Hållbara Drivmedel

Gröna Bilister följer kontinuerligt arbetet för att minska drivmedlens klimatpåverkan och deras negativa påverkan på människa och miljö. 

Varje år sammanställer vi de mest officiella och aktuella siffrorna på våra svenska drivmedels klimatpåverkan. Dyk ned i sifferexercisen, eller jämför el, etanol, HVO-diesel och andra alternativ i enkla stapeldiagram. Ladda ned rapporten Drivmedelsfakta 2015 här.

Gröna Bilister driver kampanjen Jag Vill Veta! för att få till stånd en hållbarhetsmärkning av våra drivmedel.

Läs också vår rapport från våren 2013 där vi granskar bränslebolagen och analyserar nuläget på den svenska drivmedelsmarknaden. Vi riktar dessutom en strategisk blick mot framtiden. Här är perspektivet globalt, och erfarenheter vävs in från Gröna Bilisters projekt Medbestämmande Syd, som stöds av SIDA.




Vad innehåller rapporten?
  • Granskning av drivmedelsbolagens arbete för att minska drivmedlens klimatpåverkan, säkra spårbarheten och förbättra de sociala villkoren vid produktionen. Vad får konsumenterna veta?
  • Jämförelse av drivmedelsbolagen. Preem utses till Bästa Bränslebolag 2013.
  • Analys av de hållbarhetskrav som ställs vid offentlig drivmedelsupphandling
  • Rekommendationer till politiker, bolag och upphandlare
  • Strategisk analys av möjligheter och begränsningar för förnybara drivmedel, samt analys av sambandet mellan matpriser och drivmedelspriser
  • Drivmedelsstatistik, där den historiska utvecklingen för de förnybara drivmedlen kan följas
  • Information om klimatpåverkan och ursprung hos alla svenska drivmedel, redovisat både för landet som helhet och bolag för bolag
  • Bakgrundsinformation där de grundläggande begreppen förklaras, lagar och regler beskrivs, liksom politiska stötestenar och frivilliga verktyg 
Relaterat material
5/1: Nu är världens första klimatvarningar på bensinpumpar på plats i Cambridge, MA
Precis före årsskiftet fästes varningsmärken på alla bensinpumpar i Cambridge, MA. De varnar för stor påverkan på hälsa, miljö oc......

3/7: Kraftringen först att miljödeklarera drivmedel
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel vid pump har fördröjts till 2021. Det skånska energiföretaget Kraftringen tar nu......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......

7/12: Vi Vill Veta – Miljöinformation om drivmedel redovisas i ny rapport från Gröna Bilister
I år skulle de drivmedel som säljs i Sverige ha miljödeklarerats vid pump och laddplats. Men införandet av systemet sköts upp ti......

Bra Miljöval har blivit ett sämre miljöval
Naturskyddsföreningen har länge verkat för att palmoljeprodukter av miljöskäl inte ska användas i biodrivmedel. Samtidigt tillåt......

29/10: E.ON miljödeklarerar sin biogas
Den lagstadgade miljödeklarationen av drivmedel är försenad, och införs inte förrän hösten 2021. E.ON vill inte vänta så länge. D......

Är reduktionsplikten ett recept på hållbar soppa?
Regeringen har aviserat att reduktionsplikten ska skärpas rejält: till år 2030 ska klimatpåverkan från diesel och bensin minska m......