Fossilfrihet till varje pris?

Brist på råvara

Startsida: Sammanfattning

Föregående sida: HVO

Men den snabbt växande efterfrågan har skapat brist på hållbara råvaror som kan stoppas in i tillverkningsprocessen tillräckligt fort för att möta den exploderande efterfrågan på HVO. Drivmedelsbolagen letar råvaror med ljus och lykta i hela världen. För några år sedan var det få som visste att bokstavskombinationen PFAD är en förkortning av palm fatty acid distillate, nu är det den enskilt viktigaste råvaran till den HVO som säljs i Sverige.

Så sent som inför drivmedelsbolagens rapportering till Energimyndigheten våren 2017 av 2016 års försäljning infördes PFAD som en särskild råvarukategori. Det visade sig genast att den stod för 23 % av råvarumarknaden. År 2017 hade andelen HVO som tillverkats av PFAD rusat till 39 %. Palmolja svarade samma år för 5 % av råvaruunderlaget till HVO. Sammantaget tillverkades därmed 44 % av vår HVO av palmoljeprodukter år 2017. Detta motsvarar 6 TWh drivmedelsenergi, vilket utgör över 30 % av biodrivmedlen i Sverige och knappt 7 % av alla drivmedel i vägtrafiken.


Källa: Energimyndighetens rapport Drivmedel 2017

Förmodligen förekom en del PFAD redan åren före 2016, dolt i kategorin ”Vegetabilisk eller animalisk avfallsolja”. Det är värt att notera att även denna råvarukategori har växt snabbt. År 2016 stod den för en tredjedel av all HVO i Sverige. År 2017 sjönk mängden råvaror i denna kategori plötsligt ihop till noll medan mängden slakteriavfall ökade kraftigt. Energimyndigheten noterar själv dessa plötsliga kast i sin rapport Drivmedel 2017, och skriver att de troligen beror på att de rapporterande drivmedelsbolagen allokerar samma typ av råvaror till olika kategorier olika år. Detta väcker frågor om rapporteringens trovärdighet. Det blir svårt att avgöra var råvarorna egentligen kommer från. 

En sak är klar: marknaden för HVO är idag helt annorlunda än när Preem introducerade bränslet på svenska mackar år 2011 och all HVO tillverkades av råtallolja från massaindustrin i Norrland.

Nästa sida: Tillgången till avfallsolja

Relaterat material
9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

Hållbarhetsdeklaration
Här följer tankar kring hur en standardiserad hållbarhetsdeklaration av drivmedel skulle kunna utformas. Vi visar också konkreta ......

13/4: Proposition om miljöinformation om drivmedel
Den 12 april lade regeringen fram sin proposition om miljöinformation om drivmedel. I bästa fall kan vi nästa sommar ha en deklar......

11/6: Sockerrörsfält och oljefält
Förmodligen inte på någotdera stället, om du haft andra alternativ. Den sociala hållbarheten hos våra drivmedel kan bli bä......

För och emot miljödeklaration
I debatten om klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel på macken har Gröna Bilister varit den mest uttalade förespråkaren, m......

Politikerna rör om i bränslegrytan – Hur kommer soppan att smaka?
Flera spelregler införs nu som syftar till att göra våra drivmedel hållbara. Vissa beslut påskyndar omställningen till fossilfrihe......

4/7: Sveriges myndigheter skapar förvirring kring elens klimatpåverkan
Hur mycket påverkar vi klimatet när vi kör elbil? Energimarknadsinspektionen ger ett svar och Energimyndigheten ett annat. Istäl......