Hållbara Drivmedel

Gröna Bilister följer kontinuerligt arbetet för att minska drivmedlens klimatpåverkan och deras negativa påverkan på människa och miljö. 

Varje år sammanställer vi de mest officiella och aktuella siffrorna på våra svenska drivmedels klimatpåverkan. Dyk ned i sifferexercisen, eller jämför el, etanol, HVO-diesel och andra alternativ i enkla stapeldiagram. Ladda ned rapporten Drivmedelsfakta 2015 här.

Gröna Bilister driver kampanjen Jag Vill Veta! för att få till stånd en hållbarhetsmärkning av våra drivmedel.

Läs också vår rapport från våren 2013 där vi granskar bränslebolagen och analyserar nuläget på den svenska drivmedelsmarknaden. Vi riktar dessutom en strategisk blick mot framtiden. Här är perspektivet globalt, och erfarenheter vävs in från Gröna Bilisters projekt Medbestämmande Syd, som stöds av SIDA.




Vad innehåller rapporten?
  • Granskning av drivmedelsbolagens arbete för att minska drivmedlens klimatpåverkan, säkra spårbarheten och förbättra de sociala villkoren vid produktionen. Vad får konsumenterna veta?
  • Jämförelse av drivmedelsbolagen. Preem utses till Bästa Bränslebolag 2013.
  • Analys av de hållbarhetskrav som ställs vid offentlig drivmedelsupphandling
  • Rekommendationer till politiker, bolag och upphandlare
  • Strategisk analys av möjligheter och begränsningar för förnybara drivmedel, samt analys av sambandet mellan matpriser och drivmedelspriser
  • Drivmedelsstatistik, där den historiska utvecklingen för de förnybara drivmedlen kan följas
  • Information om klimatpåverkan och ursprung hos alla svenska drivmedel, redovisat både för landet som helhet och bolag för bolag
  • Bakgrundsinformation där de grundläggande begreppen förklaras, lagar och regler beskrivs, liksom politiska stötestenar och frivilliga verktyg 
Relaterat material
Ursprunget till Preems förnybara diesel HVO
För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar die......

6/3: Preem öppnar upp om ursprunget till sin förnybara diesel HVO
För att avgöra om förnybara drivmedel är hållbara måste vi känna till deras ursprung. Detta är särskilt viktigt för förnybar die......

Bränslebolagen måste lägga palmoljekorten på bordet
Gröna Bilister uppmanar bränslebolagen att offentliggöra råvarorna till all förnybar diesel HVO de producerar eller köper. Först......

9/8: Regeringen beslutar att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump
Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklarer......

11/2: Cambridge världens första stad med klimatvarning på bensinpumparna
Stadsrådet i Cambridge, Massachusetts, har beslutat att alla bränslepumpar i staden ska få varningsmärken. De ska göra klart att f......

7/2: EU vill hindra ursprungsdeklaration av drivmedel – Sverige böjer sig, men ger sig inte
I höstas meddelade EU-kommissionen att den kommande svenska ursprungsdeklarationen av drivmedel utgör ett indirekt handelshinder o......

Sammanfattning
PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en biprodukt som uppstår vid palmoljetillverkning. Dess vara eller inte vara som råvara till......