta motsvarar 6 TWh drivmedelsenergi, vilket utgör över 30 % av biodrivmedlen i Sverige och knappt 7 % av alla drivmedel i vägtrafiken.


 

Källa: Energimyndighetens rapport Drivmedel 2018


Förmodligen förekom en del PFAD redan åren före 2016, dolt i kategorin ”Vegetabilisk eller animalisk avfallsolja”. Det är värt att notera att även denna råvarukategori har växt snabbt. År 2016 stod den för en tredjedel av all HVO i Sverige. År 2017 sjönk mängden råvaror i denna kategori plötsligt ihop till noll medan mängden slakteriavfall ökade kraftigt. Energimyndigheten noterar själv dessa plötsliga kast i sin rapport Drivmedel 2017, och skriver att de troligen beror på att de rapporterande drivmedelsbolagen allokerar samma typ av råvaror till olika kategorier olika år. Detta väcker frågor om rapporteringens trovärdighet. Det blir svårt att avgöra var råvarorna egentligen kommer från. 

En sak är klar: marknaden för HVO är idag helt annorlunda än när Preem introducerade bränslet på svenska mackar år 2011 och all HVO tillverkades av råtallolja från massaindustrin i Norrland.

Nästa sida: Tillgången till avfallsolja

Relaterat material
Bra Miljöval har blivit ett sämre miljöval
Naturskyddsföreningen har länge verkat för att palmoljeprodukter av miljöskäl inte ska användas i biodrivmedel. Samtidigt tillåt......

29/10: E.ON miljödeklarerar sin biogas
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel är försenad, och införs inte förrän hösten 2021. E.ON vill inte vänta så länge. D......

Är reduktionsplikten ett recept på hållbar soppa?
Regeringen har aviserat att reduktionsplikten ska skärpas rejält: till år 2030 ska klimatpåverkan från diesel och bensin minska m......

Varför skenar priset på etanol E85?
Priset på etanol E85 motsvarar nu ett bensinpris på nästan 20 kronor litern. De som väljer E85 av klimatskäl offrar nästan 6 kro......

3/7: Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel vid pump har fördröjts till 2021. Det skånska energiföretaget Kraftringen tar nu......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

25/5: Miljödeklaration av drivmedel tar form
Gröna Bilister har svarat på Energimyndighetens remisser av föreskrifter kring miljödeklaration av drivmedel. Klimatpåverkan och......