Hållbara Drivmedel

Gröna Bilister följer kontinuerligt arbetet för att minska drivmedlens klimatpåverkan och deras negativa påverkan på människa och miljö. 

Varje år sammanställer vi de mest officiella och aktuella siffrorna på våra svenska drivmedels klimatpåverkan. Dyk ned i sifferexercisen, eller jämför el, etanol, HVO-diesel och andra alternativ i enkla stapeldiagram. Ladda ned rapporten Drivmedelsfakta 2015 här.

Gröna Bilister driver kampanjen Jag Vill Veta! för att få till stånd en hållbarhetsmärkning av våra drivmedel.

Läs också vår rapport från våren 2013 där vi granskar bränslebolagen och analyserar nuläget på den svenska drivmedelsmarknaden. Vi riktar dessutom en strategisk blick mot framtiden. Här är perspektivet globalt, och erfarenheter vävs in från Gröna Bilisters projekt Medbestämmande Syd, som stöds av SIDA.




Vad innehåller rapporten?
  • Granskning av drivmedelsbolagens arbete för att minska drivmedlens klimatpåverkan, säkra spårbarheten och förbättra de sociala villkoren vid produktionen. Vad får konsumenterna veta?
  • Jämförelse av drivmedelsbolagen. Preem utses till Bästa Bränslebolag 2013.
  • Analys av de hållbarhetskrav som ställs vid offentlig drivmedelsupphandling
  • Rekommendationer till politiker, bolag och upphandlare
  • Strategisk analys av möjligheter och begränsningar för förnybara drivmedel, samt analys av sambandet mellan matpriser och drivmedelspriser
  • Drivmedelsstatistik, där den historiska utvecklingen för de förnybara drivmedlen kan följas
  • Information om klimatpåverkan och ursprung hos alla svenska drivmedel, redovisat både för landet som helhet och bolag för bolag
  • Bakgrundsinformation där de grundläggande begreppen förklaras, lagar och regler beskrivs, liksom politiska stötestenar och frivilliga verktyg 
Relaterat material
11/6: Sockerrörsfält och oljefält
Förmodligen inte på någotdera stället, om du haft andra alternativ. Den sociala hållbarheten hos våra drivmedel kan bli bä......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

6/8: Vi Vill Veta – våra drivmedels klimatpåverkan och ursprung redovisas i ny rapport från Gröna Bi
Nästa år måste drivmedelsbolagen deklarera klimatpåverkan och ursprung hos sina drivmedel på klisterlappar som sätts upp på brän......

EU ger klartecken till ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump
Regeringen har lagt fram en proposition om att drivmedelsbolagen måste informera oss konsumenter om drivmedlens klimatpåverkan o......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

Politikerna rör om i bränslegrytan – Hur kommer soppan att smaka?
Flera spelregler införs nu som syftar till att göra våra drivmedel hållbara. Vissa beslut påskyndar omställningen till fossilfrihe......

23/2: Remissvar strikt definition av restprodukt
På bara ett par år har PFAD seglat upp som den dominerande råvaran till förnybar diesel i Sverige. PFAD är en biprodukt vid palm......