Dieselbilar godkända för HVO100

Allt fler generalagenter godkänner att deras nyare dieselbilar körs på det förnybara bränslet HVO100. Detta bränsle liknar konventionell diesel så mycket att det oftast går att använda i en dieselbil utan problem. Godkännande från generalagenten krävs dock för att garantierna ska gälla. Här ger vi en översikt över de personbilsmodeller som är godkända för HVO100 sommaren 2019.

Foto: Volvo Car

HVO är en förkortning av hydrotreated vegetable oil (eller hydrogenated vegetable oil). Råvaran reagerar i tillverkningsprocessen med väte så att kolväten identiska eller mycket snarlika med dem i dieselolja skapas. Trots sitt namn kan HVO även tillverkas av animaliska fetter.

En stor del av lockelsen med HVO består i att den kemiskt sett liknar fossil diesel så mycket att den kan blandas in i höga halter i diesel utan att man frångår bränslespecifikationen EN590 för konventionell diesel MK1. Många dieselfordon kan till och med köra på 100 procent ren HVO (ofta kallad HVO100) utan att motorn behöver anpassas, och utan att fordonet påverkas negativt på längre sikt.

Antalet tillverkare som godkänner att deras nya diesel bilarkörs på HVO100 växer. Tillgången på HVO100 för privatpersoner kommer dock att vara osäker en tid framöver, eftersom den viktigaste råvaran PFAD försvinner under sommaren 2019. (År 2018 stod PFAD för 46 procent av råvarubasen till den HVO som såldes i Sverige.) PFAD är en biprodukt vid palmoljetillverkning som sedan den 1 juli inte längre räknas som en hållbar råvara. Detta gör den omöjlig på marknaden av skatteskäl. Dessutom ökar den internationella efterfrågan på HVO, vilket betyder lägre tillgång i Sverige och stigande priser.

Läs mer om hållbarhetsproblemen med HVO tillverkad av palmoljeprodukter: Fossilfrihet till varje pris?

Så länge råvarubasen till HVO vacklar förväntas drivmedelsbolagen i första hand använda den tillgängliga mängden HVO till låginblandning i vanlig diesel för att uppfylla reduktionsplikten, och till att leverera HVO100 till avtalskunder. Privatbilister kan få svårt att hitta tankstationer med ren HVO100. Antalet sådana tankställen har redan börjat minska, men det finns bolag som har för avsikt att hålla de befintliga tankställena öppna.

Det finns dock ljus vid horisonten. Bortfallet av en stor del av råvarubasen genom omklassificeringen av PFAD och ökad internationell efterfrågan på HVO gör det lönsammare att investera i tillverkning av HVO med svenska eller nordiska råvaror från skogsbruk, massaindustri och sågverk (sågspån). Potentialen är stor. I bästa fall är bristen på HVO avhjälpt om några få år, och volymerna kan skjuta fart uppåt igen. I så fall skulle också den löjligt låga andelen inhemska råvaror stiga.

Modeller godkända för HVO100

Här följer en översikt av vilka personbilsmodeller med dieselmotor godkända för HVO100 sommaren 2019. Vi kan ha missat något märke som nyligen öppnat dörren för HVO100. Kontakta alltid din återförsäljare för att få exakta besked. Gröna Bilister tar inget ansvar för eventuellt felaktiga uppgifter som lämnas här.

Citroën alla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer Läs mer
DS alla dieselbilar med Euro 5-eller Euro 6-motorer
Ford transportbilarna Transit och Custom tillverkade efter 1 juni 2019 Läs mer
Isuzu alla dieselbilar från 2017 års modell
Mercedes  E-klass 220d Läs mer
Nissan alla dieselbilar från 2006 års modell
Opel dieselmodellerna Grandland X och Combo
Peugeot alla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer Läs mer
Renault de flesta dieseldrivna personbilar med start från tillverkningsvecka 48 år 2018. Godkända modeller har märkningen XTL vid tanklocket. Läs mer
Toyota transportbilen Proace
Volvo  alla nyare dieselbilar. De bilar som omfattas är samtliga modeller från SPA- och CMA-plattformarna från år 2015 och framåt som har Volvos fyrcylindriga, egentillverkade dieselmotor. Läs mer

På sajten miljofordon.se kan du söka efter de dieselbilar som är godkända för HVO100 och någon gång har klassats som miljöbilar.


På grund av den osäkra tillgången till HVO100 under det kommande året tvekar Gröna Bilister att kalla dieselbilar godkända för HVO100 fossiloberoende, och därför nominerar vi dem inte till tävlingen Miljöbästa Bil 2019. Detta kan ändras till kommande års tävlingar!
Relaterat material
25/9: Kia e-Niro och Tesla Model 3 är Miljöbästa Bilar 2019
Gröna Bilister nominerade 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019. Alla dessa modeller är bra val för den miljömedvet......

Miljöbästa Bilar 2019
Gröna Bilister har nominerat 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019. De är alla fossiloberoende, energieffektiva och ......

11/9: Tillverkas våra miljöbilar på ett hållbart sätt?
Snart utses Miljöbästa Bil 2019. Miljö- och klimatpåverkan kan vara större vid biltillverkningen än vid körningen under bilens ......

4/9: Gröna Bilister nominerar 45 bilmodeller till utmärkelsen Miljöbästa Bil 2019
Alla bilmodeller som nomineras till Miljöbästa Bil 2019 är fossiloberoende, energieffektiva och säkra. Därför är de bra miljöval ......

Miljöbästa Bil 2019 presenteras den 25 september
Pristagarna i Gröna Bilisters utmärkelse "Miljöbästa Bil 2019" presenteras vid ett evenemang utanför stadshuset i Stockholm den 2......

Miljöbästa Bil 2019 - jury
Här presenteras juryn till Miljöbästa Bil 2019 och riktlinjerna för dess arbete....

Miljöbästa Bil 2018 - Jury
Här presenteras juryn till Miljöbästa Bil 2018 och riktlinjerna för dess arbete....