Fossilfrihet till varje pris?

Brist på råvara

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: HVO

Men den snabbt växande efterfrågan har skapat brist på hållbara råvaror som kan stoppas in i tillverkningsprocessen tillräckligt fort för att möta den exploderande efterfrågan på HVO. Drivmedelsbolagen letar råvaror med ljus och lykta i hela världen. För några år sedan var det få som visste att bokstavskombinationen PFAD är en förkortning av palm fatty acid distillate, nu är det den enskilt viktigaste råvaran till den HVO som säljs i Sverige.

Så sent som inför drivmedelsbolagens rapportering till Energimyndigheten våren 2017 av 2016 års försäljning infördes PFAD som en särskild råvarukategori. Det visade sig genast att den stod för 23 % av råvarumarknaden. År 2017 hade andelen HVO som tillverkats av PFAD rusat till 39 %. Palmolja svarade samma år för 5 % av råvaruunderlaget till HVO. Sammantaget tillverkades därmed 44 % av vår HVO av palmoljeprodukter år 2017. Detta motsvarar 6 TWh drivmedelsenergi, vilket utgör över 30 % av biodrivmedlen i Sverige och knappt 7 % av alla drivmedel i vägtrafiken.


 

Källa: Energimyndighetens rapport Drivmedel 2018


Förmodligen förekom en del PFAD redan åren före 2016, dolt i kategorin ”Vegetabilisk eller animalisk avfallsolja”. Det är värt att notera att även denna råvarukategori har växt snabbt. År 2016 stod den för en tredjedel av all HVO i Sverige. År 2017 sjönk mängden råvaror i denna kategori plötsligt ihop till noll medan mängden slakteriavfall ökade kraftigt. Energimyndigheten noterar själv dessa plötsliga kast i sin rapport Drivmedel 2017, och skriver att de troligen beror på att de rapporterande drivmedelsbolagen allokerar samma typ av råvaror till olika kategorier olika år. Detta väcker frågor om rapporteringens trovärdighet. Det blir svårt att avgöra var råvarorna egentligen kommer från. 

En sak är klar: marknaden för HVO är idag helt annorlunda än när Preem introducerade bränslet på svenska mackar år 2011 och all HVO tillverkades av råtallolja från massaindustrin i Norrland.

Nästa sida: Tillgången till avfallsolja

Relaterat material
30/8: Fortsatta satsningar på infrastruktur för biogas behövs
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om ändring av EU-direktivet om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa brän......

Uppseendeväckande om HVO
Det är uppseendeväckande att Neste gör reklam om att deras HVO förvandlar dieselbilen till en miljöbil. Lägg korten på bordet i st......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

24/2: Regler för miljödeklaration av drivmedel träder i kraft idag
Energimyndighetens föreskrifter om hur drivmedel ska miljödeklareras träder nu i kraft. Senast den 1 oktober ska miljödeklaratione......

Remissvar: reduktionsplikten 2.0
Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss av en uppdaterad reduktionsplikt. Vi applåderar ambitiösa reduktionsnivåer år 2030......

7/12: Vi Vill Veta – Miljöinformation om drivmedel redovisas i ny rapport från Gröna Bilister
I år skulle de drivmedel som säljs i Sverige ha miljödeklarerats vid pump och laddplats. Men införandet av systemet sköts upp ti......

5/1: Nu är världens första klimatvarningar på bensinpumpar på plats i Cambridge, MA
Precis före årsskiftet fästes varningsmärken på alla bensinpumpar i Cambridge, MA. De varnar för stor påverkan på hälsa, miljö oc......